Personlig assistent

chiliconcarne

Trådstartare
Är det någon som jobbar som personlig assistent? Som vill berätta lite hur det är att jobba som det (det som går att berätta med tanke på sekretess). Vilka egenskaper man bör ha m.m. Hur lön och arbetstider brukar se ut.
 
Är det någon som jobbar som personlig assistent? Som vill berätta lite hur det är att jobba som det (det som går att berätta med tanke på sekretess). Vilka egenskaper man bör ha m.m. Hur lön och arbetstider brukar se ut.
Har jobbat som p.a mina arbetstider var 7-21.30, mitt jobb var nog ganska enkelt. Gjorde frukost vid 7.30 sen träning med brukaren 30 min sen var det lugnt fram till lunch. Em var det kaffe vid 3 kvällsmat vid 17 sen kvällspromenad. Lönen var inte den bästa men man klarade sig.
 
Jag har varit personlig assistent till två olika brukare. Tror kemin mellan vårdare och brukare är väldigt viktig för att det ska fungera bra.

Jag jobbade på ena stället ett dygn i sträck (sovande jour) och på andra stället varierade arbetstiderna mellan en dag till 40h i sträck. Jag sov väldigt dåligt på jouren så jag upplevde passen som rätt krävande, framförallt om det var mer än en natt.

Generellt tror jag att man måste vara lugn och tålmodig som person, men också vara bra på att ta människor och beroende på brukare kan man behöva vara lite påhittig. En av mina brukare upplevde jag ställde krav på att jag skulle komma på roliga saker att göra om dagarna. Jag hade lite svårt för det, då jag var hens assistent, och inte lekledare. För mig var det viss skillnad på att hjälpa till med mat/hygien/träning eller underhålla brukaren. Jag var nog inte helt rätt person för jobbet, men jag lärde mig en del om mig själv av erfarenheten :)
 
Jag har jobbat som chef för personliga assistenter inom kommunal sektor. Arbetstider, arbetsuppgifter och lön varierar väldigt mycket och är helt beroende på hur mycket och vilken typ av hjälp kunden behöver. Det varierar också beroende på vad som gör att personen är i behov av personlig assistans. Vad som krävs för att vara en bra personlig assistent handlar till stor del om personkemi, men också att ha en respekt för andra människor och deras behov. Viktigt att inte lägga för mycket av sina egna värderingar i kundens behov, utan vara lyhörd för kundens behov och vilja.
 
Jag har jobbat som det. Jag slutade efter ett år för det var problem med raster. Det gick inte att få raster för min brukare var en slavdrivare och tyckte assistenterna hela tiden skulle vara i rörelse och städa och feja. När brukaren satt vid datorn skulle assistenten diska/städa/laga mat etc. Sov brukaren kunde man ju stryka. Gick brukaren på teater kunde ju assistenten städa hemma. Lunch kunde assistenten äta medan man matade brukaren. Kaffe fick man dricka medan man matade brukaren och skrev i korsordet åt brukaren. Gick man på toa och pasade på att skicka ett sms medan man satt där så undrade brukaren vart man tagit vägen på det långa toabesöket. Kort sagt: man fick inga pauser och aldrig vila.
När detta påtalades för företaget tog de ett samtal med brukaren men de vågade inte kräva att raster skulle finnas för de visste att om de kräver något så kan brukaren byta bolag och det är stora pengar i omlopp då det kan de inte riskera. Istället blev det så att de som inte slutade självmant och fortsatte vilja ha rast sades upp av brukaren för de var inte effektiva nog enligt brukarens sätt att se.
Förhoppningsvis ser det inte ofta ut såhär men jag blev helt mätt på det yrket efter den erfarenheten. Man fick känna sig som en piga från 1900 blankt.
Det borde sättas regler för hur det får gå till i assistens-branschen för det är inte ok att brukaren utnyttjar assistenterna med hot om uppsägning. Arbetslagar ska gälla och det för de inte när företagen inte heller kan säga till.
 
Jag har jobbat som det. Jag slutade efter ett år för det var problem med raster. Det gick inte att få raster för min brukare var en slavdrivare och tyckte assistenterna hela tiden skulle vara i rörelse och städa och feja. När brukaren satt vid datorn skulle assistenten diska/städa/laga mat etc. Sov brukaren kunde man ju stryka. Gick brukaren på teater kunde ju assistenten städa hemma. Lunch kunde assistenten äta medan man matade brukaren. Kaffe fick man dricka medan man matade brukaren och skrev i korsordet åt brukaren. Gick man på toa och pasade på att skicka ett sms medan man satt där så undrade brukaren vart man tagit vägen på det långa toabesöket. Kort sagt: man fick inga pauser och aldrig vila.
När detta påtalades för företaget tog de ett samtal med brukaren men de vågade inte kräva att raster skulle finnas för de visste att om de kräver något så kan brukaren byta bolag och det är stora pengar i omlopp då det kan de inte riskera. Istället blev det så att de som inte slutade självmant och fortsatte vilja ha rast sades upp av brukaren för de var inte effektiva nog enligt brukarens sätt att se.
Förhoppningsvis ser det inte ofta ut såhär men jag blev helt mätt på det yrket efter den erfarenheten. Man fick känna sig som en piga från 1900 blankt.
Det borde sättas regler för hur det får gå till i assistens-branschen för det är inte ok att brukaren utnyttjar assistenterna med hot om uppsägning. Arbetslagar ska gälla och det för de inte när företagen inte heller kan säga till.

Fast de flesta assistenttjänster har ju inte ens rast? Det är väl bara måltidsuppehåll?

Till TS: det kan skifta otroligt mycket. För de tjänster som t o m blir delegerade sjuksköterskeuppgifter blir det mer i lönekuvertet, men också mer avancerad tjänst och större ansvar.
 
Är det någon som jobbar som personlig assistent? Som vill berätta lite hur det är att jobba som det (det som går att berätta med tanke på sekretess). Vilka egenskaper man bör ha m.m. Hur lön och arbetstider brukar se ut.

Jag har jobbat med en lång rad enskilda brukare, och på olika boenden.

Jobbet skiljer sig väldigt mycket, till största delen beroende på brukarens liv och önskemål och på de fysiska behoven som brukaren har. Vissa brukare är politiska aktiva, och ute på en massa möten, åker på träning, på resor, har en rad sociala kontakter, etc. Medan andra brukare lever mer stillsamt och är mest hemma. Precis som personer utan PA. ;)

Sedan är det ju skillnad i hur mycket intim och/eller medicinsk hjälp som brukaren behöver. Liksom skillnad i om brukaren har kognitiva eller neuropsykiatrisk problematik som du måste ta hänsyn till, eller om det handlar enbart om fysiska nedsättningar.

Så jag är inne på det som @Marty skriver, du måste kunna anpassa dig efter brukaren och det underlättar väldigt mycket om ni funkar väl ihop, ex genom gemensamma intressen. Vill du själv mest sitta hemma, koka te, och lägga patiens så kan det såklart bli väldigt ansträngande med en brukare som åker till Bryssel och lobbar i EU-parlamentet varannan månad, och är superaktiv i sin hemstad. Du är ju där som brukarens stöd och ska se till att brukaren kan leva det liv som hen själv väljer - så det kan betyda allt från att städa/diska/tvätta till intimstöd vid toabesök och dusch, eller assistera vid arbete, resor, demonstrationer etc.

Jag hade en diskussion med en kollega om en brukare som ville klottra på stan (gällde en stor politisk manifestation för tillgänglighet) och ska då assistenten göra det? Alltså utföra ett brott för att det är vad brukaren skulle gjort om brukaren kunde? Chefen blev inblandad och beslutet blev att assistenten inte ska utföra brottslig handling. Men jag nämner det här för att visa på bredden av brukare och önskemål som du kan möta som assistent.
 
Tycker de andra har beskrivit yrket på ett bra sätt. Det finns lika många arbetssätt som det finns brukare.

Det du ska tänka på när du tar anställning som personlig assistent är att det nästan uteslutande används anställningskontrakt med sk ”intermittent anställning”, dvs ”så länge assistentuppdraget pågår”. Grejen med den anställningsformen är att om brukaren vill säga upp dig kan den göra det från en dag till en annan och då finns det ju inte längre något assistentuppdrag. Och utan assistentuppdrag har assistansbolaget ingen skyldighet att betala ut lön under en viss tid efter uppsägningen, eller för den delen erbjuda en annan brukare. Du har därför ungefär noll säkerhet gällande anställning och lön.

Detta ska ju inte hindra en anställning dock, att vara PA hos rätt brukare kan vara det bästa jobbet man kan tänka sig. Men det kan vara bra att ha med i bakhuvudet.
 
Är det någon som jobbar som personlig assistent? Som vill berätta lite hur det är att jobba som det (det som går att berätta med tanke på sekretess). Vilka egenskaper man bör ha m.m. Hur lön och arbetstider brukar se ut.
Jag har jobbat med samordning av personlig assistans med visst chefsansvar och jag tror att som flera sagt att det är helt omöjligt att ge en enhetlig bild av hur arbetsdagarna ser ut. Vi hade pass spridda över dygnet alla timmar, en del jobbade ensamma i dygnspass, andra var två på dygnspass, vissa jobbade bara 7-12 hos en brukare och sen några eftermiddagstimmar hos en annan brukare. Allt hänger ju på vilken typ av assistans och hur många timmar som blivit beviljat.

Vilka egenskaper man bör ha är ju också väldigt skiftande beroende på om det är en helt mentalt klar men väldigt fysiskt nedsatt person eller en person med intellektuella svårigheter men fysiskt mer eller mindre frisk. Generellt så är det viktigt att man är lyhörd (för när man ska finnas där/när man ska backa av), att man står ut med att det är brukarens önskemål och preferenser som alltid är i första rummet, har god självinsikt om vilka ömma tår man har, har en god beteenderepertoar och är van vid att hantera personer i olika typer av livskriser (ofta mer hos anhöriga än hos brukaren själv...) osv. Det är viktigt att kunna balansera egen integritet, empati och värme. Det är väl någon typ av "idealassistent" men helt ärligt: är man bara ödmjuk, respekterande och inkännande så fixar man biffen. Man ska verkligen vara medveten om att ingen brukare är den andre lik och att de individuella behoven verkligen är extremt skiftande.

Fördelen med att jobba kommunalt eller hos större bolag är att det ofta finns andra brukare i behov av personal om det inte skulle fungera riktigt tidsmässigt eller personkemimässigt med en. Inte heller gäller intermittenta anställningar i en kommun exempelvis (åtminstone inte den kommunen jag arbetade i). Visst kan man ju bli uppsagd på grund av arbetsbrist om en brukare dör/byter leverantör men en sådan uppsägning föregås ju av omplaceringsutredning och ofta behöver boende/äldreboende/hemtjänst hjälp, kanske till en ny brukare som man vill arbeta hos kommer till kommunen.

De allra, allra flesta assistenter vi hade hos oss älskade sitt jobb, brann för sina brukare och var väldigt engagerade. Sen fanns det några enstaka som helt enkelt inte kände att det var deras grej, de nämnde ofta att de kände att de invaderade någon annans privata sfär och att de aldrig riktade hitta gränserna för var det privata/personliga gick. Det är ett speciellt jobb, men jag tror väldigt många tycker det är väldigt givande.
 
Jag har jobbat som PA i 18 år hos tre olika brukare. Jag tror det är viktigt att man inte är för ung när man börjar, det är svårt att vara professionell och man måste kunna hävda sin rätt. Det är ett givande yrke på många sätt, men välj en arbetsgivare som satsar på utbildning och personalvård för det behövs. Utan utbildning blir assistansen därefter och det gynnar varken brukare eller personal.

Lönen skiljer sig mycket. Jag gick ner i månadslön när jag bytte bransch, men som PA får du i princip aldrig övertidsersättning och FK har gjort det omöjligt att ha jour/beredskap på ett okej sätt. Den lägsta ersättningen för beredskap på nuvarande jobb är dubbelt den jag fick som PA, och om jag måste jobba är det ju helt andra pengar än vanlig lön trots att en del arbete kan utföras hemifrån.
 
Tycker de andra har beskrivit yrket på ett bra sätt. Det finns lika många arbetssätt som det finns brukare.

Det du ska tänka på när du tar anställning som personlig assistent är att det nästan uteslutande används anställningskontrakt med sk ”intermittent anställning”, dvs ”så länge assistentuppdraget pågår”. Grejen med den anställningsformen är att om brukaren vill säga upp dig kan den göra det från en dag till en annan och då finns det ju inte längre något assistentuppdrag. Och utan assistentuppdrag har assistansbolaget ingen skyldighet att betala ut lön under en viss tid efter uppsägningen, eller för den delen erbjuda en annan brukare. Du har därför ungefär noll säkerhet gällande anställning och lön.

Detta ska ju inte hindra en anställning dock, att vara PA hos rätt brukare kan vara det bästa jobbet man kan tänka sig. Men det kan vara bra att ha med i bakhuvudet.
Kommunen jag jobbar i använde sig förr av intermittent anställning men fick bakläxa av facket och numera är det inte tillåtet. Är osäker på om nån kommun fortfarande får använda sig av det.
 
Kommunen jag jobbar i använde sig förr av intermittent anställning men fick bakläxa av facket och numera är det inte tillåtet. Är osäker på om nån kommun fortfarande får använda sig av det.

Jag skulle ha skrivit att det gäller privata assistansbolag. Jag har jobbat i Göteborg i många år och där är de privata aktörerna många och stora.
Jag har arbetat både som assistent och som samordnare och arbetsledare.

Nackdelen med kommunen är väl att man inte har möjlighet att välja brukare i samma utsträckning? Att man kan bli placerad lite var som helst? Även om jag förstår att samordnarna alltid försöker matcha brukare/assistent så bra det går.
 
Jag skulle ha skrivit att det gäller privata assistansbolag. Jag har jobbat i Göteborg i många år och där är de privata aktörerna många och stora.
Jag har arbetat både som assistent och som samordnare och arbetsledare.

Nackdelen med kommunen är väl att man inte har möjlighet att välja brukare i samma utsträckning? Att man kan bli placerad lite var som helst? Även om jag förstår att samordnarna alltid försöker matcha brukare/assistent så bra det går.
Oftast söker man ju en tjänst från en annons som hänvisar till en särskild brukare och placeras även där. Skyddet man har därefter är att går den bort eller det skär sig av andra anledningar så har arbetsgivaren en skyldighet att omplacera/rehabilitera/lösa problemet då de inte bara kan säga upp någon. Och skulle man inte trivas hos en brukare så är cheferna väldigt ofta hjälpsamma och försöker hitta en ny placering.
 
Jag skulle ha skrivit att det gäller privata assistansbolag. Jag har jobbat i Göteborg i många år och där är de privata aktörerna många och stora.
Jag har arbetat både som assistent och som samordnare och arbetsledare.

Nackdelen med kommunen är väl att man inte har möjlighet att välja brukare i samma utsträckning? Att man kan bli placerad lite var som helst? Även om jag förstår att samordnarna alltid försöker matcha brukare/assistent så bra det går.
Har varit fackligt engagerad och det stämmer inte riktigt, du har rätt till en viss uppsägningstid, däremot kanske inte hos den brukare där du arbetar utan bolaget/kommunen kan placera dig vart som helst under uppsägningstiden (under förutsättning att du inte är timvikarie då, som inom alla yrken).
 
Har varit fackligt engagerad och det stämmer inte riktigt, du har rätt till en viss uppsägningstid, däremot kanske inte hos den brukare där du arbetar utan bolaget/kommunen kan placera dig vart som helst under uppsägningstiden (under förutsättning att du inte är timvikarie då, som inom alla yrken).
Där jag har jobbat har man fått en månadslön men fått gå på dagen. Numera verkar dock många göra om anställningarna till timanställning. Jag fattar inte hur det kan vara tillåtet och vägrat skriva på nytt avtal (jobbar bara 10 % numera och tänker ändå snart säga upp mig). Enda anställda kvar med tillsvidareanställning.
 
Oftast söker man ju en tjänst från en annons som hänvisar till en särskild brukare och placeras även där. Skyddet man har därefter är att går den bort eller det skär sig av andra anledningar så har arbetsgivaren en skyldighet att omplacera/rehabilitera/lösa problemet då de inte bara kan säga upp någon. Och skulle man inte trivas hos en brukare så är cheferna väldigt ofta hjälpsamma och försöker hitta en ny placering.
Har varit fackligt engagerad och det stämmer inte riktigt, du har rätt till en viss uppsägningstid, däremot kanske inte hos den brukare där du arbetar utan bolaget/kommunen kan placera dig vart som helst under uppsägningstiden (under förutsättning att du inte är timvikarie då, som inom alla yrken).

Jag har inte jobbat som PA sedan 2009 så det kanske har ändrat sig. När jag arbetade var det inte ovanligt att folk blev uppsagda på dagen utan fortsatt lön. Jag hade själv ett ärende där Kommunal var inkopplade för att jag sades upp på ett inte ok sätt från ena dagen till den andra, men det var tydligen ok för jag förlorade det målet.

Jag har bara arbetat privat, aldrig kommunalt.
 
Jag har inte jobbat som PA sedan 2009 så det kanske har ändrat sig. När jag arbetade var det inte ovanligt att folk blev uppsagda på dagen utan fortsatt lön. Jag hade själv ett ärende där Kommunal var inkopplade för att jag sades upp på ett inte ok sätt från ena dagen till den andra, men det var tydligen ok för jag förlorade det målet.

Jag har bara arbetat privat, aldrig kommunalt.
Känner flera som råkat ut för det senaste åren.
 
Där jag har jobbat har man fått en månadslön men fått gå på dagen. Numera verkar dock många göra om anställningarna till timanställning. Jag fattar inte hur det kan vara tillåtet och vägrat skriva på nytt avtal (jobbar bara 10 % numera och tänker ändå snart säga upp mig). Enda anställda kvar med tillsvidareanställning.
Jo kan man inte placeras om är det en sak men man har trots det rätt till uppsägningstid (och arbetsgivaren rätt att använda en under tiden). Facken skulle aldrig gå med på sådana avtal, om en arbetsgivare frekvent använder sig av timanställningar bör det anmälas då det strider mot svensk arbetslag.

Kl Är arbetsgivaren inte kollektivansluten är det svårare naturligtvis men de flesta seriösa bolag (och alla kommuner) är idag anslutna till ett kollektivavtal. Bra att kolla upp om man vill ta anställning som PA då det är ett så speciellt arbete i övrigt.
 
Jo kan man inte placeras om är det en sak men man har trots det rätt till uppsägningstid (och arbetsgivaren rätt att använda en under tiden). Facken skulle aldrig gå med på sådana avtal, om en arbetsgivare frekvent använder sig av timanställningar bör det anmälas då det strider mot svensk arbetslag.

Kl Är arbetsgivaren inte kollektivansluten är det svårare naturligtvis men de flesta seriösa bolag (och alla kommuner) är idag anslutna till ett kollektivavtal. Bra att kolla upp om man vill ta anställning som PA då det är ett så speciellt arbete i övrigt.
Vem ska man anmäla till? Nuvarande arbetsgivare har kollektivavtal men har trots det gjort om alla anställningar (utom min då). Tidigare hade enbart timmar och inget kollektivavtal men där var facket till stor hjälp när AG plötsligt inte kunde betala ut löner när FK strulade.
 
Har varit fackligt engagerad och det stämmer inte riktigt, du har rätt till en viss uppsägningstid, däremot kanske inte hos den brukare där du arbetar utan bolaget/kommunen kan placera dig vart som helst under uppsägningstiden (under förutsättning att du inte är timvikarie då, som inom alla yrken).


Det är även min erfarenhet.

Poängen med att brukaren kan snabbt säga upp en assistent har att göra med brukarens trygghet. Om brukaren upplever att assistenten beter sig illa, missbrukar sin roll gentemot brukaren, är hotfull emot brukaren, eller liknande så ska assistenten snabbt flyttas och
situationen kan utvärderas.

Det är inte alls så ovanligt att brukare upplever det svårt att få sin röst hört gentemot assistenten, särskilt brukare som har svåra talsvårigheter eller intellektuella/kognitiva svårigheter. Brukaren ska om assistansbolaget är seriöst kunna påtala detta och snabbt få stöd. Men det vågar brukaren ofta inte om assistenten (som brukaren alltså är fysiskt beroende av och samtidigt otrygg med) ska jobba i flera månader till.

Däremot kan assistenten omplaceras och inte bara bli satt på bar backe.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Har en arbetsintervju på torsdag för en tjänst som kriminalvårdare. Någon som jobbar som det och kan berätta lite om det? Hur brukar ett...
Svar
13
· Visningar
1 362
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
5 802
Senast: BernT
·
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
480
Senast: niardasp
·
APT
Skola & Jobb APT (Arbetsplatsträff) Hur många dagar innan ett APT bör man få veta att det är dags? Inga problem för dom som jobbar heltid, mötet...
2
Svar
22
· Visningar
740
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp