Physiomer ner i halsen

gulakatten

Trådstartare
Oroliga förstagångsföräldrar behöver hjälp av Buke-akuten! Min man har använt physiomer på vår bebis i förrgår, igår och idag. Hon har dock fått i sig det och svalt det istället för att det runnit ut. Idag bajsar hon massvis mycket mer än vanligt. Kan det här vara farligt för henne? Försöker googla men hittar ingenting, bara att man ska ha barnet på sidan för att minska risken för att de sväljer det.

Någon med koll? Tänkte ringa läkemedelsupplysningen men de öppnar först imorgon.
 
Sitter i kö dit. Blir jätteorolig när du skriver såhär, är det så farligt alltså?
Bra att du sitter i kö.
Det var inte min mening att skrämma dig. Jag vet inte alls om det är farligt.
Det som jag vet kan vara farligt är att förlita sig på råd från ett forum.
 
Bra att du sitter i kö.
Jag vet inte alls om det är farligt.
Det som jag vet kan vara farligt är att förlita sig på råd från ett forum.
Nästa gång kanske du kan uttrycka dig med lite fler ord då kanske? Tyckte det var riktigt fult faktiskt. Det är många bukefalister jag litar på och skulle de svara att deras barn råkar svälja physiomer och det var lugnt så hade jag känt mig lugnad (men fortsatt köa till 1177).
 
Det är ju bara saltvatten, ska nog stor mängd som sväljs för att det ska var farligt.

Mina har svalt endel när man sprutat, dels saltvattnet och dels snor.

Det är rätt stor mängd koksaltlösning sjukvården spolar ner i näsan när barnen är täppta som de då sväljer tillsammans med snor och slem.

Oroliga förstagångsföräldrar behöver hjälp av Buke-akuten! Min man har använt physiomer på vår bebis i förrgår, igår och idag. Hon har dock fått i sig det och svalt det istället för att det runnit ut. Idag bajsar hon massvis mycket mer än vanligt. Kan det här vara farligt för henne? Försöker googla men hittar ingenting, bara att man ska ha barnet på sidan för att minska risken för att de sväljer det.

Någon med koll? Tänkte ringa läkemedelsupplysningen men de öppnar först imorgon.
 
Det är ju bara saltvatten, ska nog stor mängd som sväljs för att det ska var farligt.

Mina har svalt endel när man sprutat, dels saltvattnet och dels snor.
Tack för svar! Jag tänkte samma först men blev orolig pga kombon med ökat bajs idag. Men jättetack för svar!
 
Nästa gång kanske du kan uttrycka dig med lite fler ord då kanske? Tyckte det var riktigt fult faktiskt. Det är många bukefalister jag litar på och skulle de svara att deras barn råkar svälja physiomer och det var lugnt så hade jag känt mig lugnad (men fortsatt köa till 1177
Hur kan du ens i din vildaste fantasi tro att jag hade som avsikt att vara dum?
 
Bra att du ringer 1177, håller med ovanstående om att ta sjukvårdsrådgivning från ett forum. Men tills dess kan det kanske lugna att det med all säkerhet inte är någon som helst fara. Physiomer innehåller saltvatten vilket inte är farligt för bebisen.

Det hade garanterat inte fått säljas en nässpray/-sköljning för bebisar som var farlig för bebisar.
 
+1 på @Ainon

Vår dotter gillar att spraya physiomer i munnen istället för i näsan, och ibland orkar jag bara inte så låter henne göra det. Det kommer ju inga mängder utan är ml.

Hoppas hon kryar på sig snart (för antar att hon är förkyld?). Jag tycker bajset kan förändras lite när de är sjuka, som att bakterier/virus påverkar bajset också. Helt ovetenskapligt men min upplevelse! 🙂
 
Är också 100 % övertygad att en produkt avsedd för att spraya in i spädbarns näsor inte skulle få säljas om den var farlig att svälja.

Innehållet är ju dom sagt enbart salt och vatten. Physiomer innehåller 9 gram salt per liter vatten. Och det handlar ju om extremt mycket mindre mängd per gång.

Jag hade inte ens tänkt tanken att ringa 1177. Och det säger jag INTE för att dumförklara dig utan mer för att ge en bild av att det inte varit något jag oroat mig för :)
 
Senast ändrad:
Bra att du sitter i kö.
Det var inte min mening att skrämma dig. Jag vet inte alls om det är farligt.
Det som jag vet kan vara farligt är att förlita sig på råd från ett forum.

Men visste du vad Physiomer är för något?

Du måste ju ändå inse att ”ring 1177 direkt” utan anledning låter som att man vet vad man pratar om. Gör man inte kan man ju ge ett mer nyanserat svar iaf så att TS får en uppfattning om vad du baserar ditt svar på. Med tanke på att lita på svar från ett forum.
 
Vår dotter gillar att spraya physiomer i munnen istället för i näsan, och ibland orkar jag bara inte så låter henne göra det. Det kommer ju inga mängder utan är ml.

Hoppas hon kryar på sig snart (för antar att hon är förkyld?). Jag tycker bajset kan förändras lite när de är sjuka, som att bakterier/virus påverkar bajset också. Helt ovetenskapligt men min upplevelse! 🙂
Ok, skönt att höra! Hon är inte förkyld men luften är supertorr här så hon blir lätt täppt i näsan stackaren. Tack för ditt svar!
Bra att du ringer 1177, håller med ovanstående om att ta sjukvårdsrådgivning från ett forum.
Som sagt: Det finns många bukefalister jag litar på och vars ord jag litar på så svarar de att deras barn svalt physiomer och allt var lugnt så hade det lugnat mig. Det är allt. Jag är inte helt korkad ;) utan förstår givetvis att jag inte ska ragga sjukvårdsrådgivning på nätet.

KL
Har för kännedom ringt 1177. Sköterskan hade aldrig hört talas om physiomer utan googlade och hummade och sa sedan att det inte bör vara farligt eftersom dottern är opåverkad. Så lite den slutsatsen vi redan dragit här hemma får man väl lov att säga. Tack för alla svar!
 
Är också 100 % övertygad att en produkt avsedd för att spraya in i spädbarns näsor inte skulle få säjas om den var farlig att svälja.

Innehållet är ju dom sagt enbart salt och vatten. Physiomer innehåller 9 gram salt per liter vatten. Och det handlar ju om extremt mycket mindre mängd per gång.

Jag hade inte ens tänkt tanken att ringa 1177. Och det säger jag INTE för att dumförklara dig utan mer för att ge en bild av att det inte varit något jag oroat mig för
Plus en på den, kan ju liksom omöjligt vara farligt. Hur ska man helt kunna undvika att delar sväljs? Så jag hade absolut inte oroat mig. :)
 
Plus en på den, kan ju liksom omöjligt vara farligt. Hur ska man helt kunna undvika att delar sväljs? Så jag hade absolut inte oroat mig. :)
Alltså, jag hade nog tänkt att det var lugnt om hon råkat svälja litegrann. Men hon verkar ha svalt mycket varje gång och det i kombon med ökat bajs gjorde oss oroliga, särskilt i kombo med första svaret i tråden. Men våra rationella jag håller med om att det bör vara helt ofarligt.

Och jag uppskattar helt klart sansade svar. Vi är som sagt förstagångsföräldrar och försöker hålla oss lugna så gott det går 😬🙈.
 
Ok, skönt att höra! Hon är inte förkyld men luften är supertorr här så hon blir lätt täppt i näsan stackaren. Tack för ditt svar!

Som sagt: Det finns många bukefalister jag litar på och vars ord jag litar på så svarar de att deras barn svalt physiomer och allt var lugnt så hade det lugnat mig. Det är allt. Jag är inte helt korkad ;) utan förstår givetvis att jag inte ska ragga sjukvårdsrådgivning på nätet.

KL
Har för kännedom ringt 1177. Sköterskan hade aldrig hört talas om physiomer utan googlade och hummade och sa sedan att det inte bör vara farligt eftersom dottern är opåverkad. Så lite den slutsatsen vi redan dragit här hemma får man väl lov att säga. Tack för alla svar!

Nu har jag läst lite mer och är ännu mer övertygad om dess ofarlighet och tycker hon på 1177 var dålig på att svara ;)

Såhär skriver 1177 själva om koksaltlösning:

”Du kan droppa en till två milliliter koksaltlösning i näsan om barnet har svårt att äta eller andas. Det tunnar ut snoret och rengör näsan. Det mesta av lösningen rinner bakåt i näsan och ned i magsäcken och tar med sig en del av snoret. Koksaltdroppar kan köpas receptfritt på apotek.”

Och Physiomer är helt vanlig koksaltlösning på spray med fancy namn :)
 
Alltså, jag hade nog tänkt att det var lugnt om hon råkat svälja litegrann. Men hon verkar ha svalt mycket varje gång och det i kombon med ökat bajs gjorde oss oroliga, särskilt i kombo med första svaret i tråden. Men våra rationella jag håller med om att det bör vara helt ofarligt.

Och jag uppskattar helt klart sansade svar. Vi är som sagt förstagångsföräldrar och försöker hålla oss lugna så gott det går 😬🙈.
Tror att saltvattnet kan sätta fart på magen, speciellt om de är ovana vid det (nytt för magen att hantera). Här upplevde vi i alla fall mer sprutt på magen första gången vi använde koksaltdroppar och under en väldigt snorig period då vi fick skölja mycket. :)
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
7 975
Övr. Barn I snart 10,5 år har jag burit mina känslor inombords, tryckt undan dom med ett leende om att barnet trots allt mådde bra. Men allt...
2
Svar
32
· Visningar
4 114
Senast: Tramptass
·
Hästvård Tar det dåliga först. Igår var Kele in på klinik för vad jag trodde och hoppades skulle bli Dagen F som i Friskförklaring. Damen har...
Svar
9
· Visningar
1 294
Senast: Spirax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp