Perfekt storlek på hund?

geting

Trådstartare
Ja, enligt dig alltså! :)
Tyckte det var en rolig diskussion i en annan tråd om hundstorlek men ville inte ta över TS tråd som handlade om annat.

Jag gillar små hundar, runt 3-4 kg. Små men inte så små att de känns som om de kommer gå sönder! Att ha en bärbar hund är så praktiskt i storstan och när man reser. Sitter med min killes whipp nu, han är väl runt 15 kg men känns gigantisk…! :rofl:
 
Ja, enligt dig alltså! :)
Tyckte det var en rolig diskussion i en annan tråd om hundstorlek men ville inte ta över TS tråd som handlade om annat.

Jag gillar små hundar, runt 3-4 kg. Små men inte så små att de känns som om de kommer gå sönder! Att ha en bärbar hund är så praktiskt i storstan och när man reser. Sitter med min killes whipp nu, han är väl runt 15 kg men känns gigantisk…! :rofl:
Ville ha stor hund från början, men av en slump blev det en mellan, åt mindre hållet, de är ca 40 cm höga och väger 10-15 kg. Smidigt med inte alltför stort i bil och husbil, men inte så smått ändå 😊 Tycker de är precis lagom 🥰
 
Tjejerna ligger på runt 7 kg och mindre hund än så vill jag inte ha.

Storlek och vikt har dock väldigt liten betydelse i mina val av ras. Aussien är egentligen den enda sällskapshundar jag haft, med undantag för en cairn.
Övriga raser har alla varit arbetande och där trumfar egenskaper allt övrigt.
 
Ja, enligt dig alltså! :)
Tyckte det var en rolig diskussion i en annan tråd om hundstorlek men ville inte ta över TS tråd som handlade om annat.

Jag gillar små hundar, runt 3-4 kg. Små men inte så små att de känns som om de kommer gå sönder! Att ha en bärbar hund är så praktiskt i storstan och när man reser. Sitter med min killes whipp nu, han är väl runt 15 kg men känns gigantisk…! :rofl:
Vår hund väger ca 25 kg. Tycker att han är en alldeles lagom mellanstor hund.... :)
 
Ja, enligt dig alltså! :)
Tyckte det var en rolig diskussion i en annan tråd om hundstorlek men ville inte ta över TS tråd som handlade om annat.

Jag gillar små hundar, runt 3-4 kg. Små men inte så små att de känns som om de kommer gå sönder! Att ha en bärbar hund är så praktiskt i storstan och när man reser. Sitter med min killes whipp nu, han är väl runt 15 kg men känns gigantisk…! :rofl:
För mig är det perfekt storlek när hunden kan följa med där det är en del folk utan att jag behöver vara rädd att den är osynlig samtidigt som den är såpass liten att den lätt kan sitta vid ett bord i ett cafe utan att märkas av, och får plats i sängen och soffan och bilen utan att ta för stor plats. Plus att det är bra att kunna bära hunden om det behövs utan att behöva styrketräning. Kg mässigt så får jag väl gå efter min hund nu som väger mellan 24 och 25 kg.

Men man vänjer sig fort vi storlekar har jag märkt, växte upp med en liten cavalier som enligt mina ögon nu är en väldigt liten hund. Jag upplevde då att hon var ganska stor.
 
Innan jag köpte hund så var mitt ideal en STOR hund, typ leonberger eller liknande bamsing. Nu har jag en labbe som väger strax över 30 kg och är nära 65 cm i mankhöjd, och jag har tänkt om; större än såhär vill jag absolut inte ha.

Småhundar har dock inte lyckats fånga mig (än?) så jag tänker att om det blir en till hund någon dag så bör det vara en som är mellanstor, runt 10-15 kg, eller något mindre så länge det är en robust modell. Labben är snäll men kan vara bufflig så jag tänker att det måste vara en ganska tuff mindre hund för att de ska kunna ha ett bra utbyte av varandra.
 
För mig är det perfekt storlek när hunden kan följa med där det är en del folk utan att jag behöver vara rädd att den är osynlig samtidigt som den är såpass liten att den lätt kan sitta vid ett bord i ett cafe utan att märkas av, och får plats i sängen och soffan och bilen utan att ta för stor plats. Plus att det är bra att kunna bära hunden om det behövs utan att behöva styrketräning. Kg mässigt så får jag väl gå efter min hund nu som väger mellan 24 och 25 kg.

Men man vänjer sig fort vi storlekar har jag märkt, växte upp med en liten cavalier som enligt mina ögon nu är en väldigt liten hund. Jag upplevde då att hon var ganska stor.
Jag brukar säga att Pysslingen (6 kg) är praktisk då han kan vara med överallt - men det var å andra sidan Schäferprinsessan (36 kg i rätt hull) också. Hon sov i säng, gick på krogen, åkte kommunalt, reste, var på gallerier, krogar och konserter... Ville hon inte synas var det som om hon inte var med, på krogen Elverket brukade hon ligga i soffan bakom min rygg - ville hon synas plockade krogpersonalen ned champagnekylaren för att servera vatten
 
Jag tycker dsg är rätt lagom i storlek att ha och göra med, lätt att bära om det skulle vara så och inte allt för små
 
Jag tycker nog att en hund runt 10-15 kg är rätt så behändig. Mina vättar är ganska lagom. Ända gången jag känner att jag vill ha en större hund modell schäfer, är när vi tränade lite lydnad. Lite smidigare att slippa böja sig ner till backen för att belöna.
 
Om jag inte kan skaffa en schäfer igen, vill jag nog ha en mindre hund (bl.a. pga mindre miljöbelastning),

men det är svårt att tävla och träna med en för liten hund (det är det inte alls, brukar någon då svara. I synnerhet någon som aldrig haft något utanför spannet 20-40 kg)
 
Ja, enligt dig alltså! :)
Tyckte det var en rolig diskussion i en annan tråd om hundstorlek men ville inte ta över TS tråd som handlade om annat.

Jag gillar små hundar, runt 3-4 kg. Små men inte så små att de känns som om de kommer gå sönder! Att ha en bärbar hund är så praktiskt i storstan och när man reser. Sitter med min killes whipp nu, han är väl runt 15 kg men känns gigantisk…! :rofl:
Generellt så gillar jag varken små eller stora hundar, men finns vissa undantag, jag tycker t.ex. att Schipperke är otroligt söta. Har dock funderat på mindre hund bara för att det känns mer lättsamt om jag skulle ha sällskapshund.

Mellanstora hundar är min favorit! Men skulle kunna ha t.ex. en labbe eller malle på t.ex. 30 kg om jag valde någon av dom raserna. 15-25 kg är idealt. :)
 
Min Malle ar stor, men anda inte. Han ar som alla mallar ganska finlemmad (i alla fall jamfort med Rottisen :p) och nar jag star upp och han star vid min sida kan jag lagga handen pa hans rygg (withers) utan att boja mig ner. Helt perfect.
Daremot ar han aldeles for hog nar han utan problem lagger hakan pa matbordet :cautious:
 
Ja, enligt dig alltså! :)
Tyckte det var en rolig diskussion i en annan tråd om hundstorlek men ville inte ta över TS tråd som handlade om annat.

Jag gillar små hundar, runt 3-4 kg. Små men inte så små att de känns som om de kommer gå sönder! Att ha en bärbar hund är så praktiskt i storstan och när man reser. Sitter med min killes whipp nu, han är väl runt 15 kg men känns gigantisk…! :rofl:
mitt svar är att det beror på!

på gården Var flattarna i perfekt storlek för att vara med överallt . och huset var rätt stort.

I mitt nuvarande liv med min nuvarande hälsa är en fjäril i rätt storlek. Huset är litet, jag är inte så snabb och orkar inte så mycket.

Vore jag frisk skulle flatten fortfarande vara idealisk
 
Jag älskar pyttesmå hundar😁. Min praszky är perfekt, väger ca 2 kg nu. Utmärkt storlek att ha innanför jackan. Samtidigt är han en "minihund" med väldigt fina linjer. Gillar själv inte stora hundar.
 
Mellan 15-25 kg. Stora nog att alltid kunna hänga med och ta sig fram på ett robust självständigt vis, tål att hoppa och ramla lite, men små nog att kasta över axeln och bära en stund om det behövs.

Tiken vi har nu väger 13.5-14 kg, och även om det är mysigt att ha en knähund som inte tar hela fåtöljen, så är hon opraktiskt liten när det ska till hög fart och fysisk uthållighet. Hon får helt enkelt jobba mycket hårdare för att ta sig fram jämfört med de långbenta 20-kiloshundarna.

Största jag har haft vägde 25 kg, och han var extremt långbent. Han fick ändå plats i famnen och han joggade helt obrytt bredvid fyrhjulingen i 50 km/h... :love:
 
Jag föredrar små hundar. Delvis pga min skruttiga kropp och att de gånger jag gått med en större hund som drar minsta lilla, så får jag väldigt ont.
Min dvärgschnauzer väger 6,2 kg och är drygt 30 cm hög. Det är alldeles lagom, tycker jag!
Hon är smidig att ta med överallt, men tillräckligt robust för att inte bryta benen av att någon tittar för länge på henne.
Om hon skulle bli vild och dra i snöret när vi är ute och går, kan jag utan problem hålla henne med ett lillfinger. :D
Jag gillar också att snabbt och smidigt kunna hiva upp henne i famnen om vi möter någon lös och/eller aggressiv hund. Vilket har hänt flera gånger...
 
Jag tror jag gillar en mankhöjd på 40-50 cm, men det finns ganska få raser i det spannet som passar mig. Vikt är svårt att gå efter, finns ju kortbenta som väger mycket och det passar inte mig. Men ca 10-20 kg. Viktigast att de är "terränggående", inte klumpiga men ändå robusta.

(Kommer köpa en ras som är något mindre än detta, men väldigt terränggående.)
 

Liknande trådar

Hundhälsa I tisdags blev min hund attackerad oprovocerat av en annan hund där ägaren inte kunde kontrollera hunden. Min lilla kille på 7 kg hade...
Svar
10
· Visningar
1 736
Senast: Lillkin
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 669
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 364
Senast: AnneB
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 799
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp