Permanent bädd!

Sv: Permanent bädd!

Fördelarna tycker jag är att de ger värme, ligger bra (har man en orolig häst som skvätter upp bäddmaterial och sedan ligger på betongen är det perfekt med permanentbädd).
Håller med om fördelarna, men har man en häst som gräver/rör runt i bädden passar inte alls permanentbädd i och med att det undre lagret inte är orört och ammoniak tränger upp liksom syre kommer ner i bädden. Det undre lagret är ju viktigt att det är orört för att förbränningsprocessen ska fortgå.
 
Sv: Permanent bädd!

Förlåt, förlåt...lånar tråden lite.
Varför använda spån eller halm över torven?
För att det övre lagret i en permanentbädd ska släppa igenom urin till det undre lagret där det ska bränna ihop med strömaterialet som ligger där. Om man har torv uppe släpper det inte igenom utan det blir blött i det övre lagret. De två lagren har olika uppgifter.
Blir det inte svårare att mocka ur sen om man måste skilja på lagren för att få gödselstacken omhändertagen av bonde eller annan person? Hur mycket spån på ungefär måste man hiva på?
Nej det torra övre lagret är bara att skrapa bort innan man tar ut den andra. Enkelt!

Fick tag på ett bra pris på spån i höstas så det blev ingen bädd då, men nu till hösten ska det bli av. Luktar skitäckligt av spånet i min hästs box och jag rekordtoppar med byte av antal balar i boxen/månaden trots boxmatta (ej dränerande tyvärr) :eek:.
Men en växeströbädd av spån ska inte lukta illa. Ta reda på varför det luktar först och främst.
l Nu blir det försök med permanentbädd av torv istället, men är det bättre jobbmässigt när man mockar eller är det för torrheten på ytan som man använder spån/halm över? Går det lika bra att köra utan spån/halm överst eller blir det effektivast bädd med ett extra lager av dessa ovanpå?
Det övre ska alltså släppa igenom urinet och vara torrt. Torv släpper inte igenom eftersom det har så hög uppsugningsförmåga.
 
Sv: Permanent bädd!

För oss har det passat perfekt, men det tar lite mer omsorg att bygga bädden. Eventuellt får en annan häst börja bygga den.
 
Sv: Permanent bädd!

Jag har hört att man med fördel ska vattna och trampa till torvbädden i någon vecka innan man lägger på strö över och låter hästen stå där.Därför att den inte ska röras upp så lätt om man har en orolig häst.
Tack för alla svar och synpunkter! Jag lär mig massor! Nu är jag riktigt sugen på att prova i höst i mitt nya fina stall!:love:
Jag har dock lite mardrömmar över att varje box ska bli en enda stor sörja av stinkande kiss!!!!!:cry:
 
Sv: Permanent bädd!

Om det blir sörjigt har du använt för lite strö. När urinen rinner ner fördelar den sig i bädden. Vi har haft valacker på bädd, i 3x3 metersboxar, och det blir ju automatiskt så att de kissar på samma ställe då (mitten av boxen). Aldrig varit något problem så länge de varit ute normalt mycket på dagarna.
 
Sv: Permanent bädd!

Någon som har erfarenhet av vita hästar på torv? Är det svårt att få bort torvdammet vid ridning? För jag antar att man slipper kissfläckarna :-)

Sålänge torven är torr går det lätt att borsta bort den, men om hästen legat i en kissfläck, eller ännu värre, kommer in blöt från hagen och lägger sig innan pälsen torkat så är det ingen höjdare.
 
Sv: Permanent bädd!

Vi kommer bara att ha ston! De kissar ju bara bakåt nästan- alltså från maten sett. Kommer det bli ett problem tror ni? För att kisset ska sprida sig i hela bädden?
Våra hästar kommer bara in på natten! Ut tidigt och in sent. (fritt höintag!)
 
Sv: Permanent bädd!

Sålänge torven är torr går det lätt att borsta bort den, men om hästen legat i en kissfläck, eller ännu värre, kommer in blöt från hagen och lägger sig innan pälsen torkat så är det ingen höjdare.

Jag tycker inte att det är några större problem, men det kan ju vara olika hästar också :) Får använda torrschampo någon gång ibland men det är ju inte i hela världen :D
 
Sv: Permanent bädd!

Vi kommer bara att ha ston! De kissar ju bara bakåt nästan- alltså från maten sett. Kommer det bli ett problem tror ni? För att kisset ska sprida sig i hela bädden?
Våra hästar kommer bara in på natten! Ut tidigt och in sent. (fritt höintag!)

Nej inte om inte väggarna tar stryk:). Du märker var det blir blötare, dom kanske inte kissar på samma ställe som valacken gör dvs i mitten.
 
Sv: Permanent bädd!

Min kan vara en riktig gris vad gäller att skita ner sig, så jag kanske bara är överdrivet cynisk på grund av det ;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
597
Senast: tanten
·
Hästvård Hej! Har lite frågor kring bädd till min häst, vad som kommer fungera bäst.. Testat endast spånpellets, det kissar han igenom på två...
Svar
11
· Visningar
2 096
Senast: a1agnlju
·
Ekonomi & Juridik Bytte i höstas från spånpellets till torv för att pelletsen var så fruktansvärt dammig, fast jag nästan "vattnade sönder" den...
2
Svar
27
· Visningar
3 128
Senast: Bliss
·
Hästhantering Ja, mockningen är min stora tidstjuv. Kan mocka två boxar och få en chock när jag kollar på klockan. Skulle vilja spara in lite tid på...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
13 838
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp