Bukefalos 28 år!

pessoaselen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: pessoaselen

Pessoaselen är en tvångstygel som verkar genom att man förbinder bakdelen med munnen genom ett system av remmar och snören. Det innebär bland annat att hästens bakbensrörelser gör att hästen inte får en stadig tygelförbindelse. Dessutom kan man inte ge den tillräckligt stor eftergift tillräckligt snabbt, vilket är A och O inom seriös dressyrträning.
 
Sv: pessoaselen

Pessoalong är ett hjälpmedel som i fel mans hand kan bli riktigt olyckligt...

Man måste verkligen ha koll på vad man håller på med för att kunna använda det på rätt sätt, och få ut rätt effekt av det hela.

Vi har använt det till vissa hästar, av olika anledningar, och vi har haft otroligt fina resultat.

Men det hänger oftast i sadelkammaren.Ingenting man använder "allt som oftast", och som sagt, ingenting för rena nybörjare/amatörer
 
Sv: pessoaselen

ja det är min uppfatning också... hästen rycks ju i munnen varje gång den rör bakbenen.... dock kan jag tänka mig att det är bra med en rumpdel för att få hästen att komma ihåg sin bakpart MEN då ska den sitta i gjorden utan förbindelse med bettet. om det går att fästa den så tycker jag den är bra.
 
Sv: pessoaselen

jag kan tänka mig d att dom rycks i munnen när dom rör bakbenen.

men om man sätter fast den i sadelgjorden då ågon som provat med de?
 
Sv: pessoaselen

ja det är min uppfatning också... hästen rycks ju i munnen varje gång den rör bakbenen.... dock kan jag tänka mig att det är bra med en rumpdel för att få hästen att komma ihåg sin bakpart MEN då ska den sitta i gjorden utan förbindelse med bettet. om det går att fästa den så tycker jag den är bra.

Då har ni sett den användas felaktigt.
 
Sv: pessoaselen

Hur ska den användas då?

Många hjälpmedel kan ju missbrukas och användas felaktigt, om mna som ryttare/tränare gör fel, t.ex. använder gramanen för att dra ner och hålla fast huvudet sitället för att ge en impuls och sedan snabb eftergift etc.

Men pessoaselen, spänd så som den är tänkt (munnen förbunden med bakbenen, antar jag är så som den är tänkt att användas?) kan jag inte se hur någon människa -oavsett hur duktig- skulle kunna använda mer eller mindre korrekt?
 
Sv: pessoaselen

det är ju så den SKA användas??? :confused:

är så den är spänd på alla produktbilder.. hur spänner du?
 
Sv: pessoaselen

Man kan spänna så utan några problem, och utan att hästen blir störd i munne av sina bakben.

MEN jag tror att ni sett folk använda i syfte att LÄRA/TRÄNA hästar att gå i rätt form, att arbeta rätt med rygg och bakkärra.

Enligt mig är det ett verktyg som du använder på hästar som redan är rätt uppbyggda, för att bibehålla den formen och få dom att jobba effektivare.
Alltås inget som du använder under en uppbyggnadsfas.


Därför anser jag att den endast ska användas av folk som VET VAD PYSSLAR MED.
 
Sv: pessoaselen

Man kan spänna så utan några problem, och utan att hästen blir störd i munne av sina bakben.

MEN jag tror att ni sett folk använda i syfte att LÄRA/TRÄNA hästar att gå i rätt form, att arbeta rätt med rygg och bakkärra.

Enligt mig är det ett verktyg som du använder på hästar som redan är rätt uppbyggda, för att bibehålla den formen och få dom att jobba effektivare.
Alltås inget som du använder under en uppbyggnadsfas.


Därför anser jag att den endast ska användas av folk som VET VAD PYSSLAR MED.


tänkte köpa en sådan för att använda efter att hästen kan arbeta i bra form i alla gångarter.

därför hade jag frågor kring denna sele

och jag :bow::bow::bow::bow::bow:för alla era svar
 
Sv: pessoaselen

Det är en tvångströja.
Om hästen inte rycks i munnen har den knäppt av- för att slippa.
 
Sv: pessoaselen

Det är en tvångströja.
Om hästen inte rycks i munnen har den knäppt av- för att slippa.

Då har du också antingen använt de fel själv, eller sett den användas fel. Jag har inte använt den själv, men sett den användas (på redan uppbyggda hästar) och hästen gick väldigt harmoniskt och fint med en sjuhelsikes ryggaktivitet!
 
Sv: pessoaselen

Dina ord talar sitt tydliga språk...


Jag anser att du inte har en aning om vad du talar om i detta fallet.

Sorry:smirk:

Menar du att det INTE finns en koppling mellan delen som går bakom hästens rumpa och munnen:confused: Då ser din annorlunda ut än de pessoaselar jag har sett:angel:
 
Sv: pessoaselen

förklara gärna för mig hur denna manick INTE kan rycka hästen i munnen??? :confused:

jag gillar rump-delen som sagt men EJ när den sitter ihop med bettet.... :crazy:

tycker inte att målet heligar medlen..
 
Sv: pessoaselen

förklara gärna för mig hur denna manick INTE kan rycka hästen i munnen??? :confused:

jag gillar rump-delen som sagt men EJ när den sitter ihop med bettet.... :crazy:

tycker inte att målet heligar medlen..
Såg ni rumpgrejen som de använde i sydamerika för att få hästen att ta de där supersnabba o korta stegen? I
Stiletts tråd.
De hade även en rem över bogen för att frambenen inte skulle kunna ta längre kliv- kastanjettgången:crazy:

sydamerikanerna var nog före denna vidareutveckling av samma system/ lite snällare plagiat.

Ärligt talat vet jag bara hoppryttare som använder denna. De som har tränat för upphovsmannen.
Det är inte viktigt för dessa HUR hästen travar, bara den är ihop.
 
Sv: pessoaselen

Men det vore jätteintressant att höra hur den ska användas för att inte rycka hästen i munnen, att bara säga att "den använts fel", "du vet inte vad du pratar om" tillför ju inte diskussionen så mycket...;)

Jag är verkligen ärligt intresserad av att veta hur den fungerar, finns det bilder eller filmer?
 
Sv: pessoaselen

Det är en block o talja metod för att korta ihop hästen- lätt.
Du kan få min som ligger på golvet i ett hörn;)

Vet ingen som använder den längre.
Gramanen är tillbaka.

Den har snarlikheter med frieserselen. Googla
 
Sv: pessoaselen

Jo, alltså, så mycket har jag ju uppfattat, jag vet vad det är och har hittills haft min bestämda uppfattning att det är precis så den fungerar. :) (Som blcok och talja, hästen ger efter eftersom den inte har något val, etc.)

Men nu skriver ju ancan att det är en missuppfattning och att det inte alls stämmer att hästen rycks i munnen osv, så då vill jag ju ha en beskrivning -eller ännu hellre bilder/filmer- på hur den ska spännas och fungera när den används "korrekt".
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst går ute på lösdrift dygnet runt och jag tycker att hon trivs och verkar avslappnad där. När jag tar in henne och ryktar...
Svar
3
· Visningar
796
Anläggning Behöver lite hjälp med aggregat då det jag har slutat funka. Behöver en matarkabel som är typ 7 meter mellan staketet och jordspättet...
Svar
0
· Visningar
240
Senast: aglaonema
·
Hemmet Hej! Är det någon händig själ där ute som svara på lite frågor angående slipning av bord. Det här bordet (se bild) skulle jag vilja...
Svar
2
· Visningar
299
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
497
Senast: misswilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp