pessoabett

lizan

Trådstartare
Moderator
jag TROR inte att just det här diskuterats, och det är något jag nyligen kommit att tänka på, och undrar ju såklart vad ni säger om det hela! :)
eller så har det diskuterats, bara att jag aldrig tänkt på det såhär innan! :D


Om pessoabettet INTE trycks upp i gommen när man tar i det, så man bara får trycket på nacken, så borde ju det visa för hästen att den ska sänka nacken.

och jag antar att detta är lite av poängen med bettet, eller?

och om man nu inte anser att alla hjälpmedel till att få hästen att jobba i en låg form är fel, så kan väl detta bettet vara ganska bra?

fast då kommer ju problemet att hur ger man en engelskskolad häst eftergift på hjälpen? för om man sitter med korta tyglar hela tiden, så får ju hästen det trycket hela tiden och får aldrig veta att det räcker det är bra där.

men OM man rider med lite friare tyglar, inte långa, men friare, och verkligen ger efter när hästen sänker huvudet, kan då pessoabettet vara ett bra hjälpmedel?
(igen så är ju förutsättningen att man inte är emot alla former av hjälpmedel)


har kommit att tänka på detta nu på senare tid då jag ridit på bana lite oftare på delfoderhästen. förr red jag alltid på waterford, men det började nypa honom i ena mungipan så jag fick gå över till pessoabettet som ägaren rider på. har inte tyckt om pessoat innan, har känt att jag inte riktigt vet hur jag ska hantera det när jag måste ta lite mer i hästen, men nu går det bra.

och nu när jag rider på banan, så går han ner i en bra låg form, där jag vill ha honom för tillfället men som jag innan inte lyckats med alla gånger. jag har ju blivit bättre på att rida och utvecklats mycket den här hösten, så jag vet inte om det beror på det, bettet eller en kombination. men tänkte att bettet kan nog göra sitt.

jag rider så som jag beskrev, på lite längre och friare tyglar, vilket jag nästan alltid gjort då jag tycker att det passar honom och mig bäst och han jobbar som mest avslappnat då.



blev kanske lite långt, men ville ju som sagt höra era tankar om det här.
 
Pessoa ger ju faktiskt ganska mkt tryck på nacken och just så som du rider är oxå det enda viset jag hade velat hantera ett pessoa. Då räknar jag det likvärdigt med ett ponnyhack som oxå ger tryck på nacken och ber om en låg form men utan ngt i munnen. Dvs pessoa använt på detta vis är ungefär som ett stångbett men ju mer man tar (och håller kvar/stöd/drar) desto mer tvetydigt blir det - dras upp i munnen och ber om att höja huvudet, sänka nacken och gapa - kul för hästen att veta vad den ska ta sig till.. Mem jag hade inte velat rida med stöd (engelskt dressyrstöd ;)) då känns det som att det lätt blir ljug av det hela. Men eftersom du känner din häst från tränsbett så vet du ju hur det ska vara så då kan du nog avgöra om den ljuger.
 
jo jag har ju alltid varit lite skeptisk till pessoabetten, och därför inte ridit på det heller. ägaren har aldrig försökt tvinga mig rida på något heller, utan jag får ta vilket bett jag vill som passar honom, men vanliga bett vågar jag inte rida på för när han drar, så DRAR han (det var det där med fjordingar ;) )


och precis, kortar jag upp tyglarna och rider mer traditionellt så blir det ju inte alls samma effekt..

och sen så verkar det ju inte som att det går upp i gommen p åhonom heller, om man inte håller hårt i bägge tyglarna (bara då han gapar) eller om man leder honom så att man drar framifrån, det gillar han inte heller..


och sen tilläggas bör att jag vet att han inte fuskar och bara går på bogarna, han har en bra och bärig skritt från början och det känns verkligen att han jobbar med ryggen nu vilket även syns på musklerna.
 
Jo, pessoat ger ju effekten att de ska sänka sig, och jag håller med om att på friare tyglar kan man visa med en eftergist att det är rätt att sänka sig... men man får samma effekt på ett stångbett, visar nosen ner... så varför ta fram pessoa ändå. Skulle vilja ha motiveringen från grabben bakom idén...
 
jo det är klart.. :)

fast en "poäng" med pessoat är ju att man kan byta skarphet utan att byta bett.. :p

fast vi har ett enkelt bett med bara en ring över och under själva bettringen...
 
jo, det är ju positivt. vad som är mindre positivt är att det ofta är ett bett som hamnar i fel händer på små heta ponnys med ungar på ryggen. Och på starka ridskolehästar osv... Och då är poängen med det bettet förlorad...
 
jo det vet jag. :)

men det var ju inte det tråden skulle handla om! ;)

undrar lite om och hur mycket skäll man kommer få för att man rider på pessoa! :D
 
undrar lite om och hur mycket skäll man kommer få för att man rider på pessoa! :D

De som du vill fa rad av har inne (de kunniga) tycker nog inte att det ar sa farligt om du rider pa ett pessoa-bett. Om hasten drar ivag med dej, sa bor du betsla upp for din egen sakerhets skull. Ett bett ska aldrig anvandas for att fa hasten att ga i form, men det ar ett hjalpmedel, precis som en sadel och ett trans!
Om nagon skaller pa dej och tycker att du ar elak eller okunnig for att du rider hasten i ett pessoa-bett, sa far du helt enkelt bjuda in dem pa en tur med din medryttarhast i ett vanligt transbett, sa far du se hur tuffa de ar da!! :devil: :banana:
 
Pessoabettet är lite lurigt för det verkar nämligen mest i hästens mungipor. När hästen får ett tryck i mungipan drar den som regel upp huvudet, samtidigt som trycket i nacken ber den sänka huvudet. Ofta ser man pessoabett i kombination med martingal. Helt galet och inget vidare bra bett tycker jag.
 
nä jag vet ju precis varför jag rider på det och vet att det inte är det bästa bettet i världen men just nu funkar det bra för mig o hästen så jag tänker inte bry mig om vad folk säger på den punkten faktiskt. :)
 
jag har då inte rididigt många hästar som drar upp huvudet vid vanliga tygeltag ( =tryck i mungipan). :confused:
 
du kan ju lätta inner tygel, som eftergift och också som liksom "tack det är bra här" funkar för mej.

rider inte på pessoa längre då det gav mkt skador i min häst mun :o har ett rakt pelham. använder det när ja hoppar för att kunna plocka tillbaka henne fort.
 
Man ska inte ha något skäll alls, det är ju inte farligt för hästen om man vet hur man ska hantera det. Och jag vet att jag glider ut från ämnet ibland :smirk:
 
Jag tänker precis som du, gillar inte heller pessoats inverkan egentligen, just på grund av bristen på eftergift.

Jag har provat att rida på i princip alla bettyper du kan tänka dig, blank stång, pelham, waterford, vanligt tvådelat, vanligt tredelat, smala bett, tjocka bett, rakt bett osv osv, men det som har visat sig funka bäst är just ett tunnt, tredelat pessoa med ytterst lite tygelkontakt. Jag har också valt att sätta en kedja (sådan med läder i ändarna, till ponnyhack) i de små, översta ringarna för att få ett stopp på pessoat.

När jag har provat bett med vanlig kindkedja så har hästen ofta upplevt obehag av kedjan, antagligen på grund av att jag rider för mycket med handen. Jag har inte tillräcklig balans i min sits för att kunna hantera ett sådant bett.

Så anledningen till att jag rider med pessoat är att hästen trivs med det och jag ser det som ett bra tillfälle att träna min hand och min balans, eftersom jag inte kan sitta och hålla balansen i tyglarna, som jag gärna gör annars.

Vill tillägga att jag kan rida på vanligt tränsbett också (tävlar dressyr) men jag har svårare att förmå hästen att slappna av. Det blir gärna dragkamp. :crazy:

mvh Jessica
 
Problemet med pessoabettet är ju det dubbla budskapet som det ger, det verkar uppåt i mungipan samtidigt som det trycker på nacken.
För hästen blir det väldigt förvirrande, ska jag ta upp huvudet som munnen signalerar eller skall jag sänka nacken som nacktrycket signalerar.
 
Jag har upplevt att hästen väljer vilket den ska lyssna på. Min häst tar ned huvudet för pessoat, han går gärna ner med huvudet i vanliga fall, och min mammas travare kör upp huvudet med pessoat, han går gärna med huvudet upp normalt.

Om man inte är försiktig med ett pessoa så tror jag att man förstärker grundproblemet man har med hästen.

Enda sättet att rida korrekt på ett pessoa är utan stöd i bettet, och använda det som förstärkning när det behövs vid ex halvhalter, om man har en häst som lätt "rinner iväg" och blir stark. Men då måste hästen svara för sitshjälper eftersom det är svårare att ställa och leda med skänklar.

Kanske det bästa är att rida med två tyglar!?!

mvh Jessica
 
använder oxå pessoa på medryttar pållen för att det är det som hon funkar bäst på just nu...men vårt mål är att hitta ett annat..
vi använder bettet med delta på som vi tycker minskar hävstången en hel del. plus att d blir lättare att hantera.
 
fast jag förstår faktiskt inte det där dubbla budskapet. :confused:

jag har ridit få hästar som drar upp huvudet när man tar dom normalt i munnen. vilket dom ju då borde göra om ett tryck i mungipan ger dom de signalerna?
 
vi har också ridit på det mesta. olika mylerbett, pelham, olika vanliga tränsbett, grimma, hackamore, pessoa, waterford.. waterfordet fungerade bäst för mig innan, men nu trivs jag lika bra som ägaren på pessoat faktiskt.

jag KAN rida hästen i grimma. det är inga som helst problem 99,9% av tiden. men framförallt på vintern så är han inte alltid så rolig att rida, med mig är han visserligen väldigt snäll jämfört med ägaren, så det värsta han gör är att DRA. men har man inte något att sätta emot då, så är det rätt kört... :crazy: :p
 
jo.
men du vet ju hur han kan bli den lille gule.. :p
och om man då lägger till att han sen han sattes igång helt vart värre än nånsin med carola så.. :p

men det är ju mest långa tyglar ändå när man är ute i skogen så. :)
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
348
Senast: liiinnea
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 687
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 891
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 328
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp