Personal hade sex med unga intagna vid ungdomshem

Nä det får man hoppas. Men där jag jobbat var det så, tyvärr. Jag vet inte. Jag tror mörkertalet är förfärande stort.
Om en kvinna är traumatiserad av en man, som t ex kvinnorna som söker sig till jourerna är, då ser jag en klar poäng med en miljö utan män. Men nu handlade det ju inte om kvinnojourer, utan om boenden där unga kvinnor tvångsvårdas. Där tycker jag att ett förbud mot manliga anställda vore att skjuta långt över målet.
 
@Kattennizze förresten - det du blandar in är nog något helt annat: kvinnor som är traumatiserade av män och därför mår bättre i en miljö utan män. Men du började väl med att män skulle förbjudas jobba på behandlingshem för att kvinnorna skulle skyddas mot ev övergrepp?
 
@Luff jag vet ju inte vad du jobbar med men för mig är det inte ok med dejting oavsett ålder. Vi har ju också unga anställda och det är absolut otänkbart med dejting eller för den delen kompisrelationer med de som är inskrivna. Vi är superstrikta och supertydliga med det.
Fritid - vi har bland annat föreningsverksamheter där vuxna högskolestuderande kollar på Anime. Skulle vara lite löjligt om en 23-årig anställd inte kunde umgås med dom. Alltså inga vårdande funktioner alls.
 
Jag tänker att vi pratar om olika saker. På SIS finns ungdomar som är placerade där av socialtjänsten efter det att ett LVU fastslagits. LVU kan vara på både eget beteende och miljö men ska den unge placeras på SIS är det pga eget beteende. På hvb kan båda formerna av LVU förekomma samt frivilliga placeringar. SIS har låst och möjlighet till isolering på hvb är det öppet och personal har inte rätt till att fysiskt hindra någon eller tvinga någon. Självklart kan töser som har LVU vara traumatiserade av olika andledningar men det är inte skälet till att de är placerade.
 
Ja, det är inte ovanligt med trauma men de flesta jag kommer i kontakt med har vuxit upp med hot och våld som vardag. Sexuella övergrepp förekommer men är inte det vanliga
 
Jag har inga siffror i bakhuvudet men skulle hävda bestämt att en övervägande majoritet av kvinnor på behandlingshem har varit utsatta för övergrepp. Det är ju extremt vanligt med trauma i botten hos unga med tung psykiatrisk problematik.
Jag tror att de flesta av dessa kvinnor hamnar inom psykiatrin och inte SIS eller hvb
 
@Kattennizze förresten - det du blandar in är nog något helt annat: kvinnor som är traumatiserade av män och därför mår bättre i en miljö utan män. Men du började väl med att män skulle förbjudas jobba på behandlingshem för att kvinnorna skulle skyddas mot ev övergrepp?
Nja, kanske inte det sistnämnda egentligen, utan mest det förstnämnda. Jag tror att väldigt många av de den här gruppen kvinnor har trauma efter övergrepp av olika slag där män varit förövare. Hur många vet jag inte, min det är min erfarenhet. Därav min åsikt om enkönad behandling om man kan uttrycka sig så. (Jag tänker att många är ju missbrukare t ex som ofta är en självmedicinering av trauman orsakade av män).
 
Jag tror att de flesta av dessa kvinnor hamnar inom psykiatrin och inte SIS eller hvb
Och jag tror dessvärre att du har fel. Det är därför som det är så outsägligt dumt och sorgligt att t ex psykologer sällan arbetar på dessa hem utan det är många gånger outbildad personal. Så dumt bara.
 
Dessutom tror jag att mörkertalet är stort, jag tror att det är få unga kvinnor som utsätts för dessa övergrepp, och det gäller inom både socialtjänst och sjukvården i stort, som vågar anmäla.
 
Jag har inga siffror i bakhuvudet men skulle hävda bestämt att en övervägande majoritet av kvinnor på behandlingshem har varit utsatta för övergrepp. Det är ju extremt vanligt med trauma i botten hos unga med tung psykiatrisk problematik.
Eller missbruksproblematik.
 

Liknande trådar

Samhälle "Lantbrukarnas Riksförbund vill ta bort lagen om att kor måste vara ute på sommaren. En lag som infördes på 1980-talet efter krav från...
12 13 14
Svar
273
· Visningar
9 338
Senast: Rhinos
·
Samhälle Pensionsålder diskuteras hit och dit av både politiker och övrig befolkning. Vissa vill kunna gå i pension före den utsatta lägsta...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 378
Övr. Hund Vi har en riktigt tråkigt historia här nu. En man filmade sig själv när han hade sex med hundarna och skickade detta på snapchat till...
Svar
13
· Visningar
1 678
Samhälle Saker som borde ha fungerat bättre så länge men inte gjort det, ska det nu bli ordning på. Med den nya sexualbrottslagen i hamn ska nu...
Svar
4
· Visningar
707
Senast: Sleepy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp