Photoshopfråga

AraSlei

Trådstartare
Jag fotar oftast i NEF-format (Nikons RAW) och redigerar bilderna i Photoshop, sparar sedan ut dem som jpeg. När jag gör det blir de alltid mycket mörkare, ibland nästan underexponerade ibland bara med mera kontrast, mot raw-originalet.
Vad gör jag för fel? :arghh:
 
Senast ändrad:
Jag fotar oftast i NEF-format (Nikons RAW) och redigerar bilderna i Photoshop, sparar sedan ut dem som jpeg. När jag gör det blir de alltid mycket mörkare, ibland nästan underexponerade ibland bara med mera kontrast, mot raw-originalet.
Vad gör jag för fel? :arghh:
Går det att spara ut bilderna som png så är det bättre. Färgrymden i Jpg suger så då blir det blaskigt och fult ibland.
 
Går det att spara ut bilderna som png så är det bättre. Färgrymden i Jpg suger så då blir det blaskigt och fult ibland.

Ja, det går så klart :) men problemet är i regel inte att bilden blir blaskig utan att det blir för mycket kontrast i den, den tappar lite av djupet och ändrar ton. Inte mycket, men tillräckligt för att störa.
Men jag ska testa att spara ut dem i PNG24 i stället, tänkte även testa med TIFF även om filerna blir sjukt tunga då. Sparar jag dem i TIFF slipper jag ju spara dem som psd också.

Här är ett exempel från igår, där den vänstra bilden är psd-filen och den högra är en färdigexporterad JPG. Den högra bilden har en lite annan ton ( mer rosa) och mer kontrast än psd-filen.

65F05B44-C13C-4366-A827-7F8520E433C6.png
 
Ja, det går så klart :) men problemet är i regel inte att bilden blir blaskig utan att det blir för mycket kontrast i den, den tappar lite av djupet och ändrar ton. Inte mycket, men tillräckligt för att störa.
Men jag ska testa att spara ut dem i PNG24 i stället, tänkte även testa med TIFF även om filerna blir sjukt tunga då. Sparar jag dem i TIFF slipper jag ju spara dem som psd också.

Här är ett exempel från igår, där den vänstra bilden är psd-filen och den högra är en färdigexporterad JPG. Den högra bilden har en lite annan ton ( mer rosa) och mer kontrast än psd-filen.

Visa bifogad fil 55766
Har du provat med olika kvalitetsinställningar för jpeg? Även färgprofilen kan ställa till det och ge olika för olika visningsprogram.
 
Har du provat med olika kvalitetsinställningar för jpeg? Även färgprofilen kan ställa till det och ge olika för olika visningsprogram.

Nej, jag har inte riktigt vetat var jag ska börja, så jag har inte gjort det. I dagsläget har jag Adobe srgb på både raw och när jag exporterar ut, och i regel 10-12 i kvalite. Någon idé på vad jag ska börja ändra?
 
Nej, jag har inte riktigt vetat var jag ska börja, så jag har inte gjort det. I dagsläget har jag Adobe srgb på både raw och när jag exporterar ut, och i regel 10-12 i kvalite. Någon idé på vad jag ska börja ändra?
Då är inte färgprofilen anledningen. och 10-12 är väl nästan max kvalitet tror jag så det är kanske inte mycket mer du kan göra . Det finns ytterligare någon inställning om du kör "save for web" med "blur" men det känns lite fel att mixtra så om det inte är specifikt för internet, bättre att byta filformat till något annat än jpeg tycker jag.
 
Nej, jag har inte riktigt vetat var jag ska börja, så jag har inte gjort det. I dagsläget har jag Adobe srgb på både raw och när jag exporterar ut, och i regel 10-12 i kvalite. Någon idé på vad jag ska börja ändra?
Nu var det ett tag sedan jag redigerade RAW filer, av det jag kommer ihåg var det inget som ändrades för mig, använde både Photoshop och Lightroom (mest lightroom).

Moderskeppet förklarar väldigt bra om de olika filformaten:
https://moderskeppet.se/resurs/filformat/
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag sitter mycket hemmakontoret nu för tiden och leker i Adobes Creative Cloud om kvällarna, och dels är det inte så roligt att sitta på...
Svar
2
· Visningar
587
Fritid Har ni några nätverk, kanaler eller plattformar? Delar ni med er av vad ni gör? Jag har under många år famlat lite i mörker när det...
2
Svar
26
· Visningar
1 805
Senast: Voeux
·
Kropp & Själ Nej ingen här kan såklart ställa en diagnos, jag vill mest bara ha pepp och lite på fötterna sas för att få vården att lyssna...
Svar
9
· Visningar
910
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 102
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp