Sv: Pessoa-bett?
Hur du kan gämföra en preditor med ett flyktdjur är för mig en gåta.
Men men..
Och ett levande djur har något som kallas egen vilja, för vill den något så gör det oftast det, ugnefär som en människa. Och att en häst sticker ibland, bockar, stegrar sig eller gud vet vad den hittar på ibland behöver inte alltid bero på att hästen har ont eller är felriden, det kan helt enkelt ha och göra med dens egna vilja!
Om min häst (eller min hund för den delen!) skulle totallyda min minsta vink skulle jag istället bli orolig, för jag vill ju inte ha en knäckt häst/hund som nästan inte ens vågar trotsa eller göra något som jag inte ville den skulle göra, det om något är ett tecken att djuret inte mår bra psykiskt.
Du skjuter brevid målet tycker jag. Det handlar inte om att kuva eller trotsa eller hur du nu vill framföra det.
Handlar om att få hästen att vilja arbeta för en för att den tycker det är roligt och för att den vill vara till lags.Och tro mig det vill alla hästar om man ger dem rätt förutsättningar .INGA hästar gör saker för att jävlas.
Gör man allt rätt från början får man sällan problem av de slag du ovan skrev om.Hästar är flockdjur och behöver trygghet och tydliga signaler som dom förstår för att fungera .Att ge tvetydliga signaler till en häst gör att antingen slår den i från sig och beter sig som du nämde eller så kuvar den sig.
Som effekten av pessoa tex.Hästen har ingen aning om vad människan på ryggen vill och försöker göra det bästa av det hela. Men rätt blir det ju inte. Hästen ska inte behöva gå med dessa dubbla signaler..Det är samma sak som med "sparka på håll i" som så många pysslar med tyvärr.
tänk dig själv ..någon sitter på din rygg och säger gå fram.Samtidigt som nått i munnen säger stopp och säger samtidigt upp med huvudet och ner med huvudet..
Hästar är snälla djur och finner sig i de mesta tok människan hittar på.
jat tycker man ska fråga sig själv i stället varför i hela friden hästen beter sig som den gör. i stället för att pråtla på den mer utrustning för att dölja sin egen dåliga förmåga som ryttare..
Jag är ingen stjärnryttare öht och även jag har betslat upp ett par ggr. Men då med bett med tydliga signaler som hästen förstår och där eftergiften inte uteblir.
Ang världsryttare i hoppning som rider på pessoa bett och dyl.Vi som gemeneman kan inte gämföra oss mer ryttare i eliten öht. på den nivån är inte vi så att dra in dom i den här disskutionen med oss vanliga medelmåttor som som sitter på medelmåttiga hästar är bara befängt.
Eliten spelar i en helt annan liga.