Phaléne, valp eller vuxen

tanten

Trådstartare
Jag är hundsjuk. Väääldigt hundsjuk. Livet utan hund är verkligen inte roligt. Vill ha hund NU. Avkomman hejar på.

Jag har länge tittat längtansfullt på phalener. De är härliga i lynnet, lagom stora för ett skröppel och vackra. Har umgått med sådana vid ett par tillfällen i livet.

Men det är ju typ hundra år sedan jag köpte hund. De senaste har ramlat över mig. Hjälp - vad ska jag kolla?
Papillon/phalene behöver väl kollas i ögon och patella. Vad mer? Vad finns det för fallgropar?
(flattarna hade jag stenkoll på men det är inte aktuellt längre)

Ser en del avkommor med föräldrar av vardera phalene och papillon. Varför betäcker man så?
Tips på uppfödare?
 
På rasföreningen sida finns bara en enda valpkull planerad i landet. Visserligen är det en liten ras men ändå?
 
Det är april, alla vill ha valp till våren gärna precis vid midsommar. Om det är samma som i mina raser så behöver uppfödarna inte lägga ut dom dom är typ tingade innan parning 🤗
 
Har du kollat SKK:s sida köpahund.se? Där finns aktuella valpkullar + information om rasen. Generellt verkar pappilon vara mycket vanligare än phalene och förutom öronen är det väl väldigt lika. Kanske är det ett alternativ?
 
Har du kollat SKK:s sida köpahund.se? Där finns aktuella valpkullar + information om rasen. Generellt verkar pappilon vara mycket vanligare än phalene och förutom öronen är det väl väldigt lika. Kanske är det ett alternativ?
Detta må vara den larvigaste anledningen i världen... Men jag har så svårt för de enorma öronen och hela uttrycket som de ger. Jag är en spanielperson. Eller retriver. Är svag för allt med hängande öron.
Tro mig, jag har ju gott om tid så jag har googlat överallt jag kunnat komma på.

Information om rasen - jag har umgåtts med en uppfödare för länge sedan och bott granne med en. Det var redan på 80-talet jag föll för rasen och tänkte att nån gång ska jag ha en eller två phalèner. :)
Men jag är en stark anhängare av tesen plötsligt händer det. Det kommer att ramla en hund över mig. ;) På något vis.
 
Det är samma ras, fast med olika namn beroende på öronen :) Phalene kan födas i papillonkullar och tvärtom.
Fast det är ju inte så att de bllir olika beroende på hur öronen ter sig. Det är olika raser hos SKK. Men visst föds det varianter i bägge grupperna och då reggas de som resp.

Man avlar Phalène eller man avlar Papillon. Hos de uppfödare jag känt så har det inte kommit Papillonvalpar.
 
Fast det är ju inte så att de bllir olika beroende på hur öronen ter sig. Det är olika raser hos SKK. Men visst föds det varianter i bägge grupperna och då reggas de som resp.

Man avlar Phalène eller man avlar Papillon. Hos de uppfödare jag känt så har det inte kommit Papillonvalpar.
Eftersom man får blandpara då görs det sannolikt ibland. Det kan vara för att bredda avelsbasen till exempel, eller för att man önskar kvaliter i sin avel som råkar finnas hos en individ/linje från den andra rasen.

Det är som dvärgschnauzer där varje färg är en egen ras och registreras som egen ras. De tävlar inte heller emot varandra på utställning utan går i fyra olika ringar. Trots detta blandparar vissa emellan färgerna av olika anledningar och valparna reggas då självklart
som olika raser.

Vill du ha en Phalene så tycker jag självklart att du ska vänta på just en sådan. Ta kontakt med flera uppfödare som verkar intressanta redan nu och ställ dig i kö, eftersom de är få till antalet så kan du behöva vänta lite. Kan du tänka dig en vuxen hund så händer det titt som tätt att uppfödare har äldre valpar eller unghundar för omplacering också.
 
Jag är hundsjuk. Väääldigt hundsjuk. Livet utan hund är verkligen inte roligt. Vill ha hund NU. Avkomman hejar på.

Jag har länge tittat längtansfullt på phalener. De är härliga i lynnet, lagom stora för ett skröppel och vackra. Har umgått med sådana vid ett par tillfällen i livet.

Men det är ju typ hundra år sedan jag köpte hund. De senaste har ramlat över mig. Hjälp - vad ska jag kolla?
Papillon/phalene behöver väl kollas i ögon och patella. Vad mer? Vad finns det för fallgropar?
(flattarna hade jag stenkoll på men det är inte aktuellt längre)

Ser en del avkommor med föräldrar av vardera phalene och papillon. Varför betäcker man så?
Tips på uppfödare?

Jag är inte insatt i Phalene. Men jag jag vet att min Papillon-uppfödare känner en del Phalene-folk med.
Hon är världsbäst och väldigt hjälpsam som person som mår bra av att hjälpa andra. Hon kan säkert berätta mer om båda raser och skicka dig vidare till någon vettig uppfödare och tycka det är kul. Hon har ju hållit på med det här i väldigt många år och känner de flesta.

Det är också en person som haft stor ras förut och är lite mer noga än vissa andra vad gäller det mentala och att en hund är en hund även om den ställs ut. Så hon brukar bara rekommendera andra som är vettiga så.

Kan PM:a hennes kontaktinfo.:)
 
Jag är inte insatt i Phalene. Men jag jag vet att min Papillon-uppfödare känner en del Phalene-folk med.
Hon är världsbäst och väldigt hjälpsam som person som mår bra av att hjälpa andra. Hon kan säkert berätta mer om båda raser och skicka dig vidare till någon vettig uppfödare och tycka det är kul. Hon har ju hållit på med det här i väldigt många år och känner de flesta.

Det är också en person som haft stor ras förut och är lite mer noga än vissa andra vad gäller det mentala och att en hund är en hund även om den ställs ut. Så hon brukar bara rekommendera andra som är vettiga så.

Kan PM:a hennes kontaktinfo.:)
Gör gärna det! Tack!

Det mentala är ju jätteviktigt! Det ska inte vara någon som helst skillnad på stor och liten hund i det avseendet.
 
Tillbringat timmar i telefon.

Det verkar vara oerhört ont om phalener. Få uppfödare, få parningar och valparna är tingade. En phalene kommer jag antagligen att få vänta väldigt länge på.
Men.... (jag kommer att få äta upp det här....) en uppfödare tipsade om en annan uppfödare som hade två 4-månaders papp-hanar kvar. En av dem kanske?

Jag här tveksam men ska åka och titta i veckan. Avkomman skrattar rått och påstår att jag inte kommer att vara det minsta tveksam när jag träffat fyramånaders spolingar.

Så kanske en hund nu, och så ställa mig i kö för en phalene.

Men å andra sidan kanske jag tycker att de där hanarna är fula, gräsliga och otrevliga....
 
Good luck med det!
Ska vi skriva grattis till hunden nu redan eller är det mer hövligt att vänta? :laugh:

Ang änja sig vid utseende så brukar det för mig ganska kvickt bli så att man vänjer sig.
Alla mina tidigare har varit rödbruna med bläs. Jag har tyckt att de utan bläs är rent fula. Nu har jag en obläsad och tycker mina förra/andra med bläs ser lite konstiga ut.
Kan gissa på att öronen blir invant det med.
 
Good luck med det!
Ska vi skriva grattis till hunden nu redan eller är det mer hövligt att vänta? :laugh:

Ang änja sig vid utseende så brukar det för mig ganska kvickt bli så att man vänjer sig.
Alla mina tidigare har varit rödbruna med bläs. Jag har tyckt att de utan bläs är rent fula. Nu har jag en obläsad och tycker mina förra/andra med bläs ser lite konstiga ut.
Kan gissa på att öronen blir invant det med.
Precis som jag inte gillar tippöron på heeler, men min andra tik blev tippörad och efter en tid hade jag nog tyckt hon skulle sett fånig ut om öronen hade rest sig :D
 
Precis som jag inte gillar tippöron på heeler, men min andra tik blev tippörad och efter en tid hade jag nog tyckt hon skulle sett fånig ut om öronen hade rest sig :D
Eller som min kära make hade som ett krav när jag började leta annan ras än Terv - Det Ska Vara Stå-öron på den!!!

Vi har Drent nu... :angel: :rofl::rofl::rofl:
 

Bifogade filer

  • Drentsäkrade blommor.jpg
    Drentsäkrade blommor.jpg
    523,9 KB · Visningar: 125

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp