Peterbald och Cornish rex?

DeadSerious

Trådstartare
Jag har egentligen inga planer på att skaffa katt varken idag eller på ett bra tag framöver, men har ett stort intresse för alla typer av djur och sitter därmed och läser och funderar över allt möjligt! Frågar nu alltså bara av ren nyfikenhet.

Om jag någon gång skulle skaffa katt så är de raser jag tycker är vackrast (vilket i så fall inte skulle vara avgörande vill jag också påpeka) Cornish rex och Peterbald. Jag vet dock extremt lite om båda raserna, mer än att jag tycker att de är fina ;)

Så hur är de i temperamentet? Vilken typ av person passar en katt av någon av dessa raserna? Vad skall man tänka på om man skaffar en Peterbald respektive Cornish Rex? Jag vet inte ens riktigt vad jag ska fråga eftersom jag just bara är nyfiken, men berätta gärna allt som kan vara relevant och roligt att veta :)

Ytterligare en nyfikenhetsfråga - Hur skiljer sig Peterbalden temperamentsmässigt från de andra nakenkatterna (sphynx och don sphynx är de som finns utöver Peterbald om jag förstått det rätt?)?
 
Sv: Peterbald och Cornish rex?

Ytterligare fråga:
En av sakerna jag har förstått är att ingen av raserna generellt sett trivs som ensamkatt. Är det då lämpligast att ha två katter av samma ras eller går det bra med en annan ras så länge det är en på ett ungefär lika aktiv och sällskaplig ras? Gör det någon skillnad för katten om man skulle välja att ha 2st cornish rex eller en cornish rex och en peterbald (eller siames, sphynx, *valfri mer aktiv ras*)?
 
Sv: Peterbald och Cornish rex?

Har Cornishar, Två flickor katt nr 2 och 4 i mitt liv.Bäst beskrivet, som alla 4 har haft gemensamt är:
Livlig, påhittig, stimulanskrävande även med katt kompis, värm älskande, kelgris. Går att lära trick typ apport osv. Vill ha koll på läget. Klättrande, Jagande även i sele.

Mycket enkel pälsvård, bara borst ett par gånger i veckan, (jag borstar varje dag men det är mer mys än något annat). Bada gör jag endas inför utställning, efter utställning (vill inte ha allt guggel därifrån kvar på katten) samt på hösten när vi kommer hem från landet. De år det inte har varit så mycket utsällningar har det blivit ca 2-3 bad om året.... :up:

Crx är i min uppfatning en väldig sund ras. Visst finns det undantag, jag har ett boende hos mig, Hedda. Hon har så kallad Rex hosta, lättare form av Astma. Samt att hon av någon andledning är otroligt lätt stressad vilket visar sig som utslag. Dess utom är hon en f02, Svartsköldpadd Harlequin, som är känslig för sol.Inte värdsbäst på en katt som är lika mycket vit som färgad, Damen har en förmåga att bli solbränd..... Men hon är som sagt ett undantag. Dock skall man som alla djur man köper vara nogran med föräldrar djurens hälsa. Det förekommer som hos många andra raser HCM, foderalergi och astma och andra luftvägsproblem.

När det gäller val av katt kompis, vilket jag tycker är en bra ideé om du inte är hämma 24/7. Spelar det ingen roll om det är en ras eller hus katt bara indeviderna kommer överens. Men en mer aktiv katt kan vara ett bra val då CRXar har en förmåga att vara lätt sjövilda..... :D

De få nakenfisar jag träffat, har varit mycket lika CRX i temprament och person. Dock vet jag att en av ägarna brukar svära över att hon har katter som måste bada var 14 dag.... :crazy: men som med all form av omsorg är det också en vane sak.

Sista råd är:
Kolla runt, gå på utställningar och se de raser du är intresserad av. Prata med uppfödare/ägare. Var nogran med att alla papper finns och att du har möjlighet att se både kattungar och katt honan. Försök även få träffa fler indevider ur samma linje, det talar lite om vad du har att vänta dig.

Lycka till
 

Liknande trådar

Övr. Katt Överväger att skaffa katt framledes och vill rota i de olika raserna som intresserar mig! Är uppvuxen med birmor och allihopa hade...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 869
Senast: Bluefish
·
Övr. Katt Jag tror att jag har blivit lite kär - i Cornish Rex! Har bara läst om dom och sett bilder och tyvärr inte haft chansen att träffa...
Svar
4
· Visningar
1 178
Senast: Kijona
·
Övr. Katt En familj jag känner är i färd med att skaffa katt, men de har lite svårigheter att bestämma sig (eller komma överens om :cautious...
Svar
15
· Visningar
1 852
Senast: Monstermom
·
Övr. Katt Jag har bestämt mig för att skaffa en Cornish rex, men det verkar ju helt omöjligt att hitta nån i Skåne?! :confused: Har letat i...
Svar
4
· Visningar
3 054

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Omplacera problemhund?
  • Tråden för spår
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp