Bukefalos 28 år!

Phenylbutazon

J

javill

(stavning) Min lille shettis, som troligtvis hade fång, fick ordinerat butta i 5-7 dagar. Eftersom han var mycket bättre efter bara en dag så gav jag bara honom i 5 dagar, sista dosen i fredags. I förmiddags när jag kom ut tyckte jag han verkade lite stel. Ska alldeles strax hem och kolla upp honom närmare.

Så nu undrar jag hur länge finns butta kvar i kroppen och hur länge verkar det? Kan det vara så att han inte blev "frisk" och att buttan dolde att han egentligen var halt hela tiden? :cry:

Om han är dålig igen så ringer jag vet. förstås men, ville ha lite reflektioner av er andra också.
 
Du har inte röntgat och sett om hovbenet är roterat? Är det så "illa" så kan det ju behövas ännu mer behandling.
 
Jag vet bara att butta har livstidslång karenstid. Alltså finns väl buttan kvar i kroppen hela livet? :confused:
Vet oxå att det är väldigt smärtstillande. Om man tex har en halt häst kan man ge den butta i några dar och rida den som vanligt. Vet tyvärr att det finns ridskolor som ger halta hästar butta för att hästarna ska kunna gå lektion.

Så jag tror nog att buttan tog bort symtomen (haltheten) på din häst men löste inte grundproblemet. Antagligen var han halt hela tiden.
 
Nej, han är inte röntgad för hovslagaren tyckte inte det verkade så farligt. Fast om han nu blivit halt igen så är det kanske värre än vad vi trott.
 
Det kan vara så...Vi hade ungefär samma situation med vår ponny. Vi röntgade och det visade sig att hovbenet var roterat.
 
NEJ butta finns inte kvar i kroppen hela livet. Förr var det för 14 dagars karens på butta.

Att det är livstidskarens på butta är för att det inte genomgått MLR (stavn?)-test för häst. Detta test är just för att påvisa hur lång tid det tar innan all butta är ute ur kroppen. Dessa tester är dock dyra om tillverkaren av fenylbutazon har valt att inte lägga pengar på det, och eftersom man inte säkert vet exakt när butta går ur kroppen helt och hållet så är det livstids slaktkarens.

Förr var den som sagt 14 dagar, men då räknades det som JAg förstått det ut på halveringstid och så vidare, och var inte så exakt.

Om butta skulle finnas kvar i kroppen hela livet skulle man kunna "bota" (ie ta bort symptomen) en massa hästar, eftersom butta är antiinflammatoriskt och smärtstillande.

Så i fångponnyns fall kan buttan mycket väl maskerat smärta så att ponnyn eg har varit lika halt hela tiden men buttan maskerade det iom den smärtstillande effekten. (det är dock INTE fel att ge butta för fång, det är vedertagen standardbehandling)

Och som de andra så rekommenderar jag en hovbensröntgen..
 
Hästen blir inte frisk av butta bara sådär. Det är smärtställande, vilket säkert är anledningen till att han verkade bättre. Tyvärr.
 
Hästen blir inte frisk av butta bara sådär. Det är smärtställande, vilket säkert är anledningen till att han verkade bättre. Tyvärr.

Hästar kan visst bli friska av butta, det beror på vad och hur stort problemet är. Men butta är smärtsillande och anti-inflammatoriskt. Så har hästen en inflammation som svarar på butta så blir den frisk av butta. Bara sådär :devil:
 
Det kan den i och för sig bli, det handlar bara om hur tidigt man fåt fatt i fånganfallet och vad man gör förutom buttan. Stoets första fångsväng blev bra av 7 dagar butta, nedbetad hage och tåriktad sko med tvärtå och sidokappor istället fär tåkappa. Utan buttan men med svälthage samt tåkappa hade hon knappast blivit det.

Men jag förstår vad du menar, normalt så när man upptäcker fång har det gått så långt att buttan tyvärr är rätt effektlös annat än mildra symptom. Jag hade ju haft en fånghäst att "träna på" innan stoet så det var därför jag upptäckte det så fruktansvärt tidigt..
 
ja min blev ju också snabbt bättre iofs (även om han inte fick butta). men då hade jag tur och kom på det väldigt tidigt, hade inga klassiska fångsyptom.

problemet med butta är, som jag ser det, just att det är såpass smärtlindrande. det är lätt att tro att hästen har blivit "frisk" när den fortfarande är sjuk. även hästen känner sig ju bättre, och belastar kanske benen mer än den borde (fast det är en annan debatt! ;) ).

det är nog ganska vanligt att folk gör som i det här fallet, tror att hästen är frisk, när den egt bara har fått medicin som döljer smärtan.
 
Jo, det är ju alltid vanskligt att veta (gäller ju oavsett vad man ger butta mot) om det bara smärtlindrat (tagit bort symptomen) eller om hästen är frisk.

Kom på en till sak ang det där med hur länge butta är i kroppen. Ska du hältutreda en häst så vill vet att ev NSAID (Non Steroid Anti Inflammatory Drugs) dit butta hör är utsatt 7 dagar innan hältutredning. För vara HELT säker på att det inte finns smärtlindringseffekt kvar..
 
Fenylbutazon är ett sk NSAID, non steroid antiinflammatory drug. Det har, förutom smärtstillande effekt, även antiinflammatorisk effekt och kan "neutralisera" de endotoxiner som tros spela stor roll för fångsjukdomens uppkomst och utveckling.

Man ger alltså inte butta till fånghästar enbart för att lindra smärtan utan också för att förhindra/stoppa lamellrandsseparationen. Även vid "vanliga" hältor har NSAID-preparatens antiinflammatoriska effekt betydelse, eftersom kroppens inflammatoriska svar ofta gör större skada än nytta i exempelvis en led.

(På humansidan finns det också ett flertal NSAID-preparat, t ex vanlig Magnecyl och Voltaren).

Maximal effekt utgör fenylbutazonet 4-5 timmar efter oral giva. Halveringstiden är 3-6 timmar.

Det värde som inte är fastställt för fenylbutazon och som medför att djurägaren i samband med behandling måste intyga att hästen aldrig kommer att användas till livsmedelsproduktion kallas MRL, maximum residue limit. Och har inget med läkemedlets effekt att göra.

På SJV´s hemsida lyder definitionen för MRL som följer;
...är den högsta tillåtna restsubstans av veterinärmedicinska läkemedel som får förekomma i livsmedel med animaliskt ursprung...
 
Lägesrapport

Jag tog ut honom så han fick gå omkring lite på stallgången. Han rörde sig utan problem men, verkade inte riktigt som vanligt. Han har stått inne i box i en dryg vecka nu, kan han vara lite stel pga det? Han fick i alla fall en dos butta till ikväll, så ska jag se om det är någon skillnad imorgon.
 
:bow:

Tackar då blev jag klokare idag med ;)
Tyckte väl det lät lite konstigt...
 
Vad jag vet så finns det inga bevis att endotoxiner skulle ha en direkt koppling till fång. Man har i alla fall inte kunna visa det på experimentell nivå genom att framkall fånganfall på djur genom tillföra endotoxiner i systemet.
Försöken gjordes på 95-talet av Vet David M. Hood och Robert E. Eustace (min stora idol) stödjer resultatet.
 
Ja, men det var ju det jag skrev (förutom att jag skrev MLR istället för MRL)? Eller svarade du bara på mitt inlägg ändå?

*förvirrad*
 
Ove Wattle på SLU har forskat rätt mycket på det med, och de har försökt provocera fånganfall på hästar med varierande framgång. De har dock inte lyckats isolera vad det är som utlöser fång. Man har provat med olika colibakterier (bland annat e.coli) och diverse andra saker. Huruvida man provat med endotoxin vet jag inte. Däremot har man väl konstaterat att även om endotoxin inte verkar UTLÖSA fång så när hästen fått fång kan man påvisa endotoxin?

Fasiken, det är för länge sen jag grävde i det där, jag tog ju bort stoet i april 2001 och sen dess har jag inte följt med i fångforskningen (innan var jag fanatisk och följde allt).

Din idol förresten, Eustace går ju emot viss forskning genom att hävda att fodret spelar roll. Detta har man aldrig kunnat påvisa i forskning. Fodret KAN vara utlösande för vissa individer men det är inte hela svaret. Ändå propagerar Eustaces hårt för fodrets inverkan både före och efter och är en förespråkade för att använda det foder som är märkt att vara bra för fånghästar. Vilket kan leda till att en fånghäst får underskott av dte mesta, då höanalyser inte är lika utbrett i England, utan det är standardgiva hö och så kraftfoder på det, och kraftfodret väls i princip efter namn och inte värden (exvis "Low Calory feed", "Pony Cubes", "Non-heating Mix", "Energy Feed", "Youngstock Mix" och så vidare.) Vilket gör att med ett dåligt hö och foder med märket för "Lämpligt för fånghästar" riskerar de att få diverse brister.. Därav har jag myckets vårt för Eustace, även om han har en del vettiga åsikter med..
 
Kom att tänke på en sak ang. butta och fång..... Väldigt mångs anser att fång kommer av problem i mage/tarmar. Sen är butta känd för att orsaka magproblem... Hur ligger det till med det? Kan man ririskerea att göra fånget värre?? :confused: Att man stör magen ännu mera tänker jag på... Eller är det så att när fånget visar sig så har problemet i magen upphört och "förflyttat" sig till hovarna?

Vad är era tanker omkring detta? :confused:
 

Liknande trådar

Hästvård Förlåt på förhand för långt inlägg! Kort om min häst: D-ponny, 23 år, tunn och muskelfattig men frisk för övrigt innan detta. För ca 2...
Svar
17
· Visningar
1 773
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 118
Senast: Castellini
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
1 992
Senast: AraSlei
·
Hästvård Någon som kan ha en idé om hur man går vidare? Följande har hänt: en treåring med bra hoppstam som var jättepigg som fölunge men som vid...
Svar
0
· Visningar
650
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp