Pessoa-bett?

Sv: Pessoa-bett?

Du förstod ju inte ens hur jag menade, sätter man tygeln i den STORA ringen och sidostycket i den övre lilla ringen så blir det visst samma effekt som på ett jaktkandar. Vare sig kedja eller ej

Nej det blir inte samma effekt som ett jaktkandar eftersom på pessoat är ringarna löpande.

Om bettet funkade likadant som ett jaktkandar skulle det funka likadant som ett jaktkandar även med tygeln längst ner. Eftersom det alltid blir starkare ju längre hävstängerna är. Men nu är ju inte ens pessoa ett hävstångsbett och kan inte på något vis jämföras med ett jaktkandar.

Spettet är ju INTE ledat!!! Det som MOTAR hävstångseffekten är ledat... Precis som en sten är rund som motar effekten. Enkel hävstångsprincip är att du har ett RAKT långt föremål (skänklarna på bettet alt spett) som gör att du får mera kraft om du använder dig av det. Det som motar effekten (det ledade bettet alt stenen) får kraftigare effekt än om du inte haft en hävstång...

Enkel fysik... har läst massor, har du???:confused:

Nån som iaf förstår!

Jodå jag förstod precs hur du tänkte men det fungerar inte så eftersom det inte finns någon stopp i form av kedja som göra att du inte kan dra skaklarna hur långt som helst bakåt på pessoat. Om du tittar på länken jag gav dig och letar fram pessoa inlägget och tittar på animationen, vilket jag inte tror att du gjorde, så förstår du funktionen. Jag tror inte heller du läste hela inlägget i hennes blogg och jag skulle verkligen vilja be dig att du gör det för då förstår du hur det fungerar, vad som händer när man tar, vad som händer då det inte finns nån stopp m.m.

Det verkar som du bara bestämt dig för attsäga tvärtemot alla som faktiskt har en hel del erfarenhet av detta bett, mig inkluderat. Du har bestämt att inga bett blir skarpare än handen som rider, vilket inte stämmer.. Men om du verkligen var intresserad av att lära dig och vidga dina vyer så rekommenderar jag som sagt bloggen jag tidigare nämnt men du verkar inte vara intresserad av det.

Det är synd bara för om fler verkligen satte sig in i hur saker fungerade innan man provade dem eller iaf lyssnade på de som använt och fått erfarenhet av vad som händer vid användning, så skulle vi nog kunna undvika många problem med hästar med problem i mun och rygg och huvud m.m.

Spettet är ju INTE ledat!!! Det som MOTAR hävstångseffekten är ledat... Precis som en sten är rund som motar effekten. Enkel hävstångsprincip är att du har ett RAKT långt föremål (skänklarna på bettet alt spett) som gör att du får mera kraft om du använder dig av det. Det som motar effekten (det ledade bettet alt stenen) får kraftigare effekt än om du inte haft en hävstång...

Enkel fysik... har läst massor, har du???:confused:

Men det blir ju inte ett rakt långt föremål eftersom att spettet knäcks. Du kan aldrig få hävstångseffekt på ett delat bett. Bara nötknäckar.

Fast "hävstångseffekten" sitter ju inte i mundelen utan i skänklarna, vilka inte är ledade.

Men det blir ju inte ett rakt långt föremål eftersom att spettet knäcks. Du kan aldrig få hävstångseffekt på ett delat bett. Bara nötknäckar.

Jag tror att vi tänker väldigt olika. Hävstången är det två ringarna som går upp till själva bettringen. De är fastsvetsade där och helt raka. Sedan kommer bettet som INTE är del av hävstången utan motagare av effekten. Alltså är de två ringarna samt bettringen hävstången, och inte ledade någonstas, precis som spettet fram till en sten är hävstången. Hela bettet är inte en hävstång. En hävstång kan ha 100 utseenden, t.ex en sax, en skottkärra m.m. Vad de har gementsamt är en lång, rak stång som påverkar något annat med hjälp av mänsklig kraft... När man drar i tygeln om den sitter längst ner på pessoabettet så drar du hela den raka delen från bettringen mot dig, vilket bidrar till att bettet rör sig. Bettet har då påverkats av din muskelkraft via hävstången i form av två ringar och en bettring. Bettet som är ledat blir spetsigt och pekar upp i gommen på hästen... Med vilken kraft som bettet petar upp i munnen beror på vinkel och hastighet vilket man kan räkna ut enkelt om man slår upp det i vilken formelsamling som helst...

Vad som också är lätt att glömma är att eftersom pessoabettet har en ring även över bettringen så får det effekten att när man tar ett ledande tygeltag så kommer den ringen att vika sig in mot hästens käke och trycka till där, vilket naturligtvis är obehagligt för hästen. Detta fenomen finns naturligtvis hos flera andra bett, men pessoabettet är ett vanligt ponnybett och det är många barn som rider på det. Har man ett bett med den effekten måste man ha kommit så långt i sin och hästens utbildning att man inte behöver använda ledande tygeltag för att vända hästen. Man måste kunna vända den enbart med vikt och skänkel.

jag har hört olika, den ene säger att det är jättebra men jag har också hört att det åker upp i gommen och är rent djurplågeri..
har själv aldrig ridit på ett och vill inte det heller efter vad man hört... :crazy:

Men om man ändå lyckas trycka in ett par tyglar då :angel:? Undra hur fasen bettet funkar då. *Jag har fått mani på konstiga frågor idag!*

visst 17 går det! har inte testat med ett par tyglar men annars satte jag ju fast kedjan där (en kedja med läder i ändarna), men har provat på ett kandar där ringarna tom. är mindre. Läste en diskution om de här på buke (AR), men inget jag rek.

(och ni som kanske missade mig för 2 sidor bak så rider jag INTE på pessoabett nu, utan nu ligger de och samlar damm sen flera år tillbaka ;))

OK jag får väll gå med på att jag är en "djurplågare":p då jag använder pessoabett ibland då min ponny blir för stark, men han lyssnar då:D. Jag tar på mig också att han borde behöva mer markarbete för att han ska få mer respekt och inte dra för mig, men jag ser då bettet lite som en korrigering. Han trivs faktiskt ganska bra på det då jag inte behöver ta så mycket i honom.
I boken Hopplära:bow: står det att det inte är ett rekomendetat bett men det brukar passa på starka och stumma hästar (som min:crazy:). Det finns ju trots allt hoppryttare på världscup nivå som använder bettet.

Jo, alltså, lite svårt att förklara, är inte helt insatt i hävstångsprincipen heller men det är väl med hjälp av skänklen som man kommer åt hävstångseffekten, eller har jag helt fel? Det är inte mundelen i sig som gör att den uppkommer, däremot påverkas såklart mundelen av hävstångseffekten. Rätta gärna om jag har fel :)

Jo, alltså, lite svårt att förklara, är inte helt insatt i hävstångsprincipen heller men det är väl med hjälp av skänklen som man kommer åt hävstångseffekten, eller har jag helt fel? Det är inte mundelen i sig som gör att den uppkommer, däremot påverkas såklart mundelen av hävstångseffekten. Rätta gärna om jag har fel :)

Helt riktigt enligt mina kunskaper. :D

Läste trots allt fysik på teknisk linje, i o f s för många år sedan... men lite har det fastnat. Slog upp det i min gamla formelsamling också för skoj skull. De raka skänklarna är hävstången som skapar effekt till bettdelen... bettet är alltså motagare av effekten. :)

Ja, men då är jag inte helt uta och cykla, fysiklektionerna fastnade lite iaf ;)! Så, kan man summera det som att pessoat ÄR ett hävstångsbett? Vet att många inte vill säga att det är det men principen finns ju där, Tex, om man ska använda effekten med ett spett så finns det ju ingen "kedja" (som på betten) som lindrar den. Hrm, blev lite flummigt men det behöver alltså inte finnas kedja för att det ska finnas hävstångseffekt?

Okej, ja, men då har jag fattat rätt :)! Och det är just färför man ska ha kedja, för att hävstångseffekten ska ta stopp på rätt "ställe", annars kan den bli hur stark som helst i princip?

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 036
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 436
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
666
Senast: cowgirl81
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
610
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka