Pessoabett på ridskola.

malinkan

Trådstartare
Hej! Jag rider både på ridskola men också mycket privat. På ridskolan är jag även värdinna samt skötare på en häst, hon är en av de starkare hästarna de har. Till skillnad från de andra hästarna blir hon värre med gummisnodd för det tycker hon är grymt irriterande. Hon är ett gammalt avelsto som precis börjat få muskler och lite steg, men det är fortfarande långt ifrån normen.

Så för några veckor sedan ställde min ridlärare mig om jag hade lust att testa henne på ett Pessoabett, och i chock klampade jag argt därifrån. Men eftersom jag är utav det blocket som AVSKYR just det bettet, försökte jag göra det fint och "glömma" det och tränsa med hennes vanliga bett, ett tredelat, innan lektionen. Veckorna gick och jag tänkte att stormen var över, men idag tog den eld igen. En tjej som gillar hästen, dock är alldeles för hård i handen och därför får damen stark, skulle idag rida henne på just ett pessoa. Efter ännu ett panikanfall har jag samlat mig.

Detta är jättejobbigt, ridläraren håller på att bli utbränd och jag gillar henne jättemycket. Men hon är från den tiden då pessoa var det ballaste som fanns. Jag skulle antagligen kunna säga åt henne att byta bett men då skulle hon antingen vara snäll som ett lamm och byta fast vara arg/ledsen på mig sen och snacka massa skit, eller ge mig en utskällning .Finns det nånting jag gillar mer än ridlärarn är det hästen. Hon är min absoluta ögonsten och jag skulle aldrig någonsin stoppa in ett pessoa i käften på henne.

Nu vet jag inte om jag ska prata med ridläraren om att byta, strejka att rida på det eller bara strunta i det? Jag har egentligen inte mage för nåt av dom.. men allt för min bästavän.
 
Föreslå ett Kimblewick istället, säg kanske något i stil med:
"Pessoa är ju ett hissbett som har ganska otrevliga effekter på hästens mun, kan vi inte prova ett kimblewick eller pelham istället? Jag har köpt ett vi kan testa med".

Och far till Hööks och köp bett till henne i rätt storlek, spara kvittot. Det är nämligen öppet köp och bett är lätt att rengöra, så du kan lämna tillbaka det sen om du vill. Ridskolan har säkert som alla andra ridskolor ont om pengar, så att dom skulle köpa in ett bara för att prova ska du nog inte räkna med.
 
Nu fick jag höra lite info från dagens lektion. Hästen är en envis dam, så jag kunde redan innan räkna ut detta. Hon blev ungefär lika dan fast bara något lättare för halter, och när hon blev stark drog hon bara ännu mer. Hon passar VERKLIGEN inte som ridskolehäst, för det handlar inte om vilket bett du stoppar in i munnen på den hästen. Hon kommer säga emot sålänge man sitter och drar & sliter, för mig fungerar tredelat tränsbett perfekt. Även fast jag inte vet hur länge till det kommer funka..
 
Föreslå ett Kimblewick istället, säg kanske något i stil med:
"Pessoa är ju ett hissbett som har ganska otrevliga effekter på hästens mun, kan vi inte prova ett kimblewick eller pelham istället? Jag har köpt ett vi kan testa med".

Och far till Hööks och köp bett till henne i rätt storlek, spara kvittot. Det är nämligen öppet köp och bett är lätt att rengöra, så du kan lämna tillbaka det sen om du vill. Ridskolan har säkert som alla andra ridskolor ont om pengar, så att dom skulle köpa in ett bara för att prova ska du nog inte räkna med.

Ja såklart, dock har de alla sorters bett och pelham är jag helt hundra på att det har. Min ridlärare är väldigt vrång och skulle antagligen dra ner mig så långt ner till jorden och betrakta mig som den pluttinuttiga ridskoleryttare jag varit, och inte gå att diskutera med.

Samtidigt kommer inga bett hjälpa. Jag har tänkt erbjuda mig att testa hackamore, men tredelat funkar som sagt bra för mig för jag har lärt mig hästen och är mjuk och trevlig men samtidigt bestämd,är hon så pigg så hon inte svarar får jag lägga till skänkeln och då släpper hon bettet direkt, men de törs absolut inte de flesta göra, och många håller ju balansen i bettet.. :(
 
Hej!

Pessoa funkar ganska sällan på hästar som är starka tycker jag. Oftast lär man de bara att dra in nosen i bogen och springa på ännu värre helt utan broms. Jag red en häst där jag jobbade som gick på pessoa. Jag testade med ett rakt bett och hästen var inte ett dyft svårare att rida, det tog några gånger sen blev han riktigt vettig på det raka bettet, tyvärr vågade ingen annan ridlärare sätta honom på det bettet med sina elever- för han blev ju så stark..

/Lavinia, inte heller en vän av passoabettet
 
Hej!

Pessoa funkar ganska sällan på hästar som är starka tycker jag. Oftast lär man de bara att dra in nosen i bogen och springa på ännu värre helt utan broms. Jag red en häst där jag jobbade som gick på pessoa. Jag testade med ett rakt bett och hästen var inte ett dyft svårare att rida, det tog några gånger sen blev han riktigt vettig på det raka bettet, tyvärr vågade ingen annan ridlärare sätta honom på det bettet med sina elever- för han blev ju så stark..

/Lavinia, inte heller en vän av passoabettet

Japp håller helt med. Jag rider henne på tredelat helt utan problem och tänker fortsätta med det, vägrar dom vägrar jag rida på deras ridskola även fast det skulle döda halva mig utan min ögonsten. Jag inser att de får betsla upp deras hästar hur de vill då pessoa ändå inte är olagligt, men de kan då inte bestämma vilka bett jag ska rida på.
 
Ja såklart, dock har de alla sorters bett och pelham är jag helt hundra på att det har. Min ridlärare är väldigt vrång och skulle antagligen dra ner mig så långt ner till jorden och betrakta mig som den pluttinuttiga ridskoleryttare jag varit, och inte gå att diskutera med.

Samtidigt kommer inga bett hjälpa. Jag har tänkt erbjuda mig att testa hackamore, men tredelat funkar som sagt bra för mig för jag har lärt mig hästen och är mjuk och trevlig men samtidigt bestämd,är hon så pigg så hon inte svarar får jag lägga till skänkeln och då släpper hon bettet direkt, men de törs absolut inte de flesta göra, och många håller ju balansen i bettet.. :(

Det är det jag menar, att du kan nog inte påverka ridläraren till att inte betsla upp, men du kanske kan påverka till att betsla upp till något som inte är lika skadligt. Dvs ett odelat hävstångsbett, istället för ett delat hissbett.
 
Kan nu med glädje säga efter att jag sagt ifrån (fast dock först idiotförklarad, för "pessoabett är ju så snällt"), har hon nu fått ett rakt äppelbett, inte så insatt men av det jag läst slår det pessoa med sånna hästlängder så det är inte sant. Tack!
 
Vad bra att de har bytt bett!:D
Pessoa är inte snällt, det värsta bettet jag vet. Ändå har jag ridit mycket på det också tyvärr. Nej tränsbett ska det vara :up:. Snällast möjliga!
 
Kan nu med glädje säga efter att jag sagt ifrån (fast dock först idiotförklarad, för "pessoabett är ju så snällt"), har hon nu fått ett rakt äppelbett, inte så insatt men av det jag läst slår det pessoa med sånna hästlängder så det är inte sant. Tack!

Jättebra att de bytt!

Skönt för hästen och för dig. :-)

Ibland lönar det sig att vara lite envis.

/Lavinia
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 928
Senast: shia
·
Träning Hej, Jag har börjat rida på ridskola igen efter flera års uppehåll. Slutade då för att jag hade så svårt att komma över osäkerheten...
2
Svar
24
· Visningar
2 610
Senast: Blimblom
·
Utrustning Jag söker efter ett annat alternativ till kimblewick med tungfrihet, då min dam fått för sig att det inte duger längre. Hon är...
Svar
7
· Visningar
1 104
Senast: caballus
·
Ridning I förrgår när jag red på ridskolan fick jag en sån "hopplös" känsla. Jag har haft den flera veckor nu. Det känns inte roligt att rida...
2
Svar
23
· Visningar
3 611
Senast: kvandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp