Perfekt häst blir till Monster häst? (långt)

A

alegria

Hej,

Det är så att innan jag hade mitt avbrott i ridningen för c 3-4 år sedan så var jag medryttare på ett 5årigt halvblods sto. Hästen var super mysig att rida och jag red henne oftast jämt då ägaren gick en intensiv utbidning samt jobbade mycket. Mira som hon hette var underbar att rida på volten mycket sammarbetsvillig, lätt och följsam - bra musklad och bra skolad. Ute var hon helt orädd och litade till 100% på sin ryttare. Hon var en glad häst och små bocksprång kom med jämna mellanrum - men hon förvarnade tidigt så det blev aldrig några besvär med det, bara mysigt :D

En helt vanlig dag kommer jag till stallet, Ägaren hade ridit Mira dagen innan och jag sätter mig upp på henne och hon vägrar gå från stallet.. Jag får "draghjälp" av några ryttare som kommer skrittandes och då går det. Vi avskiljs och jag skrittar nu på lite kortare tyglar på ett litet fält. Allt känns okej och jag travar lite.. Mira känns helt ok, sammarbetar ok men det känns som nåt e fel..vet inte vad? Utan förvarning fattar hon en galopp och bockar som hon aldrig tidigare gjort..detta var inte glädje utan hon SKULLE ha av mig... Jag vaknar till och ligger på fältet.. mår illa och kräks sedan börjar jag promenera tillbaka till stallet där Mira redan stod avsadlat i sin box samt ambulans fanns på plats.. Jag hade fått en ganska kraftig hjärnskakning men mer var det inte..
Nästa dag åker jag ut till Mira, hon verkar inte glad att se mig längre? hon travar inte till mig i hagen och hennes ögon är inte lika busiga längre? Jag bestämmer mig för att ta en promenad med henne från marken.. Men hon vill inte lämnna stallet.. Hon stegrar och backar (inga snurrar).. Tillslut stegrar hon så högt att jag blir rädd att hon ska tippa bakåt - Jag ger upp - något som jag aldrig gör (men jag gjorde det för att jag INTE förstod situationen) Vad hade hänt med Mira? Dag 3 kommer och jag sitter upp på henne på volten. Volten e ganska hal så jag tar det lungt - efter ett tag får jag en dålig känsla så jag hoppas av mira och springer och hämtar ägarens skyddsväst inne i skåpet - (Jag hade aldrig i mitt liv använt skyddsväst förut) sitter upp igen och hinner knappt komma gång i trav fören hon kastar av mig i sten betongen på parkeringen (över ridvolten?!)
Jag får näsblod.. men inge mer.. Var dock glad att jag satte på mig skyddsväst :D
Jag ger inte upp och i slutet på denna veckan sitter jag upp igen med en kompis som håller mira genom ett longeringslina.. Vå börjar gå och det går bra.. men sen så säger det stopp och det är som att hon får PANIK, som vi ville döda henne?! Hon stegrar och sparkar och bocker.. Men denna gång hade jag minsann tvålat in sadeln så jag satt som klister.. Jag fattade ingenting..vi vände om och jag tog kontakt med ägaren IGEN.. Talade om för henne vilken förändring som skett och allt stoj.. Ägaren hade bett mig rida alla dagar i veckan nu? Tillslut kommer det fram.. Mira hade varit på en hopplektion med ägaren och hade vrit svår hoppad.. Tränaren hade då suttit upp på Mira och gett en henne ett par rapp med spöt.. Eller det lät mer som ren slakt en ett par rapp med spöt..så sa dom?! Stackars Mira vill gråta när jag hör detta.. förstår hennes besvikelse och var redo att göra allt för henne när jag hörde detta.. Ägaren kommer ut till stallet och talar om för mig att hon kommer flytta Mira till ett rehabiliteringsstall - typ nån NH gård eller nåt.. vilket lät som en ra ide.. Jag blev utan häst, och fick lite ärr med mig från denna saga.. Jag vill erkänna att jag blev lite rädd att Rida ut efter detta då jag slog mig så fruktansvärt - men jag är väldigt tuff och envis och har aldrig varit rädd eller osöker innan - men jag vet nu varför jag kände mig så rädd.. Darför jag förstod inte vad som hände, detta var en ny situation för mig och jag fann inte nyckeln till den.. Och det är därför jag kontaktar er idag, då jag vill veta vad det var som hände Mira den dagen för 4år sedan? Varför stötte hon bort mig och varför blev hon som unghäst på nytt? vad försegick i hennes hjärna? Vad bör jag göra nästa gång detta händer? Jag har suttit och tänkt på detta i många år nu och undrar om jag kunnat göra nåt bättre?

tacksam för svar!:grin:
 
Sv: Perfekt häst blir till Monster häst? (långt)

Jag fattade det som att det var under vintern detta var? Eller åtminstonde kallt och blir det plötsligt kallt så blir ju vissa hästar väldigt pigga och gör oväntade grejer. Eller så har hästen stått ett tag och blivit pigg pga det, överskottsenergi i kombination med kyla kan göra hästar knepiga. Dessutom var ju hästen ung.

Eller så hade hästen ont nånstans.
 
Sv: Perfekt häst blir till Monster häst? (långt)

En häst får inte mentalt sammanbrott av EN hopplektion med (många?) spörapp. Det gör inte att den plötsligt börjar bocka/backa jämt och ständigt.

Kan ha varit något fysiskt fel på den = ta ut vet. Eller så var det överskottsenergi med den energin en massa idéer.

Lösningen beror på vad som är fel. Är det smärtrelaterat kan du inte sitta och rida på, men är det energi och hets kanske den behöver rasa av sig innan den kan koppla på hjärnan igen.
 
Sv: Perfekt häst blir till Monster häst? (långt)

Jag tänker också att det låter som att hästen fick ont någonstans. Har du kvar den hästeneller hur gick det sen? För som jag förstod det var detta för fyra år sedan?
 
Sv: Perfekt häst blir till Monster häst? (långt)

Hej igen,

Ja precis detta var 4 år sedan och ägaren flyttade hästen efter detta.. Så jag blev utan Mira ett tag.. (var medryttare på några få andra hästar som jag sedan slutade rida på) Och jag har som sagt ingen aning om vad som hände sen..är väldigt nyfiken på vad "det var"

Men som ni säger, Mira kanske fick ont någonstans.. det är ju inte helt omöjligt alls nu när jag sitter och tänker på det.. men det ar ett stort sammanträffande att hon skulle börja få ont just den dagen tränaren hade fått ett utbrott?! Dock håller jag med er om att det låter konstigt att Mira skulle blivit psykiskt skadad efter det tränaren gjorde...

Så ni menar att på sen höst när det börjar bli lite kallt och halt - då brukar unghästar (halvblod på 5år) börja få överskotts energi på detta sätt?.. Jag kan ju tillägga att jag dessa dagar innan jag red, longerade mira i båda varven innan jag satte mig upp.. för jag förstår att ilken häst som helst är extra pigg på vintern.. Men det var inte fallet eftersom att Mira inte ville gå frammåt.. hon vägrade, hon snurade aldrig höll på och gå på mig.. utan hon stegra så in i ** högt.. att jag till och med ska bli rädd att hon ska tippa bakåt..

Hmm.. om jag ändå bara vetat hur det gick sen..
 
Sv: Perfekt häst blir till Monster häst? (långt)

Låter som att tränaren behandlat hästen så illa att den mådde väldigt dåligt efteråt. Hästar som alltid blivit behandlade bra mår tar åt sig väldigt mycket om någon gör illa dem utan anledning. Troligtvis kände hon sig så kränkt att hon tappade förtroendet för människan.
Det jag hade gjort om jag var du var att bara finnas hos henne, klappa henne och pyssla med henne där hon känner sig trygg så att hon får upp förtroendet för människor igen. Att inte pressa på henne att gå till andra ställen än där hon känner sig trygg eftersom hon inte känner tryggheten i människor längre. Hon följer själv med igen när hon litar på oss.
 
Sv: Perfekt häst blir till Monster häst? (långt)

Så ni menar att på sen höst när det börjar bli lite kallt och halt - då brukar unghästar (halvblod på 5år) börja få överskotts energi på detta sätt?.. Jag kan ju tillägga att jag dessa dagar innan jag red, longerade mira i båda varven innan jag satte mig upp.. för jag förstår att ilken häst som helst är extra pigg på vintern.. Men det var inte fallet eftersom att Mira inte ville gå frammåt.. hon vägrade, hon snurade aldrig höll på och gå på mig.. utan hon stegra så in i ** högt.. att jag till och med ska bli rädd att hon ska tippa bakåt..

Det är jättevanligt att hästar oavsett ålder får en energikick när det plötsligt blir kallt. Är det då dessutom halt så kanske hästen inte har kunnat röra på sig ordentligt i hagen och den energin kommer då ut på olika sätt. Vissa hästar blir rädda för allt, vissa hoppar och bockar, vissa sticker för mindre och vissa kan inte ens lämna gårdsplanen osv.

Känner man då inte hästen sen innan kanske, så kan det bli svårt att hantera. Sen eftersom det också är en unghäst så kan säkert lite testande vara en del i det hela.

men det ar ett stort sammanträffande att hon skulle börja få ont just den dagen tränaren hade fått ett utbrott?! Dock håller jag med er om att det låter konstigt att Mira skulle blivit psykiskt skadad efter det tränaren gjorde...

Tränaren gick väl på hästen pga hästens beteende, inte för att försvara ren misshandel som det låter som men hästen var nog jobbig redan innan. Hästen blev nog inte sån pga av tränarens beteende. Det var nog en kombination av testande och överskottsenergi pga halka i hagen som gör att inte hästen kan få ut tillräckligt med energi där.

Men givetvis så kan hästen också ha haft ont någonstans. Men jag vet att många blir chockade av hur förändrade många hästar blir när kylan kommer och många som då slutar rida ut etc också är den onda cirkeln igång. Häst blir piggare och piggare, ägarn får svårare och svårare att få ordning på häst igen.

Vuxna mer utbildade hästar blir ju också pigga och kan få för sig saker men skillnaden där är ju att dom oftast är väl uppfostrade och tänker endå frammåt på ett annat sätt än vad unghästar gör.
 
Sv: Perfekt häst blir till Monster häst? (långt)

En tes är att hästen gått omkull i hagen (fått en sträckning/låsning/slag av något slag som inte syns för en vanlig person (en ET eller vet kanske ser)) = ingen har sett att det har hänt något, ägaren vet inte att den har ont, kan alltså inte säga detta till tränaren, varav han slår den för att han tror att den är dum (fast den har ont). Hästen får mera ont av ridningen då skadan sitter högt? och du får en häst som är som förbytt..... Kanske??
 
Sv: Perfekt häst blir till Monster häst? (långt)

En tes är att hästen gått omkull i hagen (fått en sträckning/låsning/slag av något slag som inte syns för en vanlig person (en ET eller vet kanske ser)) = ingen har sett att det har hänt något, ägaren vet inte att den har ont, kan alltså inte säga detta till tränaren, varav han slår den för att han tror att den är dum (fast den har ont). Hästen får mera ont av ridningen då skadan sitter högt? och du får en häst som är som förbytt..... Kanske??

tänkte nåt liknande..men då måste hon haft ont även när jag inte satt på henne för hon vägra även gå från stallet då... Jag antar att jag helt enkelt kommer fortsätta att undra vad som skulle kunna hänt...
 
Sv: Perfekt häst blir till Monster häst? (långt)

Det är jättevanligt att hästar oavsett ålder får en energikick när det plötsligt blir kallt. Är det då dessutom halt så kanske hästen inte har kunnat röra på sig ordentligt i hagen och den energin kommer då ut på olika sätt. Vissa hästar blir rädda för allt, vissa hoppar och bockar, vissa sticker för mindre och vissa kan inte ens lämna gårdsplanen osv.

Känner man då inte hästen sen innan kanske, så kan det bli svårt att hantera. Sen eftersom det också är en unghäst så kan säkert lite testande vara en del i det hela.



Tränaren gick väl på hästen pga hästens beteende, inte för att försvara ren misshandel som det låter som men hästen var nog jobbig redan innan. Hästen blev nog inte sån pga av tränarens beteende. Det var nog en kombination av testande och överskottsenergi pga halka i hagen som gör att inte hästen kan få ut tillräckligt med energi där.

Men givetvis så kan hästen också ha haft ont någonstans. Men jag vet att många blir chockade av hur förändrade många hästar blir när kylan kommer och många som då slutar rida ut etc också är den onda cirkeln igång. Häst blir piggare och piggare, ägarn får svårare och svårare att få ordning på häst igen.

Vuxna mer utbildade hästar blir ju också pigga och kan få för sig saker men skillnaden där är ju att dom oftast är väl uppfostrade och tänker endå frammåt på ett annat sätt än vad unghästar gör.

Jo jag antar att Mira måste haft ont någonstans.. För hade hon varit för pigg hade hon varit spänd och jag hade känt om hon hade varit pigg.. Hon var inte så himla mycket piggare..och dessutom så skulle hon inte vägra gå från stallet om hon "bara" hade arit pigg.. eftersom hon under nästan 1års tid gick från stallet utan problem.. Mira har redan gått igenom testandet med mig, hon var lätt att vinna över - då fanns det svårare hästar jag red som vägrade.. Jag tror nog att Mira helt enkelt hade ont någonstans, eller att hon blev lite skärrad över vad som hände hos tränaren.. Vad jag förstår så var det inte bara hästen som blivit tokig efter detta..även ägaren hade mått skit dåligt över att ha låtit tränaren sitta upp.. hon ville inte ens komma till stallet och jag menar det ar ju en hel del hemska rykten om incidenten.. samt att jag hade känt och sett pisk rapp på hela hästen.. Hon var kålsvart och man såg ljusa svullna streck här och var, mäst på rumpan.. Kankse ar det så att hon gick omkull.. Jag vet bara att det ar tillräckligt illa att inte ens ägaren ville prata med mig om det och att hon vill åka till ett specialstall med fokus på Miras "nya" betende..?! saknar Mira väldigt mycket, hon var så speciell precis som de flesta hästar och jag hoppades henne bara väl hela tiden :D


Tack allihopa för eran hjälp! Mysteriet med Mira fortsätter. Men det känns bättre att diskutera med er alla om vad som kunde ha skett :)))
 
Sv: Perfekt häst blir till Monster häst? (långt)

Jag red en unghäst för ett par år sedan. jätte trevlig häst pigg framåt men la aldrig ut i ful galopp. Kan tilläggas att hästen var väldig känslig, pet med spö räckte gott å väll. Sedan åkte hästen på hoppletion med ägaren fick sig ett rejält rapp och jag fick rida en häst som det inte gick att göra någoting med dagen efter. Så nog kan det vara tränaren som ställde till det allt.
 
Sv: Perfekt häst blir till Monster häst? (långt)

Jo jag antar att Mira måste haft ont någonstans.. För hade hon varit för pigg hade hon varit spänd och jag hade känt om hon hade varit pigg.. Hon var inte så himla mycket piggare..och dessutom så skulle hon inte vägra gå från stallet om hon "bara" hade arit pigg..
Som jag skrev, pigghet och överskottsenergi betyder inte att hästen går fortare framåt, dom kan lika gärna bli istadiga och studsa runt.
samt att jag hade känt och sett pisk rapp på hela hästen.. Hon var kålsvart och man såg ljusa svullna streck här och var, mäst på rumpan.. Kankse ar det så att hon gick omkull.. Jag vet bara att det ar tillräckligt illa att inte ens ägaren ville prata med mig om det och att hon vill åka till ett specialstall med fokus på Miras "nya" betende..?!
Allvarligt talat, varför inte anmäla tränaren då? Hade min häst sett ut sån efter en tränare hade jag dokumenterat allt och anmält direkt.
 
Sv: Perfekt häst blir till Monster häst? (långt)

Som jag skrev, pigghet och överskottsenergi betyder inte att hästen går fortare framåt, dom kan lika gärna bli istadiga och studsa runt.

Allvarligt talat, varför inte anmäla tränaren då? Hade min häst sett ut sån efter en tränare hade jag dokumenterat allt och anmält direkt.

Hon kan ha gjort det, hoppas att hon gjorde det.. Hon pluggade/arbetade till sequritas äktare iaf :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 754
Senast: Sel
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 506
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 235
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 085
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp