Personlig assistent

chiliconcarne

Trådstartare
Är det någon som jobbar som personlig assistent? Som vill berätta lite hur det är att jobba som det (det som går att berätta med tanke på sekretess). Vilka egenskaper man bör ha m.m. Hur lön och arbetstider brukar se ut.
 
Är det någon som jobbar som personlig assistent? Som vill berätta lite hur det är att jobba som det (det som går att berätta med tanke på sekretess). Vilka egenskaper man bör ha m.m. Hur lön och arbetstider brukar se ut.
Har jobbat som p.a mina arbetstider var 7-21.30, mitt jobb var nog ganska enkelt. Gjorde frukost vid 7.30 sen träning med brukaren 30 min sen var det lugnt fram till lunch. Em var det kaffe vid 3 kvällsmat vid 17 sen kvällspromenad. Lönen var inte den bästa men man klarade sig.
 
Jag har varit personlig assistent till två olika brukare. Tror kemin mellan vårdare och brukare är väldigt viktig för att det ska fungera bra.

Jag jobbade på ena stället ett dygn i sträck (sovande jour) och på andra stället varierade arbetstiderna mellan en dag till 40h i sträck. Jag sov väldigt dåligt på jouren så jag upplevde passen som rätt krävande, framförallt om det var mer än en natt.

Generellt tror jag att man måste vara lugn och tålmodig som person, men också vara bra på att ta människor och beroende på brukare kan man behöva vara lite påhittig. En av mina brukare upplevde jag ställde krav på att jag skulle komma på roliga saker att göra om dagarna. Jag hade lite svårt för det, då jag var hens assistent, och inte lekledare. För mig var det viss skillnad på att hjälpa till med mat/hygien/träning eller underhålla brukaren. Jag var nog inte helt rätt person för jobbet, men jag lärde mig en del om mig själv av erfarenheten :)