Bukefalos 28 år!

Petar ut med tårna

N

Negativia

Jag har en tendens att peta ut med tårna när jag rider. Har inte tänkt på det så värst mycket, och det är ingen lärare som har påpekat det tills jag började ta privatlektioner.
Jag måste vrida om vaden och foten så tårna inte pekar utåt, men det går typ inte! Kan jag vara byggd konstigt, eller vad är det som gör att man har fötterna så? Det är störigt och nu när jag vet om det så inser jag hur otroligt fult och ineffektivt det är haha!

Är det någon som har några tips på vad man kan göra/tänka på? Just nu så är det typ det enda jag kan koncentrera mig på :/
Kan det finnas några markövningar man kan göra månne?
 
Sv: Petar ut med tårna

Jag hade också den tendensen förut att peta utåt med tårna förut när jag red. I stället för att rida i skor+shaps så använder jag stövlar numera och det är mycket lättare peka med tårna rätt fram då.
Kom i håg att tänka på det hela tiden när du rider och tillslut så blir det en vana att tårna ska peka framåt :idea:

Jag har inte detta problem med detta för jag gav mig f*n på att jag skulle bli av med ovanan :D

Lycka till :)

Mvh Chima
 
Sv: Petar ut med tårna

Haha vad skönt att man inte är ensam med problemet och det var skönt att höra att du lyckades räta till det ;D Då kanske det finns hopp för mig med =)

Du har nog rätt, har skor och chaps och funderade på att skaffa stövlar. Har dock svårt att hittas stövlar till mina grova vader, hittar jag några med skaft som passar så är dom JÄTTEstora i själva fotdelen istället :/
 
Sv: Petar ut med tårna

Jag hade samma problem för ca 2 år sen. Många ryttare rider lite "fel" vid trav och det är då problemet uppstår. Många världsryttare i hoppning rider också lite med tån utåt.
Vid trav (och då ska du inte sitta ner) ska man ta "sats" från knäna när man ska ställa sig lite upp i traven. Inte från hälen! Benen blir långt och hästen blir inte omsluten med skänkeln. När du tar "sats" från knäet sluter du om hästen med bena och det blir inte samma problem.
Rid med stövlar då du får bättre stöd och sen är det bara att titta in i spegeln i ridhuset och träna träna!;)

PM om du inte förstår min förklaring!
 
Sv: Petar ut med tårna

Jag har gjort/gör det också. Tränaren sa att det är för att jag vinklar höften fel. "Flytta" bak/vrid köttet på insidan av låret bakåt och tänk på att tårna ska vara riktade framåt. Det smärtar...jag lovar :p.

Jag går också med hela foten ställd utåt och jag har försökt att tänka på det med att tårna ska vara riktade framåt. Kolla in dina fotspår i snön, du kanske också gör det?
 
Sv: Petar ut med tårna

Jag fick ett tips om att jag skulle ställa mig upp i stigbyglarna, vrida om benen så att tårna stod innåt och hälarna rätt ut och sen sätta mig ner igen, då lägger de sig rätt.

Jag har också stoora vader och har alltid haft det, oavsett vikt, så har inte orkat köpa några ridstövlar heller. Men efter att ha gått ner sexton kilo känner jag att det är mycket lättare att sitta rätt, mindre fett på låren som är i vägen upplever jag det som. Sen kan sadeln spela in också, vissa sadlar bara hamnar man rätt i medan andra gör det svårt för en. :)
 
Sv: Petar ut med tårna

"Felet" sitter inte i vad eller fot utan langre upp.
Du behover vrida om lar & hoftpartiet istallet annars far du en onaturlig S form.

Sedan ar alla byggda olika, det ar inte sakert att dina fotter kan peka rakt framat.

Det viktiga ar att du sitter i balans.
 
Sv: Petar ut med tårna

Nær man pekar tårna utåt kan det vara så att man spænner føtterna utåt før att få bættre balans.
Man presssar foten på ett vis ner och utåt i stigbyglarna..
Ær så tillfælle så ræcker det att man slappnar av i benen!
 
Sv: Petar ut med tårna

Jag har gjort/gör det också. Tränaren sa att det är för att jag vinklar höften fel. "Flytta" bak/vrid köttet på insidan av låret bakåt och tänk på att tårna ska vara riktade framåt. Det smärtar...jag lovar :p.

Jag går också med hela foten ställd utåt och jag har försökt att tänka på det med att tårna ska vara riktade framåt. Kolla in dina fotspår i snön, du kanske också gör det?

Nästan samma hörde jag :p Att vi tjejer ju har underhudsfett som kan bli lite ivägen och då kan man försöka "dra bak" det vid låren så att skänkeln (lättare) kan peka mer framåt, haha :D
 
Sv: Petar ut med tårna

Det är olika hur vi är byggda som du säger och är du en person som har tår som pekar utåt när du går så måste de få göra det även när du rider. MEN benet skall ligga mot hästen. Det är insidan av låret som skall ligga mot sadeln och inte baksidan, för då hamnar du i stolsits.

Hälsning Maja
 
Sv: Petar ut med tårna

Oftast sitter inte det problemet enbart i själva foten, utan ofta måste man "vrida in" knäna också.
För oftast pekar dom utåt, precis som foten.
Det enda är väl att någon står på marken och skriker på en, och att man konstant påminner sig själv:p
 
Sv: Petar ut med tårna

Jag hade också detta problem tills jag började rida regelbundna lektioner för min tränare, hon gav mig ett jättebra tips. Jag skulle tänka att jag hade 2 stycken 10-kilos vikter hängande under mina lilltår. För då drar man automatiskt in tårna så att dom hamnar i rätt läge. Svårt att förklara med en text. Men tänk på den när du sitter upp på hästen :=) Och glöm inte att svikta med foten samtidigt som du"hänger på vikten" på foten :)

MVH Lisa
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har under en kortare tid (kanske lite drygt tre månader) märkt av att jag blivit fumlig. Slår i saker, dörrposter, trösklar osv. Ska...
10 11 12
Svar
239
· Visningar
42 027
Senast: Trasdocka
·
Kropp & Själ Jag brukar mest vara här för att spela ulvspel (vilket jag inte har energi till för närvarande), men jag har ju sett att det går att få...
Svar
9
· Visningar
1 504
Senast: Monstermom
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 231
Senast: cassiopeja
·
D
Ridning Hejsan :) Jag undrar varför det är så viktigt (enligt många) att tårna pekar framåt? Jag förstår inte, för några år sen var det viktigt...
2
Svar
24
· Visningar
5 713
Senast: monell
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp