Personlig eller professionell?

Drabant

Trådstartare
Hej alla!
Jag sysslar med inridning och rehabilitering av hästar, men får inte så många napp på mina annonser.
~ Observera att detta INTE är reklam, jag kommer inte nämna något namn på verksamheten eller dylikt ~
Har idag en gemensam annons för både inridning och rehabilitering, med en rätt så rak beskrivning utan 'krusiduller'. Eftersträvade att ge ett professionellt och seriöst intryck när jag skrev den.

Det som särskiljer min verksamhet från många andra är dock att jag håller det på liten skala. Jag lägger mycket tid och hjärta på varje häst - det är inte på en stor träningsanläggning jag håller till, utan på min egen gård med en liten, lugn flock på 4-5 hästar. Hästarna har stora, kuperade hagar där de uppmuntras att röra på sig. Jag har byggt färre men större boxar, anpassar skötsel och träning efter individ och tränar gärna med positiv förstärkning. Föredrar lågintensiva klätterpass i skogen framför att nöta i ridhuset allt för ofta. Jag tänker att konceptet skulle passa särskilt bra för hästar som utöver rehabilitering eller annan träning också behöver en chans att varva ned och andas ut.

Kanske skulle en personlig, mjukare beskrivning av verksamheten och även min egen inställning fånga mer intresse?
Hur skulle ni resonera om ni hade en häst i behov av inridning eller konvalescens/rehab?

Bifogade filer

• E2.webp
    E2.webp
    321 KB · Visningar: 881
Hej alla!
Jag sysslar med inridning och rehabilitering av hästar, men får inte så många napp på mina annonser.
~ Observera att detta INTE är reklam, jag kommer inte nämna något namn på verksamheten eller dylikt ~
Har idag en gemensam annons för både inridning och rehabilitering, med en rätt så rak beskrivning utan 'krusiduller'. Eftersträvade att ge ett professionellt och seriöst intryck när jag skrev den.

Det som särskiljer min verksamhet från många andra är dock att jag håller det på liten skala. Jag lägger mycket tid och hjärta på varje häst - det är inte på en stor träningsanläggning jag håller till, utan på min egen gård med en liten, lugn flock på 4-5 hästar. Hästarna har stora, kuperade hagar där de uppmuntras att röra på sig. Jag har byggt färre men större boxar, anpassar skötsel och träning efter individ och tränar gärna med positiv förstärkning. Föredrar lågintensiva klätterpass i skogen framför att nöta i ridhuset allt för ofta. Jag tänker att konceptet skulle passa särskilt bra för hästar som utöver rehabilitering eller annan träning också behöver en chans att varva ned och andas ut.

Kanske skulle en personlig, mjukare beskrivning av verksamheten och även min egen inställning fånga mer intresse?
Hur skulle ni resonera om ni hade en häst i behov av inridning eller konvalescens/rehab?

För mig hade jag velat se bilder på anläggningen så det syns att det är prydligt, rent och fräscht. Lite filmer i bra upplösning så man ser rid- och hanteringsstilen. Jag hade kollat runt bland de jag känner om det är nån som känner nån som känner dig, få lite recensioner den vägen. Gärna träffat hästar och ägare som tränat hos dig.

Men sen hade jag velat komma på besök för att få en känning om vi har samma filosofi. En lång process alltså. Att lämna på inridning eller rehab är väldigt dyrt, och väldigt viktigt att det blir rätt.

Sen tänker jag också att din målgrupp kanske är väldigt liten? Om det är såna som jag, "alternativare", så har det som finns i plånboken räckt till mindre och mindre senaste åren. Jag har faktiskt sålt/lämnat iväg på foder, jag har inga hästar kvar. Min budget räcker inte längre för att erbjuda ett bra liv, nu när jag inte kan kompensera den mindre budgeten med hårt slit längre (pga sjukdom). Det är nog fler som har det som jag, att man inte har pengar över att lägga på annat än det normala uppstallningen och underhållet. Och det kanske är fler som lägger ner nu.

De som har större plånböcker har oftare tävlingshästar, och då kanske man vill skicka på inridning till "stora namn" och stora anläggningar. Det är liksom en annan värld.

Jag tänker alltså att du kanske behöver göra en marknadsundersökning, och se vad de i din målgrupp har råd med.

Gräsfria sommar"beten" med fullservice tror jag det finns en marknad för. Eftersom du har skog, så kanske du skulle kunna köpa in sockerlågt torrhö och ta emot fångisar sommartid.

Åka runt och träna ekipage är också en lägre ingång än full uppstallning för rehab/inridning.

Tydlighet i annonsen är nog bra, vilka typer av skador har du rehabiliterat förut, vad brukar hästarna kunna efter 2-3 månaders inridning hos dig, och vad kostar det. Du behöver inte lägga referenser i annonsen, men bra om det står att de kan skickas på begäran.

Att ha ett konto på sociala media där du kontinuerligt lägger upp videos på vad du jobbar med just nu är nog också en bra strategi för att visa att du finns. När man startar något nytt gäller det att synas överallt. Kanske nån lokaltidning vill skriva ett litet reportage om din verksamhet?

Viktigt för mig är även att det är ett ”riktigt” företag med momsregistrering. Brukar även kolla upp tidigare meriter. Ska jag lämna iväg en unghäst för inridning vill jag kunna se att det finns resultat från unghästtest.

Jag tänker att det beror mycket på målgrupp. Om jag utgår från mig själv, har jag ibland tänkt tanken att lämna iväg min unghäst för inkörning eller tillridning - men jag skulle behöva känna att det finns en förförståelse hos den som ska träna honom, för att min ambition är en trevlig och positiv hobbyhäst. Jag behöver inte snabba resultat inriktat på tävling, jag behöver en häst som är trygg och positiv till arbete och som jag kan jobba vidare med själv, på min nivå.

Det du skriver om positiv förstärkning och stora hagar tilltalar mig, och för min personliga del skulle jag absolut nappa på personligt och mjukt - om det också framgår att det är seriöst och professionellt (det andra har skrivit om ett riktigt företag, gärna lite om erfarenhet/utbildning också).

Sedan skulle jag behöva känna att tränaren är en person som går att kommunicera med, att tonen i texten visar någon form av vettighet. Men det där är ju ytterst personligt. Sedan måste ju du i din verksamhet också kunna tjäna pengar, och där har jag mindre koll på om det finns tillräckligt underlag av sådana som jag för att det här ska vara ett rimligt tillvägagångssätt.

Håller med föregående och puscha lite extra för att vara aktiv på sociala medier. Filma när du jobbar med en unghäst och visa resultat? Så en kan se hur de går till 🙂

Annars tycker jag det är ett väldigt bra upplägg! Ett mer naturligt sätt för inridning.

De med pengar och tävlingshästar är nog mer för de ”snabba” sättet och lämnar till de som redan är etablerade.

Kanske ta in en unghäst för halva priset som kan fungera som reklam för din tjänst? Filma och uppdatera och låt folk följa resan 🙂

Hej alla!

En annons säger ju inte så mycket egentligen, oavsett hur den är formulerad. Jag tänker att man får kunder genom att tidigare nöjda kunder sprider positiva ord om ens arbete, och att folk själva kan se och bedöma både processen och slutprodukten sas. Håller med om att sociala medier är toppen. Lägg ut mycket videos på hur du jobbar hästarna och låt folk själva få avgöra om de gillar det de ser. Lägg också ut videos på hur hästarna lever hos dig om det är sånt du tror kommer locka extra.

En bekant i min umgängeskrets sysslar också med unghästar och vill utveckla sin verksamhet med inridningsverksamhet. Vi diskuterade länge häromdagen om att om det är svårt att "komma igång" om man inte är ett stort namn på tävligsbanorna. Vad är folk villiga att betala? Det kostar ju trots allt både tid och pengar(hö, mat, spån mm) att ta in en extra häst för träning i sitt stall. Någon stans måste man ju börja och i början har man ju inte mängder med referenser, men alla har ju börjat någonstans någon gång

En bekant i min umgängeskrets sysslar också med unghästar och vill utveckla sin verksamhet med inridningsverksamhet. Vi diskuterade länge häromdagen om att om det är svårt att "komma igång" om man inte är ett stort namn på tävligsbanorna. Vad är folk villiga att betala? Det kostar ju trots allt både tid och pengar(hö, mat, spån mm) att ta in en extra häst för träning i sitt stall. Någon stans måste man ju börja och i början har man ju inte mängder med referenser, men alla har ju börjat någonstans någon gång
Jag som hänger i ponnykretsar just nu har sett en del som tar emot sommartid (barn med föräldrar som tillsammans rider in) och det kanske är ett sätt att börja?

Låga kostnader (kräver inte tom stall/boxplats utan bara hage, låga kostnader för foder och strö). Sen bygga på allt eftersom :)

Man kan inte utgå ifrån vad "vad folk är villiga att betala". För det är ju så lite som möjligt! Ska man sälja tjänster, så måste man räkna på vad behöver man ta betalt för att få en vettig lön för utfört arbete (inom sitt område), komma ihåg att även pension och skatt ska ingå i timpriset. Ska hästen stå uppstallad under tiden så måste man räkna på vad stallet som invenstering kostat och sedan vad driften i form av vatten, foder, gödselhantering, staket, ridbana etc kostar löpande.

Jag har stall hemma (inga inackorderingar) - vi gjorde ett budgetstall av en gammal ladugård. Det finns folk som på riktigt trot att jag har gratis stallplats i och med det. När jag räknat på vad en box kostar i mitt stall så hamnar jag på 1000 kr boxen (spån, el, avräkning på stallinvesteringen).

/Lizzie

Jag har haft en häst på inridning och, några månader senare, även försäljning hos samma person (just jag och den hästen funkade inte så bra med varandra, framförallt efter en olycka som skedde innan jag skickade henne på inridning som gjorde att jag blev rädd vid ridningen).

I mitt fall så beslutade jag mig för henne baserat på en rekommendation från en kunnig person i min närhet som kände både mig och hästen, och visste ungefär vad jag var ute efter. För mig handlade det om en udda hästras, och där målet var att få en trevlig och trygg hobbyhäst. Inget som helst tävlingsfokus. Så det var ju även det som var fokus i letandet efter en inridare - hon har visserligen nog mer SWB/tävlingshästar nu (och med unghästvisningar etc) men hade då blandad erfarenhet av ponnyer, några olika hästraser etc och bra med tillgång till skog för uteritter. Jag fick en bra känsla när jag pratade med henne, hon skickade uppdateringar allt eftersom ibland med videos etc, och innan hästen hämtades var jag där några gånger för att rida och lära mig knapparna (jag hade säkert kunnat komma dit fler gånger om jag ville).

Allmänt använde hon en del sociala medier - filmer på ridningen som delades (både på bana, uteritter etc), men också bilder och filmer från stallet och med olika hästar. Hon hade också en ordentlig hemsida där det gick att se priser etc.

Hej alla!

Håll det professionellt och tydligt. Berätta om din erfarenhet och eventuella utbildning. Skriv inte för mkt om positiv förstärkning för det kan många tolka som flum och välja bort just därför för de inte förstår vad det är. Ha en företagssida på tex Instagram där du visar hur du jobbar med hästarna. Har ett ordentligt skött företag med alla papper och grejer i ordning. Har du visat unghästar förut så lägg ut filmer från det. I början kanske du behöver ha ett lägre pris för att få in folk, gör du ett bra jobb sprider det sig från mun till mun.

Håll det professionellt och tydligt. Berätta om din erfarenhet och eventuella utbildning. Skriv inte för mkt om positiv förstärkning för det kan många tolka som flum och välja bort just därför för de inte förstår vad det är. Ha en företagssida på tex Instagram där du visar hur du jobbar med hästarna. Har ett ordentligt skött företag med alla papper och grejer i ordning. Har du visat unghästar förut så lägg ut filmer från det. I början kanske du behöver ha ett lägre pris för att få in folk, gör du ett bra jobb sprider det sig från mun till mun.

Håller helt med. Skulle jag tex välja att skicka iväg min häst för vidare utbildning så skulle jag välja någon som visar upp sin verksamhet på tex instagram och är hyffsat transparent i hur de tränar hästarna och deras filosofi (vilket då ger mig möjligheten att sålla bland de vars approach jag inte stödjer) samt så skulle jag även kolla på vilka omkring mig som faktiskt lämnat iväg sina hästar till vem och om de varit nöjda med vad de fått tillbaka för pengarna.

Jag har en liknande verksamhet, men tillridning/rehab och ingen inridning. Har fått bra svar på mina annonser! Har bilder på stallet och hagar, beskriver mina rutiner i stallet och vad som ingår. Visar upp bilder när jag rider olika typer av hästar, skriver ut mina meriter och lite min filosofi. Ffa är jag noggrann med att skriva att jag inte jobba med någon quickfix för hästarna utan det är ett grundjobb med långsiktighet.

Nu har jag tid och plats för en till häst i stallet! Vill du ha semester eller behöver din häst rehab, tillridning, stärkas eller introduceras för WE-hinder? Hos mig får din häst stor box med halm, egen stor hage, hö fyra ggr/dag och lång utevistelse med 10-14 timmar/dag.

Det viktigaste för mig är att arbeta hästarna utifrån deras egna förutsättningar. Har stor vana att rehaba och jobba tillbaka hästar efter allehanda skador. Jag jobbar både uppsuttet och från marken.

Senaste åren har jag mest ridit iberiska hästar men har tidigare jobbat med både halvblod och ponnier. Tävlar Msv-dressyr och Svår WE, red SM i WE 2025.

Stallet ligger på fina **** Gård i *******. Här har jag närhet till Ryttarförening med ridhus och utebanor, samt mycket bra uteridningsmöjligheter-jag fastnar inte i ridhus! Här finns också kliniken med veterinär väldigt nära om hästen har stort rehabbehov med eventuell medicinering och sårvård. Har även gott samarbete med hovslagare godkänd av JBV.

Grundpris för full skötsel samt ridning/arbete/rehab är *****:-/månad ink moms. Tjänster som körning till klinik, massage, specialvård utöver vanlig skötsel mm går att köpa till.

Detta är min annonstext. Hoppas ingen tar detta som reklam nu..

Jag funderade både en, två och många gånger på att lämna min islandshäst på inridning och letade upp diverse verksamheter som kunde erbjuda inridning av islandshäst, både i min närhet och längre bort. Jag uppskattade en tydlig beskrivning av inridarens tidigare erfarenheter, utbildning, tillvägagångssätt, resultat och bilder på stall, hagar, omgivning och beskrivning av träningsmöjligheter på platsen samt en tydlig bild av kostnader och vad som ingick. Jag kikade både på kända namn och mindre kända namn. Men i slutändan kom jag fram till att jag egentligen inte ville skicka iväg min nyinköpta häst på inridning på obestämd tid utan jag ville hellre lära känna honom i lugn och ro istället från marken och därifrån var steget litet till att sitta upp och påbörja hans utbildning själv, i lugn takt.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Vilket djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Hur parkerar ni?
Tillbaka