Pepp sökes /Unghäst

Jag förstår men jag ville inte att Ni i tråden skulle tro att jag har en ensam häst
Du har en ensam, frusterad häst som har en massa överskottsenergi. Hästen försöker kommunicera problemen till er på det enda sättet den kan och det slår fel och ni vill ta dit en person som kan rå på olaterna som skapas genom brist på kompisar och plats.


Klart det är bättre med en häst i hagen bredvid men det är inte det sällskap hästen behöver. Varför inte släppa ihop dem?
 
Jag hade under en kortare period mitt fjordsto i egen hage. Det var under tre veckor i väntan på ny hagkompis. Hon hade andra hästar i hagarna bredvid. Min lugna, lättsamma häst blev som förbytt under den perioden. Inte så hon bet mig, men hon visade tydligt hur frustrerad hon var över att inte få klia en annan hästkompis (dvs hon försökte klias med mig). Så även "snälla" hästar kan börja bitas om de är frustrerade över sin livssituation.

Mitt andra sto (också född 2016) har extremt mycket energi, hon drar med sig både hagkompisar och hästar i hagen bredvid på sina ruscher i hagen. Jag är glad att hon går på lösdrift, så hon kan röra sig och motionera precis så mycket hon behöver. Just nu är hon dessutom i en fas med pälssättningen, så hon vill inte att man ska röra vid henne. Då markerar hon ofta med att hugga i luften.

Slutsats: Din unghäst låter som en väldigt frustrerad individ som behöver få vara i en flock med likasinnade. Har den fått nån sammanhängande vila sen ni köpte den? Mitt ungsto har just nu två månader ledigt från annat än allmänt pyssel, hon har en hel del nya intryck att smälta (och då har jag fött upp henne själv så hon har aldrig bytt matte, dock flock).
 
Varför kan ni inte släppa in den i stor hage med kompisar så snart som möjligt?

En del hästar, och framförallt unghästar, kan bli väldigt understimulerade i egen hage. Min unghäst född 2016 står i egen hage pga skada och hon har blivit helt tokig!
 
Jag förstår men jag ville inte att Ni i tråden skulle tro att jag har en ensam häst
Hon hade nog lika väl kunnat vara ensam. Det är en unghäst! Och som det ser ut så är hon även en individ med mkt energi.

Hon måste få kompisar. Något annat är bara grymt och inte ens lagligt eftersom hästens sociala behov måste tillgodoses. Det gör det inte som det är idag.

Lösdrift är absolut att rekommendera till en individ med mkt energi!
 
Hon hade nog lika väl kunnat vara ensam. Det är en unghäst! Och som det ser ut så är hon även en individ med mkt energi.

Hon måste få kompisar. Något annat är bara grymt och inte ens lagligt eftersom hästens sociala behov måste tillgodoses. Det gör det inte som det är idag.

Lösdrift är absolut att rekommendera till en individ med mkt energi!
Det är inte olagligt att ha en häst ensam i en hage med andra hästar bredvid. Men jag håller absolut med om att hon behöver kompisar asap!
 
Jag tänker att om det finns bättre stall inom rimligt avstånd kanske det kan vara värt att utsätta henne för en flytt? Så länge den är långsiktig tror jag det kan bara är positivt för er häst :)
Tror verkligen mycket utevistelse med kompisar kommer göra underverk!
Hur länge är de ute i den större hagen i stallet ni står nu?
 
Har bott och jobbat på Irland för många år sedan och då gick alla hästar och ponnyer i väldigt stora flockar samt hanterades mkt lite. Er ponny är väldigt ung och går ensam. Bara det skulle jag gissa på att det gör att ponnyn vantrivs. Stor hage och minst en kompis, gärna fler i blandad ålder så ska du se att andra hästar fostrar den också. Det är inget ovanligt att irländare är rädda om sina huvud och det behöver inte alltid betyda att de blivit slagna eller liknande. Jag vet svenskuppfödda hästar som inte hanteras före 3-4 års ålder som också är väldigt rädda om sina huvud..

Hur mkt rids ponnyn och får den tillräckligt med vila?
 
Det är inte olagligt att ha en häst ensam i en hage med andra hästar bredvid. Men jag håller absolut med om att hon behöver kompisar asap!
Det beror lite på hur man väljer att tolka föreskrifterna;

Från SJVFS 2019:17 L101
2 KAP.SKÖTSEL OCH HANTERING 1§Hästar ska normalt sett hållas så att de kan se, höra, känna lukten av och ha daglig fysisk kontakt med andra hästar i hage och/eller under den tid de står uppstallade i box eller spilta. Kravet på fysisk kontakt gäller inte för de hästar där möjlighet till fysisk kontakt med andra hästar, även i en box genom ett galler, medför stor risk att hästen skadar sig själv eller andra hästar.

Samtidigt så står det i djurskyddslagen 2018:1192;

2 § Djur ska hållas och skötas i en god djurmiljö och på ett sådant sätt att 1. deras välfärd främjas, 2. de kan utföra sådana beteenden som de är starkt motiverade för och som är viktiga för deras välbefinnande (naturligt beteende), och 3. beteendestörningar förebyggs. Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om villkor för eller förbud mot viss djurhållning för att till-godose kraven enligt första stycket.

Hästen är ett socialt djur. Djurskyddslagen ska verka på individnivå, det är alltså inte samma för alla hästar. Och här kan man absolut debattera hurvida hästens behov är tillgodosett. Vilket iaf jag tycker är väldigt tydligt att det inte är det.
 
Det är mest jag som hanterar henne och jag har som sagt skaffat hjälp.Dottern är 14 år och har ridit sen hon var 8 år för tränare. Hon går själv i sin hage men med flera hästar omkring sig med bara staket imellan .Vi kan öven få hjälp med ridningen men just nu känns det viktigare att få henne att känna sig hemma och acceptera att vi hanterar henne...
Jag är inte glad för att hon går i grushage men om ett tag får hon byta och om hon inte ska behöva flytta igen så får vi försöka hantera situationen tills dess...
Unga hästar behöver ha direktkontakt med kompisarna. Det finns en risk att hästen blir frustrerad genom att endast "se men inte röra".

Unga hästar utvecklas och mår bra av samspel med andra hästar.

Få ut hästen i större hage med kompisar på en gång.
 
Det beror lite på hur man väljer att tolka föreskrifterna;
^


Samtidigt så står det i djurskyddslagen 2018:1192;



Hästen är ett socialt djur. Djurskyddslagen ska verka på individnivå, det är alltså inte samma för alla hästar. Och här kan man absolut debattera hurvida hästens behov är tillgodosett. Vilket iaf jag tycker är väldigt tydligt att det inte är det.
Du väljer att tolka dem som att kraven är större än de specificerade, det håller inte.

Jag håller med om att hästen har det långt ifrån optimalt, men det är inte olagligt att uppfylla minimikraven.
 
Du väljer att tolka dem som att kraven är större än de specificerade, det håller inte.

Jag håller med om att hästen har det långt ifrån optimalt, men det är inte olagligt att uppfylla minimikraven.
Fast det vet vi ju inte om om de gör. Vi har åtminstone inte i den här tråden några som helst belägg för att hästen får fysisk kontakt med andra hästar. Vilket det är lag på om det inte är stor risk att hästen skadas eller skadar andra hästar. Och det finns det ju inga som helst belägg på utifrån tråden.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 411
Senast: co-SMAD4
·
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 724
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 759
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp