Personal - dagis - brott- straff

Sablar22

Trådstartare
Jag har varit ute i krig en sväng :angel:

Det är så här, att en person som är dömd för sexuellt utnyttjande och våldtäkt på barn
har kommit "hem" till kommunen efter att ha sonat sitt brott.

Denna person har en personlig assistent och ska utföra sysslor som
vaktmästare lite här och var, helt okej för min del.

MEN jag trodde att dom skulle tänka till lite mera, dom här som bestämmer!
När jag hämtade min son på dagis så befann sig denna människa inne på deras lekplats och fixade med ngt, tillsammans med personlig assistent.

Inomhus befann sig alla barn och dagisfröknar, dom vågade helt enkelt inte gå ut så länge personen fanns på deras lekplats.
Dom upplevde det hela som obehagligt och ville inte ha en sån risk på sitt samvete.


Nåväl, jag mailade personens kontaktperson inom kommunen och
ifrågasatte deras beslut ang val av arbetsplatser för denna människa.
Till svar fick jag att "Personen har sonat sitt brott och har rätt till arbete och tillfredsställande fritid. Jag anser att risken för återfall är oerhört liten"
Där blev jag arg, jag var inte ute efter att kränka någons livskvalité.
Jag var däremot orolig för mitt barn! Är det så tokigt?

Jag svarade att det var toppen att personen fick sånt fint stöd och att jag hade allt förtroende i världen för dennes personlige assistent,
MEN jag vill ha en underskrift där någon tar på sig ansvaret utifall mitt barn blir utsatt för brott då personen arbetar på och kring dagiset.
På det mailet fick jag aldrig något svar! :eek:

Efter några dagar låstes personen in igen pga hot riktat mot den ansvarige på kommunen, några veckor senare var personen tillbaka.
Då ringde den som är chef för dagispersonalen upp kontaktpersonen på kommunen och ifrågasatte om dom tänkt till ang val av arbetsplats för denne person.
Till svar fick hon "Sådant beslut kan ej ges, då det är kränkande"

Jag får snart magsår!
Det är INGEN som ifrågasätter personens rätt till arbete osv,
men nog tusan kan väl vem som helst inse att dagis och skola inte
är lämpliga arbetsplatser??!!!
Dagispersonalen menar på att dom får gå igenom div. kontroller odyl
för att få arbeta på dagis, men varför gäller inte det alla?

Vad skulle ni ha gjort, och hur resonerar ni?

Är jag en elak kränkande person?
En överbeskyddande mamma?
Det har varit så rörigt så jag vet snart inte vad som är rätt och fel.:(
 
Sv: Personal - dagis - brott- straff

Nej du överdriver inte det minsta & du är inte heller kränkande.
Skulle aldrig lita på en person som begått just såna brott då de har en läggning & det går ju inte att ta bort även om vissa påstår att man kan ta bort handlingarna, att en person begår övergrepp.

Jag hade tagit bort mitt barn från dagiset & hittat ett annat så länge denna person får jobba kvar.
Men jag har ju den möjligheten, vad andra föräldrar ska göra, som måste sitta på sina jobb från morgon till eftermiddag har jag ingen aning om:(

Så detta men att man ska visa utdrag ur brottsregistret gäller tydligen bara dagisfröknar osv?inte alla som vistas på et dagis?då är det en jävligt stor brist i systemet.
 
Sv: Personal - dagis - brott- straff

Oj, jag hade ju inte velat lämna min son på det dagiset. Hur korkad kan kommunen vara?
 
Sv: Personal - dagis - brott- straff

Jag varken kan eller vill flytta sonen från det dagiset.
Det är UNDERBARA dagisfröknar där och han trivs så himla bra där.
Sen skulle det inte hjälpa att flytta till ett annat heller,
då alla förskolor ligger i samma samhälle.
Personen vistas inte på dagis hela tiden, men ibland måste
det ju dit folk för att utföra reparationer etc.
och det är DÅ jag vill att dom tänker till lite, vem bör vi skicka dit?!
 
Sv: Personal - dagis - brott- straff

Jag hade inte varit så orolig om personen i fråga går tillsammans med en assistent och assistenten aldrig släpper honom ur sikte. Om han lagar en gunga eller så tillsammans med en annan person kan han ju inte göra någonting.
Men förr eller senare släpper väl kravet på assistent och då är han en verklig fara för alla barn. Jag tycker inte att en sådan människa skulle släppas ut igen över huvud taget. Ett sådant brott kan inte sonas.
 
Sv: Personal - dagis - brott- straff

KL

Tyvärr så verkar det som om det glöms bort när pedofiler har sonat sitt straff.

Kan ju berätta om en händelse. Detta vet jag är sant då vi båd träffat personen ifråga och våra släktingar känner denna person väldigt väl.

Han blv åtalad för en del saker gällande barn komemr inte ihåg vilka åtalspunkter det var. Men man hade hittat fynd på hans dotter. Han hade erkänt att han skojat med ungarna och satt glasögonen på snoppen... Vilken frisk människa gör en sådan sak bara. Han bev fälld i tingsrätten, men i hovrätten friad då poliserna hade förhört ungarna på ett felaktigt sätt.

I början fick han träffa ungarna under övervakning, men idag så får han träffa dem själv och ha dem på helgerna...

Tyvärr bryr sig ingen om riskerna för barnen. Viktigare är väl att ta hänsyn till pedofilen...:cool:
 
Sv: Personal - dagis - brott- straff

Jag tycker att arbetsgivaren visar otroligt dåligt omdöme som placerar en sådan person vid ett dagis.
 
Sv: Personal - dagis - brott- straff

Har du frågat varför dagisfröknar måste ha utdrag ur brottsregistret & inte alla som jobbar på dagis?hänger fortfarande upp mej på det, personal som personal:crazy:
Låt alla föräldrar & dagispersonal skriva på protestlista eller strejka, alternativt fråga om kommunen även tänker betala för vakter till era barn,förutom vanliga personalen.
Jag hade ställt till ett helvete.
 
Sv: Personal - dagis - brott- straff

Tycker inte du övereagerar. Förstår öht inte syftet med att låta honom vara på ett dagis,även om återfallsrisken är liiiten så är det ju som att trigga fram ett återfall genom att sätta honom på ett dagis.
 
Sv: Personal - dagis - brott- straff

Precis min åsikt.
Man kanske inte bör anställa en alkoholist på systembolaget heller.
Eller en tablettmissbrukare på apoteket.. :angel:

Jag förstår verkligen inte hur dom tänker i det här fallet
 
Sv: Personal - dagis - brott- straff

Alltså en av de mest anmärkningsvärda sakerna här är ju personalens reaktion. Om de nu upplever obehag så till vida att de inte går ut med barnen när personen är där så kan de ju inte bedriva verksamhet som de brukar. Det tycker jag definitivt är något att ta upp för ansvarig person.

Sen är det ju absolut så att man ska respektera att han fått sitt straff och allt det där men det får ju finnas någon slags rim och reson i det hela.

Undrar just hur det skulle se ut ur fackets eller skyddsombudets perspektiv?
 
Sv: Personal - dagis - brott- straff

Du överreagerar verkligen inte!!!
Jag hade blivit vansinnig:mad:

Vi hade en "vaktmästare" på en ridskola jag jobbade på, han var där för att han var tvungen att ha ett jobb för att kunna få fotboja:eek: också tycker de att det var bra att sätta honom bland en massa barn:mad::eek:

Han hade "bara" åkt dit för rattfylla, men gick och skröt för barnen att han hade fotboja för att han hade slagit halvt ihjäl en annan människa:crazy: han bjöd barnen på godis? från en magnecylburk och var allmänt helknäpp!

Han älskade att ha med sig tio ungar i traktorn:crazy: rent livsfarligt!

Jag fick nog och krävde att om han måste vara där så fick han bara vara där på förmiddagarna när barnen inte var där, ordföranden kunde inte förstå varför:mad: nåväl, det löste sig av sig självt, han tog traktorn in till stan, flyttade grejer med den osv. så han blev inte kvar så länge, men fy vad obehagligt det var att ha honom där när barnen var i stallet.

Kräv av komunen att sätta in vakter när den här personen ska vistas på dagiset, det är helt vansinnigt att överhuvudtaget sätta en pedofil i närheten av barn. Jag menar man säger att tillfället gör tjuven, varför fresta:confused:
 
Sv: Personal - dagis - brott- straff

När jag skulle vikariera på förskola fick jag visa utdrag ur belastningsregistret för att visa att jag ej blivit dömd, då är det nog sexual och våldsbrott man tittar på. Därför är det förvånande att kommunen resonerar som de gör. Lagstiftningen ändrades ju 2002 för att slippa utsätta barn och personal för sådana risker, återfall är ju inte jätteovanligt. Tjata och gå ihop som föräldrar och kräv att han gör andra saker istället, så ska ni se att det blir lättare att göra er till viljes än att ha honom runt förskolorna.
en undran till, VARFÖR ska han fixa? har inte förskolorna en vaktmästare? Annars för väl ni föräldrar ha en fixardag så att han blir arbetslös.
 
Sv: Personal - dagis - brott- straff

:D jodå det har vi.

Jag vet bara inte om det är rätt väg att gå,
tycker att man bör kunna diskutera situationen först iaf.
 
Sv: Personal - dagis - brott- straff

Det har jag inte tänkt på.. tusen tack :bow:

Naturligtvis borde personalen kunna ta upp det hela
som en arbetsmiljöfråga :idea:

Jag kan vara helt fel ute, personen ifråga kanske inte
alls är så hemsk som jag minns.
Men det jag säkert minns gör att jag INTE tänker
riskera mitt barns framtid. Oavsett hur liten risken för
återfall är. Så länge risken trots allt existerar så tänker
jag stå på mig.

Tack för alla vettiga inlägg också :)
 
Sv: Personal - dagis - brott- straff

Värst vad den personen har rättigheter! Har inte barn och övrig dagispersonal några?

Inom skolväsendet finns det inget som heter "sonat sitt brott" om brottet i fråga var riktat mot barn. Har man begått sexualbrott mot barn får man nämligen inte bli lärare.
 
Sv: Personal - dagis - brott- straff

I umeå kommun gäller det för ALLA att visa intyg på att man inte är straffad för olämpliga saker som arbetar på själva skolan dvs även vaktmästare/måltidspersonal mm.

Vi hade en kille som blev dömd UNDER tiden han arbetade i måltidsservice dvs när han startade sin anställning var han straff-fri han fick gå med omedelbar verkan när kommunen blev varse om detta.
 
Sv: Personal - dagis - brott- straff

.

Denna person har en personlig assistent och ska utföra sysslor som
vaktmästare lite här och var, helt okej för min del.


Inomhus befann sig alla barn och dagisfröknar, dom vågade helt enkelt inte gå ut så länge personen fanns på deras lekplats.
Dom upplevde det hela som obehagligt och ville inte ha en sån risk på sitt samvete.


(


Men det kan väl knappast spela någon roll?
Om en pedofil, med tillhörande assistent, gör ett tillfälligt arbete på lekplatsen?
Det är väl ingen skillnad att gå ut med barnen där än att traska på picknick i parken?
Det finns säkert fler pedofiler på andra ställen i samhället och vad är skillnaden på om man vet om det eller inte?
 
Sv: Personal - dagis - brott- straff

Men det kan väl knappast spela någon roll?

Jo, det tycker jag verkligen det gör. Som förälder så skulle jag vara orolig att han triggas igång av att vara i dagismiljön, och att han blir fixerad vid något av barnen där. Så fixerad att han letar upp barnet på sin lediga tid. Jag skulle ALDRIG släppa min dotter i närheten av honom.

TS: Gå ihop med övriga föräldrar och ställ krav. Det är totalt orimligt att han ska vara i närheten av era barn. Och det tror jag de allra flesta tycker, även om de råkar vara kommunanställda eller politiker.
 

Liknande trådar

Småbarn Innan vår son föddes hade vi som plan att söka till min gamla skola (Montessori) för jag (och min bror som också gått där) tycker det är...
Svar
6
· Visningar
1 426
Senast: Sol
·
Övr. Barn Nu börjar troligen snart dotterns pappa höra av sig, gissar jag. Jag har blivit vän med hans mor, dotterns farmor alltså, och hans ena...
2
Svar
21
· Visningar
4 363
Senast: Enya
·
Övr. Barn Japp, här sitter man halv två på natten och känner sig som en kass förälder (fast jag innerst inne vet att mina pojkar mår alldeles...
2
Svar
25
· Visningar
17 486
Senast: Zaria
·
Äldre Såg på Facebook någon som länkat till en sida där en pedofil med namn, personnummer och bild samt citat från domen han fått för att ha...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
14 397

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp