Petit brabancon? Någon som har?

Lisen82

Trådstartare
Min nästa hund blir nog en petit brabancon. Jag har nu en gammal mops men blir inga fler mopar pga andningsbesvär och annat. Har läst och hört att petit brabancon är friskare och en pigg kamrat.

Hur funkar de att ha med i stallet?
Hur är de med människor och andra djur?
Gillar de att träna och lära sig nya saker?
Lätta att ha med sig?

Är de skälliga?

Jaktinstinkt eller går de att ha lösa?

Får man vänta länge på en valp?

Berätta gärna så mycket ni kan om rasen.

Det är inte aktuellt förens om 1-2 år men kommer träffa lite hundar och även kontakt med uppfödare så man är så inläst som möjligt tills de är dags.

Har dock hört att denna ras inte ska ha detta problem. De har inte reservation i försäkring som ex mops och fransk bulldog har.

Har dock hört att denna ras inte ska ha detta problem. De har inte reservation i försäkring som ex mops och fransk bulldog har.
Kanske för dom föds i så mycket färre antal? Jag vet inte men trubbnosar är dom ju helt klart även om försäkringen ser mer mellan fingrarna på rasen.

Har du träffat griffoner som haft problem med andningen? Vill ha svar från folk som har erfarenhet av rasen och kan svara på mina frågor, vill inte ha tips om andra raser :)

Har du träffat griffoner som haft problem med andningen? Vill ha svar från folk som har erfarenhet av rasen och kan svara på mina frågor, vill inte ha tips om andra raser :)
Nej jag har typ träffat en i hela mitt liv men det är ju väl känt att trubbnosar har problem med andning så varför skulle den här raser vara ett undantag :)
Har svårt att tänka mig att någon på det här forumet rekommenderar en trubbnos men den som lever får se.

Om du frågar ägare så kommer de säga att hunden inte har problem. Från studier av trubbnosägare så vet vi att majoriteten inte klassar sina hundar som sjuka, trots att de är grovt deformerade i luftvägarna.
Alla griffoner är tyvärr trubbnosar men de har i de flesta fall inte lika uttalade besvär som exempelvis bulldoggar och mops. De är dock ändå trånga i luftvägarna och har utstående ögon. De har långt ifrån normal anatomi, det är en tydligt brakycefal ras.

Jag har haft en petite och en brux.
Den första var en omplacering, var 3 år när han flyttade in, levde ett långt liv utan att besöka veterinären mer än för vaccination. En helt underbar liten hund som hängde med på allt, kom överens med allt och alla.

Min brux köptes som valp och där var jsg noga med uppfödare. Han har en bra exteriör, lätt och långbent, tydlig nos, inga rynkor eller veck och små ögon som inte står ut.
Lite reserverad som valp men tuffade till sig med åldern och nu är han väldigt framåt och orädd.
Supertrevlig och väldigt okomplicerad hund.
Bägge mina har varit med mig I stallet och tyckt att det varit väldigt roligt.

Mina har inte varit skälliga, de har sagt till när det ringt på dörren, annars inget. Men det handlar om uppfostran och att hålla dem väl aktiverade. Jag tränade rally med den första och viltspår med den andra.
Ingen har varit intresserad av att jaga.
Separationsångest finns i rasen, det är hundar som vill vara med sin ägare och blir väldigt olyckliga annars. Vill man ha en självständig hund är det helt fel ras.
Bägge mina gick bra att lämna själva men det är viktigt att träna och ta det väldigt långsamt.

En bekant till mig som föder upp boxer har även haft några kullar petit brabancon. Har inte träffat dem jättemycket, men har inte reagerat på deras andning i alla fall utan upplever det som ganska stor skillnad från mops. Dock hade hon otur med en kull där en valp bröt ett ben när den hoppade när från en låg soffa (hemma hos den nya ägaren), så det kanske är så att de är ganska sköra som små?

Jag har haft en petite och en brux.
Den första var en omplacering, var 3 år när han flyttade in, levde ett långt liv utan att besöka veterinären mer än för vaccination. En helt underbar liten hund som hängde med på allt, kom överens med allt och alla.

Min brux köptes som valp och där var jsg noga med uppfödare. Han har en bra exteriör, lätt och långbent, tydlig nos, inga rynkor eller veck och små ögon som inte står ut.
Lite reserverad som valp men tuffade till sig med åldern och nu är han väldigt framåt och orädd.
Supertrevlig och väldigt okomplicerad hund.
Bägge mina har varit med mig I stallet och tyckt att det varit väldigt roligt.

Mina har inte varit skälliga, de har sagt till när det ringt på dörren, annars inget. Men det handlar om uppfostran och att hålla dem väl aktiverade. Jag tränade rally med den första och viltspår med den andra.
Ingen har varit intresserad av att jaga.
Separationsångest finns i rasen, det är hundar som vill vara med sin ägare och blir väldigt olyckliga annars. Vill man ha en självständig hund är det helt fel ras.
Bägge mina gick bra att lämna själva men det är viktigt att träna och ta det väldigt långsamt.
Hade dina problem med andningen som många här skriver?

Hade dina problem med andningen som många här skriver?

Petiten var lite fnysig men han hade inte det bästa utseendet, såg mer ut som en ädel mops med nosveck och rynkor i ansiktet.
Den andra har inga problem, är inte känslig för värme och går promenader i högt tempo även i 30 graders värme. Energinivån är alltid på topp där.

Har bara känt till en, och den blev inte långlivad, tror de var pga andningen. Dessutom var den notorisk rymmare, drog på allt vilt, och tamt också för den delen.

* Jenny *

Men tänk nu efter. De har ingen nos. Allt som ska rymmas i en normal näsa är intryckt på minimal yta. Chansen att det skulle vara problemfritt för hunden är...? Bara för att de inte är lika dåliga som mopsar betyder inte att det är gott nog.

Om du listar några egenskaper som är viktigast för dig så kommer du säkert få många goda råd och tips på en hund som är betydligt sundare.

Har bara känt till en, och den blev inte långlivad, tror de var pga andningen. Dessutom var den notorisk rymmare, drog på allt vilt, och tamt också för den delen.

* Jenny *
Lustigt att du säger detta med notoriska rymmare för det är grannens också. De skyller på löptikar 🤷‍♀️
Att rasen hade separationsångest viste jag inte innan denhär tråden men det förklarar varför de ylar och skäller så att det hörs ut till gatan när man går förbi och ingen är hemma.

De går för övrigt under namnet ” cyckelpumparna” i området pga hur de låter när de är på promenad.

Rasklubben säger ju själv i RAS:en att andningsproblem ”förekommer”. Och att det finns valpningsproblem = många kejsaranitt. Det brukar väl bero på stora huvuden med platt ansikte.

Rasen ska enligt rasstandarden visserligen ha ”väl öppna näsborrar” men samtidigt får nospartiet vara max 1,5 cm. Bara att räkna matten.

Bifogade filer

• IMG_4701.webp
    IMG_4701.webp
    26,5 KB · Visningar: 23
Jag har sagt det förut och säger det igen: vi behöver en korthårig Bichon havainaise. En utpräglad sällskapsras i litet format med hälsosam exteriör och noll pälsvård. En JRT fast temperamentet hos en kärleksfull clown och typ knasiga öron eller nåt annat som drar blickarna till sig utan att skapa problem för hunden.

Jag uppfattar ändå att många Petit brabançon-ägare förväntar sig att deras hund ska vara en aktiv kompis till skillnad från mopsägarna. Men har också svårt att se hur aveln inte skulle gå åt allt mer extrema utseende och normaliserade problem om inte rasklubben har ett aktivt ställningstagande och arbete för att bevara en frisk och aktiv hund.
Tyvärr har jag hört om lite väl många Petit brabançon med separationsångest och annan nervositet (viktigt att kolla bph!).

TS: ställ en fråga om hur man tänker kring risker med den korta nosen på rasklubbens Facebooksida så kan du enkelt sortera bort alla uppfödare som blir kränkta av frågan/förminskar problemet. Har du tur är det någon som svarar att det är viktigt att vara vaksam på och då kan du ju titta vidare på den uppfödaren!

Jag har sagt det förut och säger det igen: vi behöver en korthårig Bichon havainaise. En utpräglad sällskapsras i litet format med hälsosam exteriör och noll pälsvård. En JRT fast temperamentet hos en kärleksfull clown och typ knasiga öron eller nåt annat som drar blickarna till sig utan att skapa problem för hunden.

Jag uppfattar ändå att många Petit brabançon-ägare förväntar sig att deras hund ska vara en aktiv kompis till skillnad från mopsägarna. Men har också svårt att se hur aveln inte skulle gå åt allt mer extrema utseende och normaliserade problem om inte rasklubben har ett aktivt ställningstagande och arbete för att bevara en frisk och aktiv hund.
Tyvärr har jag hört om lite väl många Petit brabançon med separationsångest och annan nervositet (viktigt att kolla bph!).

TS: ställ en fråga om hur man tänker kring risker med den korta nosen på rasklubbens Facebooksida så kan du enkelt sortera bort alla uppfödare som blir kränkta av frågan/förminskar problemet. Har du tur är det någon som svarar att det är viktigt att vara vaksam på och då kan du ju titta vidare på den uppfödaren!
Avla fram en korthårig papillon?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 204
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 515
Senast: Digbil
·
Hundavel & Ras Något som kommit upp i mitt flöde de senaste dagarna är artiklarna och diskussionerna angående blandrasavel och renrasavel i Borås... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
5 397
Senast: Dentaku
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här... 2 3
Svar
43
· Visningar
3 844
Senast: Sedna
·

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Akvarietråden V