Personal eller hyra ut nybyggd gård?

Tap

Trådstartare
Jag har letat med ljus och lykta efter fullservicestall som uppfyller mina krav, men utan att lyckas. Därför har jag börjat fundera på att bygga eget på min ärvda mark om jag bara får bygglov för stall och ridhus, problemet är att jag har noll koll på livet på landet och ingen tid att sköta stallet själv. Jag har tänkt mig ett stall med cirka tio platser för fullserviceuthyrning plus några egna boxar. Fodret skulle köpas in av bonden som arrenderar en del av marken.

Trots att folk är beredda att betala rätt bra för stallplatser häromkring (vill inte outa mig för mycket...), så är det enkel matematik att inse att stallet aldrig kommer betala tillbaka sig och i bästa fall gå plus minus noll i löpande kostnader och det är jag införstådd med. Jag har sett i många tidigare trådar att ts ifrågasätts angående om h*n förstår vad saker och ting kostar och har råd och därför skriver jag för säkerhets skull att min budget för projektet ligger på cirka 8 miljoner på ett femårsperspektiv som då ska täcka markarbeten, stall, ridhus, utebana, skrittmaskin, hagar som delvis är grusade samt löpande kostnader, men inte inköp av mark, jordbruksmaskiner eller bostadshus.

Helt generellt undrar jag om fördelar och nackdelar med att driva stall som inackordering med personal eller att hyra ut hela gården till någon som samtidigt åtar sig att sköta mina hästars "fullservice".

Tacksam för svar!

Edit. 8 miljoner avser eget kapital, så räntekostnader behöver inte heller beaktas.
 
Senast ändrad:
Sv: Personal eller hyra ut nybyggd gård?

Min fundering är om du tänker ha "vit" arbetskraft? För då får du räkna med ganska stora kostnader i pålägg på själva lönen, socialavgifter m m. Så då måste ju intäkterna från rörelsen täcka även detta innan det kan börja gå "ihop".
Att hyra ut hela anläggningen till någon som tar på att sköta dina hästar kan vara svårt det med tror jag. Den som hyr anläggningen vill troligen antingen själv driva med inackordering som inkomst eller ha egen verksamhet med egna hästar. Det är ju då inte alls säkert att dina hästar passar in i de tankarna.
 
Sv: Personal eller hyra ut nybyggd gård?

Kommer någon att bo på anläggningen? Har du räknat med att bygga eller står där redan ett boningshus?
 
Sv: Personal eller hyra ut nybyggd gård?

Det låter himla dyrt och meckigt om primär syftet är att ha ett stall där dina hästar står på full service ? Nog måste det finnas stall som passar utan att du behöver bygga en hel anläggning ? :(
 
Sv: Personal eller hyra ut nybyggd gård?

jag tror det är svårt att "slippa bli för involverad" då det är du som äger stället... Det lär ta tid med allt fix osv även om det finns anställda som gör det åt dig. Förmodligen lättare att lägga de pengarna på ett bra helinackorderingsstall i närheten.

sen får man aldrig glömma att folk är idioter... det kan bli strul med den du anställer, inackorderingar osv osv osv.

ursäkta neggo :D
 
Sv: Personal eller hyra ut nybyggd gård?

Tack för era svar! När jag funderat på om det är någon vits att genomföra projektet så har liknande tankar som de ni skrivit dykt upp.

Det finns ett hus på gården som är i bra skick, men min familj vill bo kvar i stan nära våra jobb och skolor, så huset skulle stå till förfogande för personal eller ev. hyresgäst. Problemet med stallen här i närheten är att hästhållningen skiljer sig markant från vad jag är van vid. För mig är det viktigt med dels goda träningsmöjligheter och det blir det inte när minst 50 delar manege och jag har ingen möjlighet att rida annat än på kvällen och dels god hästhållning och härikring är hagtiden tre timmar dagligen i frimärkshagar. Det finns helt ok anläggningar långt utanför stan, men då blir resvägen för lång. Vi bor alltså i ett mer tätbebott land än Sverige.
 
Sv: Personal eller hyra ut nybyggd gård?

Varför investera 8 miljoner i något som går nätt o jämnt runt?
 
Sv: Personal eller hyra ut nybyggd gård?

För att kunna ha häst med gott samvete tror jag. Jag är inte i behov av intäkter från min hobby. Att avvara 8 miljoner är ingenting som fäller vår ekonomi, men jag vill ändå inte gå för mycket back. Om jag skulle bestämma mig för att sälja så räknar jag med att få ut betydligt mer än det eftersom marken är värdefull och en ny ägare med lätthet skulle få inklämt tredubbelt så många hästar på den ytan om de skulle få bygga mer.
 
Sv: Personal eller hyra ut nybyggd gård?

Jag tycker det verkar vara väldigt mycket jobb för att din häst ska få ett bra liv? Kan du inte ha den helinackorderad en bit från staden och kanske ha en medryttare ett par gånger så du bara behöver åka dit 3-4 ggr per vecka? Med en gård blir man väldigt uppbunden (jag har en själv) och inackorderingar leder många gånger till en massa tjafs.

Men om du verkligen brinner för idén så kör!
 
Sv: Personal eller hyra ut nybyggd gård?

För att kunna ha häst med gott samvete tror jag. Jag är inte i behov av intäkter från min hobby. Att avvara 8 miljoner är ingenting som fäller vår ekonomi, men jag vill ändå inte gå för mycket back. Om jag skulle bestämma mig för att sälja så räknar jag med att få ut betydligt mer än det eftersom marken är värdefull och en ny ägare med lätthet skulle få inklämt tredubbelt så många hästar på den ytan om de skulle få bygga mer.
Fast bara här tycker jag att det är värt det. Varför inte liksom?

Sen undrar jag ifall du verkligen behöver spendera 8 miljoner på att få det sådär som du vill ha det? Det låter faktiskt lite dyrt. Nu vet jag ju inte vart i världen du bor, men inte ens i Sverige kommer du upp i de kostnaderna ifall du vill bygga ett normalt ridhus och ett normalt stall för 10 st hästar.

Stil har ingenting med pengar att göra, det handlar om smak och design. Det behöver inte kosta mycket för att bli flott.
 
Sv: Personal eller hyra ut nybyggd gård?

problemet är att jag har noll koll på livet på landet

Det kan nog bli ett problem, för det är mycket jobb och oväntade kostnader. Hästarna kan gå igenom staket eller en älg och då måste man styra upp pronto. Mark kan behöva markförstärkas mer än man tror vilket kostar stora summor.

Underhåll är en stor kostnad om jag har förstått det hela rätt och de kan komma hur oväntat som helst.
 
Sv: Personal eller hyra ut nybyggd gård?

Tycker det låter rimligt. Så länge man inte lägger ut mer pengar än vad man skulle få vid en försäljning, ökar dessutom värdet är det ju jätte bra.

Hur det kan fungera med hyrsgäst som i sin tur hyr in dina hästar är ju jätte svårt att säga.
Då ditt syfte med allt detta är att se till att dina hästar har en bra tillvaro, och att du kan syssla med din hobby med gott samvete. Du behöver ju få dit folk som vill ha det som du helt enkelt för att det skall bli bra.
 
Sv: Personal eller hyra ut nybyggd gård?

Du kan nog enkelt bygga fint ridhus, stall, skrittmaskin och hagar för 2,5-3 miljonertill tio hästar. Kan tänka mig att du lägger en hel del pengar på uppstallning redan nu, så lite kostnader för arbetskraft kan man ju ta från de pengarna. Ett tips kan ju vara att bygga stallet i två avdelningar och hyra ut den andra delen i sin helhet. Då får du ju lite resurser till en halvtidsanställd till dina hästar utan att behöva anpassa din hästhållning till nån annan.

Du går nog inte plus under tiden du driver det, men det gör man inte som uppstallad heller. När du säljer det kan du nog göra vinst, men då bör det nästan finnas bostad också.
 
Sv: Personal eller hyra ut nybyggd gård?

Och en mindre maskinpark behövs nog också åtminstone en traktor så man kan hantera balar, harva ridbanor, sladda vägar och ta hand om gödsel.
 
Sv: Personal eller hyra ut nybyggd gård?

Givetvis. Men i Sverige tror jag inte 8 milj räcker.
 
Sv: Personal eller hyra ut nybyggd gård?

Du verkar ju vara rätt rik så jag förstår inte vad problemet är?
Hade jag haft så många miljoner att bara kunna "slösa" med så hade jag utan att tveka byggt ett stall om jag kände att det inte fanns något bra stall att hyra in min häst på.



Jag skulle nog försöka prata med familjen.. varför inte flytta ut pålandet men ha kvar en lägenhet i stan så kan ni vara där när ni vill?


Du behöver ju inte byggs å stort stall

bygg bara ett stall med 10 boxar ett ridhus en paddock och bra hagar.
Kör allt svart det skulle jag göra.. de kör typ alla här hemma i Sverige . De småstall jag stått i har jag aldrig fått kvitto.
Större anläggningar som jag står på nu är dock vitt.

Låt 2 stå gratis hos dig mot att de hjälps åt att sköta in och utsläpp och fodringar helt enkelt.

Då kan alltid en åka ut och ta in om den andre blir sjuk.

Så skulle jag erbjuda kallhyra och full service, villa kanske vill köpa eget foder och kan ta in och ut sin egna häst och andra vill ha allt.

Så bestämmer du reglerna och rutinerna så som när hästarna ska ut och in mm=)
 
Sv: Personal eller hyra ut nybyggd gård?

Hur skulle 8 miljoner inte kunna räcka? Ett "normalt" funktionellt 20x40 ridhus får man lätt för 1 miljon. Ett stall för 5 hästar har jag byggt för 300 tusen ungefär, men man får räkna med det dubbla om man inte vill göra arbetet själv, och så dubbla storleken. Så säg 1,5 för stall inkl markarbeten. Staket 10 000- 200 000 beroende på typ för ett par kilometer. Stallplan, markarbeten runt byggnader, lite grusning och dränering av hagar 200 000. Skrittmaskin 50 000 kr. Bygglov och besiktning osv ca 50 000. Extremt ungefärlig överslagsberäkning.

Sen kan man ju lägga ett par mille till på en massa lyx om man vill, typ läktare, övernattningslägenheter och Gud vet vad ;)
 

Liknande trådar

Anläggning Är så i valet och kvalet om vilket beslut att fatta. Har älskat hästar hela livet men som barn blev det "bara" ridskola då föräldrarna...
Svar
8
· Visningar
2 682
Senast: Efwa
·
Anläggning 1. Ett eget stall som ni får husera över som ni själva vill (du & en riktigt nära kompis) i stort sett i alla fall, ni hyr det så vissa...
Svar
12
· Visningar
1 835
Senast: YorkWann
·
S
Ekonomi & Juridik Jag jobbar som hästskötare och varit yrkesverksam i ca 3 år nu. Till hösten ska jag dock börja plugga och även flytta härifrån. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 195
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 573

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp