Person som är dålig på svara.

pepp

Trådstartare
Har en kompis som är extremt dålig på svara på ex messenger och instagram och det stör mig enormt.

Jag tycker det är fint att sitta och "slöskriva" lite då och då om man inte ses så ofta, liksom för att bibehålla nån slags kontakt.
Det här har resulterat i att jag drar mig för att skriva, för att jag vet att hon inte kommer svara/svara x antal timmar senare.

Det hade nog inte stört mig lika mycket om det inte vore så att hon öppnar upp konversationen fort :meh:
Eller om hon skrev, jag är upptagen, känner mig inte kry osv osv.

Gud, jag hör ju hur kinkig jag låter, men kan inte rå för det :D
 
Jag har en sån vän. Hon gör det för att hon vill lägga hela sin koncentration på att svara och tycker det inte känns respektfullt att svara "med ena handen" och göra något annat med andra. Jag är mer som du, men efter att vi pratade om det så känns det uppskattat att hon väntar med att svar, även om jag själv inte tänker så. :)
 
Tråkigt! Men det finns nog inget du kan göra åt det. Jag kan också tycka att det är trevligt och slöskriva med vänner. Och gör det rätt ofta. Oftast svarar jag direkt när jag läser meddelandet.

Men ibland (om jag är stressad och har mycket att göra) känns det mest som om ytterligare en person drar i mig och kräver att jag lägger tid på den. Det jag vill säga är att bara för att du tycker att det är en bra tid för att slöskriva så kanske den andra personen inte tycker att det är en bra tidpunkt för det. Hen kanske inte ens tycker att det är så trevligt att slöskriva. Alla tycker inte det. Om det är så hela tiden kanske du får inse att hen inte vill hålla på att slöskriva och försöka träffa personen lite då och då eller ringa och prata i telefon i stället? Hen kanske vill träffas istället och prata i lugn och ro och kunna lägga hela sin uppmärksamhet på dig?
 
Och det där är en av anledningarna till att jag inte alltid bryr mig om att ens försöka bli vän med folk, för jag inser att det nog finns många som stör sig på hur jag är social :p Jag kan svara till vissa personer sent när de skriver på messenger/instagram MEN lägga upp egna inlägg däremellan osv. Det är dock ovanligt att jag läser ett meddelande och inte svarar på det hyfsat snabbt, jag brukar helt enkelt lämna dem olästa då. De gånger jag läser först och svarar senare är när jag känner att jag måste fundera på svaret. Ju mer jag känner att jag måste svara på "rätt sätt" eller liknande, desto större sannolikhet för att mina svar dröjer eftersom jag vill kunna sitta ner och verkligen få svaret rätt.

Oavsett kan man aldrig vänta sig att jag ska svara omedelbart på meddelanden eller telefonsamtal dygnet runt, om det inte är livsviktigt förstås.
 
En av mina närmaste vänner är lika, har tagit upp det med henne nån gång och hon har förklarat det som att hon tänker att hon ska svara när hon får mer tid. Så hon gör det inte för att hon inte bryr sig eller så.

Jag har accepterat det och tänker att hon är sån bara, det gör det lättare men det gör verkligen också att jag hör av mig mycket mindre :)
 
Har en kompis som är extremt dålig på svara på ex messenger och instagram och det stör mig enormt.

Jag tycker det är fint att sitta och "slöskriva" lite då och då om man inte ses så ofta, liksom för att bibehålla nån slags kontakt.
Det här har resulterat i att jag drar mig för att skriva, för att jag vet att hon inte kommer svara/svara x antal timmar senare.

Det hade nog inte stört mig lika mycket om det inte vore så att hon öppnar upp konversationen fort :meh:
Eller om hon skrev, jag är upptagen, känner mig inte kry osv osv.

Gud, jag hör ju hur kinkig jag låter, men kan inte rå för det :D
Jag är precis som du, tycker om att hålla en konversation igång på messenger. Som tur är har jag ett par vänner som är precis som jag men också vänner som inte alls är förtjusta i det. Och det får man ju acceptera.

Kan du prova att prata med henne och lägga fram det på ett fint sätt; att du tycker det är ett fint sätt att hålla kontakten när ni inte ses så ofta och att du gärna vill vara delaktig i hennes vardag?
 
Man är ju väldigt olika. Du gillar att hålla igång konversationer i text, andra gillar det inte alls. Jag tillhör den senare skaran, jag skickar oftast bara meddelanden om jag faktiskt vill något/undrar något.

Jag tycker oftast inte att jag har tid att svara på meddelanden direkt när de kommer. Jag svarar så snart jag kan om det faktiskt är en viktig fråga eller liknande, men jag kommer inte avbryta det jag sysslar med för att svara på meddelanden som mest är ”hur är läget?” osv.
Tänker ofta ”svarar om en stund”, men sen kan jag glömma vilket gör att det tar tid. Brukar dock oftast lämna konversationer olästa just för att jag kan behöva en påminnelse för att inte glömma sen..

Det har i mitt fall absolut inget att göra med hur mycket jag gillar vännen.
 
Jag är den där som dröjer med svar :o Just det där småpratet har jag väldigt svårt med och har ofta helt enkelt ingen aning om vad jag ska skriva. Har också lite av det där att jag vill lägga tid och tanke i mina meddelanden och då blir det inte jättemånga meddelanden per dag.

Jag är nog mer av en brevvän, än en chattkompis :D
 
Jag är sån numera. Tycker det är himla jobbigt att hålla igång en konversation. Så det blir så att jag inte öppnar upp för konversationer heller.
Föredrar att prata i telefon, det är lättare.
 
Du kan ju såklart ta upp det med henne. Jag är likadan, jag vill inte chatta. Dels blir det för mig stressigt att bli avbruten i annat jag håller på med, dels tycker jag det tar lång tid att formulera ett svar (kanske inte lång tid, men tillräckligt långt för att det ska bli störande). Jag föredrar att ses för att kunna prata ordentligt och skriver helst bara för att boka in en tid att ses.

Jag förstår att du tycket beteendet är jobbigt hos din vän, men jag som har liknande beteende tycker det är jobbigt när andra förväntar sig att jag ska ändra mig. Det måste väl få vara okej att vara på båda sätten? Det är möjligt att hon kan tänka sig kompromissa. Det kan inte jag, även om jag försöker så blir jag inte bättre tyvärr. Det har ingenting att göra med hur mycket jag värderar någon.
 
Tack hörrni, verkar ju vara väldigt olika hur man är som person :)

Jag får nog ta upp det på ett fint sätt med henne, när min irritation lagt sig 😅
Ingen av oss tycker om att prata i telefon tyvärr. Ses på veckorna är nästan omöjligt, eller vi sågs i måndags på ett yogapass - inte så mycket tid att prata tyvärr.
 
🙈 Ju äldre jag blir desto mer avskyr jag messenger. Jag blir hjärntrött bara av att svara på ett "hej hur är det?" och vill helst endast att folk skriver om rent konkreta saker, som att planera när man ska ses. Fattar att det kan vara störande eller om någon skulle tro att jag inte vill prata med dem, jag satt förr och chattade nästan jämt både på voice och i skrift och har varit frustrerad i samma position med människor som alltid verkade förupptagna för att svara på IM :angel: Idag skulle jag helst vilja avinstallera messenger helt och hållet, men då kanske folk får för sig att ringa istället så den får vara kvar :rofl:
 
Jag kan vara både och, tycker det är kul att chatta, men jag tycker också det är jobbigt att man ska vara så tillgänglig hela tiden
Ibland orkar jag inte, och stänger av alla notifikationer och kollar/svarar när jag själv känner att jag har ork och lust att vara social :)


Min mamma sa att hennes psykolog en gång sagt till henne att man måste tillåta sina vänner ha brister, att tänka på det brukar iaf hjälpa mig när jag stör mig på någon 😅
 
För mig beror det helt på vem det är. Jag har en kompis där vi ringer varandra om vi inte svarat på låt oss säga en 6-12h (beroende på dag, är det vardag och vi jobbar så ringer vi inte liksom) för att kolla att allt är okej. Vi svarar oftast varandra inom minst en timme och pratar varje dag, annars kollar vi in hos varandra på kvällen. En annan kompis blir jag förvånad om han svarar samma dag. De två prioriterar jag alltid kommunikation med, de andra får svar när jag har ork och lust.
 
🙈 Ju äldre jag blir desto mer avskyr jag messenger. Jag blir hjärntrött bara av att svara på ett "hej hur är det?" och vill helst endast att folk skriver om rent konkreta saker, som att planera när man ska ses. Fattar att det kan vara störande eller om någon skulle tro att jag inte vill prata med dem, jag satt förr och chattade nästan jämt både på voice och i skrift och har varit frustrerad i samma position med människor som alltid verkade förupptagna för att svara på IM :angel: Idag skulle jag helst vilja avinstallera messenger helt och hållet, men då kanske folk får för sig att ringa istället så den får vara kvar :rofl:
Jag har också tänkt att det kanske är en åldergrej😁
Jag blir totalstressad när det plingar i telefonen hela tiden. Fy! Gruppchattar är det värsta, en massa meddelanden som inte berör mig😆
 
Jag blev förr jättestressad när det förväntas att jag ska svara snabbt på allmän chatt. Ibland svarar jag snabbt, ibland inte. Ibland läser jag och svarar mycket senare. Är det jätteviktigt med snabbt svar förväntar jag mig att personen skriver det eller ringer. Annars får den glatt vänta tills jag har tid.
Jag tror att den där grejen med att vara tillgänglig hela tiden inte är bra. Själv får jag oerhörd stress av det och har därför aktivt valt att sluta stressa över det.

Sen tycker jag absolut att du ska ta upp det med din vän, även om hon inte ändrar sig så kanske det kan vara bra att ni pratar om det 😊
 
Jag har inte ens igång notiser på telefonen så det tar oftast en god stund innan jag ens upptäckt att något hänt på messenger eller i dm på insta. Sms och samtal ser/hör jag i och för sig direkt men upplever att min bekantskapskrets inte använder de kanalerna om det inte är något väldigt viktigt som hänt.

Orkar inte skriva på telefonen men sitter gärna och chattar lite om jag är framför datorn där jag har ett vanligt tangentbord. För någon som inte vet om det kan nog mitt chattmönster upplevas som väldigt oregelbundet. Korta svar och seg respons ibland, långa haranger med sekunders mellanrum andra gånger :D

Hatar gruppchatter och är således alltid sist att svara i dem också, om jag ens orkar svara :o
 
Man är ju väldigt olika. Du gillar att hålla igång konversationer i text, andra gillar det inte alls. Jag tillhör den senare skaran, jag skickar oftast bara meddelanden om jag faktiskt vill något/undrar något.

Jag tycker oftast inte att jag har tid att svara på meddelanden direkt när de kommer. Jag svarar så snart jag kan om det faktiskt är en viktig fråga eller liknande, men jag kommer inte avbryta det jag sysslar med för att svara på meddelanden som mest är ”hur är läget?” osv.
Tänker ofta ”svarar om en stund”, men sen kan jag glömma vilket gör att det tar tid. Brukar dock oftast lämna konversationer olästa just för att jag kan behöva en påminnelse för att inte glömma sen..

Det har i mitt fall absolut inget att göra med hur mycket jag gillar vännen.

Skriver under på detta.

Sällan jag tycker att jag har tid att faktiskt svara om det inte är någon kort fråga (Typ, passar tisdag 18.00? kan du köpa x på vägen hem?) när jag är i stallet, på jobbet, med barnet, ute, mm. Utan det blir kanske en stund på kvällen på sin höjd som jag orkar svara på det, men läsa hinner jag oftast.

Sådan rent sociala grejer vill jag dessutom gärna skriva något bra svar på, visa att jag bryr mig och känner pressen att svara något roligt/snällt/smart och så tar det ännu längre tid att tänka ut något bra att svara. Sen får jag lite panik för att det gått så lång tid sedan jag fick meddelandet och så måste jag tänka ut något ännu bättre att svara för att kompensera det. :rolleyes:
 
Jag blev förr jättestressad när det förväntas att jag ska svara snabbt på allmän chatt. Ibland svarar jag snabbt, ibland inte. Ibland läser jag och svarar mycket senare. Är det jätteviktigt med snabbt svar förväntar jag mig att personen skriver det eller ringer. Annars får den glatt vänta tills jag har tid.
Jag tror att den där grejen med att vara tillgänglig hela tiden inte är bra. Själv får jag oerhörd stress av det och har därför aktivt valt att sluta stressa över det.

Sen tycker jag absolut att du ska ta upp det med din vän, även om hon inte ändrar sig så kanske det kan vara bra att ni pratar om det 😊
Jag blir mer stressad av att det plingar. Jag vill alltid kolla vad/vem det är eftersom det skulle kunna vara något viktigt..
 
Jag öppnar iofs oftast inte meddelanden förrän jag svarar på dem men det kan ibland dröja både 1-2 dagar.. Sedan jag hade distansförhållande har jag typ blivit allergisk mot att vara tillgänglig via telefon hela tiden. En arbetsdag med pendling + träning så är jag hemifrån 06.30-19.30. Om jag har ork och tid så svarar jag på meddelanden tidig morgon, på kvällen ids jag knappt se åt telefonen.
 

Liknande trådar

Relationer Man 1: (Bor i annat land, träffat genom gemensamma vänner på festlig tillställning i sagda land.) Jag: lägger upp bild på fb några dagar...
14 15 16
Svar
307
· Visningar
32 847
Senast: tjenixen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp