Bukefalos 28 år!

Pessoabett!

Rea

Trådstartare
Har sett att många kör på bett med "häveffekt" typ Liverpool, pelhamstång osv. Kan man köra på Pessoabett också eller är det helt förkastligt. Kan tänka mig att man har lite skarpare bett vid körning eftersom man inte kan inverka på hästen genom sitsen så som vid ridningen.
Ja det var bara en liten fundering, men jag kanske är helt fel på det :confused:.
 
Du kan köra på pessoa bett. Alla hästar funkar olika, så man väljer den betsling som passar bäst!
Jag kör på vanligt tredelat bett, det anser jag funka bäst på mina två små troll!

Vissa hästar funkar bra med vanliga tränsbett, andra måste man ha lite skarpare bett på. Men i slutändan så beror det alltid på hur KUSKEN är i handen!!
 
Nu är det så att jag har STOOR häst och eftersom jag är helt överens med dig vad gällande bettets skarphet beror på kusken så är jag inte rädd för att det ska bli för skarpt. Men just för att han är så stor så kan jag känna att det känns lite "säkrare" om utifall att man skulle behöva lite extra styrka i tömmen.
 
Tycker jag du gör rätt i. Han är inte liten precis och jag själv kunde känna att man skulle haft annat bett i bland när han börja länga på stegen. Körde honom på ett vanligt tränsbett. Lycka till! :bump:
 
Ett pessoabett har ju inte kindkedja och därmed är snällare.
Annars tror jag inte det är någon större skillnad mot en stång.

Om du däremot har ett ekipage som är snyggt på alla möjliga andra vis, är det ju snyggare med ett riktigt körbett också! Ett postkandar funkar ju som ett pessoabett, men med kedja. Och man kan ju ta bort kedjan om man vill.
 
Jag har problemet att min ena körponny drar 8,5 i bettstorlek och det har hitills inte gått att få tag på ett tillräckligt smalt körbett. Jag kör honom på ett smalt pelhamsbett, delat. Är det verkligen så att pessoa är "snällare " än ett körbett med kedja??? :confused: Har för mig att vi hade den disskusionen uppe för något år sedan. Mitt sto som är känslig i mun föredrar att kedja mot inte kedja på sina körbett. Det tar på ett annat sett då.
 
Jag kör min storhäst på vanligt tvådelat. Tänkte börja köra med ett postkandar, provade det vid ridning en gång och upptäckte att hästen inte gillade stången....
Red på långtygel och kunde inte ens ta en halvhalt utan att det blev tvärnit. Placerade huvudet mellan knäna gjorde han också. Kan avslöja att jag aldrig provade att korta tyglarna :o
 
Om du har ett stångbett med kedja så funkar bettet och kedjan som en "kniptång" om hästens underkäke. När du drar i tömmen får du en hävstångseffekt och kindkedjan pressas mot undersidan av hästens haka, santidigt som det trycker uppe på hästens huvud.
Om du har en stång utan kedja får du bara hävstångseffekten och trycket uppe på huvudet.
 
Det beror ju på hur stången är gjord. Jag har ett postkandar som är rakt och svagt uppåtböjt, det vill säga helt utan tungfrihet. Det är ett relativt snällt postkandar. Min ponny trivs bästtre med det än med vanligt tredelat tränsbett eller äppelbett, som båda sägs vara mjukare.
Om du har en stång med stor tungfrihet däremot (alltså en rejäl uppåtböjd både mitt på bettet) så hamnar bettet på hästens laner och det blir genast betydligt skarpare.
Det har också stor betydelse hur hårt du spänner kindkedjan. Normalt är så att den ska börja verka när postkandaret är i 45 graders vinkel mot munnen, alltså precis som en kadarstång/pehmanstång. Jag spänner den lösare, exempelvis när jag tömkör.

om du hade en stång med stor tungfrihet och dessutom spände kedjan för hårt är det inte konstigt om du fick en sådan reaktion från din häst!
Om du hade ett postkandar utan tungfrihet och med löst spänd kedja är din häst antagligen väldigt känslig i munnen, och då kan du lika gärna köra på ett annat bett som han trivs bättre med!

:)
 
Om du hade ett postkandar utan tungfrihet och med löst spänd kedja är din häst antagligen väldigt känslig i munnen, och då kan du lika gärna köra på ett annat bett som han trivs bättre med!

:)

Jag hade ett postkandar utan tungfrihet och med kedjan på lösaste.....
Men han är känslig i munnen och ibland lite trixig med betten. Men jag kommer att fortsätta köra på mitt tvådelade.

Vi har en annan häst i stallet som inte gillade stång så till honom har vi ett delat postkandar(som jag funderat på till min häst i framtiden) Men tyvär är det ett relativt tjockt bett. Jag skulle vilja ha ett smalt sådant, men vart kan man få tag på det?
(tjocka bett passar inte min häst alls)
 
Kolla bettfirmorna och fråga på det ställe där du brukar handla bett om de kan ta hem ett smalare till dig. Eller sök på nätet. I England till exempel finns ju massor av firmor som säljer hästgrejor. Man kan ofta beställa via nätet och enkelt betala med exempelvis Visa-kort.
Kolla annars vad som finns för travhästar. Det kan vara så att du hittar det du behöver hos exempelvis någon firma som har stort utbud av travgrejor.

För övrigt - var glad åt att han är så känslig i munnen! Det är en bra egenskap hos en körhäst!
:)
 
Travshopparna brukar inte ha postkandar.
På hööks och dom vanligaste affärerna såg dom frågande ut bara när jag letade efter ett vanligt delat postkandar :cool:.

Beställa från england verkar lite väl dyrt då jag inte ens vet om han kommer att gilla bettet. Skulle mest vilja ha något lite skarpare om man ska köra folk eller liknande. Men ännu är det bara vardagskörning och då funkar det vanliga bra.
 
Jag trodde det var så att ju LÖSARE kedjan är spänd, desto större hävstångsverkan blir det. När kedjan då spänns i kindkedjegropen så är blir det MER än 45 graders vinkel och effekten blir alltså skarpare. Jag har fått lära mig att kedjan ska spännas i 30-45 grader, desto HÅRDARE spänd kedja (=mindre vinkel), desto mildare effekt. Så länge man inte tar i tömmen och kedjan är slak märks det ju inte men när kedjan väl verkar så...
Ingen annan som delar den uppfattningen? :confused:
 
Om du spänner kedjan hårt så kniper den ju fortare om underkäken, alltså redan när du drar lite grann i stången med tömmen. Du får en snabb och stark knipeffekt.
Om du spänner kedjan lösare så får du en större hävstångseffekt, det vill säga bettet rör sig mer i munnen på hästen, och lite mer tryck uppe på huvudet, MEN du får inte alls den där knipeffekten om underkäken lika kvickt och lika starkt.
:bump:
 
Håller delvis med dig om det. Men kedjan späns även fortare. Beror nog lite på hästen vad som är skarpast.
På min häst kunde jag inte ens korta tyglarna utan hade långa tyglar hela tiden. När jag tog en halvhalt med långa tyglar blev reaktionen alldeles för stor.....
 
hästen jag hadde förut hadde ett pessoa, vi både red och körde honom, han använde jag pessoabettet på ordentligt när jag red (han va grymt stark då) å sen så spände jag fast tyglarna i bettringen när jag körde, han lyssnade faktiskt bättre på tyglarna när man körde än när man red honom. så de e ju defenitivt olika från olika hästar.
 

Liknande trådar

Mat Eftersom priset på bröd är helt galet och många av oss kämpar för att hålla hushållskassan i schack, så tänkte jag att vi kanske kunde...
9 10 11
Svar
202
· Visningar
7 178
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 276
Senast: ako
·
Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 076
Senast: Gimlan
·
Hemmet Jag köpte mig två stolar och ett litet balkongbord för några hundralappar i dag. De är som synes begagnade och behöver ju lite kärlek...
Svar
9
· Visningar
927
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp