Personal hade sex med unga intagna vid ungdomshem

Det är fördjävligt att det förekommer övergrepp på hvb. Tyvärr är det väl så att människor som går igång på maktgrejen söker sig till jobbet och det är oerhört svårt att upptäcka och sålla bort dessa vid en anställningsintervju. Lägg därtill att utbildningsnivån på behandlingsassistenter är låg och många behandlingshem, däribland SIS, har i bästa fall ett par kuratorer, några behandlingsass och en drös internutbildade. Ingen handledning i världen räcker till för att säkerställa att övergrepp inte sker. Under mina 15 år i branschen har jag stött på några som klivit över gränsen, män och kvinnor. Det är def inte säkrare att bara ha kvinnlig personal varken på SIS där avd är könsuppdelade eller andra hvb där ungdomarna kan vara blandade. De som missbrukar sin ställning och begår övergrepp finns av båda könen och riktar inte alltid sig mot motsatt kön.
 
Vi hade ju ett fall här i kommunen.
17-årig LVUad tjej i "förhållande" med 50-årig vårdare. Hans ursäkt var att dom var kära och han hade ingeeeen aaaaning om att han inte fick ha ihop det med henne.
Men han fick fängelse. Så jäkla bra. Vill kräkas på den jäveln.
Tyvärr så begriper inte folk runt om vad han gjorde.
-Vadå? Hon var ju nästan vuxen? Och det var ju frivilligt?
En jag pratade med om som inte tyckte det var så farligt har en tös som mått väldigt dåligt genom åren.
Jag frågade honom;
- Om det hade varit XXX? Hade du tyckt det var ok då? Om en 50-åring satt på din psykiskt dåligt mående 17-åriga dotter när hon var satt på instutition för att få vård?
-Ehhh, nääää.
 
Fördjävligt som sagt. Jag är medveten om att utbildningsnivå inte är en försäkring mot att det inte händer men min erfarenhet är att med en förhållandevis hög nivå så utvecklas en kultur i kollegiet som är hjälpsamt för att hålla en öppen diskussion runt frågor som denna. På handledning handlar det oftast om ärenden och hur man ska kunna förstå och hjälpa den unge. Skulle handledningen ha fokus på personalgruppen så handlar det ofta om hur man ska klara av påfrestningar i form av våld och hot eller rädslor.
 
Vi hade ju ett fall här i kommunen.
17-årig LVUad tjej i "förhållande" med 50-årig vårdare. Hans ursäkt var att dom var kära och han hade ingeeeen aaaaning om att han inte fick ha ihop det med henne.
Men han fick fängelse. Så jäkla bra. Vill kräkas på den jäveln.
Tyvärr så begriper inte folk runt om vad han gjorde.
-Vadå? Hon var ju nästan vuxen? Och det var ju frivilligt?
En jag pratade med om som inte tyckte det var så farligt har en tös som mått väldigt dåligt genom åren.
Jag frågade honom;
- Om det hade varit XXX? Hade du tyckt det var ok då? Om en 50-åring satt på din psykiskt dåligt mående 17-åriga dotter när hon var satt på instutition för att få vård?
-Ehhh, nääää.

Så är det väl alltid, det är ok så länge det inte är ens egen dotter... :meh: *ja, jag är en cynisk jävel*
 
Exakt hur relationen ser ut mellan två personer vet vi inte. Men det finns ju en anledning till att personal på behandlingshem inte får ha relationer med de placerade unga personerna.
Jag inser att vi pratar om vitt skilda typer av relationer. Jag pratar inte om någon fysisk relation överhuvudtaget. Att man skapar en typ av relation till människor man jobbar med i sitt arbete behöver inte (och ska absolut inte) innebära en sexuell relation utan att man just har någon form av relation på ett platoniskt plan. En man på ett behandlingshem finns ju där för att göra sitt jobb, inte för att förgripa sig på de intagna och i hans jobb ingår bland mycket annat att skapa trygghet och stabilitet och boende och anställd får då en typ av relation.
 
Jag lyckas inte sätta in den i sammanhanget i artikeln.


Nej, jag påstår inte att det handlar om ömsesidiga relationer i någon objektiv mening, jag skriver ju tvärtom att de är i beroendeställning. Inlägget jag svarade på handlade om våldtäkt och det kan det aldrig handla om ifall tjejen vill ingå relationen.

Med nya lagen om samtycke så kan det visst handla om våldtäkt, om tjejen i fråga avbryter mitt i eller strax innan eller uttalar nej på något sätt.. 🙄
 
På sätt och vis håller jag med, men samtidigt kan det nog finnas en stor vinning i att få skapa "normala" relationer till män. Men det kräver ju en del av männen då, såklart, vilket uppenbarligen inte alltid är helt enkelt.
Det kommer ju finnas chans att skapa sunda relationer med män sen, när personen mår bättre. Om man är på SiS eller HVB är man ju så dålig att man troligen inte klarar att skapa och bibehålla ”normala” relationer. Det är helt enkelt inte rätt läge.
 
Precis. Det lägger än mer ansvar på de anställda. De måste lära sig, och det snabbt, att hantera de känslor som kan uppstå mellan dem och tjejerna - alltså att inte alls bekräfta känslan, inte bejaka den, inte agera på den. Jag trodde de hade handledning för sånt.
i det här så måste också ansvar läggas på nivån högre upp. Det finns en ledning för hemmen och en beställare. Inte får man låta en ond maskin som skapar offer och förövare och fega medlöpare stå och puttra år ut och år in
 
Det kommer ju finnas chans att skapa sunda relationer med män sen, när personen mår bättre. Om man är på SiS eller HVB är man ju så dålig att man troligen inte klarar att skapa och bibehålla ”normala” relationer. Det är helt enkelt inte rätt läge.
Jag skulle nog säga att mycket av vad vi gör är just att börja utveckla en relation. Utan en trovärdig relation och allians blir förändringsarbetet omöjligt för den unge. Det är ju delvis därför det tar sådan tid och innebär ett gigantiskt arbete. Det handlar dessutom om relationer till både män och kvinnor.
 
Det är ett feltänkt på många sätt att rikta in sig på att män inte skulle vara lämpliga i behandlingsbare te på hvb. Sexuella relationer skapas tyvärr inte bara så utan kvinnlig personal har utsatt pojkar. Dessutom verkar heteronormen bitit sig fast; det förekommer övergrepp av män på pojkar och av kvinnor på flickor. Jag har en begränsad erfarenhet som kan vara slumpmässig fel men enligt det jag vet så är det inte någon övervikt vad gäller män som begått övergrepp.
 
Jag inser att vi pratar om vitt skilda typer av relationer. Jag pratar inte om någon fysisk relation överhuvudtaget. Att man skapar en typ av relation till människor man jobbar med i sitt arbete behöver inte (och ska absolut inte) innebära en sexuell relation utan att man just har någon form av relation på ett platoniskt plan. En man på ett behandlingshem finns ju där för att göra sitt jobb, inte för att förgripa sig på de intagna och i hans jobb ingår bland mycket annat att skapa trygghet och stabilitet och boende och anställd får då en typ av relation.
Och mina resonemang handlar utslutande om det som beskrivs i artikeln i trådstarten - alltså sex.
 
Med nya lagen om samtycke så kan det visst handla om våldtäkt, om tjejen i fråga avbryter mitt i eller strax innan eller uttalar nej på något sätt.. 🙄
Om något sådant förekommit, vilket inte framgår av artikeln, så får vi hoppas att det anmäls och utreds som våldtäkt, ja.
 
Helt sjukt.
SiS och de flesta HVB-hem fungerar ju rätt dåligt. Och generellt så har vi ju de med minst utbildning till de som är svårast sjuka. Vrickat system, och heller inget som uppmärksammas tillräckligt.
Jag vill ändå poängtera att det finns hvb som fungerar. De har oftast en generellt hög teoretisk utbildningsnivå, hög personaltäthet och en god organisering. Utan det så går det inte att bedriva ett behandlingsarbete.
 
Jag skulle nog säga att mycket av vad vi gör är just att börja utveckla en relation. Utan en trovärdig relation och allians blir förändringsarbetet omöjligt för den unge. Det är ju delvis därför det tar sådan tid och innebär ett gigantiskt arbete. Det handlar dessutom om relationer till både män och kvinnor.
Fast att behandling kräver relation och allians är inte samma sak som att tjejerna i det läget behöver just manliga relationer. Det finns alltså inget alls som säger att det skulle vara extra gynnsamt med just män i behandlingsrelationer.
Det är ett feltänkt på många sätt att rikta in sig på att män inte skulle vara lämpliga i behandlingsbare te på hvb. Sexuella relationer skapas tyvärr inte bara så utan kvinnlig personal har utsatt pojkar. Dessutom verkar heteronormen bitit sig fast; det förekommer övergrepp av män på pojkar och av kvinnor på flickor. Jag har en begränsad erfarenhet som kan vara slumpmässig fel men enligt det jag vet så är det inte någon övervikt vad gäller män som begått övergrepp.
Statistiskt så är dock män överrepresenterade vid allt våld och alla övergrepp.
 
Fast att behandling kräver relation och allians är inte samma sak som att tjejerna i det läget behöver just manliga relationer. Det finns alltså inget alls som säger att det skulle vara extra gynnsamt med just män i behandlingsrelationer.

Statistiskt så är dock män överrepresenterade vid allt våld och alla övergrepp.

Ja män är överrepresenterade vid våld och övergrepp generellt sett. Hur det ser ut inom behandlingsvärlden tror jag inte det finns någon forskning på. Jag har inte sagt att det är extra gynnsamt med män i behandlingsrelationer, jag har sagt att det förekommer övergrepp av både män och kvinnor. Det är fruktansvärt och måste arbetas med. Men från min horisont så är det inte hjälpsamt att fortsätta på spåret att män borde uteslutas ur behandligsarbete så försvinner övergreppen för så ser inte verkligheten ut. Problemet skulle kvarstå.
 

Liknande trådar

Samhälle "Lantbrukarnas Riksförbund vill ta bort lagen om att kor måste vara ute på sommaren. En lag som infördes på 1980-talet efter krav från...
12 13 14
Svar
273
· Visningar
9 373
Senast: Rhinos
·
Samhälle Pensionsålder diskuteras hit och dit av både politiker och övrig befolkning. Vissa vill kunna gå i pension före den utsatta lägsta...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 384
Övr. Hund Vi har en riktigt tråkigt historia här nu. En man filmade sig själv när han hade sex med hundarna och skickade detta på snapchat till...
Svar
13
· Visningar
1 683
Samhälle Saker som borde ha fungerat bättre så länge men inte gjort det, ska det nu bli ordning på. Med den nya sexualbrottslagen i hamn ska nu...
Svar
4
· Visningar
709
Senast: Sleepy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp