"Perfekt matchning" vid hästköp - orimlig förväntan? [utbruten ur Dressyrsnackis 14]

Är det bara Hästnet som gäller när man letar häst? Hur hittar man annars bra försäljnings och förmedlingsstall? Vilka importerar? Hittat en del hemsidor, men inga är uppdaterade.... Tips?
 
Är det bara Hästnet som gäller när man letar häst? Hur hittar man annars bra försäljnings och förmedlingsstall? Vilka importerar? Hittat en del hemsidor, men inga är uppdaterade.... Tips?
Det finns grupper på facebook där många annonserar. Annats hästnet eller hippsonmarket!

Importer har jag inte så bra koll på tyvärr.
Om du kan tänka dig hoppstam så är det nog lättare inom din budget. De ligger lite lägre i pris, och kan ju bli trevliga dressyrhästar ändå ;)
Såg senast idag en treåring för 70 000 kr på annons som dök upp i mitt fb-flöde via hippson market.

Testa även att lägga in köpesannons i någon/några av de större grupperna på fb!
 
Åh. Nu är jag så där förvirrad igen.
Jag har provat en del hästar och ingen har varit en 'perfekt matchning'. Vilket kanske är en orimlig förväntan?
Den sista kändes ändå helt ok och jag gillar den trots en del egenheter men jag får Ångest av tanken att råka köpa fel häst.
Och att behöva sälja för att det blev fel.

Jag känner mig så väldigt sårbar i min position...

Och jag är helt övertygad om att det måste kännas som the perfect match! Inköpet är ju den "billiga" delen av hästeriet...ska man dessutom behöva övertyga sig i x-antal månader om att detta är Hästen med H så blir det ju jobbigt... så välj den häst DU vill ha och låt det ta tid att hitta den.
 
Och jag är helt övertygad om att det måste kännas som the perfect match! Inköpet är ju den "billiga" delen av hästeriet...ska man dessutom behöva övertyga sig i x-antal månader om att detta är Hästen med H så blir det ju jobbigt... så välj den häst DU vill ha och låt det ta tid att hitta den.
Det jobbiga i kråksången är att när jag stöter på en 'den måste jag ha' - häst så är jag rätt säker på att den kommer att vara knepig på minst tio olika sätt... Det är liksom de jag fastnar för. De som man får kämpa lite extra med/för.
Sen inte sagt att det behöver bli dåligt men min kropp måste hålla genom hela resan också...
Det är kanske inte direkt en sådan jag Borde köpa nu.

Jaja, jakten fortsätter...
 
Det jobbiga i kråksången är att när jag stöter på en 'den måste jag ha' - häst så är jag rätt säker på att den kommer att vara knepig på minst tio olika sätt... Det är liksom de jag fastnar för. De som man får kämpa lite extra med/för.
Sen inte sagt att det behöver bli dåligt men min kropp måste hålla genom hela resan också...
Det är kanske inte direkt en sådan jag Borde köpa nu.

Jaja, jakten fortsätter...
Aha du är felprogrammerad alltså?;) :D Dvs älskar att välja olämplig häst...jag tror nog du hittar rätt men tänk på hur mycket tid du ska tillbringa ihop med den individen och välj en som fastnar i ditt hjärta OCH passar din kropp!
 
Aha du är felprogrammerad alltså?;) :D Dvs älskar att välja olämplig häst...jag tror nog du hittar rätt men tänk på hur mycket tid du ska tillbringa ihop med den individen och välj en som fastnar i ditt hjärta OCH passar din kropp!
Nja. Snarare att jag gillat att inte ta enklaste vägen. ☺️ Det har alltid blivit väldigt rätt i slutänden (förutom den sista, men han var ju fysiskt trasig 'beond repair').
Jag har alltid vurmat lite extra för de missförstådda och känsliga.
Men jag orkar ju inte riktigt med det på samma sätt längre.
Så nu måste jag intala mitt hjärta att 'normalt' inte alltid behöver vara tråkigt...
 
Är det bara Hästnet som gäller när man letar häst? Hur hittar man annars bra försäljnings och förmedlingsstall? Vilka importerar? Hittat en del hemsidor, men inga är uppdaterade.... Tips?

Nej, finns massor av försäljningstall på fb också som har egna fb sidor. Enklast brukar dock vara att ringa försäljningstallen om du vill ha aktuell info. Kan tipsa via pm om du är intresserad.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 571
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
603
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 079
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En gång kom jag att snacka med en tjej om min tonårstid. Det är väl inget jag brukar prata om, även om det inte är hemligt på något vis...
Svar
0
· Visningar
851
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp