Peroneus brevis inflammation.

Cattis_E

Trådstartare
Lägger denna på allmänt då skadan i sig ju handlar om mig... Moderatornfpr väl flytta till häst människa om det är fel.

Någon som har erfarenhet av ovanstående i kombination med ridning? Tips som kan förhindra återfall?

Jag och sjukgymnasten som konstaterade skadan tror att detta kommit av en överbelastning av den senan under ridningen (jag vet nämligen inte vad det annars skulle vara). Det gör också ont av och till när jag rider, framförallt med stigbyglar.

Vi kom fram till att när jag rider (nej jag tänker inte avstå helt) så är nog utan stigbyglar en bra idé.
Men sedan på sikt när det läkt tänker jag på hur jag låter bli att belasta den för mycket igen.
Har ridit med vanliga sådana säkerhetsstigbyglar med svängd ytterkant. Det finns ju en stor marknad av specialstigbyglar, men hur vet jag var jag ska tänka på när jag tittar på stigbyglar?

Andra tips jag borde göra i vardagen inte kopplat just till ridning?
 
Skor till exempel, jag går ganska mycket hemma på gården. Inte alltid slätt underlag.
För att återkoppla till ridning, har helst stövlar. Men skor o shortchaps överlever jag också 😇.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ I våras fick jag Peroneustendinos. Konstaterat med UL. Efter ett antal behandlingar med stötvåg och laser samt anpassad ansträngning...
Svar
0
· Visningar
394
Senast: Cattis_E
·
Ridning Jag letade efter den gamla hederliga igångsättningstråden men hittade den inte så jag skapar mig väl en egen. Hjälp mig o allvetande...
Svar
2
· Visningar
1 509
Senast: Elisha
·
L
Hästvård Jag skulle vilja höra era åsikter grundat på vad ni tror och vad ni har för erfarenheter angående senskada och ridning! Jag har fått...
Svar
2
· Visningar
1 683
Senast: elle12
·
Hästvård Sårskada i hö bak ledde till svullnad och värme i vä kotled på framsidan på båda sidor om sträcksenan (dvs troligen ledkapseln). Bedömde...
Svar
4
· Visningar
1 331
Senast: Lejonelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp