Perspektiv på boende

emma-vsm

Trådstartare
Jag har en väldig beslutsångest och skulle behöva lite olika perspektiv som kan underlätta mitt val.

Jag och min sambo har fått förfrågan att hyra en flygel på gården där jag har hästen uppstallad (och har haft i 12 år). Gårdsägarna har blivit mina extra föräldrar och jag står dem ganska nära. Detta hus har länge varit mitt drömboende, att bo på en gård med närheten till hästarna.

Vi bor sedan 1,5 år i ett hus på landet, som vi hyr, ca 8 km från stallet. Vi trivs väldigt bra, och jag har verkligen bott in mig.

Storleken på husen och kostnaderna är likvärdiga. Vilka för- och nackdelar ser ni med respektive boende, utifrån att ha hyresvärdarna väldigt nära, men också stallet väldigt nära alternativt att ha lite distans mellan hem och stall?

Jag trivs som sagt som jag har det nu, men frågan är om det skulle kunna vara ännu bättre?

Vi var gjort plus- och minuslistor men kommer inte mycket längre. Vi har ont om tid och måste ge svar snart.
 
Personligen trivs jag bättre att ha en bit till stallet än att ha häst/arna hemmavid. Åker man dit enkom tycker jag dels att man får mer gjort och att det blir ens egna stund på ett annat sätt. Har man hästen hemma är det så mycket man "borde" göra hela tiden.

Även om ägarna blivit dina extraföräldrar så är det ju inte säkert man trivs med dom så tätt inpå. Jag älskar mina föräldrar verkligen och umgås ofta och gärna men skulle inte vilja bo så nära dom igen.

Så ser jag på det. Men har du inte provat att ha häst så nära kan det ju vara värt att prova. Jag hade ju aldrig vetat att jag inte vill ha det så om jag inte provat, likväl som det kan vara en riktig dröm för andra att bo vid sin häst men inte provat än.:)
 
Jag hade alla gånger valt att ha hästen nära.

Bara det att snabbt kunna titta till den om man är orolig för något, eller bara kunna titta in. Kunna gå mellan när man grejar. Gå hem och ta en kopp kaffe mitt i.

Jag har haft uppstallad häst, men allra mest haft häst på egen gård. Nära till stallet är oöverträffat.
 
Jag känner att jag håller med er båda, vilket gör det så himla svårt!
Det måste inte vara en fördel att ha nära relation till hyresvärdarna/extra föräldrarna. Det skulle ju i värsta fall kunna kännas som att jag "flyttar hem".
Samtidigt lockas jag av tanken att kunna gå ner i stallet och kolla läget med hästen, kunna vara lite mer flexibel.

När jag tänker framtid, och om vi skulle vilja ha barn, tänker jag att det vore en fördel att ha boende och stall på samma plats.
 
Jag hade tidigare min häst ca 4 km hemifrån och de senaste två åren har jag haft hästen "hemma" (bor bredvid ett stuteri). Trots att det är jättenära till det andra stallet, så är det superskönt att ha hästen hemma på gården. Det är så himla enkelt att bara knata över till stallet och t ex byta täcke och det är jättemysigt att kunna se min häst från köksfönstret. :)
 
Vilka för- och nackdelar ser ni med respektive boende, utifrån att ha hyresvärdarna väldigt nära, men också stallet väldigt nära alternativt att ha lite distans mellan hem och stall?
Skulle det innebära några förändringar i övrigt? Tex ingår det att du får ett utökat ansvar för stallet om hyresvärdarna reser bort? (Om det finns andra hästar än dina där) Är det något i övrigt som de på något vis förväntar sig? Hjälp med trädgård, snöskottning etc? Är hyresvärdarna lite äldre och ni har en bra relation kanske ni får outtalade krav på er att hjälpa till utan ersättning etc. Svårt att vara strikt i vad som ingår i kontraktet då - men så länge relationen är bra kan detta ju förstås även vara en fördel, att man kan hjälpas åt och byta tjänster.
 
Skulle det innebära några förändringar i övrigt? Tex ingår det att du får ett utökat ansvar för stallet om hyresvärdarna reser bort? (Om det finns andra hästar än dina där) Är det något i övrigt som de på något vis förväntar sig? Hjälp med trädgård, snöskottning etc? Är hyresvärdarna lite äldre och ni har en bra relation kanske ni får outtalade krav på er att hjälpa till utan ersättning etc. Svårt att vara strikt i vad som ingår i kontraktet då - men så länge relationen är bra kan detta ju förstås även vara en fördel, att man kan hjälpas åt och byta tjänster.

Det är såklart en del praktiska förändringar, tex ingen diskmaskin och delad tvättstuga (saker som min sambo tycker är ganska viktiga) i huset vid stallet. Vi får större rum men ett rum mindre. Större och finare altan.

Vi i stallet hjälpa redan åt när stallägarna är borta. Hon som bor i huset nu hjälper också till- trots att hon inte har någon häst längre. Så jag kan tänka att det blir lite större ansvar på mig, men det får vi givetvis prata ordentligt om. Stallägarna ber inte om hjälp i onödan, de är pensionärer och väldigt pigga.
Skulle kunna bli så att övriga hyresgäster i stallet ser mig som konstant tillgänglig för täckesbyten och annat men det är ju nåt som går att prata om också.

Min sambo vill helst inte flytta. Han tycker vi bor så likvärdigt nu och han trivs så bra. Jag är fortfarande osäker.

Tack för åsikterna.
@Sparkling: varför skulle du prioritera att ha nära till hästen?
 
Mina senaste hästar hade jag uppstallade någon knapp mil hemifrån och även om det inte tog jättelång tid att köra så tyckte jag ändå det var lite bökigt. På den tiden var mitt yngsta barn inte tillräckligt gammal för att vara ensam hemma, så då var det ett pusslande med att antingen ta honom med (vilket han hatade) eller vänta på att hans pappa skulle komma hem och "lösa av". Har man inte barn, eller barn som gillar att vara i stallet, så är det förstås inte ett stort problem.

Sedan längtade jag även efter att ha stall på gården de gånger jag bara skulle dit och göra något litet, t ex ta in från hagen, ge medicin eller bara titta till hästen. Något som kanske tog max en minut att göra, men som ändå kunde bli upp till en timme om man räknade med transporttiden (eller ännu mer när man kom fram och kom på att man glömt något och fick vända och köra hem igen...). Då hade jag verkligen uppskattat att bara kunna springa ut och fixa det lite snabbt i förbifarten så att säga.
 
Jag skulle ha valt bort det huset pga de sakerna. Men det kanske går att installera diskmaskin och tvättmaskin i huset, så att ni får egna maskiner?
Tvättmaskin blir nog svårt, det finns helt enkelt inte plats. Men i köket skulle det kanske få plats en diskmaskin. Jag ska fråga om det.
I nuläget har vi också tvättstuga i separat hus, dock har vi den helt för oss själva.
 
Mina senaste hästar hade jag uppstallade någon knapp mil hemifrån och även om det inte tog jättelång tid att köra så tyckte jag ändå det var lite bökigt. På den tiden var mitt yngsta barn inte tillräckligt gammal för att vara ensam hemma, så då var det ett pusslande med att antingen ta honom med (vilket han hatade) eller vänta på att hans pappa skulle komma hem och "lösa av". Har man inte barn, eller barn som gillar att vara i stallet, så är det förstås inte ett stort problem.

Sedan längtade jag även efter att ha stall på gården de gånger jag bara skulle dit och göra något litet, t ex ta in från hagen, ge medicin eller bara titta till hästen. Något som kanske tog max en minut att göra, men som ändå kunde bli upp till en timme om man räknade med transporttiden (eller ännu mer när man kom fram och kom på att man glömt något och fick vända och köra hem igen...). Då hade jag verkligen uppskattat att bara kunna springa ut och fixa det lite snabbt i förbifarten så att säga.

Det skulle helt klart bli mindre fläng för min del!
Vilken skillnad tror du det skulle varit med barn om du haft stallet hemma?
 
Det skulle helt klart bli mindre fläng för min del!
Vilken skillnad tror du det skulle varit med barn om du haft stallet hemma?

Just det här med att bara kunna springa ut och titta till/fixa något litet kunde man ju gjort även när barnen var hemma (inte när de är hur små som helst förstås). Det är ju stor skillnad på att kila ner till stallet en liten stund och fortfarande vara inom hör- och synhåll jämfört med att behöva sätta sig i bilen och köra iväg. Dels har man inte koll på vad som händer och dels är man borta längre tid och befinner sig längre bort om något skulle hända.
 
Gårdsägarna har blivit mina extra föräldrar och jag står dem ganska nära.
Det där med att de är som extra föräldrar, skulle göra att jag inte ville bo fullt så nära dem. Jag föredrar att ha lite mer "luft" i relationerna än så. Men det säger ju inget om dig. Man läser ju dock på buke om många problem med föräldrar/släkt/motsvarande som bor nära inpå.
 
Jag hade nog valt att bo kvar om jag stod inför ditt val. Låter som om det finns fördelar med det nuvarande huset plus att jag (efter erfarenhet) skulle vara livrädd för att hamna i en jobbig sits där jag förväntas göra mer än jag vill i stallet.
Risken finns att relationerna förändras när man bor så nära..
 
Det där med att de är som extra föräldrar, skulle göra att jag inte ville bo fullt så nära dem. Jag föredrar att ha lite mer "luft" i relationerna än så. Men det säger ju inget om dig. Man läser ju dock på buke om många problem med föräldrar/släkt/motsvarande som bor nära inpå.
Jag har aldrig tyckt om att bo med mina biologiska föräldrar, så jag är såklart lite rädd för den "närhet" detta kan innebära. Nuvarande hyresgäst har bott där i 10 år, och hon har inte tyckt att det varit några problem, utan snarare att de har en ömsesidig respekt för varandra (vet dock inte exakt hur nära deras relation är).
 
Jag hade nog valt att bo kvar om jag stod inför ditt val. Låter som om det finns fördelar med det nuvarande huset plus att jag (efter erfarenhet) skulle vara livrädd för att hamna i en jobbig sits där jag förväntas göra mer än jag vill i stallet.
Risken finns att relationerna förändras när man bor så nära..
Ja det är klart att det finns en risk, jag ska inte vara naiv, men jag har ändå känt de här människorna i 12 år och tror inte att de skulle kräva mer av mig än vad som är uttalat. Genom åren har de ställt upp väldigt mycket för mig, och jag för dom. Åhh jag blir tokig!!
 
En sak som jag inte såg om det tagits upp är blir det längre/kortare till bobb och mataffär?

Delat tvättmaskin på 3 hushåll alltså? Ser jag inte som något direkt problem bara man kan kommunicera. Jag har bott i en radhuslänga med delat tvättmaskin, enda bokningssystemet som fanns var en almenacka man skrev på med blyerts. Aldrig problem med tider eller att någon var där på nån annans tvättid.

Däremot det där med övriga uppstallade skulle jag nog se till att tala om vad som gäller innan, enbart för att tydliggöra att bara för att du bort där nu betyder det inte att du kommer springa och fixa med deras hästar i ur å skur bara för att du är lättillgänglig.
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 944
Senast: kolblakkur
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 070
Senast: Habina
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 318
Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 490
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp