Person förd till sjukhus och häst avlivad efter trafikolycka

Är hästtransporter egentligen säkra? Känns som "enkla"väggar inte skyddar så mycket. Men det kanske dom gör?
Det är ju tyvärr nte bara "gammeldags hästtransporter" som är lika stabila som husvagnar. Det gäller ju även majoriteten av tvåhästarslastbilarna av idag där man sparar på material för att få så hög lastvikt som det bara går..
 
Dem fall jag har sett när man kört förbi och bild efter olycka har transporten inte varit mos. Dock har jag inte koll på om dessa hade säkerhetsbåge eller ej, dem flesta transporter kanske har säkerhetsbåge?

Jag vet inte heller hur vanligt det är att hästen kommer ut ur transporten själv efter en olycka, däremot känns det som stor risk att hästen sliter sig när man försöker ut den ur transporten efter en olycka?

Jag ser bara inte poängen med en säkrare transport om det inte kan minska skadorna på hästen vid en olycka.

Om man vill minska lösa hästar på vägen är ju hästar som rymmer ur hagen ett större orsak till lösa hästar på vägen än transportolyckor?
När jag letade transport hade de flesta inte säkerhetsbåge. I övrigt skiljer sig våra erfarenheter helt enkelt åt.

Det är ganska vanligt tyvärr. Visst finns risken att hästen sliter sig efter en olycka men ju snabbare och lugnare hästen kan tas ut och desto kunnigare hästmänniskor med rätt grejer till hands desto större chans är det att hästen kan tas därifrån på ett säkert sätt om hen nu är oskadd. Är hen skadad kanske det inte går oavsett.

Visst vore det toppen om vi kunde köra våra djur på ett för dem säkert sätt. Det tror jag knappast någon säger emot men att du inte ser någon poäng med säkrare transporter? Det kan rädda människoliv med säkrare transporter. Är inte det en väldigt bra poäng?

Man behöver inte jämföra äpplen och päron. Självklart ska staket vara rymningssäkra också men att djuret inte kommer ur sin transport eller bur gör såklart skillnad när olyckan är framme.
 
Säkraste är nog att transportera i buss men inte ens det räcker vid frontalkrockar. Annars har jag läst att de åker säkrare bakvända, så länge ingen idiot kör på transporten bakifrån men då spelar det nog ingen roll om det finns båge eller inte.
 
Jag har som tur är ingen personlig erfarenhet av olycka med häst transport, men kollar på man på bilder från olyckor med transport ser jag inte hur en mer hållbart transport skulle hjälpa hästen när den kastas framåt i transporten (påkörd bakifrån), eller när transporten välter och hästen ligger på sidan med huvudet fastbunden.
Hur kan en hållbar transport hjälpa att hästen skadar sig mindre vid en olycka?

Om en hållbar transport välter på höger sidan, hästen är fastbunden med huvudet på vänster sida och kroppen blir hängande på mitt bommen, hästen sparkar i panik.
Hur kan att transporten är hel efter olycka hjälpa hästen från skador när den hänger i detta läge fastbunden? För dem flesta transporter idag verkar kunna klara att välta på sidan utan att transporten går sönder på sådant sätt att den påverkar hästen inuti.

Av dem bilder jag sett på olyckor med transport verkar det sällan som att transporten blir hoptryckt. Jag ser inte hur att stänga in en häst, fastbunden i en säkert metalburk skulle minska skadorna när transporten kastas år olika håll, ramlar på sidan, hamnar på taket, eller liknande. Hästen fart runt i transporten som en "boll" fastbunden i huvudet.

Du använder väl bälte i bilen? Det gör du ju för att inte åka ur. Ju längre du åker, desto större skador får du. Ju kortare du har till en vägg/nått som tar emot, desto mindre blir skadorna. Med din logik, så vore ju bälte bortkastat eftersom du hellre vill åka ur bilen vid krock för att du då skulle göra dig mindre illa.
 
Du använder väl bälte i bilen? Det gör du ju för att inte åka ur. Ju längre du åker, desto större skador får du. Ju kortare du har till en vägg/nått som tar emot, desto mindre blir skadorna. Med din logik, så vore ju bälte bortkastat eftersom du hellre vill åka ur bilen vid krock för att du då skulle göra dig mindre illa.
Det är väl hur farten bromsas som spelar roll, inte avståndet? Om det som tar emot kan absorbera kraften eller om det är kroppen som får göra det. (jämför att landa på en klippa eller i en hoppborg)
Att åka ur bilen innebär dels att slå i värre saker än inredning/krockkuddar och dels att man tappar den kraftupptagning som sker i bilen självt gentemot omgivningen, därav risken för värre skador.

Det lär väl vara betydligt mindre deformationszoner i ett släp och otrevligare interiör att slå i? Så skillnaden mellan att fara ut eller inte borde vara av en annan skala för hästen.

Men att bilens inbromsning överförs till dig hänger ju ihop med att du är bältad fast i den, så frågan är hur mycket av den effekten som blir kvar? Det borde innebära att betydelsen av vad du slår i är av större relativ betydelse i förhållande till om det är i/utanför bil/släp för den som reser obältad.
 
Läste om olyckan i en grupp för hästmänniskor i området och blev ganska förfärad över hur människor resonerade. De tyckte det var synd om hästen men att den avlidna kunde skylla sig själv pga hans fel. Så jäkla hjärtlöst, tänk om det var din far/bror/vän som gjorde ett dåligt beslut som resulterade i att du aldrig mer kommer se honom? Usch.
 
Läste om olyckan i en grupp för hästmänniskor i området och blev ganska förfärad över hur människor resonerade. De tyckte det var synd om hästen men att den avlidna kunde skylla sig själv pga hans fel. Så jäkla hjärtlöst, tänk om det var din far/bror/vän som gjorde ett dåligt beslut som resulterade i att du aldrig mer kommer se honom? Usch.
Vet man vad det var som egentligen hände? Gjorde han en omkörning vid möte? Påverkad? Rattsurfade?

Jag förstår faktiskt de som tycker mer synd om hästen och ägarna än den som är vållande även om jag inte tycker att det var rätt åt honom och hans anhöriga.
 
Läste om olyckan i en grupp för hästmänniskor i området och blev ganska förfärad över hur människor resonerade. De tyckte det var synd om hästen men att den avlidna kunde skylla sig själv pga hans fel. Så jäkla hjärtlöst, tänk om det var din far/bror/vän som gjorde ett dåligt beslut som resulterade i att du aldrig mer kommer se honom? Usch.
Hur vet man vem som var vållande? Görs det inte någon form av utredning först, är den klar redan?
 
Vet man vad det var som egentligen hände? Gjorde han en omkörning vid möte? Påverkad? Rattsurfade?
Som jag förstod det var det ev. heldragen linje/skymd kurva som olyckan skedde på där den avlidna krockat i fel fält t.ex dåligt planerad omkörning. Men det är långt ifrån fastställt exakt och jag tror media inte rapporterar mycket härefter av respekt till den avlidna och anhöriga kanske.

Jag kan också tycka att sympatier är olika beroende på om det är tex rattfylla o.l. Men att skriva i ett öppet forum där t.ex anhöriga kan se är mest smaklöst.
 
Som jag förstod det var det ev. heldragen linje/skymd kurva som olyckan skedde på där den avlidna krockat i fel fält t.ex dåligt planerad omkörning. Men det är långt ifrån fastställt exakt och jag tror media inte rapporterar mycket härefter av respekt till den avlidna och anhöriga kanske.

Jag kan också tycka att sympatier är olika beroende på om det är tex rattfylla o.l. Men att skriva i ett öppet forum där t.ex anhöriga kan se är mest smaklöst.

Jag har för mig det är heldragen linje där. Hörde via ryktesvägen att personen i den mötande bilen var den som var på fel sida vägen. Men ingen vet om h*n kanske blev akut sjuk och därför var bilen på fel sida och håller med dig om sättet det skrevs där var respektlöst och hemskt.
 
Det är väl hur farten bromsas som spelar roll, inte avståndet? Om det som tar emot kan absorbera kraften eller om det är kroppen som får göra det. (jämför att landa på en klippa eller i en hoppborg)
Att åka ur bilen innebär dels att slå i värre saker än inredning/krockkuddar och dels att man tappar den kraftupptagning som sker i bilen självt gentemot omgivningen, därav risken för värre skador.

Det lär väl vara betydligt mindre deformationszoner i ett släp och otrevligare interiör att slå i? Så skillnaden mellan att fara ut eller inte borde vara av en annan skala för hästen.

Men att bilens inbromsning överförs till dig hänger ju ihop med att du är bältad fast i den, så frågan är hur mycket av den effekten som blir kvar? Det borde innebära att betydelsen av vad du slår i är av större relativ betydelse i förhållande till om det är i/utanför bil/släp för den som reser obältad.

Men nog är längden avgörande också? Du hinner ju få upp mer fart ju längre du åker. Åker hästen ur, borde risken för följdskador av andra fordon, asfalt osv vara större än om hästen är kvar i släpet utan vassa saker att slå i.
 
Men nog är längden avgörande också? Du hinner ju få upp mer fart ju längre du åker. Åker hästen ur, borde risken för följdskador av andra fordon, asfalt osv vara större än om hästen är kvar i släpet utan vassa saker att slå i.
Frågan är ju också hur tåligt behöver släpet vara för att hålla hästen inne i dom flesta krockar och hur väl stämmer det överens med krocksäkerheten?
 
Frågan är ju också hur tåligt behöver släpet vara för att hålla hästen inne i dom flesta krockar och hur väl stämmer det överens med krocksäkerheten?

Ja, det vet jag inte. Jobbar inte med att räkna ut säkerhet i olika material. Säkerhetsbågar borde dock räcka långt antar jag.
Men då måste nog de flesta ta högre behörighet, nått man inte verkar ha varit så sugen på hittills. Även om det verkar blivit bättre med B96.
 
Ja, det vet jag inte. Jobbar inte med att räkna ut säkerhet i olika material. Säkerhetsbågar borde dock räcka långt antar jag.
Men då måste nog de flesta ta högre behörighet, nått man inte verkar ha varit så sugen på hittills. Även om det verkar blivit bättre med B96.
Det räcker inte bara med högre behörighet, du måste ha tyngre bilar också. Ju tyngre bil desto större rörelseenergi och ju större energi desto hårdare smäll. Jag tror det är svårt att bygga krocksäkra släp, folk får köpa hästbussar istället men jag vet inte hur krocksäkra de är heller i en sån här situation.
 
Men nog är längden avgörande också? Du hinner ju få upp mer fart ju längre du åker. Åker hästen ur, borde risken för följdskador av andra fordon, asfalt osv vara större än om hästen är kvar i släpet utan vassa saker att slå i.
Farten har du ju redan i krockögonblicket. Den fortsätter att vara konstant tills något tar emot och bromsar upp dig. Om farten ska öka behöver du en accelerationskraft och det har du inte i den situationen.
 
Det räcker inte bara med högre behörighet, du måste ha tyngre bilar också. Ju tyngre bil desto större rörelseenergi och ju större energi desto hårdare smäll. Jag tror det är svårt att bygga krocksäkra släp, folk får köpa hästbussar istället men jag vet inte hur krocksäkra de är heller i en sån här situation.

Fördelen med bussar är väl om den är byggd på ett stadigt chassi som kan ta upp smällen. Men då går det kanske inte med en enkel b-lastbil som ju är rätt låg och, precis som släp, ska väga så lite som möjligt så man får in så många hästar som möjligt.
 
Jag såg för ett tag sedan en som var insatt i fordon och hållfasthet m m skriva om vad man skulle kontrollera om man skulle köpa en ny transport. Massor mad saker som i alla fall jag aldrig har tänkt på. Vad man kunde se där, det var flera bildexempel på bra och dåligt. Var att lågprisvagnar och bilar som ju inte egentligen är billiga ändå, var mycket sämre. Men ett högt pris var ändå ingen garanti för att det bar bra.

Saker att titta på var t ex gångjärn, infästningar av väggar, låsanordningar och tjockleken på materialet.
Kommer tyvärr inte ihåg var jag hittade det, men det var en opartisk person som av en händelse hamnat med någon som skulle köpa transport. Som med sin kunskap och erfarenhet blivit förvånad över hur klena sakerna var på den dom tittade på. Därefter börjar titta på olika modeller och typer.
 
Jag har svårt att tro att det är praktiskt möjligt att konstruera mycket mer robusta hästtransporter än de gängse idag. Framför allt gör begränsningarna i vikt, i kopplingsanordning, i storlek m m det svårt att använda energiupptagande material och konstruktionslösningar på samma sätt som man gör runt kupén i en personbil. Dessutom är det knappast möjligt, eller ens önskvärt, att fixera en häst lika tight som man fixerar en människa med bilbälte.
Jag tror att de mest effektiva säkerhetsåtgärderna för hästtransporter handlar om det man brukar kalla aktiv säkerhet, d v s system och åtgärder för att förebygga en olycka. Det kan t ex handla om åtgärder för förbättrad synbarhet på olika sätt (för att minska risken för påkörning bakifrån), om bättre kopplingsanordningar, om högre utbildningskrav för släpvagnsbehörighet etc. Jag tror att ett projekt med djupstudier av hästtransportolyckor under kanske tio år tillbaka skulle kunna resultera i en hel del nyttig kunskap att arbeta vidare utifrån. Det skulle strängt taget vara något som jag själv gärna skulle lägga tid på.

Med det sagt är ju en mötesolycka där en bil av någon anledning kör på fel sida en situation som är svår att bygga bort annat än med separerade körbanor. Vilket ju har sina nackdelar.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Vägen är åter öppen efter att tre fordon varav en hästtransport var inblandade i en trafikolycka på måndagseftermiddagen. En person...
Svar
0
· Visningar
210
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En person har förts till sjukhus efter en olycka i samband med tävlingarna i fälttävlan i Össjö utanför Ängelholm på söndagen. Detta...
Svar
0
· Visningar
311
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter När en person som jobbade på en ridklubb i Västervik skulle släppa ut hästarna blev hen sparkad så illa att den fick föras till sjukhus...
Svar
0
· Visningar
575
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En av de två personer som fördes till sjukhus efter dramat med lösspringande hästar i Stockholm under helgen har livshotande skador...
Svar
0
· Visningar
410
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp