Personuppgifter och bilder i jobbsammanhang

Gotthard

Trådstartare
Hej Bukefalos!
Jag började på ett nytt jobb för någon vecka sedan, vilket fick mig att fundera lite på offentlighet i jobbsammanhang.

Det är ett stort företag med ett tusentals anställda bara i Sverige. Idag skickades ett månadsbrev ut till halva företaget och till min förskräckelse fanns en bild på mig med, en responsiv bild som blev som en a4 i storlek på en vanlig datorskärm.... Jag fick även veta att dom hade pratat mycket om att det var så kul att det skulle börja en ny tjej på företaget (mansdominerat) sedan jag skrev på anställningsavtalet för några månader sedan. Jag kanske drar på stora växlar, men jag blev bara så himla.. Irriterad.

Framförallt så blev jag irriterad på grund av fokuset på mitt kön och ingen frågat om det är okej att de publicerar bilden.

Vill gärna ta del av era åsikter och tankar kring "offentlighet" i olika sammanhang. Offentlighet inom " " då jag inte vet om det är helt rätt ord :p

Tycker du det är okej att företaget går ut med bild på dig i olika utskick/publiceringar?

Skiljer det sig för dig om personuppgifterna publiceras internt eller t.ex till kund?
Typ, det är ok att bild på dig skickas till kollegor men inte till kunder/leverantörer?

Hur viktigt är det egentligen att veta hur personen man har kontakt med ser ut?

En del företag har interna nät där de publicerar bilder på personalen från olika event, är du bekväm med att synas på dessa bilder?

Om du inte vill vara med på bilder, i utskick osv. Har du framfört det eller bara försökt undvika att vara med? Hur har det tagits emot av företaget om du framför det?

Jag har lagt ut rätt mycket privata bilder och information på nätet tidigare, men kan känna att ju äldre jag blir desto mer anonym vill jag vara. Jag flyttade till en annan stad för några år sedan och har varit så nöjd med att inte vara igenkänd. Kan tycka att det är lite obehagligt att folk som jag inte känner vet vem jag är. Jag tror att det främst ligger i att jag har blivit kontaktad av så många okända män, vilket nog var det som var anledningen till att det blev så obekvämt att få min bild publicerad i detta företag. 🤔

Tänker att det är bättre att man lär känna kollegor naturligt och kanske får skicka ut en liten presentation på egen hand till de som finns på det lokala kontorer, istället för att bli "outad" till hela företaget på en gång. Namn och avdelning borde väl räcka om informationen ska ut till hela organisationen, en del har ju skyddad identitet eller behöver vara "hemlig" av andra anledningar.
 
Jag tänkte på en liknande grej nyligen. Jag jobbar inom privat sektor med ungefär 200 anställda på kontoret. Tidigare samlades vi alla regelbundet för info, då presenterades också de som nyanställts sen senast med namn och avdelning i power pointen och fick ställa sig upp och vinka lite snabbt.

Nu görs såklart inte denna samling utan infon går ut digitalt. Då har det istället varit bilder på de nyanställda, och det har definitivt sett ut som privata bilder. Jag har då funderat på om dessa blivit tillfrågade om detta men ska erkänna att jag inte gjort mer än funderar.

Däremot finns det bild på de flesta på intranätet, en bild som är fotad av fotograf på arbetsplatsen så inget man väljer själv från sina profilbilder på fejjan.
 
Jag förstår att du reagerar, jag hade inte heller gillat att få bild utskickad på det sättet.
Nyfiken fråga- du blev alltså inte tillfrågad om det? Var kommer bilden ifrån dvs har du fotat dig när du började på arbetsplatsen med info om att detta skulle publiceras eller har de själva hittat bilden på dig?
 
Jag förstår att du reagerar, jag hade inte heller gillat att få bild utskickad på det sättet.
Nyfiken fråga- du blev alltså inte tillfrågad om det? Var kommer bilden ifrån dvs har du fotat dig när du började på arbetsplatsen med info om att detta skulle publiceras eller har de själva hittat bilden på dig?
Nej jag fick ingen fråga om dom kunde använda bilden till det.
Jag var hos fotografen i måndags och tog bild. Bilden blev rätt dålig och jag hade tänkt se om jag kunde byta ut den mot en privat bild, men fotografen skickade bilden direkt till min ena chef som hade skickat den vidare till den som gjorde utskicket. Den som gjorde utskicket hade antagit att det var ok att använda den, så det känns som att det blev tokigt i flera led.
 
Jag tänkte på en liknande grej nyligen. Jag jobbar inom privat sektor med ungefär 200 anställda på kontoret. Tidigare samlades vi alla regelbundet för info, då presenterades också de som nyanställts sen senast med namn och avdelning i power pointen och fick ställa sig upp och vinka lite snabbt.

Nu görs såklart inte denna samling utan infon går ut digitalt. Då har det istället varit bilder på de nyanställda, och det har definitivt sett ut som privata bilder. Jag har då funderat på om dessa blivit tillfrågade om detta men ska erkänna att jag inte gjort mer än funderar.

Däremot finns det bild på de flesta på intranätet, en bild som är fotad av fotograf på arbetsplatsen så inget man väljer själv från sina profilbilder på fejjan.
Det låter mycket trevligare med den typen av presentation. Jag tror att mina tankar uppkom främst nu i samband med att allt blir mer och mer digitalt.

Både för och nackdel med fotograferad bild via företaget, snyggt när det blir professionellt och enhetligt.. Nackdel när individen är missnöjd med bilden, är obekväm med att fotograferas och inte vill att företaget har rätt att använda bilden "hur som helst". Tänker att det kan vara bättre med en privat bild som är tagen någolunda stiligt som personen är nöjd med, men det beror kanske på vilken typ av tjänst man har också. Svårt det där 🤔
 
Jag hade blivit lite besvärad av storleken 🙈

Men i övrigt tänker jag att man ändå försvinner i mängden. Min blivande chef berättade att hon skulle säga till om min anställning på måndagsmötet på måndag men jag har ju redan varit på kontoret i 15 veckor 🤪

Kanske att jag skulle bli smickrad om de blir så glada att de vill berätta för alla att de anställt just mig men inte om det bara är i egenskap av kvinna 😬

Fejjan har jag tonat ner och anonymiserat lite grann, börjar om två veckor som socialsekreterare och det finns ju galna människor.
 
Mitt nya jobb ska gå ut med lite info internt om mig som ny och tydligen har det redan informerats om att det ska börja en ny på avdelningen. Jag ser det som positivt för att lättare komma in i gänget, men det här är internt. Externt vill jag inte att det ska bli för personligt och absolut inte efternamn då det är mycket begränsat med personer som delar det och vi är alla släkt.. jag gillar inte att vara med på bild generellt och har ibland sagt ok på att vara med på bild externt och ibland inte. Beror väldigt mycket på sammanhanget det ska publiceras. Jag har förstått att det här att få namn, ett ansikte på den man talar med, en känsla av personlighet är betydligt viktigare för många än vad jag själv tycker.
 
Hej Bukefalos!
Jag började på ett nytt jobb för någon vecka sedan, vilket fick mig att fundera lite på offentlighet i jobbsammanhang.

Det är ett stort företag med ett tusentals anställda bara i Sverige. Idag skickades ett månadsbrev ut till halva företaget och till min förskräckelse fanns en bild på mig med, en responsiv bild som blev som en a4 i storlek på en vanlig datorskärm.... Jag fick även veta att dom hade pratat mycket om att det var så kul att det skulle börja en ny tjej på företaget (mansdominerat) sedan jag skrev på anställningsavtalet för några månader sedan. Jag kanske drar på stora växlar, men jag blev bara så himla.. Irriterad.

Framförallt så blev jag irriterad på grund av fokuset på mitt kön och ingen frågat om det är okej att de publicerar bilden.

Vill gärna ta del av era åsikter och tankar kring "offentlighet" i olika sammanhang. Offentlighet inom " " då jag inte vet om det är helt rätt ord :p

Tycker du det är okej att företaget går ut med bild på dig i olika utskick/publiceringar?

Skiljer det sig för dig om personuppgifterna publiceras internt eller t.ex till kund?
Typ, det är ok att bild på dig skickas till kollegor men inte till kunder/leverantörer?

Hur viktigt är det egentligen att veta hur personen man har kontakt med ser ut?

En del företag har interna nät där de publicerar bilder på personalen från olika event, är du bekväm med att synas på dessa bilder?

Om du inte vill vara med på bilder, i utskick osv. Har du framfört det eller bara försökt undvika att vara med? Hur har det tagits emot av företaget om du framför det?

Jag har lagt ut rätt mycket privata bilder och information på nätet tidigare, men kan känna att ju äldre jag blir desto mer anonym vill jag vara. Jag flyttade till en annan stad för några år sedan och har varit så nöjd med att inte vara igenkänd. Kan tycka att det är lite obehagligt att folk som jag inte känner vet vem jag är. Jag tror att det främst ligger i att jag har blivit kontaktad av så många okända män, vilket nog var det som var anledningen till att det blev så obekvämt att få min bild publicerad i detta företag. 🤔

Tänker att det är bättre att man lär känna kollegor naturligt och kanske får skicka ut en liten presentation på egen hand till de som finns på det lokala kontorer, istället för att bli "outad" till hela företaget på en gång. Namn och avdelning borde väl räcka om informationen ska ut till hela organisationen, en del har ju skyddad identitet eller behöver vara "hemlig" av andra anledningar.

Om det handlar om att finnas med namn och bild på företagets hemsida så hade jag varit helt ok med det. Det ingår då i paketet man får när man tar jobbet tänker jag.

I ditt fall hade jag helt klart tyckt att det varit allra trevligast om du i förväg fått frågan ifall det var ok med dig att din bild var med i nyhetsbrevet. Jag hade också varit sur om jag var du.
 
Jag har precis börjat ett nytt jobb. När nya anställs kommer det ett inlägg på intranätet med en bild jag själv fick välja och med en text jag fick godkänna. Inget har gått ut på en extern hemsida, tror inte ens det publicerades så att det syns i regionen utan endast på det lokala kontoret.
Tänker att det säkert det beror på företagskulturen, men detta är nog ungefär vad jag är bekväm med.
 
Om det togs en bild av en fotograf på uppdrag av företaget, för att användas av företaget, så hade jag inte blivit förvånad eller irriterad om den användes internt.

Jag har ett ovanligt namn men min person är en del av grejen med mitt jobb s.a.s. Så jag syns med både namn och bild, ibland semiprivata bilder, på sociala medier och utskick av olika slag.
 
Min arbetsgivare har med foton i en hel del internt och även utåt mot allmänheten ibland. Jag var med på en sån "fotosession" en gång och där fick vi skriva på intyg på att vi godkände publicering och i vilken form.
Det tycker jag var bra.
 
Jag är mkt restriktiv med bilder öht och jag är det ffa med bilder jag inte själv godkänt. Både privat och i jobbet säger jag tydligt ifrån.
Och jag har varit i din sits att vara en "skyltdocka" på ett mansdominerat företag. Jag förstår att de var väldigt nöjda med sin rekrytering och ville framhålla att de anställt en kvinna, men jag vägrade vara deras skyltdocka faktiskt. Jag var runt 30 då och jag är glad för att jag hade lite kött på benen och sa ifrån, vilket inte var fallet med en trainee de anställt direkt från gymnasiet. Hon fick skylta på allehanda bilder, reklamfilmer osv och hon gjorde det enbart för att hon inte vågade säga ifrån. Jag vill vara en medarbetare bland alla andra, även vad gäller bilder.

Ok att fotas som nyanställda i en grupp och visas i interna tidningen inför ett 40-tal anställda, vilket vi gjorde på senaste jobbet. Så långt kan jag sträcka mig mest för att inte göra en scen av det, men jag verkligen hatar att bli fotad. På riktigt.
 
Nej, jag hade inte blivit irriterad. Dels så är socialt umgänge rätt så begränsat i dessa tider dvs folk blir informerade om att det finns en ny kollega. Sen är det bara en bild. Vi har ID06 kort och ibland blir bilden inte alls så bra som jag/vi hoppas. Men det är också bara en bild, den säger inget om hur jag är, vad jag kan eller ens om jag är rolig att umgås med. Utan är bara till för att identifiera hur jag ser ut.
 
Jag var väldigt kluven mellan "bra att folk får veta hur en nyanställd ser ut" och "det känns obehagligt med bara en bild på mig". Jag försöker att bli bättre på att lyssna på mig själv och göra det som känns rätt för mig, så jag kontaktade min chef och sa att jag inte ville vara med på bild av privata skäl. Dom tog bort bilden direkt :up:

Jag hade varit mer bekväm om bilden bara delats till det lokala arbetsteamet. Hade kanske blivit smickrad om de pekade på tillskott på min kompetens i personalstyrkan istället för "kolla en TJEJ".
 
Bilder internt på ett företag faller under GDPR, de är personuppgifter. Så det är dagsläget inte självklart att företag får skicka bilder på anställda eller ha bilder på intranätet, de måste ha godkännande från individen.

Från Unionens hemsida:
- Om det syns tydligt vem det är på bilden så räknas det som en personuppgift och då omfattas den av gdpr, vilket innebär att samtycke för användning, hantering och lagring av uppgiften (bilden) måste inhämtas.
 
Bilder internt på ett företag faller under GDPR, de är personuppgifter. Så det är dagsläget inte självklart att företag får skicka bilder på anställda eller ha bilder på intranätet, de måste ha godkännande från individen.

Från Unionens hemsida:
- Om det syns tydligt vem det är på bilden så räknas det som en personuppgift och då omfattas den av gdpr, vilket innebär att samtycke för användning, hantering och lagring av uppgiften (bilden) måste inhämtas.
Ja, precis! Det här är ett tydligt brott mot reglerna om dataskydd. Det finns tillfällen där det ingår i ens jobb att vara med på bild. Om du är företagets vd, gd på en myndighet eller kanske anställd som presstalesperson så kan man nog säga att det är en del av jobbet och då har man inte så mycket att säga till om. Men för oss andra så är det inte alls självklart. Reglerna om dataskydd är väldigt omfattande. Som organisation måste man ha superkoll på det här eftersom sanktionsavgifterna är skyhöga. För att få behandla en bild på dig måste man t ex ha en rättslig grund för att ens ta bilden i första hand. Och man måste ha torrt på fötterna om man vill spara den bilden. Företaget måste kunna förklara vilken grund de har till att spara bilden, dvs vilket syfte de har med bilden.

Att de sedan sprider bilden utan din vetskap skulle jag säga är en personuppgiftsinicident som skulle gå att anmäla till myndigheten. Nu menar jag inte att du ska göra det. Men det är hur som helst inte ok att vare sig samla in, spara eller publicera bilder på medarbetare som man vill.
 
Tack för bra svar @peperoni2 och @Hermelin ! Tänker också att det kan bli katastrof om företaget lägger ut bilder på personer som kanske lever med skyddad identitet eller av andra orsaker absolut inte ska vara med på bild. Lite skrämmande att ett företag inom it-sektorn har så dålig koll.
Ja, verkligen skrämmande. Och det kan bli dyrt. Polisen fick t ex alldeles nyss en räkning på 2,5 miljon.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hur ska jag hantera min kollega? För 6 veckor sedan började jag på ett nytt jobb. Jag fick dela rum med en man som verkade trevlig om...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
6 746
Senast: Stalone
·
Skola & Jobb Situation: Liten trevlig arbetsplats. En administrativt anställd, jag. Jag trivs med kollegor och arbetsplats. Jag har arbetsuppgifter...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 000
Senast: Monkie
·
Relationer Jag vet egentligen inte om jag borde skriva ner och posta det här men jag är verklige rådvill. Efter en turbulent vår med flera stora...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 469
Senast: Loons
·
Skola & Jobb Ni ser rubriken... Jag är nära att bli erbjuden en ny tjänst på mitt jobb och jag får uppriktigt sagt nästan panik..! Jag vet varken ut...
Svar
12
· Visningar
1 109
Senast: Smulu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp