Bukefalos 28 år!

Perkulator eller vad?

CarEr

Trådstartare
Älskat mitt morgonkaffe innan jobbet men den där gnagande känslan av huruvida jag stängde av kaffebryggaren har fått mig att överge denna för ”fulkaffe” i form av vattenkokare och pulverkaffe på morgonen.

Börjar nu tröttna, speciellt efter sommaren och funderar på att införskaffa nytt. Min gamla kaffebryggare behöver bytas ut så då har tanken på perkulator dykt upp. Är den värd det eller ska jag återgå till kaffebryggare med timer ;)
 
Vi är jättenöjda med vår moccamaster och valde att köpa en liten timer för att slippa oroa sig. Funkar jättebra! Man kan ställa in den på 1-4 timmar :up:
 
Älskat mitt morgonkaffe innan jobbet men den där gnagande känslan av huruvida jag stängde av kaffebryggaren har fått mig att överge denna för ”fulkaffe” i form av vattenkokare och pulverkaffe på morgonen.

Börjar nu tröttna, speciellt efter sommaren och funderar på att införskaffa nytt. Min gamla kaffebryggare behöver bytas ut så då har tanken på perkulator dykt upp. Är den värd det eller ska jag återgå till kaffebryggare med timer ;)

Tar inte perkulator ganska lång tid? Jag vill ha kaffe snabbt på morgonen :p
En ny bryggare med inbyggd timer alternativt köpa en extern timer tycker jag :) Vi har en moccamaster med inbyggd timer. Är jag själv brygger jag drop-coffee med hario då det är lätt och snabbt att bara göra en kopp!
 
Sätt en timer på kaffebryggaren så är problemet löst. Finns såna som man trycker på en knapp och sen är strömmen på i 30 min innan den stängs av.

Snabb googling: (obs! jag har aldrig provat den här men ville bara läggaupp länken för att visa vad jag menar). Finns alldeles säkert fler märken och varianter.

https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/elartiklar/timer/capidi-timer-15-60-min/237540.13731/
Hade jag inte behövt byta befintlig bryggare hade det varit ett alternativ
 
Jag köpte en ny kaffebryggare för någon månad sen med timer för när man vill att kaffet ska börja bryggas (suveränt så man kan få kaffe direkt när man går upp om man så önskar), samt termoskanna. När det är bryggt stänger maskinen av sig själv och kaffet hålls varmt i iaf 2- 2,5 timmar i termosen. Älskart :love: !
 
Älskat mitt morgonkaffe innan jobbet men den där gnagande känslan av huruvida jag stängde av kaffebryggaren har fått mig att överge denna för ”fulkaffe” i form av vattenkokare och pulverkaffe på morgonen.

Börjar nu tröttna, speciellt efter sommaren och funderar på att införskaffa nytt. Min gamla kaffebryggare behöver bytas ut så då har tanken på perkulator dykt upp. Är den värd det eller ska jag återgå till kaffebryggare med timer ;)
Du kan kombinera vattenkokaren med bryggtratt eller presskanna. Behöver inte vara pulverkaffe.
Ibland tror jag att jag är den enda människan som aldrig ägt en kaffebryggare... Använder en stor mugg som jag ställer bryggtratten direkt på.
 
Älskat mitt morgonkaffe innan jobbet men den där gnagande känslan av huruvida jag stängde av kaffebryggaren har fått mig att överge denna för ”fulkaffe” i form av vattenkokare och pulverkaffe på morgonen.

Börjar nu tröttna, speciellt efter sommaren och funderar på att införskaffa nytt. Min gamla kaffebryggare behöver bytas ut så då har tanken på perkulator dykt upp. Är den värd det eller ska jag återgå till kaffebryggare med timer ;)
Till sommarstugan köpte vi en bryggare med termos, då brygger den klart kaffet rakt ner i termosen och slår sen av sig. Helt suveränt! Kaffet håller sig varmt och jag slipper fundera på om jag slog av bryggaren eller inte.
 
Älskat mitt morgonkaffe innan jobbet men den där gnagande känslan av huruvida jag stängde av kaffebryggaren har fått mig att överge denna för ”fulkaffe” i form av vattenkokare och pulverkaffe på morgonen.

Börjar nu tröttna, speciellt efter sommaren och funderar på att införskaffa nytt. Min gamla kaffebryggare behöver bytas ut så då har tanken på perkulator dykt upp. Är den värd det eller ska jag återgå till kaffebryggare med timer ;)
Jag har en sådan här
https://www.bodum.com/se/en/coffee/coffee-makers?designline=POUR+OVER

(Släng i kaffe i silen, häll över vatten från vattenkokaren, klart)

1596196445930.png

och en presso för när gäster.

Och vår kaffebryggare för ingenting alls på jobbet, nog köpt på typ ICA stänger av sig själv efter 30 minuter.

Men perkulator är väl trevligt. Blir väl lite annorlunda kaffe, i alla fall om man har en sådan som står på plattan och gör espresso. Men gott och vill man ha en så tycker jag man kan köpa en därför. Tror inte det tog så mycket längre tid när vi hade en i en stuga vi hyrde. Men det var ju fortfarande i det fallet en som behövde timer inbyggd eller bredvid, eftersom den hade sladd osv. Det kaffet smakade mer som bryggkaffe.
 
Senast ändrad:
Jag kör med presskanna ifrån Stelton, har en i husvagnen och en hemma. Kanongott kaffe blir det i den plus att det håller sej varmt länge eftersom det är en thermoskanna:up:
Största fördelen är att jag inte glömmer nåt på.. Har en moccamaster utan timer också men är glömsk tyvärr...
 
Jag har en sådan här
https://www.bodum.com/se/en/coffee/coffee-makers?designline=POUR+OVER

(Släng i kaffe i silen, häll över vatten från vattenkokaren, klart)

Visa bifogad fil 54988

och en presso för när gäster.

Och vår kaffebryggare för ingenting alls på jobbet, nog köpt på typ ICA stänger av sig själv efter 30 minuter.

Men perkulator är väl trevligt. Blir väl lite annorlunda kaffe, i alla fall om man har en sådan som står på plattan och gör espresso. Men gott och vill man ha en så tycker jag man kan köpa en därför. Tror inte det tog så mycket längre tid när vi hade en i en stuga vi hyrde. Men det var ju fortfarande i det fallet en som behövde timer inbyggd eller bredvid, eftersom den hade sladd osv. Det kaffet smakade mer som bryggkaffe.
Vet inte hur lång tid det tar faktiskt, bra aspekt.

Pressbryggare från Bodum har jag, tycker den funkar bäst till te
 
Jag köpte en ny kaffebryggare för någon månad sen med timer för när man vill att kaffet ska börja bryggas (suveränt så man kan få kaffe direkt när man går upp om man så önskar), samt termoskanna. När det är bryggt stänger maskinen av sig själv och kaffet hålls varmt i iaf 2- 2,5 timmar i termosen. Älskart :love: !
Vi använder en av clas ohlsons WiFi-timers till moccamastern och har inställt på vardagar att den ska slå på och brygga klar lagom till vi stiger upp :love:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 148
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 365
Senast: Cocos
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 428
Senast: QueenLilith
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 898

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp