Bukefalos 28 år!

Piercing på sommaren?

kladdkaka

Trådstartare
Jag har blivit akut sugen på att pierca örat och/eller näsan. Är den någon som har gjort det på sommaren? Jag badar inte speciellt mycket och ska jobba hela sommaren så har ingen resa planerad. Är det dumt eller ska jag köra på?
 
Var ska du pierca dig i örat? Min mamma piercade sig i näsan och det läkte fint, hon har haft den i ca.2 månader och kan nu byta smycke tex.

Jag skulle säga att det är okej eftersom dina piercingar har snabb beräknad läkningstid om jag minns rätt, men att du inte bör bada något när det väl håller på att läka.
 
När jag piercade mig hos en extremt duktig och seriös piercare sa han att det inte är några problem med att bada, sålänge inte vattnet är typ förorenat, men i sådana vatten känner man förhoppningsvis ingen starkare lust att ta ett dopp i :p
 
Var ska du pierca dig i örat? Min mamma piercade sig i näsan och det läkte fint, hon har haft den i ca.2 månader och kan nu byta smycke tex.

Jag skulle säga att det är okej eftersom dina piercingar har snabb beräknad läkningstid om jag minns rätt, men att du inte bör bada något när det väl håller på att läka.
Daith eller forward helix hade jag tänkt i örat. Det är ju brosk och lite krångligt att läka...
 
Jag kan inte bestämma mig för vad jag vill göra först... Det lutar mest åt daith eller näsa men vet inte vad jag ska börja med.
 
Jag tror daith-piercingen tar längre tid att läka då jag har läst att det är svårare att läka när det är brosk, men kan ha fel. Så om du är helt 100% på att du vill ha båda piercingarna och inte har piercat tidigare så skulle jag ta näsan först i ditt fall. Dels för att den säkerligen är lättare att sköta om och dels för att den säkert kommer läka snabbare och har mindre risk för komplikationer.

Jag piercade naveln på en höst någon gång vid ca 18års åldern. Har ett fult ärr där nu då den "växte ur" och jag behöll den så länge att det var endast en liten skinntrådbit som höll kvar den tillslut. Den smärta som piercingen gav mig var nog bland de värsta fysiska smärtorna jag har upplevt. Är så himla obehagligt när det är vid magen och det kändes som att man delades i två bitar ungefär.

Men aa, tillbaka till ämnet.

Som jag sa så skulle jag ta näsan först då den, enligt det jag har läst och sett, har större chans till att "överleva", vi kan ju ta min mamma som exempel. Hon röker och råkade pilla på den ibland och den blev lite svullen men läkte endå fint. Hon lät den bara vara i stort sätt.
 
När jag piercade naveln gjorde jag det alldeles i början på sommaren, inga som helst problem. Jag hade ju dessutom en jättebra anledning till att slippa bada. :angel:

Nu har jag aldrig piercat öronen, men borde det ändå inte vara en fördel att göra det en årstid där man inte behöver dra på sig mössa? Eller det kanske kvittar?
 
Jag tror daith-piercingen tar längre tid att läka då jag har läst att det är svårare att läka när det är brosk, men kan ha fel. Så om du är helt 100% på att du vill ha båda piercingarna och inte har piercat tidigare så skulle jag ta näsan först i ditt fall. Dels för att den säkerligen är lättare att sköta om och dels för att den säkert kommer läka snabbare och har mindre risk för komplikationer.

Jag piercade naveln på en höst någon gång vid ca 18års åldern. Har ett fult ärr där nu då den "växte ur" och jag behöll den så länge att det var endast en liten skinntrådbit som höll kvar den tillslut. Den smärta som piercingen gav mig var nog bland de värsta fysiska smärtorna jag har upplevt. Är så himla obehagligt när det är vid magen och det kändes som att man delades i två bitar ungefär.

Men aa, tillbaka till ämnet.

Som jag sa så skulle jag ta näsan först då den, enligt det jag har läst och sett, har större chans till att "överleva", vi kan ju ta min mamma som exempel. Hon röker och råkade pilla på den ibland och den blev lite svullen men läkte endå fint. Hon lät den bara vara i stort sätt.
Jag har en tragus och en conch sen tidigare så lite van är jag. Men dom har jag gjort på hösten och vintern. Tragusen läkte jätte enkelt och den märker jag knappt. Conchen va lite knepigare men är fin nu :) har förstått att daith-piercingen är en av dom svåraste att läka, men den är så fiiin ;)
 
Har bokat tid nästa vecka :O har bara bokat tid för en daith men jag kanske ångrar mig och tar näsan istället. Eller båda :O beslutsångest!!!
 
Jag har blivit akut sugen på att pierca örat och/eller näsan. Är den någon som har gjort det på sommaren? Jag badar inte speciellt mycket och ska jobba hela sommaren så har ingen resa planerad. Är det dumt eller ska jag köra på?

Jag hade kört på, bada i pool är det enda jag hade undvikit, och fick som råd efter en operation sommartid att avstå, hav var okej sålänge jag sköljde med rent vatten efteråt.
 
Ja, jag ser det heller inte som några problem, bara man sköter piercingen som man ska och är extra noga efter t ex ett bad.

Det jag läste om Daith var följande:
Läketid: 2 - 3 månader
Smycke: Ring i titan, tjocklek 1.2 mm

Daith är en annorlunda och lite ovanlig piercing, men mycket vacker.
Piercingen går igenom ett av vecken inne i örontratten. Den tar något längre tid att pierca då den sitter lite svåråtkomligt till. Daith är en piercing med lite större risk för att stötas ut än andra. Den är inte omöjlig utan kräver bara mer noggrannhet med rengöring och skötsel.
Daithpiercingen är en modern företeelse och utfördes först av Eric Dakota i USA.

Lycka till. :up:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ursäkta rörig text, men det är natt. Jag vet inte var jag ska vända mig för att få hjälp. Jag mår jättedåligt och är desperat. Har...
Svar
6
· Visningar
811
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag får aldrig komma på arbetsintervju på de jobb jag söker. Kanske beror det på att jag skriver att jag bara är tillgänglig för jobb...
Svar
1
· Visningar
651
Senast: Wille
·
Fritid Jag ska ha en längre semester i jan/feb och är sugen på att göra något annat än det jag brukar (åka skidor). Tankarna på vad jag ska...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 070
L
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara skriva lite här för jag har ganska så mycket ensam känslor och då känns det som det iallafall hjälper lite att skriva här...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 832
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp