Permanent bädd!

fruL

Trådstartare
Vi ska äntligen bygga stall hemma och kommer att ha en inhyrning på helinackordering.
Jag har alltid velat ha permanentbädd till mina hästar för jag får för mig att det är många fördelar med det både ekonomiskt och miljömässigt.
Detta har inte varit möjligt när min häst stått uppstallad hos någon annan.

Saken är den att jag bara vet hur man fixar en permanentbädd i teorin!
Min ide är att ha torv i botten som man vattnar och trampar till under någon vecka.(Kalk under). Sedan tänkte jag ha vanligt kutterspån uppepå. Ganska mycket så att inte hästen kommer ner till bädden.
Därefter så mockar jag ut bajset som vanligt.
MEN HUR GÖR MAN MED KISSET? Mitt sto är en superkissare! Hon kissar jättemycket men oftast på en sida av boxen. Nu går hon ute men stod på halm innan- det var superblött o jag fick ta ut jättemycket.
Hur tar man ut kisset när man har permanentbädd? Tar man ut allt spån som är smutsigt, ner till bädden- kalkar på och lägger på nytt spån?
Tacksam för tips!
 
Sv: Permanent bädd!

Jag har haft bädd med torv underst och spån överst och jag tog inte ut något kiss i den dagliga mockningen, men vid behov kunde jag "skala" av ett litet lager innan jag strödde nytt om jag tyckte bädden blev för hög eller ojämn (vissa hästar kissar gärna på ett och samma ställe). Innan jag strödde nytt spån hade jag på så kallat stallförbättringsmedel vilket jag även hade underst i bädden under torven. Kalk ska man inte ha under torv tydligen då det kan förstöra den naturliga ph-halt som ska vara där. Stallförbättringmedel så som stalosan eller nutraren är bättre.
 
Sv: Permanent bädd!

Ok, tack för tipset om att inte använda kalk till torv.
Hade du bara på nytt spån uppepå kisset i boxen?
Blir inte allt liksom nedkissat då- om det nya ströet blandas med det nedkissade lösa ströet?
 
Sv: Permanent bädd!

Nej det blandades faktiskt inte alls då spånet packades precis lika hårt som torven, det var givetvis kissigt undertill men det ska ju inte hästen stå på utan man får hålla bädden torr upptill. Jag hade dock hästen på torv först några månader och sedan lade jag spån ovanpå - kanske därför inget av mitt "blandades". Men det kissiga ströet var iaf inte löst utan helt fast!
 
Sv: Permanent bädd!

Jaha? Det blir alltså inte så löst som det ser ut i en `vanlig`spånbox när hästarna stått inne en natt? Det blir fast direkt eftersom bädden är under kanske?
Hur mycket spån hade du uppepå bädden ungefär?
Hur mycket lade du in varje dag?
 
Sv: Permanent bädd!

Konsten är att göra en bädd så pass tjock att kisset rinner ner i botten och ytan förblir torr. För att göra en riktig djupströbädd ska man ha den minst 80 cm djup på den. Den förblir då hela tiden torr uppe på ytan men man får ändå fördelarna av bädd d v s den bränner och ger värme. Därför är det många idag som när de bygger nytt gör boxarna med ett extra djup som man sedan fyller upp med den typ av strö man ska använda och som sedan får ligga hela säsongen. Har man en häst som kissar mycket så behöver man en djupare bädd än för en häst som knappt kissar inne. För bädden ska suga upp all väta och förbli torr på ovansidan.
 
Sv: Permanent bädd!

Saken är den att jag bara vet hur man fixar en permanentbädd i teorin!
Min ide är att ha torv i botten som man vattnar och trampar till under någon vecka.(Kalk under). Sedan tänkte jag ha vanligt kutterspån uppepå. Ganska mycket så att inte hästen kommer ner till bädden.
Därefter så mockar jag ut bajset som vanligt.
Du har ju klart för dig hur man anlägger en permanentbädd.
MEN HUR GÖR MAN MED KISSET? Mitt sto är en superkissare! Hon kissar jättemycket men oftast på en sida av boxen. Nu går hon ute men stod på halm innan- det var superblött o jag fick ta ut jättemycket.
Hur tar man ut kisset när man har permanentbädd? Tar man ut allt spån som är smutsigt, ner till bädden- kalkar på och lägger på nytt spån?
Tacksam för tips!
Vitsen med permanentbädd är ju att du inte ska ta ut urinet. Det ska rinna igenom det övre lagret (spån eller lös halm släpper igenom bra) och i det undre lagret ska urinet bränna ihop med strö som ligger där. (pressad halm eller torv bränner bra)
Har man en häst som kissar mycket gör det ingenting så länge den inte alltid kissar på samma ställe. Då är det bäst att ha ett material i det undre lagret som inte suger upp så snabbt, som tex torv. Pressad halm sprider urinet bättre.
Mocka ut träcken och se till att det övre lagret alltid är torrt. Jag använder Stalosan i botten av hela bädden och sedan strör jag med det emellanåt för att få bort ev bakterier. :)
 
Sv: Permanent bädd!

Därefter så mockar jag ut bajset som vanligt.
Nope, ska bädden fungera lämnar man en del (första dagarna allt) av bajset för att det ska brinna tillsammans med ströet.


* Masse,
det gäller väl för nöt, och dessutom hur bädden används?

LIA
 
Sv: Permanent bädd!

Det är ju nästan bara till nöt man har djupströbädd i Sverige. Men jag har börjat med det även till hästarna enligt dansk modell och det blir väldigt bra och lättskött.
 
Senast ändrad:
Sv: Permanent bädd!

Jag håller med, kissar hästen mängder behövs en djup bädd. Fördelarna med permanentbädd tycker jag är många, om den är välskött. Icke välskött är det bara en äcklig sörja inomhus som förpestar stallmiljön och gör hästarna sjuka.

Fördelarna tycker jag är att de ger värme, ligger bra (har man en orolig häst som skvätter upp bäddmaterial och sedan ligger på betongen är det perfekt med permanentbädd). Lättskött när den väl lagt sig, sparar strö och gödselmängd. Vidare förbättrar det luften i stallet då man inte håller på och vänder i allt varje gång man mockar, och det hästarna kissar (som ju är den ammoniak som fräter i lufrören) när de är inne försvinner ner i bädden och kapslas in.

Kort sagt: bra för både djur och människor.
 
Sv: Permanent bädd!

Tack så hemskt mycket för alla svar!
Jag har det hela ganska klart för mig! Det är väl bara att testa i praktiken helt enkelt!
En fråga bara- om man har en häst som kissar på samma ställe hela tiden, ska man skrapa lite där då och försöka hålla undan kisset lite för att undvika att det växer upp till taket?
 
Sv: Permanent bädd!

Jag såg en årsbädd av halm en gång som var runt 50 cm hög. Klev in i ett stall med enbart araber och höll på att trilla baklänges när dom var enorma!! Ända tills jag öppnade en boxdörr och såg bädden :D
Jättesmidig och lättskött, förutom när dom tog ur den då. Det gjordes vad jag vet 1 gång/år.
 
Sv: Permanent bädd!

Förlåt, förlåt...lånar tråden lite.
Varför använda spån eller halm över torven? Blir det inte svårare att mocka ur sen om man måste skilja på lagren för att få gödselstacken omhändertagen av bonde eller annan person? Hur mycket spån på ungefär måste man hiva på?

Fick tag på ett bra pris på spån i höstas så det blev ingen bädd då, men nu till hösten ska det bli av. Luktar skitäckligt av spånet i min hästs box och jag rekordtoppar med byte av antal balar i boxen/månaden trots boxmatta (ej dränerande tyvärr) :eek:. Nu blir det försök med permanentbädd av torv istället, men är det bättre jobbmässigt när man mockar eller är det för torrheten på ytan som man använder spån/halm över?

Går det lika bra att köra utan spån/halm överst eller blir det effektivast bädd med ett extra lager av dessa ovanpå?

Någon som har erfarenhet av vita hästar på torv? Är det svårt att få bort torvdammet vid ridning? För jag antar att man slipper kissfläckarna :-)
 
Senast ändrad:
Sv: Permanent bädd!

På den gamla dåliga tiden (innan vi gick över till utedrift) hade vi djupströbädd till hästarna, vilket fungerade u a.

Vad innebär "dansk modell"?

LIA
 
Sv: Permanent bädd!

I min värld är det mockningen som är höjdaren, bonusen är halmåtgång och trevligt underlag för hästen.

Jag kör kalk lite spån och halm. Något år fanns det inget spån att köpa, då körde vi bara halm ock det gick utmärkt det med. Jag upplever det lättare att mocka ur (alltså sommarurmockningen) med spån i.

/AA
 
Sv: Permanent bädd!

KL
Oj vad avancerade bäddar ni bygger upp. Jag blev dessutom väldigt nyfiken på varför man vattnar torven? Är det för att få den att packa sig?

Jag kör bädd till min då han annars häver bak allt strö och ligger på betongen med liggsår som följd. Torv är det om funkar absolut bäst på honom då det packar sig bäst, har även haft sågspån över då jag kom över det billigt men sen körde jag på med endast torv igen. Jag tycker det funkar ypperligt. Har ingen riktig djupströbädd så jag skrapar ibland bort ngn våt fläck innan jag fyller på med nytt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
595
Senast: tanten
·
Hästvård Hej! Har lite frågor kring bädd till min häst, vad som kommer fungera bäst.. Testat endast spånpellets, det kissar han igenom på två...
Svar
11
· Visningar
2 095
Senast: a1agnlju
·
Ekonomi & Juridik Bytte i höstas från spånpellets till torv för att pelletsen var så fruktansvärt dammig, fast jag nästan "vattnade sönder" den...
2
Svar
27
· Visningar
3 127
Senast: Bliss
·
Hästhantering Ja, mockningen är min stora tidstjuv. Kan mocka två boxar och få en chock när jag kollar på klockan. Skulle vilja spara in lite tid på...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
13 836
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp