Permanentbädd

Piek

Trådstartare
Om tråden ligger fel så får moderator gärna flytta den :)

Jag har tänkt fixa en permanent bädd till vintern men har lite funderingar på hur.
Jag har haft bädd förut både ren torvbädd och spån/halmbädd och ett stort problem som alltid blir är att hästen kissar på samma ställe jämt och det gör att det blir en stor kulle där hon kissar. Hur gör man för att det inte ska bli så? Man kan ju inte hålla på och ta bort en massa ifrån det understa lagret som brunnit ihop ? :confused:

Nu i år tänkte jag sattsa på en torv/halm bädd då jag tyckte att det tog sån tid att få spånet att brinna ihop.

Jag tänkte göra så att nu när jag mockar ur boxen när hästen börjar gå ute om nätterna så lägger jag in 4-5-6(?) torvbalar i boxen som är ca 12 kvm stor. Sen får det ligga där under sommaren medan man vattnar och trampar ihop det och sen slänga på en massa halm till hästen när det är dags att släppa in hästen igen.
Och sen är tanken att det bara ska vara att plocka ut skiten och slänga in mer halm.. Men det skulle ju som sagt vara skönt att slippa den där uppförsbacken... :p

Så ja hur gör ni för att lägga och sköta era bäddar på bästa sätt? =)
 
Sv: Permanentbädd

Vi har bädd på torvmix. Vi mockar ut all skit och tar bort allt som är blött, tar alltid ut så att det är jämt och sen är det lös mix uppepå. Blir det tjockare nånstans så tar vi bort och jämnar till så det inte blir några kullar.
 
Sv: Permanentbädd

Jag försöker se till att fylla upp med löst spån så gott det går där hästen inte pinkar, för att jämna ut nivån lite. Sedan hyvlar jag av de kissiga partierna med jämna mellanrum.
 
Sv: Permanentbädd

Om du anlägger bädden med pressad halm i bottenlagret så sprider sig det blöta ganska bra. Sen kan du ha spån eller annat som släpper igenom (inte suger upp) i överlagret.
Torv suger upp så snabbt så det är hopplöst när man har en som kissar på samma ställe jämt. (gör min ena också)
Spån i botten och halm i topplagret funkar också rätt bra, men spånet tar tid på sig att bränna.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
597
Senast: tanten
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 103
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 084
Senast: Twihard
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
859
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp