• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ninnie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 3 770

Ninnie

Trådstartare
Såg Phaustino i Ridsport och gillade vad jag såg rent utseendemässigt.
Är det någon här som har tänkt att använda sig av honom ? Vad har ni för ston i så fall ?

Sv: Phaustino

Det var inte många....ingen mer ? Vad anser ni om honom ? Någon som har sett honom " in live " ?

Ninnie skrev:
Det var inte många....ingen mer ? Vad anser ni om honom ? Någon som har sett honom " in live " ?
Jag har talat med Knabstrupföreningens rasledamot vid premieringen och han hade enbart positiva åsikter om hingsten och var mkt förtjust i honom, det räcker för mig som en god rekommendation att använda honom.

Det är en snygg hingst...trevligt med angloinslag.

MEN just det här med prickiga hästar-javisst jättekul när man avlar för egen del.

Men avlar man för att sälja och tro att man ska få bra betalt dessutom så gäller det också att man får en vältecknad häst.Alla prickiga individer blir ju inte sådär lyckade och tilltalande för folk i allmänhet tyvärr.Folk är ganska kräsna.

Jag tycker de är jättefräcka...men som sagt samma sak där...skulle jag köpa mej en prickig häst...ja då ska den vara prickig också...inte bara några färgade pluttar på rumpan...vilket som är så vanligt.Men men det är ju en smaksak förstås.

crazy skrev:
Det är en snygg hingst...trevligt med angloinslag.

MEN just det här med prickiga hästar-javisst jättekul när man avlar för egen del.

Men avlar man för att sälja och tro att man ska få bra betalt dessutom så gäller det också att man får en vältecknad häst.Alla prickiga individer blir ju inte sådär lyckade och tilltalande för folk i allmänhet tyvärr.Folk är ganska kräsna.

Jag tycker de är jättefräcka...men som sagt samma sak där...skulle jag köpa mej en prickig häst...ja då ska den vara prickig också...inte bara några färgade pluttar på rumpan...vilket som är så vanligt.Men men det är ju en smaksak förstås.
Du har helt rätt, den mest perfekta (i allafall tyckte jag det) kombinationen av hingst och sto gav en helt vitt stoföl utan en enda prick, ojoj vad besviken jag blev, tills jag fick se hennes första föl med min fuxarab.......miljoner prickar och såldes för ett mkt bra pris, men hennes vita mor hade jag möjligtvis kunna säga *får avhämtas mot annonskostnad*, tänk att lite prickar kan förändra värdet så på en häst.

Han är den finaste hingsten jag någonsin sett :) Hade jag betäckt mitt sto hade jag valt honom framför alla andra, speciellt om jag hade tänkt behålla fölet :) www.phaustino.net :love::love:

Du har helt rätt, den mest perfekta (i allafall tyckte jag det) kombinationen av hingst och sto gav en helt vitt stoföl utan en enda prick, ojoj vad besviken jag blev, tills jag fick se hennes första föl med min fuxarab.......miljoner prickar och såldes för ett mkt bra pris, men hennes vita mor hade jag möjligtvis kunna säga *får avhämtas mot annonskostnad*, tänk att lite prickar kan förändra värdet så på en häst.

Låter som att ditt vita sto är homozygot för leopardtigeranlaget - då blir de nästan helt vita. Och lämnar i kombination med enfärgad hingst alltid leopardtigrar.

Fast det visste du säkert redan?

Phaustinos pappa Faust är homozygot för anlaget, medan Phaustino bara har det i enkel upplaga (hans mamma hade inte anlaget).

Tycker kanske att Faust är ett roligare val än Phaustino, i mitt tycke ser inte mödernet så roligt ut för Phaustino.

Senast ändrad:

jag har träffat både hans mamma och mormor, och dessa har väl inte det bästa humöret om man säger så. Min kompis betäckte sitt sto med han och ut kom en argsint liten dam som nu är runt 2 år. Men det e en cool hingst. Var nere o kollade på honom när stoet skulle betäckas.

mvh carro

Antar att det är samma Phaustino som stog hos Claes Brudefors förra några år sedan.
den såldes iallfall den med till Finland.

Minns bara att den var "prickig" och hoppade BRA.
Tror den var ganska dyr när den såldes, för att vara den rasen vill säga.

Antar att det är samma Phaustino som stog hos Claes Brudefors förra några år sedan.
den såldes iallfall den med till Finland.

Minns bara att den var "prickig" och hoppade BRA.
Tror den var ganska dyr när den såldes, för att vara den rasen vill säga.

Ser ut som den Claes hade ;) och är det samma så är det en UNDERBAR hingst med ett MKT trevligt psyke o stor hoppkapacitet! :love:

Tycker kanske att Faust är ett roligare val än Phaustino, i mitt tycke ser inte mödernet så roligt ut för Phaustino.

Vill man avla renrasig knabstrupper (där färgen bara är en kul detalj!) och inte bara "en kul prickig häst" finns det bättre hingstar än Phaustino, speciellt som det finns skarpt på mödernet.

Faust är tyvärr såld till England.
Har fött upp två fina avkommor efter honom och mitt enfärgade knabstruppersto.

Crazy: jag har haft väldigt lätt att sälja mina knabstrupperuppfödningar. Har faktiskt inte ens annonserat ut dem.

funderade på Phauitano till mitt sto men vågade inte chansa då jag var rädd att fölet skulle växa över ponnygränsen. SÅ det blev betäckning med kanbstrupperhingsten SAndokhan 1 istället. FÅr se om min lilla tös betäcks med Phausitano nästa år. det är en superfin hingst!

Jag har sett honom live. Det var när han stod i Halmstad innan han såldes till Finland. Är han tillbaka i Sverige ??? I så fall blir jag som ägare till ett Knabstruppersto mkt glad ! :banana:

Atletisk, ädel och energisk. Trevliga gångarter även om inget exeptionellt. Hoppar mkt bra och är var när jag såg honom en trevlig och lugn individ.

Nej jag har då aldrig märkt att det verkat lätt att sälja...om de inte både är korrekta och snygga exteriört plus att de är helt prickiga över hela kroppen med jämna fina prickar jämt fördelat och fint tecknade även i huvudet plus bra storlek.

Jag har själv kollat runt lite men tyvärr mest blivit besviken när jag väl fått video...

Att betala för kvalitétsföl är ok...men ibland undrar jag om de vet skillnad på färg och kvalitetshäst...så som det länge var inom skäckaveln(och fortf är inom vissa kretsar).Man är ju inte enbart ute efter färg...eller ja åtminstone inte jag.

När man kollar runt så känns det som att aveln behöver mer tid för att utvecklas...lite till(?)

Nej jag har då aldrig märkt att det verkat lätt att sälja...om de inte både är korrekta och snygga exteriört plus att de är helt prickiga över hela kroppen med jämna fina prickar jämt fördelat och fint tecknade även i huvudet plus bra storlek.

Mina uppfödningar är förstås av bra (barock-)knabstruppertyp, snygga och bra i psyket. Jag föder inte upp dem för färgen, den får man på köpet!
Har fött upp både schabraktigrerad och heltigrerad avkomma. Aldrig behövt annonsera ut dem.
Ska betäcka stoet igen till våren :) men tar det sig med förstahandshingsten tror jag att jag vill behålla den själv. Oavsett prickighet.

hittade tråden nu, ganska gammal men kanske någon är intresserad av att se en avkomma.

Jag använde honom till mitt knabstruppersto år. -06. fick ett fint stoföl efter honom.
Phauxillum

Phauxillum.jpg

Phauxillum1.jpg

Mycket söt, men inte av den typen jag gillar. Hon är av den moderna "prickigt halvblod"-typen.

Liknande trådar

Avel Tidigt på säsongen men jag tittar och följer hingstarna som visas nu utomlands. Har ögonen på flera st som visat sig lite extra men såg... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 858
Senast: MiniLi
·
Avel Är i startgroparna att leta hingst. Men när brukar de hingstar som kommer vara i avel ha kommit ut på Språngrulla ? Som det är nu så...
Svar
0
· Visningar
218
Senast: corzette
·
Avel Hej! Jag har börjat fundera lite på att köpa ett föl eller åring att utbilda själv från grunden ist för att köpa något mer färdigt pga...
Svar
5
· Visningar
628
Senast: Bison
·
Avel Hej! Jag undrar om någon vet vart jag kan hitta om mitt sto har haft föl innan? Veterinären såg att hon har blivit sytt i vulvan och då...
Svar
5
· Visningar
910
Senast: Tuppis
·

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Lysrör i akvarium slocknar