”Permanent” banning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har funderat på samma sak, det känns ju ärligt talat rätt meninglöst att permabanna någon om det ändå bara är för användaren att skapa ett nytt konto och fortsätta som förut.
 
Det enda alternativet är ju att ipbanna annars vilket ju har en del nackdelar.
Vet inte ens om @Gunnar kan se IP? För annars är det ju svårt att vara helt säker på att det är samma person som skapat nytt nick. Dvs det är ju väldigt svårt att stoppa att folk gör det och man kan ju inte nämna nya nick om man inte är säker på att det är samma person.
 
Det enda alternativet är ju att ipbanna annars vilket ju har en del nackdelar.
Vet inte ens om @Gunnar kan se IP? För annars är det ju svårt att vara helt säker på att det är samma person som skapat nytt nick. Dvs det är ju väldigt svårt att stoppa att folk gör det och man kan ju inte nämna nya nick om man inte är säker på att det är samma person.
Jag har för mig det var någon moderator någon gång som sa något om det där med IP-banningar, om jag inte missminner mig var det att flera olika användare kan använda samma IP och då blir de andra drabbade även om de skött sig.
 
Det enda alternativet är ju att ipbanna annars vilket ju har en del nackdelar.
Vet inte ens om @Gunnar kan se IP? För annars är det ju svårt att vara helt säker på att det är samma person som skapat nytt nick. Dvs det är ju väldigt svårt att stoppa att folk gör det och man kan ju inte nämna nya nick om man inte är säker på att det är samma person.
Jag förväntar mig knte IP-banning, men är ganska säker på att moderatorerna kan se IP-adresser, och det tillsammans med skrivsätt och våra rapporteringar av inlägg (som tips) borde räcka för att konstatera att det är en återvändande permabannad person kan jag tycka..
 
Jag tycker att det är rimligt att användare får möjlighet att bättra sig och starta på nytt. Om de fortfarande inte beter sig blir de ju snabbt bannade igen.
Fast för att bli permabannad har man ju ofta blivit bannad maaaaaaaaaaassor av gånger långt eller kort innan. Kan man inte skärpa sig då så varför skulle man efter en permanentbanning? Och inte kommer en permanentbanning upplevas som permanent heller om folk är välkomna tillbaka igen?

Vill man ge folk oändligt många chanser (vilket jag kan förstå om man vill), så får man väl ge vanliga bantningar istället bara.
 
Senast ändrad av en moderator:
Det är väldigt få som permanentbannats om man bortser från spammare.

Det går inte med 100% säkerhet veta om det är samma användare som dyker upp igen.

I fallet det troligen handlar om denna gång sade jag att direkt användaren bryter mot regler permanentbannas användaren igen då det med stor säkerhet är en gammal bannad användare. Vad jag vet har inte användaren passerat gränsen än.

Sedan kan jag hålla med om att man kan ge folk en chans till framförallt om det gått ganska lång tid sedan de bannades, men om de återgår i gammalt dåligt beteende bannar man igen.

Och som alltid, ser ni dåligt beteende, rapportera! (@Ceta jag skulle ändra mitt inlägg genom att peta in den här texten och råkade lägga in den i ditt inlägg istället, därav att det står att jag ändrat i ditt inlägg.)
 
Det är väldigt få som permanentbannats om man bortser från spammare.

Ja jag som inte är så aktiv känner till 4. Men det kanske inte är så många?

3 av dem höll sig i de trådar jag läste ibland och tja, jag har lite svårt att förstå att folk(de) ska bannas för att de diskuterar tvärtemot och vrider på tankar och åsikter och plockas bort kanske delvis?? för att några som ansåg sig hemmaanvändare blev irriterade och själva inte kunde gå ur "tjattrådar", och ansåg de förstörde "allt".
 
Utan att vara insatt i sakfrågan,
men rent tekniskt är IP-banning ett rätt trubbigt vapen för moderatorer, då väldigt många användare använder rätt många IP-adresser - exempelvis dator hemma, dator på jobbet och mobiltelefon. Och inte sällan byter (framför allt mobiltelefon) IP ofta, då själva grejen med mobiltelefonen är att den är just mobil.
 
Om man jämför med det totala antalet användare, eller antalet som fått varningar eller även med de som bannats en kortare period är i mitt tycke fyra väldigt få.

Ingen har bannats för att de tycker annorlunda, möjligen kan något eller några fall av på gränsen till hets mot folkgrupp anses vara mot sådana som tycker olika.
Något eller några fall där man tjatar om samma sak igen och igen trots många varningar om att det inte är lämpligt. Det blir väldigt tröttsamt när nästan alla trådar slutar i samma diskussion om samma saker.

Att fullkomligt strunta i moderatorers tillsägelser och på andra sätt behandla moderatorer dåligt kan ibland efter onödigt lång tid leda till varningar och ev. banningar, kanske en gång permanent.
 
Ja jag som inte är så aktiv känner till 4. Men det kanske inte är så många?

3 av dem höll sig i de trådar jag läste ibland och tja, jag har lite svårt att förstå att folk(de) ska bannas för att de diskuterar tvärtemot och vrider på tankar och åsikter och plockas bort kanske delvis?? för att några som ansåg sig hemmaanvändare blev irriterade och själva inte kunde gå ur "tjattrådar", och ansåg de förstörde "allt".
Jag vet iofs bara två som verkar vara permanentbannade men jag gissar att de är med bland dina tre som bannades av outgrundliga skäl. Jag upplevde aldrig att de bröt mot reglerna eller var otrevliga, däremot "gav" de sig inte i diskussioner och särskilt en av dem diskuterade väldigt flitigt om man säger så men hur det bryter mot reglerna förstår inte heller jag.
 
Något eller några fall där man tjatar om samma sak igen och igen trots många varningar om att det inte är lämpligt. Det blir väldigt tröttsamt när nästan alla trådar slutar i samma diskussion om samma saker.

Men så var det ju inte- det fanns ju en uppsjö av trådar som inte var intressanta vad gäller ämnet för nga av dessa livstidsbannade. Det var ju verkligen inte så att de gav sig in i en tråd bara föra att förstöra, de var intresserade och insatta och blev en nagel i ögat på vissa ( eller om så ett kliande myggbett) och det var tom så att det skapades en tråd ( eller flera) om att få bort dessa irriterande nu livstidsbannade användare där jag är förvånad att du svalde det betet.
Jag tar nga exempel på icke intressanta trådar: Vad läser ni? Vikttråd. Vad gör ni?. Tittar in i ditt kök. Vad är det för blomma?. osv etc
Sedan fanns det några ämnen där det ältades på och regelbrottet var att det ältades antar jag men hur som så var det de livstidsbannade som åkte trots att andra också ältade emot eller för( jodå även jag ibland)
 
@ginnies nu vet inte jag om du tänker på samma personer som jag (vet inte om de blev bannade eller inte) men om det är samma personer som jag tänker på så är det du skriver en sanning med mycket modifikation.
I en viss typ av trådar så vred vissa användare alltid till dem att handla om ett specifikt ämne. Ett ämne som inte var ursprungs diskussionen. Stundtals fanns det ett flertal trådar på förstasidan där alla var vridna bort från ursprungsämnet på exakt samma sätt. Det blev lite tjatigt att läsa klonade inlägg i tråd efter tråd efter tråd som egentligen var ämnade att handla om något annat.
Det här att ämnen går OT är en sak men när samma person gång på gång driver allt till att handla om ett enda ämne så handlar det inte om det råkar bli OT utan om en avsiktlig strategi.
 
Men så var det ju inte- det fanns ju en uppsjö av trådar som inte var intressanta vad gäller ämnet för nga av dessa livstidsbannade. Det var ju verkligen inte så att de gav sig in i en tråd bara föra att förstöra, de var intresserade och insatta och blev en nagel i ögat på vissa ( eller om så ett kliande myggbett) och det var tom så att det skapades en tråd ( eller flera) om att få bort dessa irriterande nu livstidsbannade användare där jag är förvånad att du svalde det betet.
Jag tar nga exempel på icke intressanta trådar: Vad läser ni? Vikttråd. Vad gör ni?. Tittar in i ditt kök. Vad är det för blomma?. osv etc
Sedan fanns det några ämnen där det ältades på och regelbrottet var att det ältades antar jag men hur som så var det de livstidsbannade som åkte trots att andra också ältade emot eller för( jodå även jag ibland)
Jag tror vi talar om helt olika användare här, nu vill jag inte diskutera enskilda användare men får för mig att du kanske pratar om användare som inte alls har permanentbannats utan bara har valt att lämna sidan efter en kortare banning.
Senaste året har vad jag kan se endast två användare permanentbannats, varav den senaste 12 oktober.

Det är tråkigt när en massa rykten och/eller osanningar sprids eftersom vi inte går ut med exakt hur vi modererar. Jag anser att det är rimligt att vi inte talar om för alla vilka åtgärder som genomförs.
Ni får helt enkelt lita på att vi försöker lösa problem efter bästa förmåga varje gång.
 
Jag tror vi talar om helt olika användare här, nu vill jag inte diskutera enskilda användare men får för mig att du kanske pratar om användare som inte alls har permanentbannats utan bara har valt att lämna sidan efter en kortare banning.
Senaste året har vad jag kan se endast två användare permanentbannats, varav den senaste 12 oktober.
Nej jag pratar inte alls om de (3??) som efter 1 mån banning ännu inte kommit tillbaka.

Och de(2) jag känner till som livstidsbannades 2019 ,inte skedde 12 okt så det är kanske fler än du minns.

Men det spelar mindre roll, någon av dem är väl inne ibland under annat nick men passar sig j-ligt noga, dit jag ville komma att det är faktiskt lite trist att de försvann och som jag ser det överreagerade många .
 
Nej jag pratar inte alls om de (3??) som efter 1 mån banning ännu inte kommit tillbaka.

Och de(2) jag känner till som livstidsbannades 2019 ,inte skedde 12 okt så det är kanske fler än du minns.

Men det spelar mindre roll, någon av dem är väl inne ibland under annat nick men passar sig j-ligt noga, dit jag ville komma att det är faktiskt lite trist att de försvann och som jag ser det överreagerade många .
Ingen större mening att fortsätta den här diskussionen, jag har bra loggar över vilka som har bannats förutom den som redan nämnts permanentbannades en annan användare 3 mars.
Det skall mycket till innan någon permanentbannas om det inte är en återvändande permanentbannad.
Om du absolut vill fortsätta den här diskussionen kan du ta det via PM.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Går runt och grunnar lite på foderfickor/inpackningar. Av ren nyfikenhet har jag lite frågor kring detta.🤔 Snart sprängs ju skallen...
Svar
8
· Visningar
771
Senast: Magnum
·
  • Artikel
Dagbok Sedan jag började att "dela tankar" här i en dagbokstråd, har jag sett flera fördelar med att göra just det. Det är ett väldigt nyttigt...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
21 062
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
8 833
Kropp & Själ Jag har haft ett litet uppvaknande sexuellt och i och med detta så funderar jag på vart det finns sexleksaker som stimulerar HELA...
Svar
16
· Visningar
1 202
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp