Personal hade sex med unga intagna vid ungdomshem

Jag har aldrig påstått att alla hvb är dåliga, men generellt är det ju ett jättestort problem att många hvb är kassa.
Ja, jag håller med dig om att det är ett problem. Enligt IVO gäller det dock inte en majoritet av hvb. Tyvärr är ju konsekvenserna fruktansvärda även om det bara vore ett som inte höll måttet.
 
Det är ett feltänkt på många sätt att rikta in sig på att män inte skulle vara lämpliga i behandlingsbare te på hvb. Sexuella relationer skapas tyvärr inte bara så utan kvinnlig personal har utsatt pojkar. Dessutom verkar heteronormen bitit sig fast; det förekommer övergrepp av män på pojkar och av kvinnor på flickor. Jag har en begränsad erfarenhet som kan vara slumpmässig fel men enligt det jag vet så är det inte någon övervikt vad gäller män som begått övergrepp.
Jo det brukar komma sådana här argument när någon vill ha en enkönad miljö. Det är , tycker Jag, fortfarande bättre för unga skadade kvinnor att få läka i lugn och ro utan män.
 
Jo det brukar komma sådana här argument när någon vill ha en enkönad miljö. Det är , tycker Jag, fortfarande bättre för unga skadade kvinnor att få läka i lugn och ro utan män.
Jag tror det är sämre i längden. Man vaggas in i en falsk trygghet. Och om vi pratar om tjejer som är sexuellt utåtagerande och använder det som självskadebeteende så behöver dom öva på att få trygga, icke sexuella relationer med män - och kvinnor - för dessa tjejer provar sexgreppet även på kvinnliga vårdare. Det är det som gör mig så förbannad att dom här predatorerna kan fortsätta. Att övrig personal tillåter ensamtid fats dom vet att det inte är ok.

Min arbetsmiljö är öppen verksamhet för vilka ungdomar som helst - vi har klara regler för hur vi hanterar ungdomar som går över gränsen i våra relationer med dom. Aldrig ensam, glasdörrar, direkt berätta om underliga meddelanden, direkt säga till om någon är för närgången - en del ungdomar ska "kramas" lite väl nära till exempel. Och skulle någon av våra kollegor gå över gränsen så adresserar vi det.

Vi har ju unga anställda, 20-25 år och besökare i samma ålder. Här är det ju inga konstigheter om det skulle dejtas - ingen är i beroendeställning men det är lätt hänt att det blir galet om åldersstegen börjar vippa.
 
Att som ung tidigare utnyttjad tjej få se att det finns vuxna män som ser dem som människor och inte som madrasser är en enorm vinning för en ung tjej. Att bli sedd och hörd som den hon är istället för vad hon kan ge. Att det är en beroendeställning spelar mindre roll om mannen inte utnyttjar sin ställning på fel sätt. Som minderårig är det ju alltid så att till vuxna finns det en viss beroendeställning men den måste inte, ska inte, vara negativ utan kan och ska vara positiv.
Fast när jag jobbade på ett sådant hem så var de flickorna så oerhört sjuka. Annars hamnar man ju inte där. Jag tror att man bör ha respekt för det, och låta de få bli bättre i lugn och ro först, tids nog kommer verkligheten ändå och knackar på dörren.
 
Jo det brukar komma sådana här argument när någon vill ha en enkönad miljö. Det är , tycker Jag, fortfarande bättre för unga skadade kvinnor att få läka i lugn och ro utan män.
Risken att utsättas av en kvinnlig förövare är väldigt mkt mindre än av en manlig.
Varför skulle det vara bättre med bara kvinnor som behandlare? På vilken grund drar du slutsatsen att det är en VÄLDIGT mycket mindre risk att utsättas av en kvinnlig förövare? Hur tänker du runt pojkar och behandlingshem?
 
Fast när jag jobbade på ett sådant hem så var de flickorna så oerhört sjuka. Annars hamnar man ju inte där. Jag tror att man bör ha respekt för det, och låta de få bli bättre i lugn och ro först, tids nog kommer verkligheten ändå och knackar på dörren.
Såklart är det väldigt illa när någon hamnar där. Just därför ser jag det som så viktigt att de får omgärdas av trygga vuxna. Jag ser det som en viktig del i läkningen.
 
Fast när jag jobbade på ett sådant hem så var de flickorna så oerhört sjuka. Annars hamnar man ju inte där. Jag tror att man bör ha respekt för det, och låta de få bli bättre i lugn och ro först, tids nog kommer verkligheten ändå och knackar på dörren.
Jag vet inte vad du menar med oerhört sjuka. Vi får ju inte reda på om någon är LVUad när dom kommer till vår verksamhet. Någon kommer dit med dom - hämtar och lämnar - dom ska ju träna på att vara ute bland folk - LVUad är ju inte lika med inlåst.

Vi vet inget, vårdpersonalen får ju inget säga, men märker oftast rätt så snabbt att det är något speciellt - så länge har vi ju jobbat. Det händer ofta något runt dom här kidsen - och dom söker sig till oss vuxna.
 
Varför skulle det vara bättre med bara kvinnor som behandlare? På vilken grund drar du slutsatsen att det är en VÄLDIGT mycket mindre risk att utsättas av en kvinnlig förövare? Hur tänker du runt pojkar och behandlingshem?
Nu handlade tråden om unga kvinnor så det är det jag diskuterar. Det finns studier som visar på att det är bättre för traumatiserade kvinnor att få vistas bara med andra kvinnor. Jag delar den uppfattningen och jag har jobbat en del med dessa kvinnor i enkönade miljöer och tycker att det har gett ett bra resultat. Det är män som ffa begår sexuella övergrepp, kvinnor gör det också, men i så oerhört mycket mindre utsträckning. Finns säkert siffror på det, men inga som jag har i huvudet.
 
@Luff jag vet ju inte vad du jobbar med men för mig är det inte ok med dejting oavsett ålder. Vi har ju också unga anställda och det är absolut otänkbart med dejting eller för den delen kompisrelationer med de som är inskrivna. Vi är superstrikta och supertydliga med det.
 
Jag vet inte vad du menar med oerhört sjuka. Vi får ju inte reda på om någon är LVUad när dom kommer till vår verksamhet. Någon kommer dit med dom - hämtar och lämnar - dom ska ju träna på att vara ute bland folk - LVUad är ju inte lika med inlåst.

Vi vet inget, vårdpersonalen får ju inget säga, men märker oftast rätt så snabbt att det är något speciellt - så länge har vi ju jobbat. Det händer ofta något runt dom här kidsen - och dom söker sig till oss vuxna.
Men man märker ju hur svårt en människa är traumatiserad? Det ingår väl i ens utbildning och kompetens, antar jag?
 
Såklart är det väldigt illa när någon hamnar där. Just därför ser jag det som så viktigt att de får omgärdas av trygga vuxna. Jag ser det som en viktig del i läkningen.
Ja som sagt, jag delar inte den uppfattningen. Framförallt utifrån min erfarenhet av att jobba med unga kvinnor i grupper, där de får vara trygga i att det bara är kvinnor där.
 
Jo det brukar komma sådana här argument när någon vill ha en enkönad miljö. Det är , tycker Jag, fortfarande bättre för unga skadade kvinnor att få läka i lugn och ro utan män.
Vad gäller sexbrott generellt vill jag minnas att andelen män som gärningspersoner ligger någonstans mellan 95 och 100 procent.

Men - att förbjuda män att arbeta på t ex behandlingshem vore ju att acceptera att män utnyttjar/våldtar. Det blir ett underförstått ”män våldtar, så är det bara, därför är det enda vi kan göra skydda de intagna från dem med hjälp av ett förbud”.

Det är noggrann rekrytering, utbildning och kompetens som behövs.
 
Jag tror det är sämre i längden. Man vaggas in i en falsk trygghet. Och om vi pratar om tjejer som är sexuellt utåtagerande och använder det som självskadebeteende så behöver dom öva på att få trygga, icke sexuella relationer med män - och kvinnor - för dessa tjejer provar sexgreppet även på kvinnliga vårdare. Det är det som gör mig så förbannad att dom här predatorerna kan fortsätta. Att övrig personal tillåter ensamtid fats dom vet att det inte är ok.

Min arbetsmiljö är öppen verksamhet för vilka ungdomar som helst - vi har klara regler för hur vi hanterar ungdomar som går över gränsen i våra relationer med dom. Aldrig ensam, glasdörrar, direkt berätta om underliga meddelanden, direkt säga till om någon är för närgången - en del ungdomar ska "kramas" lite väl nära till exempel. Och skulle någon av våra kollegor gå över gränsen så adresserar vi det.

Vi har ju unga anställda, 20-25 år och besökare i samma ålder. Här är det ju inga konstigheter om det skulle dejtas - ingen är i beroendeställning men det är lätt hänt att det blir galet om åldersstegen börjar vippa.
Och jag tror precis tvärtom, att unga tjejer behöver få slippa män ett tag hur välmenande de än är.
 
Vad gäller sexbrott generellt vill jag minnas att andelen män som gärningspersoner ligger någonsans mellan 95 och 100 procent.

Men - att förbjuda män att arbeta på t ex behandlingshem vore ju att acceptera att män utnyttjar/våldtar. Det blir ett underförstått ”män våldtar, så är det bara, därför är det enda vi kan göra skydda de intagna från dem med hjälp av ett förbud”.

Det är noggrann rekrytering, utbildning och kompetens som behövs.
Och eftersom jag har jobbat en del med kvinnogrupper av olika slag så tycker jag inte det. Kvinnor behöver en fredad zon, fri från män under behandlingstiden. Först måste trauman läka och sedan är det dags att kliva ut i verkligheten.
 
Nu handlade tråden om unga kvinnor så det är det jag diskuterar. Det finns studier som visar på att det är bättre för traumatiserade kvinnor att få vistas bara med andra kvinnor. Jag delar den uppfattningen och jag har jobbat en del med dessa kvinnor i enkönade miljöer och tycker att det har gett ett bra resultat. Det är män som ffa begår sexuella övergrepp, kvinnor gör det också, men i så oerhört mycket mindre utsträckning. Finns säkert siffror på det, men inga som jag har i huvudet.
Jag kan vara ute och segla för det är ju alltid en risk att dra slutsatser från endast eget material men jag tror inte det ser riktigt lika ut om man tittade på hvb världen och def inte om man tog med hela socialtjänsten. Det är flera gånger fler kvinnor som inlett en sexuell relation med pojkar och män utifrån en beroendeställning.

Vad gäller vissa grupper så kan det det kanske vara gynnsamt med enkönat men generellt sett finns det, mig veterligen, inga belägg för det snarare motsatsen.
 
Jag kan vara ute och segla för det är ju alltid en risk att dra slutsatser från endast eget material men jag tror inte det ser riktigt lika ut om man tittade på hvb världen och def inte om man tog med hela socialtjänsten. Det är flera gånger fler kvinnor som inlett en sexuell relation med pojkar och män utifrån en beroendeställning.

Vad gäller vissa grupper så kan det det kanske vara gynnsamt med enkönat men generellt sett finns det, mig veterligen, inga belägg för det snarare motsatsen.
Men det beror ju på att socialtjänsten är så kvinnodominerad. Om det gällt en bilmekanikerverkstad hade ju siffrorna sett helt annorlunda ut. Generellt och på gruppnivå begår män de allra allra flesta övergreppen. Men vi får nog agree to disagree här.
 

Liknande trådar

Samhälle "Lantbrukarnas Riksförbund vill ta bort lagen om att kor måste vara ute på sommaren. En lag som infördes på 1980-talet efter krav från...
12 13 14
Svar
273
· Visningar
9 243
Senast: Rhinos
·
Samhälle Pensionsålder diskuteras hit och dit av både politiker och övrig befolkning. Vissa vill kunna gå i pension före den utsatta lägsta...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 363
Övr. Hund Vi har en riktigt tråkigt historia här nu. En man filmade sig själv när han hade sex med hundarna och skickade detta på snapchat till...
Svar
13
· Visningar
1 674
Samhälle Saker som borde ha fungerat bättre så länge men inte gjort det, ska det nu bli ordning på. Med den nya sexualbrottslagen i hamn ska nu...
Svar
4
· Visningar
706
Senast: Sleepy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp