Pepp sökes /Unghäst

Rookiemamman

Trådstartare
När vi köpte vår ponny i början på november så var hon en lugn om än lite hanterad tjej som precis blivit inriden. Hon är importerad från Irland och stod i ett försäljningsstall och hade varit där sen slutet av augusti. Hon stod i spilta och fick rasta av sig i ridhuset varje dag plus att hon blev inriden under den här perioden.

Hos oss går hon nu i en större grushage om dagarna och har en box. Tanken är att hon inom en snar framtid ska få gå i en stor naturhage då vi känner att hon behöver gå ihop med en kompis och få röra mer på sig.
Vi har aldrig haft ett sto och vi har aldrig haft en unghäst (hon är 3 1/2 år född juni 2016)
Jag börjar misströsta och tro att jag tagit mig vatten över huvudet 🥺Hon har överskotts energi som bara den. Vi har inte fokuserat på ridning utan jobbar mer med att hantera henne typ lyfta på fötterna och röra henne, borsta m.m
Vi släpper henne i paddocken på kvällarna så hon ska få springa av sig (hon skuttar och springer)
Dottern rider även emellanåt och då är hon jättepigg och det händer att hon sparkar bakut och stegrar sig.
Hon visar tydligt att hon inte gillar att man rör hennes huvud även om hon låter oss göra det.
Vi har tagit hjälp av en tjej som är duktig på Horsemanship.
Ett litet tag verkade det som hon blev lite lugnare och söndags när det var varmt och vindstilla var hon så snäll och gick lugnt med på promenad. Äntligen tänkte vi börjar det gå åt rätt håll...
I 2 dagar nu så hugger hon efter oss och är så sur och frustrerad.
Hon har varit lite”bitig”hela tiden men det har vi ignorerat för att inte förstärka beteendet.
Huggandet däremot känns riktigt otrevligt.
Snälla är det någon som är van vid unghästar som kan peppa mig lite?Jag vill inget hellre än att hon ska trivas hos oss och vi har ingen brådska med något egentligen
 
Att köpa en nyss inriden ungponny till ett barn är väl lite som att be om problem och speciellt om den får gå i en grushage ensam. Mycket viktigt att man i så fall har en riktigt kunnig person som kan hantera och även rida den. Jätteviktigt också att ta tränarhjälp i och med att ponnyn är under utbildning - annars kan det bli hur fel som helst. Att den ska få gå i en bättre hage tillsammans med kompis låter jättebra!
 
Håller med @Sirap
Ut i stor hage med flera kompisar så hon får göra av med energi och vara häst, jag förespråkar lösdrift i en bra flock.

Nu har hon inte bott i Sverige så länge och inte så länge hos er, nu kanske hon börjar känna sig lite hemma och vågar visa vad hon tycker är jobbigt. Lyssna på henne:)
 
När vi köpte vår ponny i början på november så var hon en lugn om än lite hanterad tjej som precis blivit inriden. Hon är importerad från Irland och stod i ett försäljningsstall och hade varit där sen slutet av augusti. Hon stod i spilta och fick rasta av sig i ridhuset varje dag plus att hon blev inriden under den här perioden.

Hos oss går hon nu i en större grushage om dagarna och har en box. Tanken är att hon inom en snar framtid ska få gå i en stor naturhage då vi känner att hon behöver gå ihop med en kompis och få röra mer på sig.
Vi har aldrig haft ett sto och vi har aldrig haft en unghäst (hon är 3 1/2 år född juni 2016)
Jag börjar misströsta och tro att jag tagit mig vatten över huvudet 🥺Hon har överskotts energi som bara den. Vi har inte fokuserat på ridning utan jobbar mer med att hantera henne typ lyfta på fötterna och röra henne, borsta m.m
Vi släpper henne i paddocken på kvällarna så hon ska få springa av sig (hon skuttar och springer)
Dottern rider även emellanåt och då är hon jättepigg och det händer att hon sparkar bakut och stegrar sig.
Hon visar tydligt att hon inte gillar att man rör hennes huvud även om hon låter oss göra det.
Vi har tagit hjälp av en tjej som är duktig på Horsemanship.
Ett litet tag verkade det som hon blev lite lugnare och söndags när det var varmt och vindstilla var hon så snäll och gick lugnt med på promenad. Äntligen tänkte vi börjar det gå åt rätt håll...
I 2 dagar nu så hugger hon efter oss och är så sur och frustrerad.
Hon har varit lite”bitig”hela tiden men det har vi ignorerat för att inte förstärka beteendet.
Huggandet däremot känns riktigt otrevligt.
Snälla är det någon som är van vid unghästar som kan peppa mig lite?Jag vill inget hellre än att hon ska trivas hos oss och vi har ingen brådska med något egentligen

Jag röstar för större hage och kompisar att leka med. Det är alltid bra att börja med Hästhållningen/miljöfaktorerna (om hästen är frisk).

Min unghäst fick bo en kortare period på box och liten hage, hon började bitas och var rastlös. Sen flyttades hon till lösdrift med kompisar i samma ålder och nu är hon en lycklig och jättesnäll tjej.
 
Det är en ung häst ni har köpt.

Det kan gå hur bra som helst men det är vissa saker man ska tänka på. Kompisar att leka med är jätteviktigt så att den får sin sociala kontakt med andra hästar- då fostras den också.

Den behöver också vilodagar när den står helt. Alltså det enda man gör är att fodra , mocka, släppa ut i hage. Inga promenader eller liknande, unga hästar behöver vilodagar där de bara får vara häst.

Ta hjälp av kunnig ryttare, kanske tävlingsryttare som är van vid unghästar? Som kan rida den några gånger och hjälpa till att fortsätta utbilda den.
 
Jag säger som andra, ut i större hage med kompisar! En så ung bäst (eller alla egentligen enligt mig) behöver aktiveras och röra sig, samt leka och ha social kontakt med kompisar!
Jättebra att ni tagit hjälp, var bara noga med att kolla referenser. Just att vara "bra på horsemanship" behöver inte vara bra.
Men som sagt, först och främst ut i hage!
 
Jag säger som andra, ut i större hage med kompisar! En så ung bäst (eller alla egentligen enligt mig) behöver aktiveras och röra sig, samt leka och ha social kontakt med kompisar!
Jättebra att ni tagit hjälp, var bara noga med att kolla referenser. Just att vara "bra på horsemanship" behöver inte vara bra.
Men som sagt, först och främst ut i hage!
Hon är riktigt duktig och har goda referenser 😊
 
Håller med @Sirap
Ut i stor hage med flera kompisar så hon får göra av med energi och vara häst, jag förespråkar lösdrift i en bra flock.

Nu har hon inte bott i Sverige så länge och inte så länge hos er, nu kanske hon börjar känna sig lite hemma och vågar visa vad hon tycker är jobbigt. Lyssna på henne:)
Det är precis det jag tänker! Jag vill så gärna förstå henne,det är därför jag tagit hjälp. Hon kanske trivs men det har varit så mkt som hänt i hennes korta liv...
 
Jag hade en treåring som innan jag köpte honom stått inne mycket och gått i liten hage. Han hade utvecklat beteendet boxvandring. Inte bra! Lösdrift var det enda som gick att ha honom på sen. Inte mig emot iofs. Men på den tiden var det svåra att hitta...
 
Att köpa en nyss inriden ungponny till ett barn är väl lite som att be om problem och speciellt om den får gå i en grushage ensam. Mycket viktigt att man i så fall har en riktigt kunnig person som kan hantera och även rida den. Jätteviktigt också att ta tränarhjälp i och med att ponnyn är under utbildning - annars kan det bli hur fel som helst. Att den ska få gå i en bättre hage tillsammans med kompis låter jättebra!
Det är mest jag som hanterar henne och jag har som sagt skaffat hjälp.Dottern är 14 år och har ridit sen hon var 8 år för tränare. Hon går själv i sin hage men med flera hästar omkring sig med bara staket imellan .Vi kan öven få hjälp med ridningen men just nu känns det viktigare att få henne att känna sig hemma och acceptera att vi hanterar henne...
Jag är inte glad för att hon går i grushage men om ett tag får hon byta och om hon inte ska behöva flytta igen så får vi försöka hantera situationen tills dess...
 
Först större hage och kompisar, därefter kan ni börja fundera på annat. Jag tror att åtminstone hälften av problemen försvinner om hon får det.

Därefter kan ni börja arbeta henne lugnt och metodiskt och göra samma saker på samma sätt så hon blir trygg med er och vad ni förväntar er av henne.

Det du beskriver är en ung häst från ett annat land i en ny situation och ett nytt språk. Hon får lite stimulans under dagen i hage utan sällskap och utan något att pilla med. Kanske blir hon otrygg och frustrerad utan kompisar och det är reaktionen på det ni får uppleva.
 
Först större hage och kompisar, därefter kan ni börja fundera på annat. Jag tror att åtminstone hälften av problemen försvinner om hon får det.

Därefter kan ni börja arbeta henne lugnt och metodiskt och göra samma saker på samma sätt så hon blir trygg med er och vad ni förväntar er av henne.

Det du beskriver är en ung häst från ett annat land i en ny situation och ett nytt språk. Hon får lite stimulans under dagen i hage utan sällskap och utan något att pilla med. Kanske blir hon otrygg och frustrerad utan kompisar och det är reaktionen på det ni får uppleva.
Hon har kompis på andra sidan staketet men jag förstår vad du menar
 
Och som några andra nämnt; gör inte för mycket med den unga ponnyn. Är den tre år gammal så är det lämpligt (tycker jag) att jobba ca 3 dagar i veckan. Däremellan vila från allt vad jobb och träning (förutom vardagshantering) är. Och regelbundna längre pauser utan jobb.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 541
Senast: co-SMAD4
·
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 775
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 334
Senast: Sirap
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 890
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Världscupsfinalerna
  • OS i Paris 2024 (dressyr)

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp