"Perfekt matchning" vid hästköp - orimlig förväntan? [utbruten ur Dressyrsnackis 14]

Corax

Trådstartare
Åh. Nu är jag så där förvirrad igen.
Jag har provat en del hästar och ingen har varit en 'perfekt matchning'. Vilket kanske är en orimlig förväntan?
Den sista kändes ändå helt ok och jag gillar den trots en del egenheter men jag får Ångest av tanken att råka köpa fel häst.
Och att behöva sälja för att det blev fel.

Jag känner mig så väldigt sårbar i min position...
 
Åh. Nu är jag så där förvirrad igen.
Jag har provat en del hästar och ingen har varit en 'perfekt matchning'. Vilket kanske är en orimlig förväntan?
Den sista kändes ändå helt ok och jag gillar den trots en del egenheter men jag får Ångest av tanken att råka köpa fel häst.
Och att behöva sälja för att det blev fel.

Jag känner mig så väldigt sårbar i min position...

Förstår känslan!
vet inte riktigt hur man ska tänka med det där med "perfect match" men kanske kan fundera över vad det var som INTE var perfekt - och fundera på om det är något som kan komma att ändras?
 
Åh. Nu är jag så där förvirrad igen.
Jag har provat en del hästar och ingen har varit en 'perfekt matchning'. Vilket kanske är en orimlig förväntan?
Den sista kändes ändå helt ok och jag gillar den trots en del egenheter men jag får Ångest av tanken att råka köpa fel häst.
Och att behöva sälja för att det blev fel.

Jag känner mig så väldigt sårbar i min position...

För att hitta den perfekta tror jag du måste försöka släppa oron?
Lättare sagt än gjort men du ser dem eller känner dem nog ur fel synvinkel om du tänker katastrof. Då kommer ingen kännas rätt?

Den kommer skada sig och så länge du gör allt du kan för att hålla koll på hur den haft det innan, journaler och gör en ordentlig besiktning så kan du ju inte göra mycket mer :heart

Eller kanske titta på en unghäst som du pratat om innan?

Jag tror du kommer känna wow igen :)
 
Åh. Nu är jag så där förvirrad igen.
Jag har provat en del hästar och ingen har varit en 'perfekt matchning'. Vilket kanske är en orimlig förväntan?
Den sista kändes ändå helt ok och jag gillar den trots en del egenheter men jag får Ångest av tanken att råka köpa fel häst.
Och att behöva sälja för att det blev fel.

Jag känner mig så väldigt sårbar i min position...
Jag tycker att du ska prova vidare tills både mage, hjärna och hjärta säger YES!
 
Åh. Nu är jag så där förvirrad igen.
Jag har provat en del hästar och ingen har varit en 'perfekt matchning'. Vilket kanske är en orimlig förväntan?
Den sista kändes ändå helt ok och jag gillar den trots en del egenheter men jag får Ångest av tanken att råka köpa fel häst.
Och att behöva sälja för att det blev fel.

Jag känner mig så väldigt sårbar i min position...
Det här med perfect match vet jag inte riktigt du, tror mer på att man ska få en bra känsla, och känna att man kan utvecklas med hästen och att man funkar ihop. Inte så lätt att säga efter en provridning för den delen!
Men just det här med att det ska kännas rätt någonstans, att du vill tillbringa en tid med den hästen och att du trivs med den.
Det kanske bara säger klick hos någon, en häst kanske du bara får en sådär wow-känsla av, vad vet jag??

Och det här med att köpa fel häst. Oroa dig inte så mycket över det, tror du måste försöka släppa ångesten runt köpet; det ska vara något positivt, det ska vara kul att åka och prova hästar, anser jag det som iaf. Känns hästen bra, får du en genuint positiv känsla av att rida den, tror du ni kan utvecklas tillsammans, är den rätt för din nivå/dina mål?
Känns det inte super och du faktiskt inte tycker om hästen så mycket, då var det fel och då köper du den inte.
Som sagt, provrid mer än en gång.
Gå på känsla om allt annat stämmer. Såklart ska du tänka igenom köpet, och om du faktiskt inte tyckt att någon av de hästarna du än så länge provridit varit sådär intressanta, provrid vidare!
Som sagt ska det kännas rätt, det ska kännas bra.
Fortsätt provrid tills du är säker på en häst du vill ha. Än så länge låter det som att du inte fått den där genuina känslan av att det är rätt, eller jaa, en perfect match.

Köp när det känns rätt. "Den sista kändes ändå helt ok och jag gillar den trots en del egenheter men jag får ångest av tanken att råka köpa fel häst." Har du möjlighet att prova den igen? Låter ju inte som att du blev helt såld på den.
Hästen du köper ska du ju ha ett tag och jag menar inte att det är bara att ta första möjliga om det låter som det.
Vet inte så mycket mer jag kan säga förrutom att jag supportar dig och du får hålla oss uppdaterade! :banana:
 
Åh. Nu är jag så där förvirrad igen.
Jag har provat en del hästar och ingen har varit en 'perfekt matchning'. Vilket kanske är en orimlig förväntan?
Den sista kändes ändå helt ok och jag gillar den trots en del egenheter men jag får Ångest av tanken att råka köpa fel häst.
Och att behöva sälja för att det blev fel.

Jag känner mig så väldigt sårbar i min position...

Lita på din magkänsla. Känns hästen fel för dig är det förmodligen fel häst för dig. Jag köper endast hästar som jag ska ha till mig själv om jag får "YES" känslan. Ibland får man helt enkelt prova en del för att hitta rätt. :)
 
Jag tycker att du ska prova vidare tills både mage, hjärna och hjärta säger YES!

+ @Corax

Jag håller med! Det finns sådana hästar! Hade aldrig nöjt mig med annat om jag skulle köpa häst.

Nu var det jätte jättelängesen jag köpte häst sist.. Typ 22 år sedan. Men jag red min dåvarande tränares hästar under det året det tog för mig att hitta hästen med stort H. Jag visste direkt att det var den hästen som var min! 👍
 
Det där med känslan inför hästköp och vilken häst en väljer har jag och en vän diskuterat massor senaste tiden. Jag har alltid haft så lite pengar att jag fått ta lite vad jag har råd med. Barb var verkligen inte kärlek vid första ögonkastet utan hon har växt på mig. Det tog tre år innan jag insåg att jag aldrig skulle kunna vara utan min lilla guldponny och bad om att få köpa henne. Men jag hade aldrig köpt henne baserat på första gången jag red henne.
Koop är den första häst som jag direkt blivit kär i när jag suttit på honom första gången. Känslan han gav var helt otrolig!! Att jag skulle kunna köpa honom trodde jag aldrig och han är verkligen min dröm. Men, han är också sjukt svårriden, det är jättemycket som jag har ändrat på i ridningen och det är massor och massor av utbildning kvar på honom, plus då hans status med pålagringar/lös benbit (som jag inte visste men var rätt säker på). Så hur rätt han än kändes i ridningen är han ju ett rätt knasigt val av häst att köpa.

Jag kan känna att en lägger lite för mycket ansvar på hästen på nåt vis att det ska vara "kärlek vid första ögonkastet". För det är inte alls säkert att häst kommer kunna leva upp till de förväntningar du då direkt projicerar på häst. Jag gillar nog mer att en växer ihop med hästen och att en har köpt en häst med de grundförutsättningar en är ute efter.
 
Det där med känslan inför hästköp och vilken häst en väljer har jag och en vän diskuterat massor senaste tiden. Jag har alltid haft så lite pengar att jag fått ta lite vad jag har råd med. Barb var verkligen inte kärlek vid första ögonkastet utan hon har växt på mig. Det tog tre år innan jag insåg att jag aldrig skulle kunna vara utan min lilla guldponny och bad om att få köpa henne. Men jag hade aldrig köpt henne baserat på första gången jag red henne.
Koop är den första häst som jag direkt blivit kär i när jag suttit på honom första gången. Känslan han gav var helt otrolig!! Att jag skulle kunna köpa honom trodde jag aldrig och han är verkligen min dröm. Men, han är också sjukt svårriden, det är jättemycket som jag har ändrat på i ridningen och det är massor och massor av utbildning kvar på honom, plus då hans status med pålagringar/lös benbit (som jag inte visste men var rätt säker på). Så hur rätt han än kändes i ridningen är han ju ett rätt knasigt val av häst att köpa.

Jag kan känna att en lägger lite för mycket ansvar på hästen på nåt vis att det ska vara "kärlek vid första ögonkastet". För det är inte alls säkert att häst kommer kunna leva upp till de förväntningar du då direkt projicerar på häst. Jag gillar nog mer att en växer ihop med hästen och att en har köpt en häst med de grundförutsättningar en är ute efter.
Jag har ju haft fyra egna hästar. EN av dem var kärlek vid första ögonkastet. En helt galen och ohanterbar treåring. Han blev fantastisk!! 💕
Den egna uppfödningen hade jag i femton år. Jag valde henne inte själv och jag fick kämpa. Men jag älskade henne ändå.
Även den sista som jag själv valde utan att det 'gnistrade' fäste jag mig vid väldigt fort. Om hjärtat inte säger 'nej' på en gång så är det en häst jag ändå kommer att älska och fästa mig vid. Det vet jag.
Jag gör alltid det bästa av situationen och formar hästarna in i mitt system hanteringsmässigt.
Men jag blev bränd efter sista hästen och det var inte ens hans fel.
Jag vet inte om jag är kapabel att låta mitt hjärta fastna för nån på samma sätt just nu. Samt att jag har aspekten 'min trasiga kropp' att ta hänsyn till.
Och... Skulle jag låta hjärtat bestämma så skulle det stå en liten treåring i stallet nu. Och det sa ni att jag inte fick köpa. 😊
 
Jag har ju haft fyra egna hästar. EN av dem var kärlek vid första ögonkastet. En helt galen och ohanterbar treåring. Han blev fantastisk!! 💕
Den egna uppfödningen hade jag i femton år. Jag valde henne inte själv och jag fick kämpa. Men jag älskade henne ändå.
Även den sista som jag själv valde utan att det 'gnistrade' fäste jag mig vid väldigt fort. Om hjärtat inte säger 'nej' på en gång så är det en häst jag ändå kommer att älska och fästa mig vid. Det vet jag.
Jag gör alltid det bästa av situationen och formar hästarna in i mitt system hanteringsmässigt.
Men jag blev bränd efter sista hästen och det var inte ens hans fel.
Jag vet inte om jag är kapabel att låta mitt hjärta fastna för nån på samma sätt just nu. Samt att jag har aspekten 'min trasiga kropp' att ta hänsyn till.
Och... Skulle jag låta hjärtat bestämma så skulle det stå en liten treåring i stallet nu. Och det sa ni att jag inte fick köpa. 😊
När jag var ute och letade häst så provred jag 5/6 ponnyer tror jag. Fick inte en wowkänsla av någon, fäste mig inte vid dem alls.
Sen red jag då den 6e, den jag köpte. Gick in på hästnet och där var hon längst uppe, nyaste annonsen inlagd: en gråskäck som hoppade över ett hinder på bilden. Hon var ju ett projekt och jag fick ingen direkt wowkänsla när jag suttit på henne. Men det kändes bra, det kändes rätt. Det var en trevlig ponny, och jag visste inte så mycket om gångarter på den tiden. Men visste att den var efter Jarno, som varit min drömponny sedan jag var, vadå, 11?? Och så stod det 9-9 på hoppteknik, det borde väl vara bra??
Fick som sagt ingen wowkänsla eller "Åååh den här klickar jag med!1!1!" utan det var mer, "åh, denna vill jag faktiskt ha. Denna vill jag jobba med i framtiden och spendera mer tid med." Det var första hästen som jag fick en såndär "jag gillar den"-känsla.
Provred den en torsdag då hela helgen var fullbokad och den kom hem på lördagen, 1 April, efter en andra provridning innan vi lastade på. Jag visste någonstans vad jag köpte, ett projekt, men ville ha den ponnyn. Direkt efter provridningen var jag inte säker men hade med en hypande kompis som gillade den väldigt mycket.
På fredagen hade jag i princip bestämt mig, mest för att jag ville ha egen ponny och mina vänner redan hade, men också som sagt för att jag fick en bra känsla av situationen, något sa liksom att det var rätt.
Vilket det var!
Som 13-åring så är det ganska tufft att göra ett sånt beslut när man inte har hästintresserade föräldrar. Det kan man ju nästan inte göra. Lite tur hade jag kanske hehe.
Men som sagt så var jag inte säker i början, men efter andra provridningen var jag nog ganska såld på den, trots att det inte gick super på provridningarna.
Med tiden så har vi verkligen blivit bästa vänner, hittat knapparna på den och utvecklas ständigt och lär mig mer såklart. Jag har lärt ponnyn och ponnyn har lärt mig! Vi har växt ihop till ett starkt ekipage och jag ångrar inte en sekund av den tid jag lagt på den, inte en sekund av beslutet jag gjorde fast jag inte var helt säker!

Ville bara berätta att jag inte fick en wow-känsla, men råkade bli en bibel.. hehe, hoppas du orkar läsa igenom min bok
 
Jag har ju haft fyra egna hästar. EN av dem var kärlek vid första ögonkastet. En helt galen och ohanterbar treåring. Han blev fantastisk!! 💕
Den egna uppfödningen hade jag i femton år. Jag valde henne inte själv och jag fick kämpa. Men jag älskade henne ändå.
Även den sista som jag själv valde utan att det 'gnistrade' fäste jag mig vid väldigt fort. Om hjärtat inte säger 'nej' på en gång så är det en häst jag ändå kommer att älska och fästa mig vid. Det vet jag.
Jag gör alltid det bästa av situationen och formar hästarna in i mitt system hanteringsmässigt.
Men jag blev bränd efter sista hästen och det var inte ens hans fel.
Jag vet inte om jag är kapabel att låta mitt hjärta fastna för nån på samma sätt just nu. Samt att jag har aspekten 'min trasiga kropp' att ta hänsyn till.
Och... Skulle jag låta hjärtat bestämma så skulle det stå en liten treåring i stallet nu. Och det sa ni att jag inte fick köpa. 😊

Det är ju supersvårt, det där med känslan!

Min senaste häst köpte jag innan jag ens hade suttit av på provridningen. Då hade jag provridit säker 20 hästar, och visste direkt att får jag inte den här, då slutar jag med häst. Sen visade det sig på röntgen att hon hade pålagringar, vi gjorde ett försök med att jag hade henne på foder, men hon höll inte som tävlingshäst. Jättetråkigt, men nu står hon som världens bästa hobbyhäst hemma hos kompisar till mig istället.

Det jag vill säga med det är egentligen att även när ALLT känns rätt så ska ju häststackarn vara 100% rätt fysiskt också, vilket gör att det börjar bli en nästan omöjlig ekvation att få ihop. Så vad jag har gjort inför nästa hästköp är att jag har funderat på ett fåtal saker som jag inte tänker kompromissa med, så får resten bli så bra som möjligt.
 
@Corax jag har köpt några hästar med hjärtat och det har väl helt ärligt inte varit så där jättelyckad... :angel::rofl: Men jag tycker fortfarande att du ska leta tills du hittar en häst som du bara känner "ja, denna vill jag ha!" Det är så dyrt och tar så mycket tid att ha häst så du ska känna glädje över att spendera tid tillsammans med hästen varje dag, annars är det i mitt tycke inte värd det...

@super hur har det gått med din häst? Var det denna veckan ni skulle på kontroll?
 
@Corax lyssna lagom mycket på hjärtat, men glöm inte hjärnan. Jag tror inte på ”det ordnar sig” om hästen är rörlig men tokig. Har tyvärr sett en del sånt som inte gått så bra. Själv köpte jag min för att han är (var?) snäll att rida ut på men ändå är ridbar med mkt trav. Och se hur det gick. Tog fyra år innan vi blev kompisar på riktigt. Men han ska aldrig säljas, han kräver mer rehab än vad de flesta är villiga att lägga ner.
 
@Corax lyssna lagom mycket på hjärtat, men glöm inte hjärnan. Jag tror inte på ”det ordnar sig” om hästen är rörlig men tokig. Har tyvärr sett en del sånt som inte gått så bra. Själv köpte jag min för att han är (var?) snäll att rida ut på men ändå är ridbar med mkt trav. Och se hur det gick. Tog fyra år innan vi blev kompisar på riktigt. Men han ska aldrig säljas, han kräver mer rehab än vad de flesta är villiga att lägga ner.
Det är väl lite tvärtom här... Jag är ju faktiskt rätt förtjust i den sista kusen men den har ingen vidare trav. Men den passar min rygg. Så jag kanske måste blunda för traven? Även om den aldrig kommer att kunna göra flashiga ökningar...
Och den är Snäll och gör inga knasiga saker. Enligt säljaren.
 
För mig är det viktigast att jag fastnar för hästen, att den passar mig personlighet och att jag känner att detta kommer bli bra även om det är en lång väg dit. Så ingen wow känsla på så vis utan mer den här kommer jag vilja jobba med och den kommer vilja jobba med mig!

Jag har köpt en på resultat. Den var okej att rida men jag tyckte inte om den alls.
Hade den ett år och tävlade med bra resultat innan jag sålde. Jag ville inte ens åka till stallet på slutet eftersom jag verkligen inte tyckte om hästen.
Där vill jag inte hamna igen.
 
Jag har ju haft fyra egna hästar. EN av dem var kärlek vid första ögonkastet. En helt galen och ohanterbar treåring. Han blev fantastisk!! 💕
Den egna uppfödningen hade jag i femton år. Jag valde henne inte själv och jag fick kämpa. Men jag älskade henne ändå.
Även den sista som jag själv valde utan att det 'gnistrade' fäste jag mig vid väldigt fort. Om hjärtat inte säger 'nej' på en gång så är det en häst jag ändå kommer att älska och fästa mig vid. Det vet jag.
Jag gör alltid det bästa av situationen och formar hästarna in i mitt system hanteringsmässigt.
Men jag blev bränd efter sista hästen och det var inte ens hans fel.
Jag vet inte om jag är kapabel att låta mitt hjärta fastna för nån på samma sätt just nu. Samt att jag har aspekten 'min trasiga kropp' att ta hänsyn till.
Och... Skulle jag låta hjärtat bestämma så skulle det stå en liten treåring i stallet nu. Och det sa ni att jag inte fick köpa. 😊
När jag köpte Hedwig tittade jag på treårs ston som var klass I eller hade diplom. Annonsen på Hedwig sa inte så mycket förutom stammen, att hon var klass I o snäll.🤣 Men jag kände till uppfödaren sen innan. Det var verkligen ingen wow-känsla. Hon var inriden men kunde ju inte mycket. Vi red ut en tur i skogen, uppfödaren och jag. Hästen var snäll och glad. Gångarterna var trevliga och räckte gott o väl till mig. (778) Jag vet att jag tänkte att om jag nu ska ha en så ung häst så måste den vara snäll. Jag har ju aldrig ångrat mig en sekund och det är fjorton år sedan nu.
Platina fick jag möjlighet att köpa till ett väldigt bra pris när hon var 3.5. Hon var inte inriden men snäll, glad och röntgad helt ua. Jag visste att jag aldrig mer, eller högst osannolikt, skulle få möjlighet att köpa en sådan häst igen för dem pengarna så jag slog till.
Än så länge har jag inte ångrat mig.😁
Jag har nog låtit hjärnan styra ganska mycket vid mina köp. Det har varit snälla, pigga, friska unghästar utan dåliga erfarenheter. Sen har det varit upp till mig att förvalta dem på ett vettigt sätt.
Platina är ju fortfarande en unghäst men börjar iaf kännas lite mer vuxen nu.😇
 
Vet inte om detta passar i denna tråd, får gärna flyttas i så fall.
Ska köpa ny häst. Mest åt dressyr. Var så länge sen jag köpte häst så här dålig koll vad de kostar och var jag letar...? Vill kunna rida och tävla LA/MSV C. Kan absolut tänka mig en 3-åring, bara den är välhanterad o lastad, sutten på och start och stopp ska funka i skritt och trav ordentligt. Sen såklart roligare med en 4-åring som gjort lite mer... priset det hänger på. Hur långt kommer jag med 75 000? Är det Hästnet som gäller? Läggs alla saluhästar ut där? Även försäljningstall? Tips på bra seriösa som säljer och förmedlar hästar i syd-Sverige? Importera häst? Vet ni någon som tar hem hästar som är bra och seriös? Man är ju så rädd att bli lurad....
Jag är en rutinerad ryttare.
 
Vet inte om detta passar i denna tråd, får gärna flyttas i så fall.
Ska köpa ny häst. Mest åt dressyr. Var så länge sen jag köpte häst så här dålig koll vad de kostar och var jag letar...? Vill kunna rida och tävla LA/MSV C. Kan absolut tänka mig en 3-åring, bara den är välhanterad o lastad, sutten på och start och stopp ska funka i skritt och trav ordentligt. Sen såklart roligare med en 4-åring som gjort lite mer... priset det hänger på. Hur långt kommer jag med 75 000? Är det Hästnet som gäller? Läggs alla saluhästar ut där? Även försäljningstall? Tips på bra seriösa som säljer och förmedlar hästar i syd-Sverige? Importera häst? Vet ni någon som tar hem hästar som är bra och seriös? Man är ju så rädd att bli lurad....
Jag är en rutinerad ryttare.

Jag antar att vi talar om en "dressyrhäst" här. För 75" får man knappt en svenskfödd 3-4-åring som är snäll, säker och grundriden, såvida det inte finns viss skadehistorik eller hästen har avvikelser/sämre gång.
Med en sådan budget hade jag tittat på yngre, oinridet, importerat eller något med smärre skavanker av mindre betydelse. Alternativt kan man söka lite äldre som halkat efter i utbildningen.
Köpte själv för 10 år sedan en grundriden sexåring, importerad men snäll, lite över genomsnittlig gång, oröntgad för 70" och tyckte jag kom undan billigt. Hästen hade troligtvis röntgenfynd i ryggen då den var karpig och hade ett par revben som stod åt fel håll, men det var aldrig något som påverkade henne. Man köper ju alltid lite "Grisen i säcken", men hon gav mig en bra magkänsla, och den hade rätt i längden.
 
Jag har staplat några ”måste”. Typ snäll att rida ut på (eller rättare sagt att jag känner mig trygg) och att jag inte känner ”blä”.

Sen slutar det ändå med ungponnyer eller gamla bekantskaper.

Men det måste finnas något som gör att jag dras till just den. Har två shettisar hemma. De rider jag ju inte och den ena är ren pensionär men det fanns ändå något som skiljde just dessa två från ”mängden” (och det var inte priset, den senaste kostade mer än connemaran i inköp :rofl: ).
 
@Ester

Jag har precis köpt treåring i den prisklassen (typ, jag har henne på prov just nu). Hon är jättesnäll, inriden i höstas och har stått lite på utbildning hos proffs, bra gångarter.
Men hon låg ute på annons för betydligt mer och uppfödaren sänkte nog priset främst för att vi har gemensamma vänner som pratar gott om mig och jag finns i området så hon kommer kunna följa henne. Det var viktigt för henne :)

Men jag var egentligen inställd på att få köpa en tvååring iom min begränsade budget.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 568
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
603
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 079
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En gång kom jag att snacka med en tjej om min tonårstid. Det är väl inget jag brukar prata om, även om det inte är hemligt på något vis...
Svar
0
· Visningar
850
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp