Pessoa bett till ponny?

E

Endymion

Hej! nu är det så att jag undrar om det är tillåtet att ha pessoa bett på ponny (hopptävlingar). Jag har hört att det inte är det men jag vet inte. Är det någon som har något annat tips på ett lite skarpare bett att ha på hopptävling till ponny, som garanterat är tillåtet? tacksam för svar
 
Sv: Pessoa bett till ponny?

Ja, det är tillåtet att ha pessoabtt på ponny om du har en sk deltatygel. Du får ha bara en tygel om du har den i den stora ringen, men annars är det delta som gäller.

Om du vill ha tips på bett kolla www.stallbacken.com , det är en bra tävlingssida.
 
Sv: Pessoa bett till ponny?

vi får väl hoppas att dem tar sitt förnuft till fånga snart och gör det otillåtet att stoppa i en hästmun överhuvudtaget. :D
 
Sv: Pessoa bett till ponny?

Tackar så mycket:bow: men nu är det så att en annan sa att man bara får ha metall tvådelat. Men om det är gummi över är det okej då? Alla rör till de så jag vet inte vad som är rätt.
 
Sv: Pessoa bett till ponny?

Du får ha alla typer av pessoabett Ex Syntet,metall eller gummi vad som.. Jag har sett många ponnyryttare som INTE haft delta och haft i mittersta och ringen längst ned. Så jag TROR inte men måste ha delta till pessoa men är inte säker. Men hade jag fått bestämma hade Pessoa varit Förbjudet att ha en i häst mun. :devil:
 
Sv: Pessoa bett till ponny?

Varför inte bara sluta skriva felaktigheter?! :smirk:
Pelhamstång är det bett på ponnysidan som kräver delta. Pessoa gör det inte men det får användas med delta.
 
Sv: Pessoa bett till ponny?

Pessoabett är tillåtet så länge inte ponnyn är en ungponny. Tittar du i TR ser du att pessoabettet ska vara 2-delat och i metall. Du får också ha det med överdrag av läder eller gummi. (Har inte TR här men tror det är gummi och inte syntet.)
Får användas med eller utan delta och du får ha tygeln i vilken ring du vill.

Personligen skulle jag hellre rekommendera ett jaktkandar än ett pessoabett men det är ju jag det.
 
Sv: Pessoa bett till ponny?

kl

Bara lite nyfiket till er som inte tycker att pessoa ens borde vara tillåtet, så, varför tycker ni inte att det borde vara tillåtet?

(Hoppa nu inte på mej, jag använder det itne själv och är bara nyfiken om varför det borde vara förbjudet/ inte är bra för pållen)
 
Sv: Pessoa bett till ponny?

Okej :) Tack så mycket för svaren.
 
Sv: Pessoa bett till ponny?

Hej! nu är det så att jag undrar om det är tillåtet att ha pessoa bett på ponny (hopptävlingar). Jag har hört att det inte är det men jag vet inte. Är det någon som har något annat tips på ett lite skarpare bett att ha på hopptävling till ponny, som garanterat är tillåtet? tacksam för svar
Visst är pessoabett tillåtet men det är d värsta bettet man kan sätta på en häst! hästen kmr då bara att böja nacken och fortsätta springa, testa med ett pelhambett ist!
 
Sv: Pessoa bett till ponny?

Han svarar utmärkt på de saktar ner och han böjer inte bara på nacken. Han gör som man säger, med mjuk hand och rätt ryttare så fungerar de bra
 
Sv: Pessoa bett till ponny?

Vid närmare eftertanke funderar jag på om min mamma sagt fel efter att hon kollade bettet de kanske är Pelhambett >.<
 
Sv: Pessoa bett till ponny?

Och jag skulle aldrig rekommendera ett jaktkandar eftersom min erfarenhet säger att hästarna går emot det. Nu skulle jag inte rekommendera pessoa heller... Egentligen vill jag inte rekommendera någonting alls utan att se hästen.

Men till TS: Om du ska rida på pessoa, tänk på att det är ett MYCKET skarpt bett! Och att skillnaden mellan att det inte tar så mycket och att det tar rejält är hårfin. Och bara för att du inte behöver ha delta betyder inte det att det är dumt att ha det.
 
Sv: Pessoa bett till ponny?

grattis till dagens mest ointelligenta inlägg.
 
Sv: Pessoa bett till ponny?

jag har sett så himla många ungar slita o dra i sina ponnyer att jag verkligen tycker skarpa bett borde vara förbjudna på ponny. Kan man inte hoppa en bana utan att använda ett skarpt bet ska man nog se över sin ridning på backen först. Men det är min åsikt....
Jag är inte jätteduktig långt ifrån, har själv använt skarpa bett när jag var ung o dum o inte förstod bättre o det är inget jag är stolt över, snarare tvärtom.....
 
Senast ändrad:
Sv: Pessoa bett till ponny?

Och jag har sett minst lika många hästryttare sitta och slita och dra med skarpa bett på sina hästar. Men då finns det TVÅ stora skillnader!
1. Vuxna människor är mycket starkare än barn och kan alltså tillfoga hästen bra mycket mer skada än ett barn kan.
2. Vuxna är vuxna och borde verkligen veta bättre.

Skarpa bett ska INTE förbjudas på ponny förrän de förbjuds på häst!
 
Sv: Pessoa bett till ponny?

jag ursäktar inte storhästryttarna, absolut inte. Men grunderna läggs ofta på ponny o det är det som man tar med sig upp på stor häst, jag anser att man borde lära sig rida ordentligt från början.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
275
Senast: Ponylove
·
Hästvård Melanom? Har ju hört talas om det här med skimmel sjukan, men jag har en brun häst? 23 år, så ja, äldre och kanske inte så konstigt i...
Svar
3
· Visningar
651
Senast: caballus
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 907
Senast: Juli0a
·
Ridning hej! jag har ett litet problem. min maxade c ponny från irland tycker typ inte om att hoppa. typ 2020 hoppade han jätte bra med sin...
Svar
13
· Visningar
1 405
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp