Centaur

Trådstartare
Vad är för- och nackdelar? Vilka tillstånd blir bättre med PG? Vilka problem kan förvärras? Vill ha alla erfarenheter..
 
Vi skodde min gamla tävlingshäst med PG efter att han visat lite diffusa kotledshältor. Efter det gick han rent (och tävlade) resten av hans liv - dvs fyra år till.

Som jag förstod det så fungerar de som extra "dämpare".

Nackdelen på denna häst var att han tappade dem stup i kvarten. Tre dagar efter skoning klapprade det om honom... Det blev både dyrt och jobbigt så sista året skoddes han med sula + silikon och det fungerade lika bra!

/C
 
Funderar på det därför att min 23-åring inte tar ut steget ordentligt om marken är hård ("åldreskrämpor"). 1 cm snö hjälper. Så då skulle det kanske vara bekvämare för honom att få ha PG?
 
Min pålle kan inte ha PG, det blir för "vingligt & han stöter i utsidan först så efter bara några dar sitter skon på sniskan..
Tror som ovanstående att en sula med silikon under kan vara ett alternativ, men för vissa är PG ett kanonbeslag, om än dyrt..
Ännu ett alternativ kan vara flärpsulor, inte så dumma alls!
 
Min går med PG för att skona knäna, dvs få mer stötdämpning fram så knäna slipper ta lika mycket. Jag kan inte utvärdera det än dock eftersom de slogs på för 1½ vecka sedan och han stått på boxvila sen dess. Men han fick ju knäledsinflammation BF pga att han avlastar vä bak. Jag håller tummarna för att det hjälper. Just knäproblem är ju ofta PG använt för, så förhoppningsvis kan det hjälpa för min med (om han bara blir så bra så man kan prova sätta igång igen vill säga *sucka*)

Kompisens går med PG för strålbenshälta och där är PG skillnaden mot halt eller ohalt, men där är det som jag fattat det att man eliminerar stråltrycket som hjälpt.

Fånghästar skos ofta med PG med, men där skiljer sig åsikterna från veterinär till veterinär omd et är bra eller dåligt.
 
Det är det jag också har hört! Samma sak med eggbars. Men gäller det aktiva skador? Hästen ifråga har haft gaffelbandsskada för några år sen. Han rids MKT sparsamt. Kan det föra till överansträngning av gaffelbanden igen, om han skos med PG? :confused:
 
Jag har förstått det så att pg-skorna är dämpande och bra vid ledinflammationer i framknän/kotor och strålbenshältor och liknande. Min förra hovslagare hade dock en teori om att en del hästar med hovar som var "långa" och därmed en mer glidande isättning än en häst som sätter hovarna med "rakt ner" istället kunde få problem med senskador eftersom gummit hejdar glidningen. Sen hurvida det stämmer rent praktiskt vet jag inte :)
 
Långa hovar har han inte, han är kort i tån ock skos ofta. Kanske vore värdt att prova med PG då. Får fråga hovis vad hon tycker! :)
 
Hejsan. Min ponny har PG-beslag fram för att han har hovbroskförbening. Nackdelarna med PG- beslag tycker jag är att de kan lättare tappas och det är dyrt. Men hjälper det min ponny så är det värt det. Sen så tycker han att det är bekvämare när marken är hård och ojämn.Har bara haft PG sen juli men än så länge funkar det kanon!
 

Liknande trådar

Mat Jag är sugen på att köpa en maskin som tillverkar växtmjölk, men undrar om det är värt det. Är det någon som har en sån och vad tycker...
Svar
3
· Visningar
267
Senast: Tassa
·
Kläder & Bli fin Jag fick tag på ett par helt underbara skor till mycket bra pris häromdagen 😍 Problemet är att de börjar skava redan efter ett par...
Svar
10
· Visningar
834
Senast: Lyan
·
Gnägg Jag har ingen erfarenhet av fullblod, men hör mer och mer gott om dem nu och börjar fundera på att ändå åka och titta på ett! Jag letar...
2
Svar
28
· Visningar
2 201
Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
760
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp