Pierca en 14-åring?

M

Miss Philodina

Nu behöver jag råd. Min dotter är 14 år och har alltid varit väldigt blyg och tillbakadragen tillsammans med andra. Inte mobbad eller så men har haft en light-version av sin pappas sociala fobi. Nu börjar hon ta för sig mer och hon börjar vilja se "rockig" ut. Det skulle passa henne också. Hon, som aldrig vågar be om något nästan, har nu försynt frågat om inte jag tror att en piercing skulle passa henne. Grejen är att jag tror det, absolut! Hon skulle se störtcool ut helt enkelt.

Men...vad säger ni härinne om piercing - i det här fallet i underläppen.

Jag vill ha så många synpunkter som möjligt, framförallt medicinska utifrån kunskaper eller egen erfarenhet men även moraliska synpunkter går också bra, även om det är de medicinska som får avgöra för mig. Tacksam för svar!
 
Sv: Pierca en 14-åring?

Absolut varför inte låta henne pierca sig! Jag gjorde min första helt själv med nål när jag var 13 kanske inte så smart men den vart jätte bra när jag väl visade upp den för en utbildad piercare. Har nu ca 6 piercings och älskar varrenda en av dom. Men tyvärr så tog jag ut min piercing i under läppen just för att den stör tänder och tanddkött. När man pratar och äter så slår den lilla metall platten mot tänderna och efter tillräkligt många ggr så kan man få sprickor i tänderna vilket jag fick (i de 2 främre på under käken) + att tandköttet drar sig nedåt och man får långa tänder. Efter de år som jag haft den i så fick jag lite små problem och de på piercingstudion sa att av den typen av piercing så för elr senare får man problem som kan leda till tandlossning.!!

Men vill hon så varför inte, man kan ju alltid ta ut den längre fram om man så vill!!

/ A
 
Sv: Pierca en 14-åring?

För allt vad du säger om din dotters person, så säger jag Ja, låt henne pierca sig om det kan bidra till att hon kräver lite plats.

För allt vad jag läst om piercing och inflammationer, ärr, skador på tänder och tandkött säger jag Nej. Inte förrän hon är myndig - och sen hoppas att hon då inte vill längre.

Din dotter har om jag inte minns fel en smutsig hobby också.
 
Sv: Pierca en 14-åring?

Amandas, det där med spruckna tänder lät inte bra :eek: Nånting sånt var jag rädd för.

Vad tror du om ögonbrynet? Plopp i näsan hade jag själv som tonåring så det vet jag ju hur det fungerar. Problemet är bara att dottern inte vill ha i ögonbrynet för hon tycker att hon har så fula ögonbryn :crazy:

Petruska, jag är ju så glad att hon vill nånting och dessutom något så "busigt". Det tyder på att hon verkligen har utvecklats det senaste året så bara därför är jag beredd att pierca hela henne ;)Men precis som du säger och som Amandas vittnar om, underläppen är ju ingen bra idé. Naveln kanske? Då kan man ju skita ner sig i stallet utan problem i varje fall!
 
Sv: Pierca en 14-åring?

Tungan??

Läker (oftast) snabbt och utan komplikationer.
Med rätt anpassad längd på staven så är det heller ingen risk för tandskador.
Dessutom grymt snyggt


*squirlett som är barnsligt kär i sin tungpiercing*
 
Sv: Pierca en 14-åring?

En hel del personer leker med tungpiceringen och sliter på tänderna. Det syns på en del, och jag vet dom som fått bassning av tandläkaren.

Men ögonbrynet är inte dumt. Dessutom brukar inte ärren synas när man sedan tar ut den.
 
Sv: Pierca en 14-åring?

Men det har ju med personen att göra....
En ful ovana, och inget som alla gör...;)

Ögonbrynet läker långsamt och blir lätt inflamerat...
Mindre kul att fastna nånstans oxå, tex tröjor:crazy:
 
Sv: Pierca en 14-åring?

Jag har i naveln. Tog hålet för 6 år sen 17 år då. Har kvar det fortfarande och älskar den!:love:

Lite jobbigt att sitta upp på hästen första veckorna bara!:p
 
Sv: Pierca en 14-åring?

Men ögonbrynet är inte dumt. Dessutom brukar inte ärren synas när man sedan tar ut den.

Tycker tvärtom att där om någonstans syns ett tydligt ärr när/om piercingen tas bort.

Till TS: Om du tror att det hjälper din dotter och att hon passar i det så kan hon väl pierca sig, det är ju inte bestående om hon inte vill.
 
Sv: Pierca en 14-åring?

Hade tungpercing i 3 år och tog ut den för 3 år sedan, staven var rätt längd och jag var ingen tunglekare.

Har idag tyvärr delvis nedlitna tänder på insidan underkäken och bortskrapat tandkött, så kunde jag ångra det så skulle jag göra det.

Inte roligt eller billigt med framtida. ev titanskruvar istället för sina egna tänder.


Jag skulle rekommendera öron eller näsa, eller en mouche eller varför inte vänta och inga alls...
 
Sv: Pierca en 14-åring?

Jag har i naveln. Tog hålet för 6 år sen 17 år då. Har kvar det fortfarande och älskar den!:love:

Lite jobbigt att sitta upp på hästen första veckorna bara!:p

Ja fast sen är naveln en av dom svåraste piercingarna att få att vara kvar. :o
Jag har haft en och min började vandra ut och typ alla jag känner som haft en har dom börjat vandra ut förr eller senare.
En av dom hade haft den i över 1 år utan problem då den helt plötsligt började vandra.

Ring i näsan kanske vore något? Funkar bra på dom flesta och förstör inga tänder.
 
Sv: Pierca en 14-åring?

Tack för era svar. Ja, hmmm...era svar bekräftar mina farhågor till stor del. Squirlett, en tungpirecing känns inte akutell, har även hört skräckhistorier om sådana som fått kluven tunga av sådana :eek:

Ögonbrynet möjligen, men låter inte så bra det fastnar lätt och så, dessutom vill hon ju inte framhäva sina ögonbryn :crazy: En mouche möjligen, det har hon funderat litegrann på. Naveln är väl ett alternativ fortfarande men inte om det lätt blir inflammerat och så...

Nej, som Chivita säger, det kanske är bäst att avstå ändå, idag har hon ju inte ens hål i öronen. Fast det är ju så roligt att hon verkligen tänker på något sådant. Jag vill ju uppmuntra varje tecken på självständighet och busighet. Ibland påminner jag och min dotter om Eddie och hennes mycket skötsamma dotter i Helt hysteriskt :crazy:
 
Sv: Pierca en 14-åring?

Petruska, jag är ju så glad att hon vill nånting och dessutom något så "busigt".

Jag förstår det. På riktigt. Men ändå. Vad gäller de "fula ögonbrynen" så förstår jag däremot ingenting, men jag är ju så gammal så det är väl därför. Men om de nu är "fula" så kanske de vinner på att piercas lite?

Trots allt måste det väl vara så att det oftast går bra med piercingar i underläppen - det kanske är värt risken? (Personligen har jag en smärre fobi mot den typen av hål genom huden, men det är ju inte min dotter.) Jag har framgångsrikt förbjudit de egna ungdomarna att pierca sig, men vad gäller din dotter är det kanske idé att vara mindre kategorisk. Mina har inga som helst problem med att vilja ha saker, och be om dem, om man säger så. Jag undrar om du anar vilken kraftansträngning det kräver att driva igenom ett förbud i min familj?

Annars vet jag inte. Vad tycker hon om nitar överallt, grönt hår, hysterisk sminkning? Som alternativ, menar jag.
 
Sv: Pierca en 14-åring?

Ja fast sen är naveln en av dom svåraste piercingarna att få att vara kvar. :o
Jag har haft en och min började vandra ut och typ alla jag känner som haft en har dom börjat vandra ut förr eller senare.
En av dom hade haft den i över 1 år utan problem då den helt plötsligt började vandra.

Ring i näsan kanske vore något? Funkar bra på dom flesta och förstör inga tänder.

Eehh...hur då vandra? Var vandrar de dådå? :eek: Jag som precis börjat vänja mig vid tanken på att få se henne i en navelpiercing!

Ring i näsan ja, det tycker jag också verkar vara tryggt och bra. Hade ju själv en näspiercing förra århundrandet som sagt och den funkade jättebra! Men dottern vill inte heller framhäva sin näsa tycker hon. Suck, jag som tycker hon har en jättefin näsa och jättefina ögonbryn.
 
Sv: Pierca en 14-åring?

Jag förstår det. På riktigt. Men ändå. Vad gäller de "fula ögonbrynen" så förstår jag däremot ingenting, men jag är ju så gammal så det är väl därför. Men om de nu är "fula" så kanske de vinner på att piercas lite?

Trots allt måste det väl vara så att det oftast går bra med piercingar i underläppen - det kanske är värt risken? (Personligen har jag en smärre fobi mot den typen av hål genom huden, men det är ju inte min dotter.) Jag har framgångsrikt förbjudit de egna ungdomarna att pierca sig, men vad gäller din dotter är det kanske idé att vara mindre kategorisk. Mina har inga som helst problem med att vilja ha saker, och be om dem, om man säger så. Jag undrar om du anar vilken kraftansträngning det kräver att driva igenom ett förbud i min familj?

Annars vet jag inte. Vad tycker hon om nitar överallt, grönt hår, hysterisk sminkning? Som alternativ, menar jag.

Du kunde överföra en del av dina ungdomars vilja till min dotter! Vi tar tacksamt emot...som du förstår är hennes mentalitet något utöver det normala vad gäller självutplåning gentemot omvärlden. Det är så att hennes klasskamrater blir förvånade när hon väl säger något och alla stannar upp och lyssnar, liksom :crazy: Det är det ständigt återkommande ämnet på alla föräldrasamtal och har varit så sedan hon var yttepytteliten.

Fast hon har kompisar, är omtyckt och sköter sina studier. Bara det att hon behöver lära sig att ta för sig och våga synas och höras också. Men det har blivit mycket bättre det senaste året.

Jag skulle bli överlycklig om hon ville ha nitar överallt, illgrönt hår och hysterisk sminkning! Men, nej nej nej...det kommer troligtvis aldrig ske! Tyvärr :crazy:

P.S: vad gäller ögonbrynen är det blankt nej från hennes sida


Edit: Det är ju precis dilemmat för mig/oss - är hennes mentala framsteg så viktiga just nu att det är värt alla risker det kan innebära med piercing? Får väl ligga sömnlös och fundera på det en natt till. Vad gäller ni som säger att man när som helst kan ta ut pirecingen och så är allt som förut - jag undrar det ja. Mitt hål i näsan syns ju fortfarande. Läker vrkligen dessa hål överallt i ansiktet ihop igen eller kommer de finnas där för alltid, nåväl, väldigt många år efter att man tagit ut smycket?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Pierca en 14-åring?

Om hon inte är allergisk alls så är ju massor av hål i öronen himla snyggt och inte heller anstötande.
Navelpiercing är snyggt men märks ju inte till vardags och ger därför ingen image.
 
Sv: Pierca en 14-åring?

P.S: vad gäller ögonbrynen är det blankt nej från hennes sida

Jag hade allvarligt övervägt att säga ja till läpp-alternativet.

Viljestarka barn som inte sköter studierna, är vad jag har att erbjuda.

Sonen mönstrade igår. Inför begivenheten köpte han en rosa täckjacka på second hand. Väl där sa han genast att han inte ville göra lumpen (han hade åkt dit enbart för att jag sa att man kommer i fängelse annars) och detta övertygade alla militärerna till den grad att han bara behövde skriva på ett papper och åka hem igen. Att jämföra med de andra gossarna som sa att de inte ville men som ändå övertalades att göra alla testerna för den händelse de skulle ångra sig...
 
Sv: Pierca en 14-åring?

Kroppen stöter ifrån sig dom.
Den får mindre och mindre skinn att greppa om så att säga.
När jag tog ur min hade den vandrat en bra bit och börjat göra ont.

Hon kanske kan göra nån udda piercing i örat? :idea:
det finns många snygga. :D
 
Sv: Pierca en 14-åring?

Den jag hade i naveln vandrade också ut genom huden.

Har idag ett fult ärr, som blev ännu fulare när jag vart gravid ser ut som huden spruckigt...

Tycker att ni ska ta med henne till en studio så får de informera er om lämpliga ställen och risker.
 
Sv: Pierca en 14-åring?

Ja även jag har ett fult ärr efter min trots det är 3 år sen jag plockade ur den och jag hade den i bara 4-5 månader.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
2 944
Senast: Kiwifrukt
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
36 178
Senast: Intejag
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En gång kom jag att snacka med en tjej om min tonårstid. Det är väl inget jag brukar prata om, även om det inte är hemligt på något vis...
Svar
0
· Visningar
865
Senast: cassiopeja
·
Småbarn My 2,5 år påbörjade sin inskolning på förskolan för en månad sedan. De tre inskolningsdagarna gick jättebra och att lämna henne första...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 570
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp