Personer du kanske känner

Sporthorse

Trådstartare
På Facebook kommer det upp "personer du kanske känner" utan några gemensamma vänner eller liknande, vad baseras dom förslagen på egentligen? Någon som vet? Alltså förslag på folk som inte ens har några gemensamma vänner på Facebook?
 
På Facebook kommer det upp "personer du kanske känner" utan några gemensamma vänner eller liknande, vad baseras dom förslagen på egentligen? Någon som vet? Alltså förslag på folk som inte ens har några gemensamma vänner på Facebook?
Ni kanske bor nära varandra, gick på samma skola, använder samma frisör, använde app på samma ICA-butik? Jag har egentligen ingen aning. 😅
 
På Facebook kommer det upp "personer du kanske känner" utan några gemensamma vänner eller liknande, vad baseras dom förslagen på egentligen? Någon som vet? Alltså förslag på folk som inte ens har några gemensamma vänner på Facebook?
Platserna ni brukar vara på tror jag.
Många har dolda vänlistor, så det kanske är så att man har massa gemensamma vänner ändå.
 
Jag får - förstå .- vänners vänner. Eller "vänner" folk som finns i deras listor. Man behöver inte vara vän med dem.

Vän är ett fint ord. Starkare än bekanta. Men facebook har förstört det :arghh:

Jag får upp folk som intresserat sig för samma sökningar jag gjort. Folk som besökt samma evenemang.

Känns märkligt på det stora hel eftersom facebook uppenbarligen mest vill annonsera saker som jag förmodas vilja konsumera.

Det är en ytterst minimal del av flödetsom består av mina vänner. Resten är förslag, annonsr, märkliga saker jag förvänts vilja titta på. (som åt som kallas Grabbhumor. Bara namnet säger ju vad det är....) Och alla dessa videos på konstiga saker.

Om det inte vore för gruppperna skulle fb vara helt meningslöst för mig. En sto del av föreningens mrknadsföring sker där.
 
Om det inte vore för gruppperna skulle fb vara helt meningslöst för mig. En sto del av föreningens mrknadsföring sker där.
KL
FB-grupper tappade tydligt i relevans, imho, i och med införandet av "Allmän chatt" kopplat till varje grupp. Visst, det är varje grupps administratör som bestämmer om chatten skall aktiveras eller ej, men i nästan alla grupper där jag är med har den aktiverats.

Resultatet är att chatten i praktiken används till exakt samma slags inlägg som i gruppen. Frågor, diskussioner, annonser, efterlysningar... med skillnaden att allt hamnar som lösa flygande repliker i en evighetsscroll utan struktur och med minimal sökbarhet. Visst kan man själv välja att gå ur chatten, men då riskerar man förstås att missa ett och annat relevant inlägg ändå. I slutänden urvattnas och försämras FB-grupperna radikalt, som jag ser det.
 
Jag får - förstå .- vänners vänner. Eller "vänner" folk som finns i deras listor. Man behöver inte vara vän med dem.

Vän är ett fint ord. Starkare än bekanta. Men facebook har förstört det :arghh:

Jag får upp folk som intresserat sig för samma sökningar jag gjort. Folk som besökt samma evenemang.

Känns märkligt på det stora hel eftersom facebook uppenbarligen mest vill annonsera saker som jag förmodas vilja konsumera.

Det är en ytterst minimal del av flödetsom består av mina vänner. Resten är förslag, annonsr, märkliga saker jag förvänts vilja titta på. (som åt som kallas Grabbhumor. Bara namnet säger ju vad det är....) Och alla dessa videos på konstiga saker.

Om det inte vore för gruppperna skulle fb vara helt meningslöst för mig. En sto del av föreningens mrknadsföring sker där.
Jag har börjat använda ordet "Facebook-vän". Exempel;

- "åh, känner du x?"
- "nja... vi är väl Facebook-vänner som mest"

Alltså, vänner på Facebook, man har träffats någon gång men inte så att vi hörs varje dag eller hälsar på ICA.
 
Folk jag har i min kontaktbok på telefonen dyker upp som "känner du.." på instagram så skulle säga telefonnummer också.
 
En annan sak jag lagt märke till är att Facebook "hör" vad jag pratar om, för hur skulle det annars dyka upp annonser om en viss prudukt av ett specifikt märke direkt efter att jag pratat med om produkten med en stallkamrat? Det kändes väldigt misstänksamt.😅
 
KL
FB-grupper tappade tydligt i relevans, imho, i och med införandet av "Allmän chatt" kopplat till varje grupp. Visst, det är varje grupps administratör som bestämmer om chatten skall aktiveras eller ej, men i nästan alla grupper där jag är med har den aktiverats.

Resultatet är att chatten i praktiken används till exakt samma slags inlägg som i gruppen. Frågor, diskussioner, annonser, efterlysningar... med skillnaden att allt hamnar som lösa flygande repliker i en evighetsscroll utan struktur och med minimal sökbarhet. Visst kan man själv välja att gå ur chatten, men då riskerar man förstås att missa ett och annat relevant inlägg ändå. I slutänden urvattnas och försämras FB-grupperna radikalt, som jag ser det.
Jag har inte sett den i en enda grupp, tack och lov. Undrade mest vad fan det var när någon notis dök upp någonstans.
 
Folk jag har i min kontaktbok på telefonen dyker upp som "känner du.." på instagram så skulle säga telefonnummer också.
Jag har stängt av kopplingen mellan mina telefonkontakter och Facebook och messenger.
Detta efter att jag fick min boendestödshandläggare på soc som vänförslag … vet inte exakt hur det gick till eftersom att jag ju inte hade det privata telefonnumret i kontakter men antagligen hade h*n med sig sin privata telefon vid ett hembesök och då kopplade Facebook ihop att vi var på samma plats.
 
En annan sak jag lagt märke till är att Facebook "hör" vad jag pratar om, för hur skulle det annars dyka upp annonser om en viss prudukt av ett specifikt märke direkt efter att jag pratat med om produkten med en stallkamrat? Det kändes väldigt misstänksamt.😅
Åh, storebror hör Allt! Jag hade ju en svensk vän över för några veckor sedan - hon kom precis från ett 1800tals lajv nere i england och visade vilka smycken hon haft på sig under rollspelet. Bland annat en ring med en grön sten.
Plötsligt fick jag, som aldrig burit ett smycke, inte har hål i öronen och aldrig köpt ett smycke i present till någon upp en massa reklam för ringar. Rätt specifikt med gröna stenar. :D På engelska dessutom, trots att samtalet var på svenska.
 
En annan sak jag lagt märke till är att Facebook "hör" vad jag pratar om, för hur skulle det annars dyka upp annonser om en viss prudukt av ett specifikt märke direkt efter att jag pratat med om produkten med en stallkamrat? Det kändes väldigt misstänksamt.😅
Sånt har andra förklaringar. T.ex. att nån du är facebookvän med har googlat produkten.
Vill minnas att jag läst att Facebook inte ”lyssnar” på vad man säger. Dessutom kan man väl stänga av facebooks tillgång till mikrofonen?
Jag har aldrig råkat ut för det du beskriver.
 

Liknande trådar

Relationer Jag har haft några vänner genom åren som ägnar sig åt att ställa in, avboka eller omboka träffar, ibland med kort varsel. Jag funderar...
14 15 16
Svar
313
· Visningar
10 669
Senast: Saeta
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 967
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Hjälp, Jag har en kompis i USA som jag arbetat ihop med för ett antal år sedan, nu vill jag hitta på någon bra julklapp till henne. Hon...
Svar
18
· Visningar
673
Senast: Flixon
·
Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
336
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp