Picasso the wonky faced dog

nowayout

Trådstartare
Kan en hund med denna typ av missbildning verkligen ha ett bra liv? Hunden är ett resultat av en parning mellan en pitbull och en terrier (enligt en källa), men det är oklart, för en annan källa anger de ingående raserna som pitbull, pomeranian och chihuahua. Uppfödaren fick inte sålt denna valp plus en kullbror utan de överlämnades till ett hundhärbärge. Härbärget hävdar att hunden inte lider av sin missbildning utan att det endast är estetiskt. Personen som senare adopterade hunden, säger också att den klarar allt och beter sig som vilken hund som helst, men är slarvig när den äter.
Jag tycker dock att jag ser fler problem med hundens exteriör, den har en rätt kraftig kropp till väldigt korta ben. Det högra ögat ser inte helt normalt ut heller, kan den se bra?
 
Om man bortser från att den ser fet ut så tror jag inte att den skulle lida mycket mer än någon annan hund. Visst, den är missbildad i ansiktet, men den ser ju ändå ut att kunna äta, den har en nos som förhoppningsvis fungerar, ögonen ser okej ut. Jag skulle möjligen villa säkerställa att tänderna inte ligger emot och trycker upp i gommen iom att käkarna är sneda.

Det jag funderar mer över är inte så mycket den missbildningen man ser i ansiktet. för det tror jag inte bekommer hunden speciellt mycket, utan snarare om det finns dolda missbildningar inne i kroppen som kan skapa problem. En helkroppsröntgen hade varit intressant.

Man ska vara medveten om att folk avlar på renrasiga hundar som har betydligt värre missbildningar i huvudet än denna hunden har och så kallar man det för "korrekt". Därmed inte sagt att detta är "okej" utan mer som en fotnot för perspektivets skull innan man börjar skrika allt för mycket.

Om man bara bantar hunden lite och ser till att den inte har några dolda missbildningar som kan ställa till det så tror jag att den kan leva ett utmärkt liv.
 
Hunden tycks ju inte kunna sluta munnen ordentligt, hur ser slemhinnorna ut? Blir den uttorkad i munslemhinna/tunga? Även om den lyckas få i sig föda (vilken sort mat? Mjukmat förmodligen den tycks ha svårt att tugga iom att bettet inte går ihop) så är ju frågan om hunden far illa av missbildningen, obekvämt måste det ju vara i vilket fall!
 
Det är omöjligt att säga utifrån en bild. Bettfelet kan antagligen orsaka sår beroende på hur tänderna ligger mot tandkött och läppar men hunden ser ju frisk ut på utsidan. Utesluter inte att den kan må bra.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp