Behati

Trådstartare
Hej alla! Har ett sto med Pheaton i stammen och skulle gärna vilja veta lite mer om honom och gärna se lite bilder på hans avkommor!
 
Sv: Pheaton x

Jag har ridit 4 hästar med Phaeton x i stammen. Mkt trevliga hästar, lätta i typen och "tjusiga" liksom.
 
Sv: Pheaton x

Kul att höra! Hon har väldigt trvligt psyke och gör allt man ber om och har en fin sida...
Presterade de som du red något på tävlings banorna?
 
Sv: Pheaton x

Han själv har vunnit fälttävlanssm för juniorer med Peder Fredriksson, men temperamentet var inte det allra bästa varken på honom eller hans avkommor.

Dock var de flesta kapabla hästar men tyvärr kom de ingenstans eftersom de just hade humöret mot sig
 
Sv: Pheaton x

Phaeton x var känd för att vara väldigt temperamentsfull. I en hingstkatalog från Flyinge står det att han bör användas till ston med stabilt temperament då han har en tendens att nedärva sitt eget. Jag citerade det här för något år sen. Pröva att leta efter Phaeton i gamla trådar, du bör kunna hitta ett par!

Hittade en gammal tråd nu!

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=474861&highlight=phaeton
 
Senast ändrad:
Sv: Pheaton x

De var duktiga ridskolehästar hela bunten. Ett par av dem tävlade, åtminstone en gick MSV dressyr har jag för mig, hoppade också.
 
Sv: Pheaton x

Görel skrev:
Phaeton x var känd för att vara väldigt temperamentsfull. I en hingstkatalog från Flyinge står det att han bör användas till ston med stabilt temperament då han har en tendens att nedärva sitt eget. Jag citerade det här för något år sen. Pröva att leta efter Phaeton i gamla trådar, du bör kunna hitta ett par!

Hittade en gammal tråd nu!

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=474861&highlight=phaeton


Kolla snabbt på tråden! låter inte för kul med en hingst med ett sånt humör:( , men som tur e så har hon ännså länge bara visat sina bra sidor:crazy: :love:
 
Sv: Pheaton x

Görel skrev:
Skönt att höra att det inte gått vidare till alla hans ättlingar!


:rofl: :bow: :bow:

kan bara hålla med. >Hur ofta händer det att hingsthållare går ut offentligt med uppgifter som "bör ej användas till ston av högt blod"... inte allt för många gånger

Phaeton* är , för evigt för mig den anglohinsgt som lyckades slå den slutgiltiga spiken i svensk angloavels kista...:( :crazy:
 
Sv: Pheaton x

Görel skrev:
Skönt att höra att det inte gått vidare till alla hans ättlingar!

Jag hoppas verkligen att hon inte kommer få dåligt temprament som vuxen.:(
Var o kollade på mamman för inte så länge sen, och hon va inte ett sto som man skulle kunna tänka sig skulle va passande för en hingst som han. Hon va en riktig "tjur-märr"...... men som sagt, min har inte visat några såna sidor än:bow: , Men en sak har jag märkt, hon är otroligt samrt, orädd och inte alls beroende av andra hästar.
 
Sv: Pheaton x

Min kompis har ett sto e: Phaeton och det är en RIKTIG bitch :crazy: . Hon har hur mycket kapacitet som helst och snygg att se på, men vill helst inte jobba med ryttaren. Varför göra det när man kan göra tvärtom :cool: . Ägaren har lagt ner ett enormt arbete på henne och det går framåt sakta, men säkert. Nu gör hon som ryttaren vill ibland iallafall :smirk: :p
 
Senast ändrad:
Sv: Pheaton x

Jag har ett avelssto efter Phaeton och hon är god som guld!

Alltid positiv och lätthanterlig, dessutom en underbart bra mamma. Hon är tävlad medelsvår hoppning och har dessutom bra gång. Har fått tre klass 1 föl med olika fäder och alla har fått 9:a på typen.

Det enda som jag ser som negativt med henne är att hon bara är 161 cm och att hon blir nervös när hon åker transport. Men hon går ändå direkt in i transporten utan problem, även att hon är rädd.

Hon har ärvt sin fars mörka och vackra fuxfärg.

Jag har inget ont att säga om hennes temperament och de 2 avkommorna som jag har fått efter henne. Jag väntar en till nu i maj.

Lill / Stall Nöbbeled
 
Sv: Pheaton x

Nobbeled skrev:
Jag har ett avelssto efter Phaeton och hon är god som guld!

Alltid positiv och lätthanterlig, dessutom en underbart bra mamma. Hon är tävlad medelsvår hoppning och har dessutom bra gång. Har fått tre klass 1 föl med olika fäder och alla har fått 9:a på typen.

Det enda som jag ser som negativt med henne är att hon bara är 161 cm och att hon blir nervös när hon åker transport. Men hon går ändå direkt in i transporten utan problem, även att hon är rädd.

Hon har ärvt sin fars mörka och vackra fuxfärg.

Jag har inget ont att säga om hennes temperament och de 2 avkommorna som jag har fått efter henne. Jag väntar en till nu i maj.

Lill / Stall Nöbbeled

Phu....:bow: skönt att höra att de inte bara e min "ängel"(än så länge) som håller sig i skinnet!:bump:
 
Sv: Pheaton x

Inte jag heller...:smirk:

men som "plåster på såren" för den vackra phaeton* så verkar det ju som om hans temperament spätts ut rejält i andra och tredje led, men att hans skönhet nedärvs starkt...;)
 
Sv: Pheaton x

Det låter hoppfullt;)

Jag såg honom bara en gång för en 20 år sen, men jag minns honom också som mycket vacker!
 
Sv: Pheaton x

Jag har bara träffat en avkomma till Phaeton. Denna var mycket "temperamentsfull".. näst intill ohanterbar. Han orsakade en hel del rabalder.

Men han var jättesnygg.
 
Sv: Pheaton x

absolut!!!

Historien om hur Phaeton* kom till sverige är en lite speciell historia...

som tål att dras nån annan gång kanske...

men som sagt, jag skulle inte vara rädd för att ha Phaeton* i stammen på tex ett avelssto, bara det ligger en bit bakåt...:smirk:
 
Sv: Pheaton x

E de ingen som har några bilder då? hittade bara två på Pheaton, men skulle gärna vilja se lite av hans avkommor!:bump:
 

Liknande trådar

Avel Jag hade behövt lite mer information om dessa hingstar och deras godkända avkommor. Gärna era egna åsikter och erfarenheter. Vad de...
2
Svar
32
· Visningar
2 362
Senast: Lea88
·
Avel Önskar tips på svensk stammade halvblods hingstar. (SWB godkända) Har en vän som har ett sto med gammal svensk halvblodstamstam som vi...
Svar
13
· Visningar
1 491
Senast: jemeni
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
14
· Visningar
1 189
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
244

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp