Peter Granath: ”Ta alla WFFS-positiva hingstar ur aveln”

Att ha någon annan inställning än att anlaget för WFFS så snabbt som möjligt måste elimineras är ofattbart, skriver uppfödaren Peter Granath. Hans uppmaning till SWB blir att ta alla WFFS-positiva hingstar ur avel, och att bara WFFS-fria föl får registreras hos SWB.
 
Ter sig fullt rimligt att stoppa detta i tidigt skede. Annat vore en tickande bomb. Vad gör man annars när anlaget är så spritt att man inte finner djur utan defekten. Då kraschar allt. Visst, absolut långt fram i tiden men ju fler bärate i avel destå fler blir det. Särskilt allvarligt om det handlar om en hingst som får 100 avkommor/ år.
 
Ter sig fullt rimligt att stoppa detta i tidigt skede. Annat vore en tickande bomb. Vad gör man annars när anlaget är så spritt att man inte finner djur utan defekten. Då kraschar allt. Visst, absolut långt fram i tiden men ju fler bärate i avel destå fler blir det. Särskilt allvarligt om det handlar om en hingst som får 100 avkommor/ år.

Att helt ta bärare ur avel är definitivt inte enda sätter att stoppa det på. Än så länge verkar bärarna så få att det absolut inte är några problem att avla bort det utan att ta dagens bärare ur avel. Dock måste man ju ha ett mål och bl.a testa sina hästar och avla med förstånd med målet att på sikt få bort detta utan att påverka avelsbasen negativt.
 
Att helt ta bärare ur avel är definitivt inte enda sätter att stoppa det på. Än så länge verkar bärarna så få att det absolut inte är några problem att avla bort det utan att ta dagens bärare ur avel. Dock måste man ju ha ett mål och bl.a testa sina hästar och avla med förstånd med målet att på sikt få bort detta utan att påverka avelsbasen negativt.
Det kräver tester på samtliga djur som skall gå i avel. Vilket i och för sig vore toppen. Ser dock inte poängen med att inte ta bort kända förvärvare direkt. 25% av avkommorna blir ju statistiskt sett bärare är de 75% som inte är bärare så viktiga för rasens utveckling om det nu är så få bärare idag?
 
Genetisk mångfald är väl aldrig dåligt?
Klart att bärarna ska minskas och fås bort på sikt. Men det är görbart även om man inte direkt masserar dagens bärare.
 
Ter sig fullt rimligt att stoppa detta i tidigt skede. Annat vore en tickande bomb. Vad gör man annars när anlaget är så spritt att man inte finner djur utan defekten. Då kraschar allt. Visst, absolut långt fram i tiden men ju fler bärate i avel destå fler blir det. Särskilt allvarligt om det handlar om en hingst som får 100 avkommor/ år.

Trams, en minskning av avelsbasen är aldrig bra. Men visst, säg att vi tar bort alla WFFS-bärare idag. Vad tycker du då vi ska göra när nästa skadliga mutation kommer (för det gör den)? Ta bort alla bärare då också? Det kommer att sluta med att vi inte har några varmblod kvar. En häst som är bärare är en fullt frisk individ. Det är en stor skillnad på en bärare av en recessiv gen och en dominant skadlig gen. I det senare fallet ska individen ur avel genast naturligtvis. Ett exempel är HYPP hos quarterhästarna, där är en bärare av genen inte frisk även om den brukar vara något mindre drabbad än en individ med dubbla uppsättningar av genen.

Avel är inget man håller på med i 10-20 års perspektiv (om man är seriös vill säga). Den här mutationen har funnits i ca 170 år vad man vet nu. Jag tycker nog varmblodsaveln mår rätt bra ändå...
 
Trams, en minskning av avelsbasen är aldrig bra. Men visst, säg att vi tar bort alla WFFS-bärare idag. Vad tycker du då vi ska göra när nästa skadliga mutation kommer (för det gör den)? Ta bort alla bärare då också? Det kommer att sluta med att vi inte har några varmblod kvar. En häst som är bärare är en fullt frisk individ. Det är en stor skillnad på en bärare av en recessiv gen och en dominant skadlig gen. I det senare fallet ska individen ur avel genast naturligtvis. Ett exempel är HYPP hos quarterhästarna, där är en bärare av genen inte frisk även om den brukar vara något mindre drabbad än en individ med dubbla uppsättningar av genen.

Avel är inget man håller på med i 10-20 års perspektiv (om man är seriös vill säga). Den här mutationen har funnits i ca 170 år vad man vet nu. Jag tycker nog varmblodsaveln mår rätt bra ändå...
Det är det förrädiska med recessiva gener. Just att de sprids och förs vidare utan att ge sig till känna. När de uppkomner bör man vidta åtgärder.
 
Det är det förrädiska med recessiva gener. Just att de sprids och förs vidare utan att ge sig till känna. När de uppkomner bör man vidta åtgärder.

Du svarade inte på min fråga, vad gör vi när nästa skadliga gen upptäcks? Mutationer sker kontinuerligt.

Det är inte ett dugg förrädiskt med recessiva gener när det finns ett test, det är väldigt enkelt att inte få en påverkad avkomma. Jag upprepar, en bärare är fortfarande en frisk häst.
 
Trams, en minskning av avelsbasen är aldrig bra. Men visst, säg att vi tar bort alla WFFS-bärare idag. Vad tycker du då vi ska göra när nästa skadliga mutation kommer (för det gör den)? Ta bort alla bärare då också? Det kommer att sluta med att vi inte har några varmblod kvar. En häst som är bärare är en fullt frisk individ. Det är en stor skillnad på en bärare av en recessiv gen och en dominant skadlig gen. I det senare fallet ska individen ur avel genast naturligtvis. Ett exempel är HYPP hos quarterhästarna, där är en bärare av genen inte frisk även om den brukar vara något mindre drabbad än en individ med dubbla uppsättningar av genen.

Avel är inget man håller på med i 10-20 års perspektiv (om man är seriös vill säga). Den här mutationen har funnits i ca 170 år vad man vet nu. Jag tycker nog varmblodsaveln mår rätt bra ändå...
Om nu varmblodsaveln mår bra så faller knappast allt av att man sållar ut hingstar som bär genen. Som du säger så är inte avel man sysslar med ett projekt på kort sikt. Det är arbete över generationer. Just hästavel tar ju tid att överblicka då livslängden är tämligen lång. Jag har sysslat med avel på smådjur och då ser man resultat betydligt snabbare. Just därför hyser jag respekt för medvetet spridande av recessiva gener som ger defekter.
 
Om nu varmblodsaveln mår bra så faller knappast allt av att man sållar ut hingstar som bär genen. Som du säger så är inte avel man sysslar med ett projekt på kort sikt. Det är arbete över generationer. Just hästavel tar ju tid att överblicka då livslängden är tämligen lång. Jag har sysslat med avel på smådjur och då ser man resultat betydligt snabbare. Just därför hyser jag respekt för medvetet spridande av recessiva gener som ger defekter.

Så du anser att det endast är hingstarna som är bärare som ska tas ur avel?
 
Det kommer ju ske en minskning av bärare bara av att alla hingstar testas. En hel del stoägare kommer säkert välja bort bärarhingstar så att de slipper testa sina ston. Sen är inte gentester idiotsäkra och nya mutationer kan alltid uppstå så att få bort sjukdomar som liknar WFFS helt ur populationen skulle inte ske trots att alla bärare togs ur avel. Det finns ju massor med potentiella sjukdomsgener som inte går att testa för som eventuellt kan påverka i framtiden som man eventuellt kan lyckas selektera för istället om avelsbasen minskas.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 300
Senast: Fetaost
·
C
Avel Hittade en artikel på hopphästklubbens hemsida. Tänkte lägga in artikeln här i debatternas egna Mecka :D eftersom jag tycker att...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 461
Senast: clownen
·
S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
28 283
Senast: Blossi
·
C
Avel I år är det dags igen med delade åsikter mellan hingsthållare/ägare och regelverk :angel: Hur ska vi ha det undrar man varje år sådana...
2
Svar
21
· Visningar
2 613
Senast: clownen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp