Perenn rabatt

Fille

Trådstartare
Jag har en rabatt, i år har det suttit (sitter) potatis i men skulle vilja ha i perenna växter. Rabatten är ganska lång men smal, ca 55 cm smal. Det är soligt läge så växter som gillar sol är viktigt! Jag behöver hjälp, vad kan jag ha för växter? Lavendel är ett färdigt kort men jag vill inte bara ha lavendel. De får gärna lukta, inget krav dock, och vara omtyckt av bin/humlor! Bifogar bild på ”potatisrabatten”. (Finns också rabarber på ett hörn, de kommer vara kvar)
 

Bifogade filer

  • 2127AEAD-BF82-4D00-8D84-012DAEB18994.png
    2127AEAD-BF82-4D00-8D84-012DAEB18994.png
    533,7 KB · Visningar: 126
Jag har en rabatt, i år har det suttit (sitter) potatis i men skulle vilja ha i perenna växter. Rabatten är ganska lång men smal, ca 55 cm smal. Det är soligt läge så växter som gillar sol är viktigt! Jag behöver hjälp, vad kan jag ha för växter? Lavendel är ett färdigt kort men jag vill inte bara ha lavendel. De får gärna lukta, inget krav dock, och vara omtyckt av bin/humlor! Bifogar bild på ”potatisrabatten”. (Finns också rabarber på ett hörn, de kommer vara kvar)

Rosor :angel:

Edit: De trivs prima med lavendel och väljer du gammaldags rosor får du fantastisk doft.

Edit 2: Jag är då inte ett dugg partisk när jag säger rosor... :D ... nämnde jag att de flesta gammaldags blir stora och fina snabbt också?! :angel::laugh:
 
Vi har funderar på rosor men sambon tror inte de trivs, är inte grävt så djupt och det runt i kring är rödlera säger sambon. Men kanske finns några mindre rosor?

Varför skulle de inte trivas? Oavsett jordmån blandar du ju upp med finjord när du planterar och fyller på med naturgödsling/kompost när det behövs. Mina nyplanterade rosor står i uppblandad lera och de jag fått ner har tagit sig väldigt fint. Rosor vill ha lite lera i jorden för att hålla en jämn fuktighet.

Edit: Oavsett uppvuxen storlek på rosorna så gräver du ju lika stort när du planterar.
 
Tibast är bra då den inte blir så stor, blommar tidigt, är inhemsk, och får fina (men oätliga) bär. Annars så vill jag generellt slå ett slag för blommor som finns naturligt i liknande miljö, då pollinerare ofta gillar dem och de riskerar inte att bli invasiva.
 
Tibast är bra då den inte blir så stor, blommar tidigt, är inhemsk, och får fina (men oätliga) bär. Annars så vill jag generellt slå ett slag för blommor som finns naturligt i liknande miljö, då pollinerare ofta gillar dem och de riskerar inte att bli invasiva.

Men de bären är rätt giftiga eller hur? TS har yngre barn.

Edit: Kollade och de är ju inte dödligt giftiga i mindre mängd men känns lite onödigt att ha i närheten av barn. Det går ju så snabbt att de stoppar i sig.
 
Jag brukar ha gott om pollinerare i min trädgård, min perennrabatt innehåller följande:

- Löjtnantshjärta
- Fänrikshjärta
- Akleja
- Riddarsporre (kan dock bli jättehöga)
- Blågull/vitgull
- Stjärnflocka
- Krollilja
- Luktpion
- Stor blåklocka
- Fingerborgsblomma

OBS att majoriteten av dessa är giftiga, om det finns risk att barn eller husdjur skulle få för sig att smaka på dem. Vad gäller rosor så kan jag varmt rekommendera Stanwell Perpetual. De blir inte så höga men blommar helt otroligt mycket ända fram till frosten kommer, och doftar fantastiskt.
 
@Fille här är några av mina favoriter:

Remonterande:
Rose de Rescht
Salet (blir inte hög men brer ut sig lite - doften är fantastisk)
Honorine de Brabant
Glendora/Joasine Hanet (kan bli lite större)
Mme Boll
Jacques Cartier
Selma Dahlberg (Grönt kulturarv och magisk doft)
Louise Odier (lite tråkig eftersom den är så vanlig men fin och doftar gott)

Engångsblommande:
Maiden's Blush (blir stor men är ljuvlig)
Rosa Mundi
Variegata Centifolia
Cristata/Chapeau de Napoleon
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag har en rabatt som skuggas av ett staket (annars är det söderläge). Den är 70 cm x 4,5 m och solen når endast den kanten som är...
Svar
7
· Visningar
826
Senast: Ullmerkott
·
Trädgård & Växter Våren är här och därmed även det fortsatta arbetet i trädgården.:laugh: Vi fällde en stor ful gran i trädgården idag, och nu är det...
Svar
4
· Visningar
3 622
Senast: vilse
·
Utrustning Den nya modellen, som finns hos Kaupre Ridsport - är det någon här som redan beställt, eller har bestämt sig för att beställa en sådan...
2
Svar
26
· Visningar
4 615
Senast: heylan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp