Permanentbädd - halm

stjarnfrugt

Trådstartare
Hur sköter ni era permanentbäddar av halm? Hur har ni byggt upp dem?

När min häst flyttade in för snart 6 veckor sedan bestämde jag mig för att göra ett försök med permanentbädd. Jag tycker det är smidigt, ekonomiskt och tjockare/mjukare för hästen.

I botten har jag ett lager kalk strött i hela boxen. På det lade jag ett ordentligt lager halm. Med tiden har halmen såklart packats ihop och blivit mer kompakt. Varje dag tar jag ut bajs och ev ytligt kiss samt "skalar" av kisslager om det blivit extra tjockt. Ofta är det en grop i mitten dagen efter så jag jämnar till bädden med använd ren halm som ligger tungt och bra, sedan strör jag på ny halm i mitten där det brukar vara en grop. Hon äter ju även en del av bädden så man bör fylla minst varannan dag.

När är det läge att skotta ut och göra om?
Jag tycker inte att bädden ser sunkig ut eller luktar illa så länge jag inte rör runt i den. Ibland vid mockning kan jag känna att det luktar lite om hon rört runt i mitten av den, då tar jag bort det synliga och fyller sedan rejält på med nytt. Då har det i regel inte luktat dagen efter, och detta har jag även bara känt vid just mockning och aldrig då jag skött hästen inne i boxen dvs jag tror inte det luktar när hon är där men säker kan man ju aldrig vara...
 
Sv: Permanentbädd - halm

Jag har mina på halmbädd- jag lägger dock in några torvbalar på hösten i botten och fyller sedan på med halm. Tar ut skitar plus om de rört runt så att blött kommit upp dagligen, men rör annars inte runt i bädden alls. Bädden ligger till våren när boxarna töms, den brinner bra underifrån och jag behöver bara strö några kakor från småbal per box dagligen.

Ett dräktigt sto jag har är stort och tungt, så när hon reser sig glider bädden ofta undan i mitten. Till henne lade jag in några påsar halmpellets och blötte i botten i mitten av boxen, sedan halm över så nu blir det ingen grop där längre.
 
Sv: Permanentbädd - halm

Strö ingår i hyran och torv har vi inte tillgång till. Däremot kanske man kan köpa en spånbal nästa gång det är dags att skotta ut bädden och lägga om den... Ska man då lägga kalk i botten + spån (hur tjockt?) och sedan halm över? Kan man ha bädden kvar över sommaren eller är växelströ bäst när det är varmt och flugor/rötmånad?
 
Sv: Permanentbädd - halm

I oktober anlägger jag mina bäddar med lite Stalosan i botten, sedan tre balar torv i botten och mycket halm ovanpå det, 12 kvm boxar, mer torv i större box. Bäddarna ligger till betessläppet på våren. Har jag hästar som inte går på bete så tar jag ändå ut den bädden över sommaren och har växelströ då. Mest för att jag tar ut bäddarna med en bobcat som jag har här i några dagar och att det känns fräschare att starta upp nya bäddar på hösten igen. Stallet högtryckas också på sommaren så då ska allt strö vara ute.
 
Sv: Permanentbädd - halm

Hur sköter ni era permanentbäddar av halm? Hur har ni byggt upp dem?
Packade halmkakor i botten och över dem ett spånlager. Halmen brinner bra där under och spånet släpper igenom urinet bra. Under halmkakorna har jag Stalosan.

Jag tar ut permanentbäddar på försommaren och anlägger ny under hösten när hästarna kommer in på natten igen.

Gör också bäddar med torv i botten och spån i övre lagret.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
584
Senast: tanten
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
Foder & Strö I stallet där vi står nu sen i somras är det halm som strö (ingår obegränsad mängd). Min häst kissar vid sidorna, är stor o tung o rör...
Svar
10
· Visningar
1 361
Senast: Leeelot
·
Hästvård Hej! Har lite frågor kring bädd till min häst, vad som kommer fungera bäst.. Testat endast spånpellets, det kissar han igenom på två...
Svar
11
· Visningar
2 081
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp