Piercingar + operation

pepp

Trådstartare
Varför måste man ta bort piercingar som inte ens ligger i närheten av operationsområdet?
Kan de störa apparaturen eller liknande? Hygienskäl (de är täckta)?
 
Varför måste man ta bort piercingar som inte ens ligger i närheten av operationsområdet?
Kan de störa apparaturen eller liknande? Hygienskäl (de är täckta)?

jag har fått ta av mig smycken (halsband, armband, örhängen) när jag plastikopererat mig och då för att det kunde ge brännmärken ifall de skulle behöva använda defibrillator.
 
Dels för att man ofta använder redskap som kan resultera i brännskador i kombination med metall (plastsmycken brukar vara okej). Det är inte bara defibrillator som kan vara aktuellt, utan även sättet man bränner blodkärl för att förhindra blödningar.

Sen finns det alltid en risk att vävnaden kring själva piercingen skadas om något händer och du måste vändas, blir liggande med tryck mot, osv.
 
En orsak kan vara hygienskäl, man vill enkelt uttryckt att hela kroppen skall vara så ren som möjligt vid en operation. En annan orsak är att det finns risk för brännskador i samband med diatermi, alltså vad man ibland kallar för en elektrisk skalpell. Teoretiskt kan det finnas risk för brännskada även med defibrillator, med t ex metallsmycken i bröstvårtor, men det är inte huvudorsaken.
 
Tack för era svar!
Blir att ta bort rubbet då och hålla tummarna att jag får dit dom igen :D
 
Jag var utan några av mina piercingar större delen av graviditet och ett halvår efteråt, med en rejäl klick helosan gick de i igen utan våld.
På mitt akuta kejsarsnitt ville de jag skulle ta ut öronsmyckena men vi lyckades inte så de fick sitta, men de var inte helt nöjda med det..
 
En orsak kan vara hygienskäl, man vill enkelt uttryckt att hela kroppen skall vara så ren som möjligt vid en operation. En annan orsak är att det finns risk för brännskador i samband med diatermi, alltså vad man ibland kallar för en elektrisk skalpell. Teoretiskt kan det finnas risk för brännskada även med defibrillator, med t ex metallsmycken i bröstvårtor, men det är inte huvudorsaken.

Alltså, ordet "elektrisk skalpell" :nailbiting: Min associationerna går direkt till någon form av tortyrredskap* a la elektrifierad motorsåg i miniatyr :rofl:
 
Jag var utan några av mina piercingar större delen av graviditet och ett halvår efteråt, med en rejäl klick helosan gick de i igen utan våld.
På mitt akuta kejsarsnitt ville de jag skulle ta ut öronsmyckena men vi lyckades inte så de fick sitta, men de var inte helt nöjda med det..

På mitt akutsnitt (blev sövd dessutom) sa de inget om smycken. Jag hade både halsband, armband och örhängen. Men det borde ju tagits bort, inte tänkt på det.
 
När jag pluggade akutsjukvård fick vi lära oss att piercingar och liknande ger inre brännskador om en har otur. Som tidgare nämnts behöver det ibland brännas lite ;) Inte heller så bra med smycken i magnetröntgen...
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har ett vanligt banklån och en nära nog fullt utnytttjad kontokredit på banken, där båda har rätt pissig ränta, för att tala...
Svar
3
· Visningar
546
Senast: Inte_Ung
·
Tjatter Jag försöker undvika hemleverans (och är därför inte van vid hur det funkar) men nu har jag beställt en så pass stor sak att det inte...
Svar
4
· Visningar
318
Senast: Silver Girl
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 129
Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
652

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kön kattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp