Periodisk fasta

Gbg87

Trådstartare
Är det någon som testat periodisk fasta? Hur var/är det och hur har ni lagt upp det? :)

Jag skulle behöva gå ner i vikt, och har funderat på hur jag ska gå till väga. Vart jag kan göra kompromisser osv. Så läste jag om periodisk fasta, och eftersom jag aldrig är hungrig på morgonen utan äter en macka på jobbet först vid kl. 10 så tänkte jag att jag säkert kan hålla mig till lunch. Så från och med i morgon ska jag börja köra fasta från kl. 20.00 på kvällen och 12.00 på dagen, alltså 16 h. Sedan äta lunch, mellis och middag. Jag tror det kommer funka bra för mig! Så får jag försöka tänka på att äta bra och nyttig mat som ändå gör mig mätt.

Är det någon som är på att testa tillsammans med mig? :) Någon som vet om för och nackdelar med detta?
 
Nackdelar; Din kropp kan helt slå emot dig och du kommer vilja hetsäta och äta mycket mer eftersom du inte får mat på större delen av dygnet. Plus jobbiga psykologiska påfrestningar. Din kropp kan även svara med att sakta ner ämnesomsättningen.

Fördelar; Förhoppningsvis kommer du inte orka stoppa i dig lika mycket mat som vanligt. Fast det är en rätt så skör tråd att gå på.
 
Nackdelar; Din kropp kan helt slå emot dig och du kommer vilja hetsäta och äta mycket mer eftersom du inte får mat på större delen av dygnet. Plus jobbiga psykologiska påfrestningar. Din kropp kan även svara med att sakta ner ämnesomsättningen.

Fördelar; Förhoppningsvis kommer du inte orka stoppa i dig lika mycket mat som vanligt. Fast det är en rätt så skör tråd att gå på.

Jag tänker på de nackdelarna också, men jag tänker att det blir lite "snällare" mot kroppen med att enbart skippa frukost i stället för exempelvis 5:2 när man fastar två hela dagar. Idag äter jag som sagt frukost väldigt sent, och tar någon kvällsmacka efter kl. 20 ibland så omställningen borde inte bli allt för stor tänker jag?
 
Jag tänker på de nackdelarna också, men jag tänker att det blir lite "snällare" mot kroppen med att enbart skippa frukost i stället för exempelvis 5:2 när man fastar två hela dagar. Idag äter jag som sagt frukost väldigt sent, och tar någon kvällsmacka efter kl. 20 ibland så omställningen borde inte bli allt för stor tänker jag?
Jag är inte så insatt i 5:2 dieten, men har hört att vissa anser att 500kcal är fasta så det kan man ju dela upp över dagen relativt bra ändå. Men ja, själv har jag aldrig ätit frukost i hela mitt liv så visst kan det fungera. :)

Det beror också på hur länge du tänk köra med dieten, och individuellt hur din kropp reagerar.
 
Jag tänker på de nackdelarna också, men jag tänker att det blir lite "snällare" mot kroppen med att enbart skippa frukost i stället för exempelvis 5:2 när man fastar två hela dagar. Idag äter jag som sagt frukost väldigt sent, och tar någon kvällsmacka efter kl. 20 ibland så omställningen borde inte bli allt för stor tänker jag?


Jag körde 5:2 när det var nytt och hippt... Så lättpåverkad var/(är) jag.

Tyckte egentligen inte att det var så ansträngande. Du har ju inte två fastedagar efter varandra, och du äter ändå lite även på fastedagen så du går inte runt och blir helt matfixerad i svältläge.

En liten smörgås på morgonen unnade jag mig (ca 200 kcal). Sedan en soppa, eller råkostsallad till lunch, och råkost till middag. Det funkade helt ok att komma under 500 kcal, så länge jag visste att jag kunde äta dagen efter.

Hamnade inte i det där som många beskriver, att du svälter dig dag 1 och sedan vräker i dig pizza två dagar för att svälta dig igen dag 4. Tyckte tvärtom att jag fick en ganska bra balans genom 5:2.

Gick ned något kilo i månaden, cirkus. Slutade mest för att jag flyttade och bytte vardagsrutiner.
 
Jag kör LCHF som bas och 16:8 samtidigt. Funkar bra och jag mår toppen. Äter enligt 16:8 i stort sett alla dagar som jag inte jobbar vaknätter, då har jag oftast nåt att äta om jag blir hungrig.

Jag har inte drabbats av hetsätning då jag äter fullfeta produkter under de 8 timmar som det är ok att äta vilket innebär att man är mätt på lite. Tar mycket mindre portioner än förr.

Orkar mer efter min kostomläggning och är mer klartänkt även då vaknätterna hopar sig ibland. Normalt jobbar jag varannan vaknatt och varannan vilnatt men då vi har mycket störningar ibland blir det ju fler vaknätter i rad och det orkar jag med nu på ett helt annat sätt än tidigare. Har ätit LCHF sedan mars-2013´och la till 16:8 sen ett par månader tillbaka.
 
Är det någon som testat periodisk fasta? Hur var/är det och hur har ni lagt upp det? :)

Jag skulle behöva gå ner i vikt, och har funderat på hur jag ska gå till väga. Vart jag kan göra kompromisser osv. Så läste jag om periodisk fasta, och eftersom jag aldrig är hungrig på morgonen utan äter en macka på jobbet först vid kl. 10 så tänkte jag att jag säkert kan hålla mig till lunch. Så från och med i morgon ska jag börja köra fasta från kl. 20.00 på kvällen och 12.00 på dagen, alltså 16 h. Sedan äta lunch, mellis och middag. Jag tror det kommer funka bra för mig! Så får jag försöka tänka på att äta bra och nyttig mat som ändå gör mig mätt.

Är det någon som är på att testa tillsammans med mig? :) Någon som vet om för och nackdelar med detta?

Ät du din macka kl 10, lunch macka och middag. Skippa istället mellanmålen...
 
Finns inte en risk att du går upp det igen efter att du slutar? Eller ska du köra det för alltid?

Det finns väl alltid en risk att man går upp om man använt sig av en specifik metod som man sedan bryter sig ifrån. Men det handlar väl bara om att ta det i små steg och vara medveten om det Sedan har jag hört att kroppen vänjer sig vid de nya rutinerna så det är inte ens säkert att jag måste sluta med det, utan kanske bara börjar med frukt/liten frukost i framtiden.
 
Jag kör LCHF som bas och 16:8 samtidigt. Funkar bra och jag mår toppen. Äter enligt 16:8 i stort sett alla dagar som jag inte jobbar vaknätter, då har jag oftast nåt att äta om jag blir hungrig.

Jag har inte drabbats av hetsätning då jag äter fullfeta produkter under de 8 timmar som det är ok att äta vilket innebär att man är mätt på lite. Tar mycket mindre portioner än förr.

Orkar mer efter min kostomläggning och är mer klartänkt även då vaknätterna hopar sig ibland. Normalt jobbar jag varannan vaknatt och varannan vilnatt men då vi har mycket störningar ibland blir det ju fler vaknätter i rad och det orkar jag med nu på ett helt annat sätt än tidigare. Har ätit LCHF sedan mars-2013´och la till 16:8 sen ett par månader tillbaka.

Kul att höra att det går bra :) Jag har läst många liknande storys, att folk fått kontroll över aptiten och trivts väldigt bra med rutinerna. Och att den hunger man känner i början försvinner helt med tiden.
 
Jag kör 16:8 vardagar och tycker det fungerar bra för mig personligen
Helger är lite mer flexibelt
Ingen frukost utan bara en kopp kaffe med kokos eller MCT-olja när jag kommer till jobbet (ingår eg inte i "äkta" 16:8 fasta men funkar för mig) Lunch kl 13 och middag vid 19-20
En par koppar kaffe brukar det bli innan lunchen och så dricker jag en del vatten
 
Jag har kört det, förra sommaren. Gick ner 11 kg på två och en halv månad, det bara rann av mig kilon hur enkelt som helst och jag fattar inte att jag inte gjort så förut.

Nu fortsätter jag lite sporadiskt ibland, kanske tre dagar var tredje månad, efter perioder med kalas etc, och jag ligger kvar + - något kilo. 1,79 lång, väger 74 kg. Ser lagom ut.

Jag "klarar" inte en diet utan pasta eller potatisgratänger, mackor och en bulle eller chokladbit efteråt varje dag, så det här är den enda dieten som jag får äta det jag tycker om. Och inte behöver ha dåligt samvete för att jag äter det jag tycker om. Vis av många erfarenheter funkar inte dieter där jag inte får äta det jag gillar och jag gillar inte grönsaker utom avokado, äter inte kött och tycker inte om frukt. Blir galet hungrig av sallader och allt som inte är kolhydrater.

Jag körde 5:19 i början och 7:17 den sista månaden. Alltså åt 5 timmar, inte äta 19 timmar. Dock drack jag saft och coca cola light under icke ättid. Hur enkelt som helst, och jag trivdes som tusan att få äta mina spagettis och mackor och bulle utan att behöva ha det minsta dåliga samvetet inombords.

En typisk dag i början såg ut som så att jag vaknade och drack cola light eller saft (tycker inte om kaffe eller té). Vid 11 åt jag frukost/lunch fil eller mackor. Vid 16 åt jag det jag ville och tyckte om till middag, med tillhörande efterrätt. Och åt så att jag blev riktigt proppmätt. Sedan stod jag mig utan problem på det till nästa dag. Blev jag sugen fick jag dricka cola eller saft, men det hände inte ofta. Sista månaden drog jag pga jobbtider ut det till 10-17.

Alla är olika, men det funkade hur bra som helt på mig.
 
Senast ändrad:
Är det någon som testat periodisk fasta? Hur var/är det och hur har ni lagt upp det? :)

Jag skulle behöva gå ner i vikt, och har funderat på hur jag ska gå till väga. Vart jag kan göra kompromisser osv. Så läste jag om periodisk fasta, och eftersom jag aldrig är hungrig på morgonen utan äter en macka på jobbet först vid kl. 10 så tänkte jag att jag säkert kan hålla mig till lunch. Så från och med i morgon ska jag börja köra fasta från kl. 20.00 på kvällen och 12.00 på dagen, alltså 16 h. Sedan äta lunch, mellis och middag. Jag tror det kommer funka bra för mig! Så får jag försöka tänka på att äta bra och nyttig mat som ändå gör mig mätt.

Är det någon som är på att testa tillsammans med mig? :) Någon som vet om för och nackdelar med detta?
Fast om du nu är överviktig trots att du redan bara äter en smörgås på morgonen så är det knappast morgonsmörgåsen som gjort dig överviktig.

Jag skulle tro att du behöver lägga mer krut på att se över dina matvanor resterande tid på dygnet än att plocka bort frukostmackan
 
Fast om du nu är överviktig trots att du redan bara äter en smörgås på morgonen så är det knappast morgonsmörgåsen som gjort dig överviktig.

Jag skulle tro att du behöver lägga mer krut på att se över dina matvanor resterande tid på dygnet än att plocka bort frukostmackan

Jag är inte överviktig, det är enbart trivselkilon :) Och tro mig, jag är medveten om att jag måste tänka på vad jag äter ;) Det här är enbart en metod jag vill testa för att jag tror att det underlättar för mig och passar mina rutiner.
 
Jag har kört det, förra sommaren. Gick ner 11 kg på två och en halv månad, det bara rann av mig kilon hur enkelt som helst och jag fattar inte att jag inte gjort så förut.

Nu fortsätter jag lite sporadiskt ibland, kanske tre dagar var tredje månad, efter perioder med kalas etc, och jag ligger kvar + - något kilo. 1,79 lång, väger 74 kg. Ser lagom ut.

Jag "klarar" inte en diet utan pasta eller potatisgratänger, mackor och en bulle eller chokladbit efteråt varje dag, så det här är den enda dieten som jag får äta det jag tycker om. Och inte behöver ha dåligt samvete för att jag äter det jag tycker om. Vis av många erfarenheter funkar inte dieter där jag inte får äta det jag gillar och jag gillar inte grönsaker utom avokado, äter inte kött och tycker inte om frukt. Blir galet hungrig av sallader och allt som inte är kolhydrater.

Jag körde 5:19 i början och 7:17 den sista månaden. Alltså åt 5 timmar, inte äta 19 timmar. Dock drack jag saft och coca cola light under icke ättid. Hur enkelt som helst, och jag trivdes som tusan att få äta mina spagettis och mackor och bulle utan att behöva ha det minsta dåliga samvetet inombords.

En typisk dag i början såg ut som så att jag vaknade och drack cola light eller saft (tycker inte om kaffe eller té). Vid 11 åt jag frukost/lunch fil eller mackor. Vid 16 åt jag det jag ville och tyckte om till middag, med tillhörande efterrätt. Och åt så att jag blev riktigt proppmätt. Sedan stod jag mig utan problem på det till nästa dag. Blev jag sugen fick jag dricka cola eller saft, men det hände inte ofta. Sista månaden drog jag pga jobbtider ut det till 10-17.

Alla är olika, men det funkade hur bra som helt på mig.

Kul att höra att det funkat så bra för dig! Och att det känts enklare än andra metoder. Det är lite så jag tänker och därför jag vill testa det, att det förmodligen skulle gå lite enklare för mig än att enbart äta nyttigt och träna. Vilket jag har lite svårt att få bra rutiner kring. Jag är inte jättemycket för onyttigheter som bullar och kakor, men däremot äter jag ofta för stora portioner och mycket kolhydrater. Jag har läst att periodisk fasta hjälper till att kontrollera aptiten, och att magsäcken dessutom inte blir så uttänjd som när man äter mycket. Ska bli intressant och se hur det känns/går!
 
Prova, så klart! Ge det två veckor och utvärdera sedan, är mitt råd. Första veckan kan det gå lite upp på vågen innan magsäcken börjar minska. Det är dock viktigt att våga äta sig proppmätt, tycker jag, och inte mesa med det för att viktminskningen ska gå fortare. Den kommer ändå och jag tycker att livet ska vara roligt och jag vill inte gå runt och vara hungrig.

Det är tur att det finns en metod för oss som vill äta kolhydrater och lite socker.

Men, återigen, det som funkar för en funkar inte för den andra, men det viktigaste är att man hittar något man trivs med så att det blir av.
Kul att höra att det funkat så bra för dig! Och att det känts enklare än andra metoder. Det är lite så jag tänker och därför jag vill testa det, att det förmodligen skulle gå lite enklare för mig än att enbart äta nyttigt och träna. Vilket jag har lite svårt att få bra rutiner kring. Jag är inte jättemycket för onyttigheter som bullar och kakor, men däremot äter jag ofta för stora portioner och mycket kolhydrater. Jag har läst att periodisk fasta hjälper till att kontrollera aptiten, och att magsäcken dessutom inte blir så uttänjd som när man äter mycket. Ska bli intressant och se hur det känns/går!
 
Jag trodde 16:8 var dagar :D. Google har nu förklarat för mig och jag ska banne mig prova. 20 kg MÅSTE bort.

Det trodde jag med..

Men utan att veta om det så kör jag ju 16:8 ca 3 dgr i veckan då när jag jobbar och det har ju funkat noll på mig.. Det kanske bara funkar när man gör det medvetet O_o

5:2 däremot funkar jättebra! Gick ner 1 kg i veckan .. så nu ska jag prova det igen har jag bästämt!!
 
Det trodde jag med..

Men utan att veta om det så kör jag ju 16:8 ca 3 dgr i veckan då när jag jobbar och det har ju funkat noll på mig.. Det kanske bara funkar när man gör det medvetet O_o

5:2 däremot funkar jättebra! Gick ner 1 kg i veckan .. så nu ska jag prova det igen har jag bästämt!!

Jag tror det är fler aspekter till det. För det första, håller man samma vanor som man alltid hållt så innebär det samma vikt som man alltid haft :) Hade du ätit frukost de tre dagarna då du inte gör det nu så kanske du hade vägt lite mer, eller att du håller vikten stabil genom att skippa dom frukostarna och inte stiger i vikt. Vem vet! Viktnedgång sker ju av förändringar i sina vanor. Sedan vet jag inte hur stor skillnad tre frukostar gör i veckan, det beror nog på hur mycket frukost man brukar äta och vad man äter utöver det. Själv tänkte jag köra varje dag, med vissa undantag för kalori-intag efter kl. 20 på fredag och lördag kväll. Då kanske man vill dricka lite vin sent eller liknande.

5:2 är har jag hört funkar för många! Men själv skulle jag inte vilja fasta hela dagar.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 876
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 760
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
483
Senast: Takire
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 197
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp