Pessoa-bett?

Sv: Pessoa-bett?

Kommunikationen fungerade bra,övriga ridningen gick bra,men nästan alltid när jag skrittade på LÅNGA tyglar stack han iväg.....

Ehem jag tror inte att eran kommunikation är så jä*la bra om han sticker när man skrittar på lång tygel, elelr sticker överhuvudtaget.
Kommunikation handlar ju om mer än att hästen *vet* att han inte får det, det handlar ju också om att hästen VILL göra som du kommunicerar.
Om den inte gör det, som i detta fallet, då är det kommunikationsfel. Sen kan det ju vara olika grader av kommunikationsfel, men fel är det. (och jag är den första att medge att lydnaden och kommunikationen inte alltid funkar, min nya dam vill inte alls stanna i galoppen när hon har för kul, men inte skulle jag sätta in ett sånt bett i munnen för det, utan jag ahr ett supersnällt rakt eggbett och så lätt hand jag kan, dock med korrekt längd martingal så att hon inte kan sticka helt.)

Träna mer lydnad, eller om du promt måste ha ett skarpt bett så ta ett som inte ger motsägande signaler!
Jag har inget emot skarpa bett om det behövs, det sitter ju i handen ändå, MEN jag gillar inte bett som ger omöjliga signlaner för hästen.

Dom sagt om du känner att du måste ha ett skarpt bett ta då ett rakt pelham istället tex.

nej utan själva mundelen på pelhamet är som ett rakt bett och där sitter den ena tygeln så när du använder den tygeln blir det som ett vanligt bett. den enda tygeln sitter i skänkeln och ger en hävstångseffekt.

såhär.

Jag rider på pessoa då och då med min ponny, ut i skogen och när jag rider barbacka. Bara för att jag vill ha lite kontroll på ekipaget ;) Men jag brukar bara spänna en snokrem som en slags kedja som stoppar =)
Det fungerar bra på min ponny :)

Svarar egentligen inte till någon särskild..

Rider själv med pessoa ett tre delat eftersom min pojk hatar alla andra,har provat allt från tränsbett,gummibett,tredelatränsbett,stångbett,raktbett,pelhambett,kandar osv.

Tidigare ägare har alltid använt kedje bett och tungband,men tycker själv att det är fn så mycket bättre med ett bett där jag inte behöver ha tungband och en häst som konstant ruskar på huvudet och gapar hela tiden(det räcker med att jag tränsar hästen med ett annat bett för att han ska gapa och slänga ut tungan på sidan).

Ni som är emot pessoa kanske tycker att det är ett ok med en häst som verkligen hatar alla andra bett och beter sig som om man kört in värsta mardrömmen i hästens mun,bara den inte går på pessoa!!

Jag rider på långa tyglar och jag behöver inte ta tag i hästens mun för att han ska veta vad jag menar..

Men du säger att pessoat är 3delat, och att du provat 3delat tränsbett. Alltså gillar han mundelen på pessoat = 3delat. Att han går så "fint och bra", det beror säkerligen på effekten utav pessoa! Det är ju just det pessoat får ryttaren att tro.. att hästen går så bra. Suck.

Sorry men där har du fel;)

Det handlar inte om att han går fint utan om att han med vanliga tredelade slänger ut tungan(så fort han får in dom i munnen redan i stall gången).

Med pessoat suger han på bettet och har örona framåt och är pigg och glad med andra bett öronen bakåt,ruskar på huvudet,tungan över bettet.

Min teori är att pessoat ligger annorlunda i hans mun,givetvis rider jag på den vanliga bett ringen och rider även med långa tyglar=på andra bett..

Självklart är han ordentligt kollad i munnen men som fd elit travare så är det ju möjligt att han har äldre skador som inte syns på vanlig vet undersökning utan kanske kräver röntgen.

Rider man med pessoa i stora ringen ser jag det inte som nåt annat än ett vanligt tränsbett. :) Men jag antog att du inte gjorde det.

Jodå det gör jag därför tror jag att bettet ligger annorlunda i munnen=att det känns bättre och ligger skönare i munnen;).

Målet är ju att kunna rida bettlöst:angel:

Tveksamt ute om det inte är skritt eller lugn trav;)med ridsällskap men utan så går det nog utan problem..

Ehem jag tror inte att eran kommunikation är så jä*la bra om han sticker när man skrittar på lång tygel, elelr sticker överhuvudtaget.
Kommunikation handlar ju om mer än att hästen *vet* att han inte får det, det handlar ju också om att hästen VILL göra som du kommunicerar.
Om den inte gör det, som i detta fallet, då är det kommunikationsfel. Sen kan det ju vara olika grader av kommunikationsfel, men fel är det. (och jag är den första att medge att lydnaden och kommunikationen inte alltid funkar, min nya dam vill inte alls stanna i galoppen när hon har för kul, men inte skulle jag sätta in ett sånt bett i munnen för det, utan jag ahr ett supersnällt rakt eggbett och så lätt hand jag kan, dock med korrekt längd martingal så att hon inte kan sticka helt.)

Träna mer lydnad, eller om du promt måste ha ett skarpt bett så ta ett som inte ger motsägande signaler!
Jag har inget emot skarpa bett om det behövs, det sitter ju i handen ändå, MEN jag gillar inte bett som ger omöjliga signlaner för hästen.

Dom sagt om du känner att du måste ha ett skarpt bett ta då ett rakt pelham istället tex.

Som sagt så böt jag bett i NÅGRA DAGAR(!!),det var en säkerhetsrisk..Det är en sak om hästen inte vill stanna då man galopperar,och den har lite kul.Och en annan sak om hästen skenar hutlöst över olika underlag och utan att ryttaren på något sätt får stopp på honom.Tycker du det är ok?Tycker du då det är bättre och rida på vanligt bett när hästen skenar iväg?Det tycker i varje fall inte jag.
För att ännu poängtera,jag visste INTE riskerna med pessoa,red endast med det i några dagar jag hade tänkt högst 1vecka för att jag vet hur svårt det är att få bort det.Och jag red med det i TRE dagar och sedan lade jag undan det för gott.
Jag har alltid varit emot starka bett,och att man skall rida med så mjukt och behagligt bett som möjligt,men om det är en säkerhetsrisk så är det ok.Rider man sen med starkt bett så tycker jag det är ok i perioder.Men som sagt så kommer jag och ta ett bättre men starkare bett nu framöver om problemet uppstår igen.
:bump:

Fast det stämmer inte riktigt, har man ett pessoa och sätter tygeln i den "vanliga" ringen så har du fortfarande en hiss effekt som trycker på hästens nacke då sidostyckena inte sitter i stora ringen där tygeln då sitter utan i en liten egen ring. Så Sätter du tygeln i stora ringen så får du fortfarande den effekten som jag inte gillar med pessoa, att du trycker på nacken när du tar i tygeln och bettet kan vrida sig iaf.

Så även om du tycker att du testat ett vanligt tre-delat och det inte funkar så skulle jag i såna fall försöka rida utan bett, hackamore eller sidepull för pessoat har fortfarande en, enligt mig, ganska otrevlig effekt oavsett hur snäll hand du har och att du har tygeln i stora ringen.

Vrf skulle det inte gå? ;o Jag har ridit i grimma på de flesta hästar jag annars rider på bett, travar och galopperar, dom lyssnade lika bra med som utan.

Jag tror inte att det stämmer ändå. Man kan tänka sig själv om man skulle sätta en liten ring mellan bettringen och sidostycket, det skulle ju inte bli någon skillnad, bara en förlägning av sidostycket. Det är vad jag tror :)

antagligen för att hästen inte lyssnar tillräckligt bra på de övriga hjälperna? man kan inte lite lika mycket på alla hästar heller, bara för att din häst är supersnäll och kan ridas utan utrustning så betyder inte det att d-ls häst är det.

Näe det har inte hästarna jag ridit i grimma heller. Jag anser att grimma och tränsbett är i princip samma sak.. Eftersom alla lyssnat lika bra. Det har varit oskolade varmblod.

Min häst supersnäll? Vart har jag skrivit att jag ens ridit henne i grimma? Och utan utrustning? Nu är du lite och cyklar tror jag ;)

Dessutom finns det hackamore, om du inte visste det. ;)

Fast det blir det inte, om du tittar på konstruktionen av ett pessoa bett så är den lilla översta ringen inte en förlängning av sidostycket eftersom den är av metall och därmed styv. Finns en jättebra bild som förklara hur pessoa fungerar titta på den så förstår du vad jag menar och hur det fungerar :) www.sandrahedman.blogg.se finns ett inlägg som handlar om pessoa, jag skulle rekomendera att läsa hela inlägget och sen kolla på animationen som finns!

Jag kan absolut inte jämföra en grimma med ett tränsbett. Framförallt för att hästen är så mycket känsligare i munnen, men även för att om hästen drar så har du ingen chans i gimman. Liknelsen vid hackamore är ju bara ännu konstiga, hackamore har hävstångseffekt och det har knappast grimman.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 036
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 436
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
666
Senast: cowgirl81
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
610
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka